Bitloos met hengsten - wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Bitloos met hengsten - wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 14:23

Hallo allemaal, ik heb een stal waar ik ruitervakanties organiseer in Tunesië en 8 paarden op stal waarvan 7 hengsten en een ruin. Vroeger in Nederland heb ik mijn merrie jarenlang met bosal gereden en hier de eerste jaren heb ik het ook regelmatig bitloos geprobeerd. Gezien we een paar moeilijke paarden gehad hebben, en er hier op het strand ook wel eens andere ruiters aan je voorbij sjezen en er met hengsten dan toch al snel wat mis kan gaan - die kunnen toch wat heftiger reageren - ben ik er langzaam vanaf gestapt en alle paarden toch met bit gaan rijden. Door de jaren heen echter toch moeten accepteren dat sommige paarden gewoon minder geschikt zijn als rijpaard - en al helemaal met nog regelmatig wisselende ruiters erop - en een paar keer dan toch de moeilijke beslissing heb moeten maken een paard te verkopen. Een bit was hier dus ook niet de oplossing...

Onze paarden staan overigens allemaal in paren of groepjes op de paddocks, en op het eiland hier zijn amper merries en worden merries ook niet gereden, daardoor zijn de hengsten natuurlijk relatief relaxed en merk je er meestal niet veel van dat er nog wat extra's tussen hun achterbenen zwabbert.

En nu we een heel fijn, goed samen lopend paardenteam hebben, en ik samen met enkele bitloze ruiters weer wat meer bitloos onderweg geweest ben met onze paardjes, durf ik het wel aan het meer te gaan integreren. Ik zou het erg leuk vinden met anderen ervaringen uit te wisselen - hoeft niet per sé met hengsten te zijn, maar ook bvb mensen die veel over het strand in een groep met andere paarden bitloos rijden :)

Ruin Zaafrane en hengst Flavio

Afbeelding

Gast Susanne met hengst Ouardi

Afbeelding

Voor veeeeel meer foto's, kijk op https://www.facebook.com/djerbazitouna.stables
En op http://www.djerbazitouna.com voor meer informatie over ruitervakanties bij ons met Berber- en Arabische hengsten in Tunesië :)


Sille55

Berichten: 251
Geregistreerd: 08-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 14:57

Leuk! Ik zit toevallig de laatste tijd met de gedachte om mijn 20 jarige hengst eens bitloos te gaan proberen. Hij is alleen best een macho en wordt ook wel enthousiast als hij andere paarden, vooral merries uiteraard, ziet.. Op buitenrit zou ik het met hem eerst dus sowieso nog niet aan durven, maar ik ben wel van plan het om volgende keer in de bak eens te gaan proberen.. Heb alleen geen bitloos hoofdstel, dus nog even wat improviseren, gewoon even de teugels aan het halster ofzo om te zien of ie er überhaupt op reageert.. Ben wel benieuwd!
Hoe reageren jouw hengsten erop? Zijn ze net zo controleerbaar als met bit als ze andere paarden zien of merk je toch wel verschil?

Jessix

Berichten: 16381
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Bitloos met hengsten - wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:19

Mijn paarden worden sowieso altijd bitloos beleerd. Daarna laat ik ze wel aan het bit wennen. Daarna rijd ik weer bitloos verder, want dat heeft wel mijn voorkeur. Ik reed als kind zijnde al net zo makkelijk met een halster als met een hoofdstel met bit, dus voor mij is het nooit zo spannend geweest. Je deed gewoon altijd allebei. :)

