Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 11:21

Je gaat toch geen paarden vergelijken met arme landen?

Wil je eerlijk vergelijken vergelijk dan met andere welvarende landen.
En ja dan kan er veel veranderen aan het welzijn van veel paarden, ook die van jou dees.
En dat je dan geen discussie wilt begrijp ik wel, dan is de vergelijking ineens niet meer in je voordeel.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 11:27

Ach, zolang ik regelmatig complimenten krijg over de manier waarop ze eruit zien, inclusief de uitstraling in hun ogen, zit ik er niet zo over in hoor. Die complimenten krijg ik van mensen die daar werkelijk voor gestudeerd hebben, wier mening ik hoger heb dan menig Bokt-gekrakeel. Kom eerst maar eens kijken voordat je er een oordeel over hebt.

Ergens een pagina of wat terug werd er juist wel aangehaald dat de welvaart van een land uitmaakt voor de basiscondities waaronder een dier wordt gehouden. Dus ja, juist wel vergelijken met de minder welvarende landen. Die paarden in NL hebben het zo slecht nog niet.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 11:46

Dat een paard niet naar buiten wilt betekend toch niet dat het niet de juiste keuze is voor hem?een paard wil ook wel elke dag een doos suikerklontjes leeg eten.
Hij kan zelf toch niet de juiste keuzes maken.
Vind het echt een excuus om te zeggen dat ergenst op de wereld paarden het zoveel slechter hebben dus moeten ze er maar mee dealen.
Als je een hond hebt en die laat je de hele dag in zn bench, daarin moet hij poepen, plassen en eten, en savonds ( als hij geluk heeft ) mag hij er een uurtje uit, wat vind je daar dan van?
Of moeten we ze dan ook vergelijken met al die andere honden in de wereld die ober straat zwerven en geen eten hebben?
Vind het juist een welvaarts probleem

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 11:53

Mijn paarden willen wel graag naar buiten, maar zou ik ze in een kleine (modder) postzegel zetten weet ik ook zeker dat het snel voorbij is.
Dat is niet omdat ze dan niet graag buiten staan maar omdat de omstandigheden slecht zijn gemaakt.

Een nerts glimt je ook tegemoet door zijn gezonde pels, toch is er hier dadelijk een verbod.
Wat maakt dat ander dan een paard. Alleen maar de slacht? Beter na een jaar slacht dan levenslange opsluiting en ook nog dingen moeten van de baas, zoals rijden.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:05

Zinloze theoretische discussie.
Zij die twijfelen aan het geluksniveau van mijn dieren, zijn welkom om te komen kijken. Tot dan, niet zeuren.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:17

En wat zien we dan Dees? Uiteraard gewoon paarden in een stal.
Tuurlijk staan ze niet dof in een hoekje, hals laag, in halve meter stront, vuil water, leeg hooinet, rainrot en mok, ogen zonder sprankel.
Maar als alles wat niet 144-waardig is dan maar zonder morren als 'goed' aanvaard moet worden en we geen verbeterpunten meer mogen aankaarten, tja, dan kan iedere discussie over paardenwelzijn maar stoppen. Want ja, dan is het ofwel perfect ofwel 144-waardig. Geen grijze zone.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:27

Er is altijd wat slechters aan te wijzen en dan kun je altijd zeggen, kijk die van mij hebben het goed.
Als ik nu iemand op zijn neus sla kan ik ook zeggen niet zeiken je hebt het goed, sommige mensen zitten met een kerel opgescheept die dat dagelijks doet.
Is het dan ineens goed?

Dat een paard zich neerlegt bij een situatie, hij heeft ook weinig keuze, wil nog niet zeggen dat het oke is.
Dat omdat hij een overlevingsdrang heeft en dan niet meteen hulpeloos staat te kwijnen in een hoekje zegt ook nog steeds niet het is goed.
Het is juist bar slecht en ja ik heb heel wat paarden op zien leven die ook zo stonden. Waar de eigenaar precies zo sprak. Pas toen men zag hoe een paard echt op kon fleuren zag men pas dat voorheen de paarden het minder goed hadden dan dat ze zelf ooit bemerkt hadden.

En ja ik hoop dat over 20 jaar de regels zo zijn dat dit niet meer mag.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:43

Als er regels zouden komen waardoor paarden niet meer mogen worden gehouden zoals dat nu even bij mij op stal van toepassing is, dan denk ik dat er heel veel paarden niet meer gehouden zullen worden.
Per saldo is het diersoort niet gediend met hogere drempels voor houderschap.

Nogmaals: voordat je een oordeel over mijn wijze van houden hebt, kom eerst maar eens kijken. Omstandigheden zijn zoals ze zijn voor een reden. Het zou toch belachelijk zijn dat ik mijn dieren moet verkopen omdat het weer toevallig dit najaar een andere wijze van houden even niet toelaat? Wat een kolder. Typische Bokt-hysterie. Het alternatief is juist wel 10/24 buiten, maar dan wel in de blubber, met mok, hoefproblemen en bijkomende ellende als gevolg. Ik hou namelijk geen zeepaarden.

