Rijden met een haarbal die 24/7 buiten staat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 22:48

Mag ik vragen waarom je niet voor dekens bent?

Normaal scheer ik mijn ruin op hoofd en benen na helemaal. Dit jaar heb ik model van nessa geschoren alleen ook buik en onderkant van hals. Voorheen reed ik in binnenbak en was helemaal scheren het fijnste. Nu in buitenbak heb ik dus een soort van uitrij deken laten staan en de bovenkant van de hals. Onderkant van hals regent nooit nat. Overigens heeft hij nooit een deken met hals op, ook niet toen hij wel de hals geschoren had. Vind hij niet prettig denk ik want die haalt hij altijd eraf. Voor een koude buik ben ik niet bang, mijn paard slaapt altijd languit op zijn zij :+

In principe is het geen probleem om een paard bezweet terug te zetten, maar dan moet hij wel koud aanvoelen. Dan schijnt de huid droog te zijn. Bij mijn paard duurt dit minimaal 2 uur na een half uur intensief rijden. Die tijd heb ik niet steeds. Dus dan maar een dekentje op. Met een goede ( waterdichte) deken heb je er geen omkijken na.

Anoniem

Re: Rijden met een haarbal die 24/7 buiten staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 10:16

Ik snap best dat ze niet voor dekens is. Ze worden vies en moeten worden gewassen. Je moet ze qua dikte steeds aanpassen aan de temperatuur. Als ze net even niet lekker liggen bij de schouders, krijg je kale plekken. Ze worden gesloopt door een weidemaatje.... Als het niet per se hoeft, doe mij dan ook maar zonder.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 11:00

Na mijn kerstvakantie ga ik mijn paarden ook voor een deel scheren. Op alle plekken waar ze gaan zweten die worden geschoren dus de onderkant buik tot de helft van een zijkant van de buik. De flanken borst en nek ( nu weet ik niet of ik heel de nek zal scheren of dat het toch een deel van de nek wordt. )

Mijn paarden lopen niet meer 24/7 buiten en staan op stal maar komen wel veel en lang buiten. Als ik ze nu ga rijden zijn ze snel nat en ze hebben nu een echte teddybeer vacht.

Ik heb vrienden in Ierland die hun paarden scheren en een goede deken op geven met of zonder hals en ze gewoon de paarden buiten zetten.

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Re: Rijden met een haarbal die 24/7 buiten staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 11:11

Ik heb mijn paard behalve haar hoofd en benen helemaal geschoren en zij staat met een deken op 24-7 buiten, anders wordt ze vrij pissig.
Maar zoals eerder vermeld hierboven, duurt het gewoon heel lang als ik haar haar teddyvacht laten houden voor ze goed droog is en idd die tijd hebik niet altijd.

Ik zie dat je van plan bent en kleine baan eruit te scheren, hoop dat het helpt!

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Rijden met een haarbal die 24/7 buiten staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 11:24

Ik heb bij mijn IJslander de volledige hals, boeg en buik tot net na de singel geschoren al eind oktober.
Geen deken op en het werkt super. Nu het wat kouder is zit er al weer wat haar op.

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 11:58

safina schreef:
Ik snap best dat ze niet voor dekens is. Ze worden vies en moeten worden gewassen. Je moet ze qua dikte steeds aanpassen aan de temperatuur. Als ze net even niet lekker liggen bij de schouders, krijg je kale plekken. Ze worden gesloopt door een weidemaatje.... Als het niet per se hoeft, doe mij dan ook maar zonder.


Precies dat + nog drie redenen. 1. Ze lopen in een kudde buiten, grote kans dat de deken binnen de kortste keren gesloopt is. 2. Ook niet helemaal zonder gevaar. Mijn ex' paard heeft zichzelf opgehangen aan een halster, sindsdien heb ik liever überhaupt niets om hem heen.