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 15:34

Haha ja dat is wel een voordeel, dat er hier geen merries zijn! Maar wel andere hengsten natuurlijk, en daar kunnen ze soms ook best heftig op reageren. Sommigen staan gelijk op hun achterbenen bij elke vreemde voorbijkomende hengst, dat schiet natuurlijk niet echt op, gelukkig zijn de meeste van mijn hengsten nu wel echt relaxed wat dat betreft. Als ik jou was zou ik het ook eerst gewoon in de bak proberen, kijken hoe het bevalt, en er is ook zoveel verschil tussen de verschillende optomingen..
Een stalhalster vind ik dan weer niks, een touwhalster met de teugels onderaan vast is dan beter om mee te rijden, daar komen je hulpen veel duidelijker mee door, en is ook niet gelijk een grote uitgave om het eens te proberen. Ik heb een sidepull, een berg touwhalsters, een hackamore, een glucksrad en een kingekruiste, die laatste vind ik helemaal niks maar de rest allemaal wel goed te doen. Bosal vind ik heel fijn, maar dat is ook weer niet voor iedereen, hoort een speciale rijwijze bij en ik ben toch bang dat die het hier met zeewater, zand en zon niet zo heel goed uithouden :/ vooral dat zeewater... Daarbij zijn goede bosals ook wel heel erg duur.. Ik ben ze nu een beetje aan het door proberen, wat het beste bij welk paard past, daar merk je toch ook nog wel verschil tussen.
Ik ben eigenlijk heel positief verrast over hoe goed ze het doen zonder bit, we kunnen ook gewoon naast elkaar rijden met een paar hengsten en ik heb niet het gevoel dat ik minder controle heb of dat ze gelijk meer uitproberen. Bij andere paarden kijken of hinniken ze soms wel, maar als je weer de aandacht terugvraagt is het verder geen probleem, heb daar tot nu toe ook niet echt verschil gemerkt. En ik kon ook met onze heetste trippelaar met een glucksrad in galop op het strand gewoon achter een ander paard blijven. Daarbij is het een super fijn gevoel dat je merkt dat ze nog meer op jou als ruiter en wat je doet met je zit en benen letten!

Jessix ja dat is toch ideaal zo :) ik ook, vroeger (20 jaar geleden ofzo) ook bitloos en vaak zonder zadel elke week naar het strand met mijn merrie, maar hier in Tunesie is het toch een paar keer misgegaan de eerste jaren. De hengsten zijn hier vaak al slecht behandeld en soms echt agressief gemaakt, met stang/pelham ingereden en dan ook niet met vriendelijke voorzichtige hand gereden. Een paar erg moeilijke paarden gehad, die zeer agressief met andere paarden waren, dan wordt je toch een stuk voorzichtiger als het een paar keer mis is gegaan. Daarbij met ruiters erop die de paarden niet kennen - tja, dat gaat gewoon niet. Safety first... Vaak kalmeren zulke paarden wel na een paar maanden, en als ze vertrouwen in de mens krijgen en samen met een maatje op de paddock staan, veranderen ze compleet qua karakter. Maar soms helaas niet :(

Voor veeeeel meer foto's, kijk op https://www.facebook.com/djerbazitouna.stables
En op http://www.djerbazitouna.com voor meer informatie over ruitervakanties bij ons met Berber- en Arabische hengsten in Tunesië :)

tengeltje11
Berichten: 7073
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Bitloos met hengsten - wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:39

mijn laatste hengst die bereden was,reed ik op touwhalstertje,die kon je zelfs zo met zijn neus in de kont van merrie's rijden,deed geen vlieg kwaad en haalde ook helemaal niets in zijn hoofd(leefde op de weide bij merries die hij dekte,dus hij wist heel goed hoe alles in elkaar zat).
waarom zou het niet kunnen?

nu,de ene hengst is de andere niet natuurlijk,maar veel hangt ook af van wat je ze leert en hoe hun relatie is tov mensen(respect tov mensen)

Nessie

Berichten: 8564
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 15:43

Heerlijk dat strand! Ik rijd mijn hengst ook meestal bitloos. We rijden ook altijd tussen andere (vreemde en bekende) paarden, merries, hengsten en ruinen, is allemaal geen probleem.