Maar ik besef dat ik in het "van Nature" deel van Bokt zit, dus: Voor zij die het ontoelaatbaar zielig vinden: ze zijn allemaal te koop hoor. BVA-auction tarieven :D

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:48

Er zijn ook altijd gevallen waar het nog beter kan. Het feit dat dit hier een discussie wordt laat al zien dat we die vrijheid en welvaart als mens al hebben. Slechts een duizend kilometer naar het zuiden maalt men niet om 24 uur op stal, en duizend kilometer naar het noorden staan de paarden wegens wettelijke plicht in een halve meter sneeuw.

Als over 20 jaar een enorme natuurlijke ramp of oorlog plaatsvindt. Zal het welzijn van het paard na die van de mens komen, al naar gelang de ernst van de crisis. Een hoog welvarend land op dat moment zal dierenwelzijn juist op de agenda hebben.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:49

Als we over 20 jaar in oorlog zitten, eten we allemaal onze eigen paarden op.

Tenzij het leger ze al opgehaald heeft...

Mareintje

Berichten: 235
Geregistreerd: 13-03-15

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 13:29

Ik klik altijd even door op Bokt als er weer iemand wordt aangepakt omdat haar paard teveel zou binnenstaan. Heb moeite met de toon waarop dat gebeurd & met het ontbreken van een goede onderbouwing? Het lijkt wel dat degene die het hardst en het meest verongelijkt schreeuwt, dan wel gelijk zal hebben. Dat nare wijzende vingertje naar mensen die " hun paarden mishandelen" door ze "op te sluiten" en het woord "gevangenis". Brrrr...

Mijn paard komt 2x per dag buiten, maar nooit lang in de paddock want hij vreet happen zand. Ik ga niet zitten wachten tot hij er koliek van krijgt. Na 30 minuten wil hij ook wel weer naar binnen. Even lekker rollen en met de buren klooien en dan heeft hij het wel weer gezien.

Niemand heeft mij nog kunnen uitleggen waarom het (tegen zijn zin) buiten zetten goed voor hem is. Hetzelfde geldt voor onbeperkt hooi voeren. Er wordt verwezen naar hoe de paarden vroeger in het wild leefden, maar dat is niet meer te vergelijken met de omstandigheden nu. Bv met het hooi: door 24x7 hooi aan te bieden krijgen ze veel te veel voedingsstoffen binnen, want ons hooi is VEEL rijker geworden. Gevolg is veel te dikke paarden en dat wordt door de meeste paardeneigenaren niet herkend. En dat overgewicht is zo schadelijk voor de gezondheid van je paard? Dan zie ik paarden buiten staan in de gierende wind en de regen, benen vol mok vanwege het vocht, rainrot en meer narigheid. Waarom is dat dan de heilige graal?

Mijn paard staat dan heerlijk in zijn buitenstal. Opgewekt en blij, topgezond, glimmend en super fit.

Hij is er duidelijk blij mee, dus waarom ik niet?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 13:42

Mareintje schreef:
Dan zie ik paarden buiten staan in de gierende wind en de regen, benen vol mok vanwege het vocht, rainrot en meer narigheid. Waarom is dat dan de heilige graal?


Heeft iemand dan gezegd dat dat de heilige graal is?

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 13:46

Het 24/7 buiten staan wordt vaak gepropageerd door mensen die geen geld of zin hebben om een fatsoenlijk stalmanagement uit te voeren. Goed stalmanagement is dat een paard krijgt wat die nodig heeft aan daglicht, frisse lucht, voeding, voetverzorging en beweging. Als een van deze elementen niet juist is, wordt het paard ziek, krijgt luis of een akelige huidaandoening en vaak ook beengebreken. Een pruttig landje is nu eenmaal veel goedkoper dan een goede stal en als je niet te vaak heen gaat dan zie je ook niet dat je paard staat te verkommeren in de modder en de regen. Goed stalmanagement is de sleutel tot een gezond paard.

Over 20 jaar is onze sport weer een elitesport geworden en kunnen paarden alleen nog gehouden worden door mensen die over voldoende middelen beschikken om het te bekostigen. Geen gehobby meer op de vierkante meter in een hoekje van een industrieterreintje.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 13:49

Pipodipo schreef:
Over 20 jaar is onze sport weer een elitesport geworden en kunnen paarden alleen nog gehouden worden door mensen die over voldoende middelen beschikken om het te bekostigen. Geen gehobby meer op de vierkante meter in een hoekje van een industrieterreintje.


Dat vind ik een bijzonder goede ontwikkeling. Geen enkel dier zou gehouden mogen worden door iemand die de middelen niet heeft om daar goed voor te zorgen.
Van de toestanden achter op industrieterreinen... laat dat aub per morgen verboden zijn.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 13:52

Dees schreef:
Pipodipo schreef:
Over 20 jaar is onze sport weer een elitesport geworden en kunnen paarden alleen nog gehouden worden door mensen die over voldoende middelen beschikken om het te bekostigen. Geen gehobby meer op de vierkante meter in een hoekje van een industrieterreintje.