Daarnaast vind ik als je een paard natuurlijk wilt huisvesten, een deken daar niet bijhoort. Ik snap dat rijden ook niet perse een natuurlijke gang van zaken is ;) maar dan pas ik me liever aan aan m'n paard dan andersom.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:37

Ja en hier zit dus precies het issue. Aan de ene kant wil je heel erg graag je paard natuurlijk huisvesten (wat ik begrijp), maar aan de andere kant vind je het rijden met een haarbal ook lastig (wat ik ook begrijp). Rijden met een haarbal kan, maar dan moet je soms langer uitstappen of je kan minder intensief rijden. En dat minder intensief rijden kan betekenen op een wat klammige, mistige, niet super koude dag dat je dus al een drijfnat paard hebt met 3 rondjes draven. Doordat je paard dan zijn warmte minder goed kwijt kan, moet je dan ontzettend lang uitstappen zodat hij in ieder geval koel aanvoelt.

Ik denk dat een paard serieus trainen + dekenloos gewoon geen ideale combinatie is. Want je hebt dan soms een paard met een drijfnatte rug door de regen. Persoonlijk leg ik daar liever geen zadel op. Dus dan kan je al niet meer doortrainen en je kan minder conditie trainen omdat hij te bezweet raakt.

One way or another, ergens moet je een concessie willen doen. Leg je erbij neer dat je bijna niks kan doen nu qua training of scheer er wat wol af. Natuurlijk kan je proberen om ergens een baan haar weg te scheren, misschien kan hij dan dekenloos blijven & raakt hij toch zijn warmte kwijt. Ik zou zelf bang zijn datie het dan juist door die baan te koud krijgt als t echt vies weer is. Dat is misschien mijn ongegronde angst en ik geloof de bokkers absoluut dat het werkt, maar het zou bij mij gaan knagen.

Ik zie niet zo goed in wat nou echt precies het issue is met scheren en dekentje op doen. Dan kan je tenminste je paard serieus gaan trainen nu, wat ook belangrijk is misschien voor je in deze fase van zijn leven. Ik heb mijn paard 24/7 buiten staan met schuilmogelijkheden, vriendjes in de wei, onbeperkt hooi, ijzerloos en krachtvoerloos (alleen vitamine brok en/of prebiotica spul van BioRon). Maar ze staat toch echt met een mooi geschoren blanket-model nu onder haar 400 grams Rambo deken. Die Rambo dekens zijn ideaal, want hoewel menig weidemaatje zijn best doet ze kapot te bijten, is het tot nu toe geen enkel paard gelukt. Een halster is qua ophangmogelijkheid ook wel een heel ander verhaal dan een deken he. Met een deken kunnen ze hooguit met een been vast blijven zitten in de singels, maar volgens mij is dat risico vooral groot met ijzers om. Plus je kan altijd het oogje waar je de buiksingel aan vast maakt met een strotouwtje aan de deken vast maken. Dan trekt je paard dat heus wel kapot als hij vast komt te zitten.
Je kan de Rambo onderdekens wisselen voor warmer / minder warm. Ik heb er ook een 200 grams liner bij (en die van 400 gram dus). In principe wissel ik die onderdekens maar 2 keer per jaar, ik blijf niet klooien met elke keer wisselen tenzij het weer echt heel erg gaat schommelen (de ene week -10 en daarna +10 een week). Het is echt niet zo dat ik dus elk uur denk: kak het is een graad warmer / kouder, dus nu moet de andere deken erop!!! En die liners kan je makkelijk wassen zodat ze op de huid een schone deken aan hebben. Die buitendeken was ik eens per 2 jaar, omdat ik niet de waterdichte werking snel wil verliezen.
Voor mij is het ideaal dat ik elke keer een droog, schoon paard kan pakken wat lekker veel looplust heeft, omdat ze haar warmte goed kwijt kan. Ze kan ook prima even zonder deken staan na het rijden en ik doe niet aan uitrijdekens, want daar heeft ze haar vacht in dekenmodel voor. Ik vind dus lekker kunnen rijden belangrijker dan dat ik helemaal natuurlijk management heb. Ze vindt die deken volgens mij ook helemaal niet vervelend en ik zie het haar nooit te warm / te koud hebben. En ja, ik ben het met je eens dat dekens ook gedoe kunnen zijn en het idee van zelfregulerend vermogen van de vacht vind ik erg mooi. Als ze straks een winter minder hoeft te doen wegens drachtigheid, dan mag ze ook lekker pluizenbollie worden en blijven. Maar pluizenbollie zijn & in de winter doortrainen is voor mij geen werkende combinatie. Ik snap dat anderen het kunnen, maar mij lukt dat niet.