Afbeelding

Afbeelding

Eston M. - Carrera - Goldy - Izzy Grey

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Re: Bitloos met hengsten - wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 15:58

Tengeltje, precies, een hengst is ook maar gewoon een paard, en als hij ook een beetje paard kan zijn zal hij zich meestal ook zo gedragen.. De meeste van onze hengsten zijn ook zo, eigenlijk super makkelijk en je merkt amper dat ze hengst zijn. Bij de meesten was dat in het begin wel anders. Helaas lopen er soms ook echt lastige karakters tussen. Met heel veel tijd en vertrouwen kan dat misschien ook nog wel goedkomen, maar het hangt er dan wel vanaf wat je ermee doet natuurlijk, als hij dan door een persoon wordt gereden die hem door en door kent is het een ding, maar voor ons met wisselende ruiters kan dat toch snel gevaarlijk worden, dat is voor het paard zelf dan ook niet leuk en erg verwarrend :(

Nessie, gaaf, en wat een prachtig paard ook, merk jij bij anderen dat ze angst/respect voor hem hebben puur omdat hij hengst is of valt dat allemaal erg mee? Het lijkt me soms wel lastig in Nederland, omdat mensen zo NIET gewend zijn aan hengsten, dat ze het zich misschien niet eens realiseren dat hij hengst is als hij zo braaf is en dat velen dus niet erg rekening ermee houden en erg dicht aan je langs rijden of zelfs hun merrie gezellig aan hem laten snuffelen, heb je al eens zoiets meegemaakt?

Voor veeeeel meer foto's, kijk op https://www.facebook.com/djerbazitouna.stables
En op http://www.djerbazitouna.com voor meer informatie over ruitervakanties bij ons met Berber- en Arabische hengsten in Tunesië :)

Nessie

Berichten: 8564
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Bitloos met hengsten - wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:12

Je merkt wel dat er wat angst is. Maar hoe drukker in de bak, hoe meer onder de indruk (en dus juist rustiger in plaats van drukker) hij wordt. Mensen die van buitenaf komen merken vaak niet dat het een hengst is, hij is met rijden erg geconcentreerd (aan de hand maakt hij zich weleens groot en hinnikt, maar hij is altijd erg goed te handelen). Sowieso blijft het een jong paard om te rijden, dan is het gewoon niet fijn als mensen een halve meter binnenhoefslag ruimte geven bijvoorbeeld. Eerlijk lijkt het bij sommige ruiters of ze je uittesten, maar ik kan wel zeggen dat ik Eston goed onder controle heb.

Wisselende ruiters lijkt me inderdaad lastig voor het paard.

Eston M. - Carrera - Goldy - Izzy Grey

Lara

Berichten: 7457
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:18

Wat ontzettend interessant!

Hier geen hengst, maar wel veel ervaring met verschillende bitloze optomingen en het bitloos rijden in het algemeen.

Het is natuurlijk lastig met wisselende ruiters om een optoming te kiezen die bij paard én ruiter past.

Bosal is heel specifiek, maar vergis je niet in rijden met touwhalster. Kan heel scherp inwerken, al helemaal als mensen niet goed realiseren wat het precies doet. Dat brengt dus een risico met zich mee met vreemde ruiters.

Kaak en kingekruist hebben de reputatie van een slechte release. Hierdoor zou ik deze types ook niet zo snel aanraden.

Sidepull komt dan qua optoming in gebruik het dichtst bij het rijden met bit. Gevaar is wel weer dat deze minder scherp is en op momenten dat het nodig is, dus net dat beetje extra mist. Thans; bij de paarden die dat nodig hebben dan.

Glucksrad en hackamore hebben beiden wat meer een hefboom. In praktijk wil je hier ook niet heel veel aan zitten, maar normaal gesproken zit hier wel een zachter neusstuk bij. In geval van nood, kan dat dus wel zonder al te veel risico. Ook kun je bij glucksrad en van die bloemringen zelf kijken hoeveel hefboom je neemt. Zo kun je hem per paard weer laten variëren, zonder dat je 1001 optomingen moet kopen.

Anoniem

Re: Bitloos met hengsten - wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:24

Ik ben wel oprecht nieuwsgierig wat maakt dat je het liefst weer bitloos gaat?

