Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 14:47

bruintje123 schreef:
Nee jij denkt de moeilijk.En met wat zand erop gooien kom je er niet, kan iedereen je wel vertellen.
Nederland en water, als er iets uitgevonden is is het hier wel het droogleggen van land.
Of lopen de mensen met zwemvliezen en snorkels rond in flevoland? :D


_/-\o_

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:03

Vraag is of wij in Nederland over 20 jaar allemaal extreem goed gedraineerde uitlopen en paddocks gaan hebben. En welke oppervlakte is dan voldoende? Het afvoeren van regenwater wordt toch al een dilemma, te beginnen bij de stoeptegeltax :D

Kunnen huidige stalcomplexen wel hun boxen vergrootten/ uitloopjes maken en wie betaalt dat?

Ik hoorde dit najaar ergens waaien dat in 2025 alle paardenboxen minimaal 4x4 moeten zijn. Nooit meer iets van gezien trouwens, dus of dat klopt? Maar dat nadert verdomde snel hoor.... Ik zie het op diverse grote stallen niet zomaar gebeuren hoor.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 15:13

Kelly_ann schreef:
Vraag is of wij in Nederland over 20 jaar allemaal extreem goed gedraineerde uitlopen en paddocks gaan hebben. En welke oppervlakte is dan voldoende? Het afvoeren van regenwater wordt toch al een dilemma, te beginnen bij de stoeptegeltax :D

Kunnen huidige stalcomplexen wel hun boxen vergrootten/ uitloopjes maken en wie betaalt dat?

Ik hoorde dit najaar ergens waaien dat in 2025 alle paardenboxen minimaal 4x4 moeten zijn. Nooit meer iets van gezien trouwens, dus of dat klopt? Maar dat nadert verdomde snel hoor.... Ik zie het op diverse grote stallen niet zomaar gebeuren hoor.



Ook weer zo’n “welvaart” dingetje, allemaal werken, cariere, 2’autos voor de deur, tuin hebben we geen tijd meer voor, pleur maar vol met tegels.
Met recht dat ze dat gaan belasten.
Minder groen is niet enkel slecht voor afvoer van hemelwater, ook voor insecten, vogels, etc.
Met wetgeving pakken ze wel een brede marge,
nieuw te bouwen stallen moeten aan die nieuwe eisen voldoen, bestaande stallen mogen nog even mee, zo word het langzaam aangepast.
En die extreme neerslag, die komt ook niet zomaar uit de lucht vallen
Laatst bijgewerkt door Clasical op 22-12-17 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:14

Ik heb wel van twee keer de stokmaat gehoord.
Dus paarden tot 1.50 groot mogen nog in een 3x3 box, groter dan niet meer.
Goede ontwikkeling. En ja ik zal dan zelf ook aan de slag moeten, maar zie dat wel realiseerbaar.
Bij grote stallen zal dat wel problemen geven.
Maar ja de hele veehouderij moet zo vaak verbouwen omdat er regels zijn veranderd, waarom de paardenhouderij dan niet?

Stoeptegeltax is in het buitengebied geen sprake van, of je moet wel erg veel verhard hebben. Mag hopen dat er meer land is dan verhard bij een paardenhouderij.
Hoe groot dan een paddock moet zijn zal inderdaad ook een issue gaan worden dan, maar goed dan is er vast een begin.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:22

Nadeel is als je iets 'hoort', wat is er dan van waar? Net als met die gemiddelde leeftijd van 7 jaar voor paarden....

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:24

bruintje123 schreef:
Stoeptegeltax is in het buitengebied geen sprake van, of je moet wel erg veel verhard hebben. Mag hopen dat er meer land is dan verhard bij een paardenhouderij.
Hoe groot dan een paddock moet zijn zal inderdaad ook een issue gaan worden dan, maar goed dan is er vast een begin.