Dit is echt geen reclame ofzo voor Horseware of dat ik nou per see vind dat je moet gaan scheren en met dekens moet gaan werken. Ik wil alleen aangeven dat ik denk dat dekenloos en serieus trainen in de winter erg moeilijk is. Dus je moet dan kiezen voor training of voor puur natuur. En mocht je dan meer neigen naar kiezen voor de training, dan wil ik met mijn monoloog alleen aangeven dat werken met dekens echt nog niet zo'n ramp is. En misschien is de oplossing voor jou wel om deze winter de serieuze training even te laten, van de zomer een goede conditie op te bouwen en daar dan hopelijk de vruchten van plukken tijdens volgende winter.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:03

Ik zou wachten met doorrijden tot het voorjaar en de winter gebruiken om het paard verkeersmak te maken en te grondwerken zodat hij straks helemaal klaar is om bereden te worden.

Dat lijkt me de juiste volgorde en ook wat praktischer gezien je nu geen goede bak hebt.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:13

Als echte 'natural' heb ik mijn 4,5-jarige nu gedeeltelijk geschoren en mijn rijpony staat sinds 2 weken geheel geschoren onder dekens (24/7 buiten in een speelse kudde). Conclusie: dit had ik 3 jaar eerder moeten doen. Eindelijk geen last meer van die veel te dikke en zware vacht. Wát een opluchting, pony is ook helemaal tevreden (want 9 van de 10 dagen had hij het sowieso te warm met zijn IJslandervacht).

In het vroege voorjaar wordt mijn jonkie dan ook geheel geschoren, want dan gaan we verder met inrijden. Tot die tijd houden we het bij voorbereidend werk.

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 13:27

Ik heb mijn paard dan ook niet 24-7 buiten staan met het idee dat ik zo natural mogelijk wil zijn haha. Ik ben wel gewoon heel erg voorstander van veel beweging buiten en wat ook mee helpt is dat mijn paard gewoon best boos wordt als ze (te) lang binnen staat, maar ik wil wel gewoon zoveel mogelijk met dr blijven doen omdat ik er zo van geniet dus voor mij is scheren + dan maar een deken een goede uitkomst..
(En dat vindt zij geloof ik ook :+ )

Verder ben ik het ook eens met @alphadaemon!

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Rijden met een haarbal die 24/7 buiten staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 14:11

Ik sluit me aan bij alphadeamon.
Een goede deken wordt niet gesloopt. Ik heb zowel Rambo als bucas ( wel ook de duurdere prijsklasse )meerdere jaren al. Mijn merrie heeft 5 jaar met dezelfde deken buiten gestaan en had de hele winter dezelfde op. Bucas Turnout extra. Deken kan van -20 tot + 15. Zij heeft het nooit te koud/ warm gehad met de deken. Zij werd overigens niet geschoren maar was al op leeftijd en kon de extra warmte / bescherming wel gebruiken. Heb haar pas laten inslapen maar haar deken is nog bijna als nieuw na 5 jaar.

Mijn ruin is iets te breed voor de bucasdekens en daar ligt Rambo beter op. Hij heeft de liners eronder en daarmee wissel ik weleens, maar ook niet extreem vaak. Heeft nu 200 gram op liggen met een geschoren deken model.

Paard staat in een kudde van +- 25 paarden. Mijn ruin is ook geen lieverdje en speelt behoorlijk veel maar zijn deken blijft gewoon heel. Investeren in goede kwaliteit is gewoon het belangrijkste. En dan kijken naar de pasvorm, bij een goede pasvorm krijgen ze geen schuurplekken. Ook niet met 24/7 buiten staan.

In mijn ogen heb je twee keuzes. Of je traint het paard niet / minimaal in de winter of je scheert en legt een deken op en kunt normaal rijden. Rijden is sowieso al niet natuurlijk.

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: Rijden met een haarbal die 24/7 buiten staat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 15:21

Bedankt voor al jullie tips, ik ben er uit hoe ik het ga oplossen :)