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Bitloos met hengsten - wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:31

Ja... Toen ik rusty nog had. Bitloos met n bosal op buitenrit.
Was mn omgeving niet zo enthousiast over. Tot ze zagen hoe braaf hij was...
Wegens stalling moest hij geruind worden. Anders wassie gewoon hengst gebleven

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:32

Rij alweer 15 jaar optomingsloos met mijn haremhengst door het verkeer.

www.homocaballus.net

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Re: Bitloos met hengsten - wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:43

Wat leuk dat je terug bent gegaan naar bitloos! Heb zelf ook een tijdje bitloos gereden met een klophengst. Ook met bit (trens en scharenbit (western)), maar bitloos (hackamore en dually halster) voelde ik me altijd het prettigt bij. Reageerde hij naar mijn mening altijd t lekkerate op.
Ging altijd prima met andere paarden erbij. Ja hij liepgraag achter ze aan/ naar ze toe maar dat deed die luie dondersteen nou eenmaal, ook met bit -.-

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:49

Ik heb mijn Clydesdale ruin lange tijd bitloos gereden maar door een paar 'communicatiefoutjes' langs beide kanten zijn we tijdelijk terug naar bit gegaan. Het is wel de bedoeling om op korte termijn bitloos weer verder te gaan.
Afbeelding

Dan heb ik nog een jaarling die ik graag hengst wil houden tot een jaar of 4 (korter of langer afhankelijk van de omstandigheden) en die ik dan ook bitloos wil gaan beleren. Ik volg hier mee omdat in mijn hoofd voorlopig nog een beetje een tweestrijd aan de gang is :=
Blijft natuurlijk 900kg die met je aan de loop gaat moest het fout gaan.

Verder qua hengsten alleen ervaring met trekpaarden, die werden op stal niet bitloos gereden.
Wel altijd tussen de merries gereden op shows en optredens, hij moest dan op kop (want ja showen kunnen ze natuurlijk wel hé)

Afbeelding

Hier rechts langs mijn ruin en mijn zusje haar merrie. Verder allemaal merries behalve mijn ruin en hij dus. Eigenlijk is het een snulletje met een grote bek maar hij is braaf :)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Granoek op 23-11-17 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16381
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 16:52

Zitouna schreef:
Jessix ja dat is toch ideaal zo :) ik ook, vroeger (20 jaar geleden ofzo) ook bitloos en vaak zonder zadel elke week naar het strand met mijn merrie, maar hier in Tunesie is het toch een paar keer misgegaan de eerste jaren. De hengsten zijn hier vaak al slecht behandeld en soms echt agressief gemaakt, met stang/pelham ingereden en dan ook niet met vriendelijke voorzichtige hand gereden. Een paar erg moeilijke paarden gehad, die zeer agressief met andere paarden waren, dan wordt je toch een stuk voorzichtiger als het een paar keer mis is gegaan. Daarbij met ruiters erop die de paarden niet kennen - tja, dat gaat gewoon niet. Safety first... Vaak kalmeren zulke paarden wel na een paar maanden, en als ze vertrouwen in de mens krijgen en samen met een maatje op de paddock staan, veranderen ze compleet qua karakter. Maar soms helaas niet :(


Ja ik heb ze natuurlijk gekocht als jonge paarden, rechtstreeks van de fokker, dus geen verleden wat betreft (verkeerde) training.

Wat voor een geslacht een paard heeft maakt voor mij niets uit. Mijn enige ruin was eigenlijk het lastigste. En ik ken genoeg merries waar ik liever niet op stap! :D Het gaat om vertrouwen en training. En er zullen paarden zat zijn, ongeacht geslacht waar je nooit bitloos mee kan rijden. Maar ik heb zelf ook niet het gevoel dat ik met bit meer controle heb moet ik eerlijk zeggen. Ik heb in het verleden vaak genoeg meegemaakt dat je niets te vertellen hebt wanneer een paard niet wil gehoorzame aan je hulpen.