Dat vind ik een bijzonder goede ontwikkeling. Geen enkel dier zou gehouden mogen worden door iemand die de middelen niet heeft om daar goed voor te zorgen.
Van de toestanden achter op industrieterreinen... laat dat aub per morgen verboden zijn.

Daarom. Er zijn ook mensen die hun paard op een leeg grasveld 'van de gemeente' zetten en dan denken dat het DUS een weiland is, geen idee van de samenstelling van de bodem en het gras. Gras is toch immers gras? Gras is een weerbarstig plantje en groeit ook op vervuilde grond best goed.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 13:55

Kelly_ann schreef:
Er zijn ook altijd gevallen waar het nog beter kan. Het feit dat dit hier een discussie wordt laat al zien dat we die vrijheid en welvaart als mens al hebben. Slechts een duizend kilometer naar het zuiden maalt men niet om 24 uur op stal, en duizend kilometer naar het noorden staan de paarden wegens wettelijke plicht in een halve meter sneeuw.

Als over 20 jaar een enorme natuurlijke ramp of oorlog plaatsvindt. Zal het welzijn van het paard na die van de mens komen, al naar gelang de ernst van de crisis. Een hoog welvarend land op dat moment zal dierenwelzijn juist op de agenda hebben.

Dit dus. Amen _/-\o_ .

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:04

Je zit niet op het van nature gedeelte.
Ik heb namelijk geen moeite met op stal, wel over maar een uurtje buiten.
In dit welvarende landje kunnen we heel gemakkelijk natte grond droog maken, ja het kost wat, maar dat hoort bij paarden houden op een plek die er niet geschikt voor is.
Dat geldt dus ook voor de natural die zijn paard nu op een postzegel van modder zet onder het mom hij staat wel buiten.

En ja als er regels voor komen zullen de paarden alleen nog gehouden kunnen worden door de elite, ik zie daar het probleem niet in.
Het zou tijd worden.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:08

Meer regels betekent vaak alleen maar dat mensen andere wegen vinden om te doen wat ze toch al van plan waren of al deden.....

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:10

kan, maar een keer zijn ze daar toch in uit gesjoemeld.
En dan valt er toch beter op aan te spreken. Nu niet want er is niets om op aan te spreken.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:20

bruintje123 schreef:
In dit welvarende landje kunnen we heel gemakkelijk natte grond droog maken, ja het kost wat, maar dat hoort bij paarden houden op een plek die er niet geschikt voor is.
.

Nou, als het echt heel gemakkelijk was, dan hadden wel meer mensen een droge wei, paddock en bak. Het is helaas in heel Nederlands behelpen en tegen de regen en de sneeuw kun je weinig doen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:23

Nee dan hadden niet meer mensen droge wei want mensen willen niet investeren. Daar zit het probleem.
Maar het is zeker wel te doen.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:24

Pipodipo schreef:
Het 24/7 buiten staan wordt vaak gepropageerd door mensen die geen geld of zin hebben om een fatsoenlijk stalmanagement uit te voeren. Goed stalmanagement is dat een paard krijgt wat die nodig heeft aan daglicht, frisse lucht, voeding, voetverzorging en beweging.


Zo ga je lekker, zo kort door de bocht? Kijk uit voor het stoeprandje hoor.

Ik bied mijn paarden alles wat een stalpaard met goed management heeft met als extra dat hij altijd uit zijn stal kan wandelen. (en in de praktijk dus het omgekeerde doet en juist af en toe zijn stal in wandelt)
Je mag komen kijken, de bak/paddock is droog. Nu ook. (de wei ook, maar dat is geluk hebben)

Hoewel ik absoluut andere keuzes maak als Dees ben ik het wel met haar punt eens. Waarschijnlijk hebben wij allebei mentaal en fysiek gezonde paarden die echt een dikke voldoende scoren op welzijn.In het grotere geheel gezien.
Het is nier perse mijn keuze maar over het algemeen zie je dat paarden zich behoorlijk goed aanpassen en dat er van lijden geen sprake is.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:33

bruintje123 schreef:
Nee dan hadden niet meer mensen droge wei want mensen willen niet investeren. Daar zit het probleem.
Maar het is zeker wel te doen.


Ik zit in een hoek waar de bodem niet te redden is, al breng je er jaarlijks 30cm zand bovenop.
Been there, done that. Heb dat meerdere paardenliefhouders in mijn regio zien proberen.
Niet alles in deze wereld is maakbaar. Jij denkt echt te simplistisch.

Vorig jaar rond deze tijd was er geen enkel probleem om ze gewoon de hele dag buiten te laten. Nu is het gewoon te nat. Pech gehad. Het kan niet altijd mooi zijn. Over een paar weken is het weer voorjaar.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:36

Nee jij denkt de moeilijk.En met wat zand erop gooien kom je er niet, kan iedereen je wel vertellen.
Nederland en water, als er iets uitgevonden is is het hier wel het droogleggen van land.
Of lopen de mensen met zwemvliezen en snorkels rond in flevoland? :D

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:39

De paarden wel ;)