Maar als je sommige reacties leest gaat er heel wat verhard/gedraineerd/met zand bedekt worden.
Het is nu een hype dat mensen hun paard 24/7 buiten willen, maar hij mag absoluut niet in de modder komen(lees; de mensen willen hun voeten niet vuil maken). Pensionstallen die hierin meegaan leggen dan zandpaddocks aan waar vroeger wei was, dan nog een zandtrack en dan nog een stuk verhard. Alle bomen en struiken weg. Als je goed zoekt is er nog ergens een stukje gras te vinden waar ze alleen in de zomer even op mogen.
Want land bijkopen is duur en dan moet de pensionprijs omhoog en daar waagt niemand zich aan.
Dan krijg je de situatie dat paarden het hele jaar rond op een stukje zand staan te koekeloeren, en dat wordt dan paardvriendelijk genoemd, om de simpele reden dat ze niet binnen staan.
Is dat waar we heen willen?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:29

Ik denk niet dat het is omdat mensen de voeten niet nat willen.
Paarden in de blub is gewoon slecht. Eindelijk een paar mensen die dat snappen.

Verharden zie ik zeker niet als grote oplossing, de gemeente kan daar ook op toezien met vergunningen.
De juist gedraineerde zand paddock laten dus juist erg goed het regenwater door, dus geen last van de stoeptegeltax.

Als je goede wei hebt hoef je niets te veranderen. Ik heb ze zelf aan huis in een droge wei. En zo heb ik ook al jaren gestaan ook op andere (sport) stallen. Het hele jaar door.
Die nu een natte wei hebben, ja daar zal wat moeten veranderen. Of ze stoppen er mee of ze gaan investeren.
Dat prijzen dan omhoog gaan zou kunnen.
een paard kan beter wat te scharrelen hebben dan in de stal van een paar meter rond staan te kijken naar wat tralies.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 15:31

Gras is ook niet zo zaligmakend,
Liever 24/7 buiten in groepsverband op zand met onbeperkt hooi dat een Mac Donalds met een hek er omheen of binnen heel de dag op de wc

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:36

bruintje123 schreef:
een paard kan beter wat te scharrelen hebben dan in de stal van een paar meter rond staan te kijken naar wat tralies.


In een box met stro valt wel degelijk wat te scharrelen hoor, de oppervlakte is alleen klein.
Dus aanbieden van ruwvoer is dan al wat er bij die paddock moet gaan komen.

Veel mensen zijn al een eind op weg, m.n. particulieren. Maar die bieden hun ruwvoer om praktische redenen meestal aan op een verharde ondergrond.

Dan heb je de Hitactief en Paddock paradise formules, die vergen dan weer grote aanpak van diverse oppervlakten en ondergronden. Een stabiele kudde, en aanpassing van de stal naar inloopruimte.

Hoe ver dat zich gaat ontwikkelen? die rem of vooruitgang wordt bepaald door de maatschappelijke en politieke wind. Die dan weer een gevolg is van de huidige stand van 'het land', de economie en de populariteit van het houden van paarden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:38

Uiteraard moet er in een paddock ruwvoer.
Maar dat leek me al vanzelfsprekend. :j

In een box kan ik geen scharrelen noemen, dat is om de as draaien.
En ja dat doen mijn paarden in de nacht ook voordat ik weer als natural word bestempeld.
Maar ik besef tenminste wel dat het zo is.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:41

Ik denk, ik zoek hem even op:

Citaat:
Scharrelen
Krasselen, Strompelen; Eten zoeken, Grabbelen, Rommelen, Snuffelen, woelen, zoeken; Flikflooien, Flirten, Foefelen


:+

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:45

bruintje123 schreef:
Ik denk niet dat het is omdat mensen de voeten niet nat willen.
Paarden in de blub is gewoon slecht. Eindelijk een paar mensen die dat snappen.

Waarom gaan paarden dan altijd net in de modder rollen en niet op het droge zand? Ik zou dat ook liever niet hebben, maar onze paarden kiezen daar voor. Buiten dat het er niet uitziet hebben ze er helemaal geen last van. Nog nooit gehoord van mok dan? Ja, van gehoord wel, maar nog nooit meegemaakt, ondanks bijna 30 paarden die winter en zomer op de wei komen.
Ik denk dat we moeten stoppen alles aan mensennormen aan te passen en alles wat natuurlijk is om te vormen in iets kunstmatigs omdat ons dat op dat moment beter uitkomt.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 15:46

Kelly_ann schreef:
Ik denk, ik zoek hem even op:

Citaat:
Scharrelen
Krasselen, Strompelen; Eten zoeken, Grabbelen, Rommelen, Snuffelen, woelen, zoeken; Flikflooien, Flirten, Foefelen


:+


Zo goed als een “scharrelkip” zo word genoemd.
Klinkt leuk, praktijk valt vies tegen

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:46

bruintje123 schreef:
Nee jij denkt de moeilijk.En met wat zand erop gooien kom je er niet, kan iedereen je wel vertellen.
Nederland en water, als er iets uitgevonden is is het hier wel het droogleggen van land.
Of lopen de mensen met zwemvliezen en snorkels rond in flevoland? :D

Dat de mensen in Flevoland niet met een bootje naar hun huis hoeven is omdat de waterschappen zorgen dat de woonwijken droog blijven. Maar dat water moet ergens heen en daardoor is de kans aanwezig dat de sloten in het buitengebied het water mogen hebben en dan kan het gebeuren dat je drainage niet meer zo goed werkt. Dus je kan wel heel erg hoog van de toren met je watermanagement, maar in dit land ben je niet eens baas over je eigen waterpeil. Over 20 jaar zal dat niet veranderd zijn omdat de zeespiegel dan inmiddels weer een stukje is gestegen.

Tja hitactiefstallen dat is ook weer zoiets. Vaak zie je rondom een baal hooi wat paarden scharellen in een berg aangestampte stront waar niet meer tegenop te vegen is. Glad en vies, allebei niet goed voor je paard. Dus hopelijk is dat niet een trend die we over 20 nog gaan zien.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:53

Ja heej... het meest ideaal is zo'n 60 tot 200 hectare beschikbaar met rots, zand, steppe en bos. Waar een kudde doorheen kan trekken en hun eigen eten kan vinden. Waar de hoeven natuurlijk slijten. populatie gecontroleerd wordt door natuurlijk vijanden. Maar het liefst pijnloos!

Ik bedoel, wij mens regulieren graag, ten behoeve van eigen behoeften en ethiek. Er is altijd wel iets dat niet klopt aan het houden van een dier afgezet tegen zijn oorspronkelijke bestaansrecht.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:54

Sclimpre schreef:
bruintje123 schreef:
Ik denk niet dat het is omdat mensen de voeten niet nat willen.
Paarden in de blub is gewoon slecht. Eindelijk een paar mensen die dat snappen.

Waarom gaan paarden dan altijd net in de modder rollen en niet op het droge zand? Ik zou dat ook liever niet hebben, maar onze paarden kiezen daar voor. Buiten dat het er niet uitziet hebben ze er helemaal geen last van. Nog nooit gehoord van mok dan? Ja, van gehoord wel, maar nog nooit meegemaakt, ondanks bijna 30 paarden die winter en zomer op de wei komen.
Ik denk dat we moeten stoppen alles aan mensennormen aan te passen en alles wat natuurlijk is om te vormen in iets kunstmatigs omdat ons dat op dat moment beter uitkomt.

Ik geloof dat ik ze juist niet vermenselijk. Dus hoe je daar bij komt?
Dat doen de mensen die ze bij elke druppel binnen zetten. Of juist maar hele dagen op stal laten staan omdat dat voor hun gemakkelijker is.
Ik heb ook geen mok paarden, maar ook geen modder. Dus ja...
De hele dag in de blub staan doet een paard niet van nature, die zoekt het hoger op. Dat is wat anders dan een keer rollen, dat mogen toch wel duidelijk zijn. Heeft daarom ook niets met vermenselijken te maken.


nee hit actief en padock paradise vind ik ook van die hypes waar ik grote vraagtekens bij heb.
Dat is, ik heb geen grond en wil ze och buiten knikkeren.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:57

Kelly_Ann, dat is in de Oostvaardersplassen nog niet eens gelukt en daar is het wel echt geprobeerd. Paar kleine dingetjes vergeten...

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 16:22

bruintje123 schreef:
De juist gedraineerde zand paddock laten dus juist erg goed het regenwater door, dus...


Wederom, te simplistisch.

Drainage is alleen succesvol als het waterpeil laag staat.
Heb je weinig verschil tussen landhoogte en waterpeil, zal geen drainagebuis kunnen helpen om een paddock voldoende droog te houden.