Maar het is vooral waar jij en je paarden je prettig bij voelen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Bitloos met hengsten - wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 17:26

Ik rij de mijne zowel met als zonder bit. Ook tussen de merries. Ligt een beetje aan wat we gaan doen. Maar dan moet ik ook wel bekennen dat hij heel weinig hengst is. Als ik ga buitenrijden laat ik het bit wel eens achterwege. Maar met serieuze reining en working cowhorse training pak ik wel het bit. Dat vind meneer gewoon fijner kwa communicatie.

Als ik buiten rij is het vaak zijn gewone halster of een touwhalster

Be happy eat a snackkie

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 17:45

Wij rijden allebei onze hengsten op een bosal ( Californische Hackamore). De een is een Paint en de ander een Lusitano, allebei dekhengsten en allebei echt hengst. Geen enkel probleem, sterker nog, ze zijn allebei in het verleden wel met bit gereden en op de bosal gaat het veel beter, beter contact, meer rust, etc. etc. Een bit geeft, i.m.o., nooit meer zekerheid of controle :o
We rijden ze buiten, op de koeien en dus eigenlijk altijd zo
Hier staan ze ook braaf naast elkaar te wachten tot ze aan het werk mogen.
Links de Lusitano Ultramar enrechts Paint horse Sweet Spot of Cash:

Afbeelding

en Sweet Spot of Cash met een koe

Afbeelding

en Ultramar tijdens het "dressuur" werk ( o.a. galop/ piaffe/ galop)


Afbeelding

Sille55

Berichten: 251
Geregistreerd: 08-09-11

Re: Bitloos met hengsten - wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 17:50

Leuk om zo al die ervaringen te lezen! Aangezien ik geen idee heb hoe mijn hengst erop zal reageren, aangezien hij al zijn leven lang met bit is gereden, wil ik nog niet direct een duur bitloos hoofdstel aanschaffen.. Wat zouden jullie aanraden om het eerst even een keertje mee uit te proberen, een gewoon halster of een touwhalster?

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 17:51

Sille55 schreef:
Leuk om zo al die ervaringen te lezen! Aangezien ik geen idee heb hoe mijn hengst erop zal reageren, aangezien hij al zijn leven lang met bit is gereden, wil ik nog niet direct een duur bitloos hoofdstel aanschaffen.. Wat zouden jullie aanraden om het eerst even een keertje mee uit te proberen, een gewoon halster of een touwhalster?

Een goed passend gewoon halster, touwhalster geeft 'tegengestelde' druk, dus als jij links 'trekt' komt het halster rechts tegen zijn wang. Ik rij liefst met touwhalster maar gewoon halster komt het meeste overeen met bit. (Dit is mij toch altijd verteld)

Sille55

Berichten: 251
Geregistreerd: 08-09-11

Re: Bitloos met hengsten - wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:41

Bedankt, ik had zelf inderdaad hetzelfde idee. Hopelijk is de bak dit weekend weer een beetje begaanbaar, dan gaan we eens even uitproberen!

Zitouna

Berichten: 1368
Geregistreerd: 17-06-09
Woonplaats: Djerba, Tunesie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 19:43

Nessie ja dat is het, je moet hem onder controle hebben want er kunnen altijd andere factoren zijn die het lastig maken voor je. Het blijft een dier dus 100% zekerheid heb je nooit, maar als je al van tevoren weet dat het lastig wordt, kan je het natuurlijk beter niet doen en wachten tot er meer vertrouwen en zekerheid is. Hier dus ook regelmatig andere ruiters die vlak aan je voorbij sjezen, en ook bvb luid toeterende vrachtwagens met een lading klapperend ijzer achterop oid...

Lara ja klopt een touwhalster kan wel scherp zijn, dus voorzichtig mee.. Hackamore en glucksrad natuurlijk ook, ik ga een beetje uitproberen wat het beste werkt met welk paard, sidepull gaat het beste voor 'engels' rijden, maar inderdaad moet het paard er natuurlijk wel mee te houden zijn. Met dat glucksrad is inderdaad we ideaal dat het zo makkelijk te verstellen is en je dus goed kan variëren, dat is nog een voordeel tov 'gewone' mechanische hackamore :)

Joolien omdat ik bij sommige paarden echt merk dat ze zich er prettiger bij voelen. Natuurlijk hangt ook veel af van de rijstijl.

Maralyn ja haha eerst zien dan geloven :) maar het viel dus allemaal best mee :) dat is jammer dat het zo moeilijk is stalling te vinden in NL voor een hengst ja.

HC dat is natuurlijk helemaal mooi, zo door en door een zijn met een paard.

lunerancea dat merk ik ook wel, ze zijn toch gewoon zichzelf en een bit maakt niet zo'n verschil eigenlijk :)

Granoek wow, wat een paarden :D hihi dat is wel even wat anders dan we hier gewend zijn, onze smalle kleine hete volbloedjes :) wel heel mooi om te zien, hoop voor jullie dat het weer gaat lukken ermee verder te gaan! Het lijkt me ook nog wel wat anders ja zo'n reus onder je kont, de paardjes hier zijn 1.45-1.60 groot en daar kan je denk ik qua gewichtshulpen ook nog een stuk duidelijker zijn dan bij zo'n reus, hoe voel jij dat aan?

Jessix ik merk het ook wel bij de paarden die we jong hebben gekregen het een stuk makkelijker was, vriendelijker in de omgang, meer vertrouwen, zelf beleerd dus beter aan de hulpen.. en dat is vaak wel makkelijker dan een fout gereden paard corrigeren, of een getraumatiseerd paard zijn vertrouwen te krijgen. Ik zie het ook niet zo zwart/wit hoor, als het met bit goed gaat heb ik daar ook geen probleem mee - maar als het zonder net zo goed gaat, zie ik dat wel liever. Je merkt het vaak toch wel aan de paarden dat ze het prettig vinden :)

Speedfiets afwisseling houdt het soms ook interessant :)

ElCid wat mij betreft is een bosal ook echt nog het beste, nog met niets anders gereden wat zo'n fijn rijgevoel heeft, zo mooie duidelijke communicatie met het paard. Prachtige paarden en fijn te zien, zo veelzijdig. Ik zou zo graag met bosal verder willen hier, maar de rijstijl is toch een stuk anders dus niet voor alle ruiters die we hier krijgen zo praktisch. Misschien investeer ik ooit in een goede bosal, maar ik ben wel bang dat ze het hier met het zeewater niet zo goed uithouden.. En het moet natuurlijk ook goed passen.. Jammer dat er niet echt goedkopere alternatieven zijn, of is er nog iets wat jij zou kunnen aanraden?

Sille ja ik zou dan ook een touwhalster proberen, wel voorzichtig mee omgaan.

Voor veeeeel meer foto's, kijk op https://www.facebook.com/djerbazitouna.stables
En op http://www.djerbazitouna.com voor meer informatie over ruitervakanties bij ons met Berber- en Arabische hengsten in Tunesië :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:08

Citaat:
Granoek wow, wat een paarden :D hihi dat is wel even wat anders dan we hier gewend zijn, onze smalle kleine hete volbloedjes :) wel heel mooi om te zien, hoop voor jullie dat het weer gaat lukken ermee verder te gaan! Het lijkt me ook nog wel wat anders ja zo'n reus onder je kont, de paardjes hier zijn 1.45-1.60 groot en daar kan je denk ik qua gewichtshulpen ook nog een stuk duidelijker zijn dan bij zo'n reus, hoe voel jij dat aan?


Dat is echt heel verschillend per paard. De trekpaarden van stal worden door verschillende ruiters gereden en daar zou ik het dus niet mee proberen. Maar mijn eigen paard heb ik vanaf het begin gewoon met gewicht en beenhulpen gereden en dat gaat gewoon prima. Plus dat hij heel goed op mijn stem reageert en wij sowieso niet meer echt dressuren (hij heeft er een hekel aan) maakt dat wij gewoon lekker buiten kunnen hobbelen zonder al te veel sturen. In de bak heeft hij zonder bit wel moeite met stelling nemen.