Leuk voor jou dat je op droge grond zit, maar zie dat gewoon als een gelukje, niet als je persoonlijke wijsheid.
Er zijn hele delen in het land waar jouw theorietje helemaal niet haalbaar is. Moeten die mensen dan allemaal maar ophouden met paarden willen hebben? Of kun je er mee leven dat het soms ook anders kan, omdat het domweg anders zal moeten?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 16:29

Dat is geen gelukje, dat is bewust gaan wonen.
En ik weet wat drainage is en hoe hij werkt.
Je hoeft ook niet kleinerend te schrijven met je verkleinwoorden.
Het word er niet anders op.

Ja als paarden houden niet kan dan mag de mens misschien wel minder egoïstisch worden en er geen houden.

Ik vind leeuwen enorm leuk, maar ik heb niet zoveel grond als de beekse bergen.
Ik heb wel een enorm grote hondenren. Mag ik daar dan wel een leeuw in houden?
Hij zal het vast beter hebben dan sommige leeuwen ergens in een circus ter wereld en dan mocht het toch?

En anders zal moeten?
Een paard hebben is een luxe dus niets moet.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 16:40

[quote="Dees"]Ach, zolang ik regelmatig complimenten krijg over de manier waarop ze eruit zien, inclusief de uitstraling in hun ogen, zit ik er niet zo over in hoor. Die complimenten krijg ik van mensen die daar werkelijk voor gestudeerd hebben, wier mening ik hoger heb dan menig Bokt-gekrakeel. Kom eerst maar eens kijken voordat je er een oordeel over hebt.


Dus mensen die er voor geleerd hebben zijn het dan ook altijd met elkaar eens?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:28

bruintje123 schreef:
De hele dag in de blub staan doet een paard niet van nature, die zoekt het hoger op.

Dat is wat wij mensen denken dat paarden moeten doen. Sommige paarden zullen dat misschien doen, andere niet. Onze wei heeft een flinke helling, bovenaan is het droog, onderaan natter. Maar de paarden gaan echt niet het droge stuk opzoeken, die gaan waar ze denken dat er iets te eten is.
Droog blijven, warm blijven, je niet vuilmaken, daar trekken de meeste paarden (en veel kinderen) zich niks van aan. Ik vind het zo jammer dat zovele paarden zich moeten gedragen zoals de mens voor hen beslist.
Ook bv buiten als het 'mooi weer' is. Paarden staan vaak in de schuilstal wanneer het zonnig is en komen buiten wanneer het stortregent.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:40

Zoveel mensen, zoveel meningen...

Imo moet een paard vooral paard kunnen zijn, dat houd voor mij in: met soortgenoten staan, zoveel mogelijke vrije/ ongedwongen beweging en voldoende ruwvoer.

Ik zie ze ook niet graag in de modder staan, maar liever een paar uurtjes in de modder dan de hele dag op stal.
Dat de wei geen optie is met dit weer begrijp ik ook, tenzij je land genoeg hebt..wat een luxe is die in NL niet vaak voorkomt.
Goed onderhouden paddocks is belangrijk, nadeel is dat het moeilijk is om ze goed te onderhouden en idd ook weer afhankelijk van waar je zit en op welke grond.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:06

Bij hogerop heb ik het niet over een hellinkje in de wei.
Dan heb ik het over trekkende paarden.
Die zoeken dan geen langdurige modder op.
Sowieso al omdat daar geen eten is.

Nee paarden geven niets om regen.
Maar mensen vinden ze zielig of hebben ze door voer zelfs zo gemaakt dat ze dan binnen willen.
Net als paarden die niet bij een ander kunnen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:30

Bruintje123... als iedereen die paarden wil houden, het op jouw manier zou doen.... of anders niet?
Dan zullen er heel veel paarden naar de slager vertrekken en nog velen daarna niet meer gefokt worden bij gebrek aan afzet.

Get off your high horse, een beetje realisme zou je sieren.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:33

Nergens hoeft het op mijn manier.
Maar er zijn heel veel tussen oplossingen tussen de hele dag op stal en de hele dag in de drek.
En het is juist heel realistisch daar over na te denken voordat er ineens regels komen en mensen konden voorkomen dat hun maatje "ineens" weg moet.

Minder fok kan ik alleen maar toejuichen.