Ook met bit trok hij zich soms niks aan van mijn been, kon ik been aanleggen met alle kracht van de wereld maar als pony nee zegt, is het nee :') maar dat is gewoon een beetje het ettertje in hem

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:15

Dit is mijn Arabische hengst met bijzonder lastige mond. Daarom reed ik hem op een s hackemore extra zacht met bontjes onderlegd. Voor dit paard de fijnste optoming met veel meer controle dan met een bit. Dat ging na alle ellende niet meer.

Afbeelding

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:26

Spark kan ook zonder hoofdstel. Maar dat doen we zelden.
Afbeelding
(Hier gaat meneer achteruit)
Ik vind zonder hoofdstel rijden wel fijn om te checken waar fouten zitten. Ideaal om te checken hoe ver hij is met de neck reining en rijden op zit.

Be happy eat a snackkie

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 10:38

Citaat:
ElCid wat mij betreft is een bosal ook echt nog het beste, nog met niets anders gereden wat zo'n fijn rijgevoel heeft, zo mooie duidelijke communicatie met het paard. Prachtige paarden en fijn te zien, zo veelzijdig. Ik zou zo graag met bosal verder willen hier, maar de rijstijl is toch een stuk anders dus niet voor alle ruiters die we hier krijgen zo praktisch. Misschien investeer ik ooit in een goede bosal, maar ik ben wel bang dat ze het hier met het zeewater niet zo goed uithouden.. En het moet natuurlijk ook goed passen.. Jammer dat er niet echt goedkopere alternatieven zijn, of is er nog iets wat jij zou kunnen aanraden?


Een goede bosal is een verhaal apart en is in Nederland niet te vinden :o .Maatvoering, materiaal en pasvorm ( dikte en lengte van de nosebutton en omtrek van de bosal) luisteren erg nauw en zijn mede verantwoordelijk voor de juiste werking. Een niet passende bosal van slecht materiaal is niet goed in vorm te krijgen en werkt daardoor ook niet op de juiste manier. Bosals ( eigenlijk hackamore!) worden met de hand gevlochten van dunne reepjes rawhide met een rawhide kern, daardoor zijn ze te "shapen" ( vormen naar het paardenhoofd), vandaar ook de prijs. Dan moet er nog een goede mecate bij, liefst 1 die qua dikte past bij de dikte van bosal met het juiste gewicht ( zeiltouw is vaak te licht). Ook de mecate wordt handgevlochten, van paardenhaar en dan het liefst manenhaar omdat dat net iets zachter is dus ook daar hangt een prijskaartje aan. Een goede bosal vind je niet onder de 250,- een goede mecate gaat va. ca. 150,-
Wij kopen onze bosals en mecates in Amerika bij een van de clinicgevers die we naar Nederland halen. In Duitsland zit ook een bosal vlechter, die maakt echt hele mooie dingen, maar het prijskaartje is navenant.
Daarbij is het rijden met een bosal op de juiste manier ook weer een vak apart maar een vederlicht paard in een bosal, geheel verzameld, is een lust voor het oog en voor de ruiter; er is namelijk nooit continue contact waardoor het paard in een verzamelde "zelfhouding" gaat lopen.

Ik durf niks te zeggen over hoe ze zich houden o.i.v. zou water maar het zijn gewoon werk optomingen en die kunnen echt wel tegen een stootje, zeker als je ze goed opbergt en onderhoud. De Californio's reden en rijden ook vast wel in de buurt van de zee ;) .

Voordeel van een goede bosal is de mooie release, de zachtheid en de manier waarop vrijwel alle paarden er prachtige op reageren; dat is iets wat geen enkele andere bitloze optoming biedt.

In het filmpje zie je hoe Chauca ( een award winning bosal braider) werkt met 100 strands/ reepjes (normaal voor werk tack zijn dat er meestal 16.......).

https://www.youtube.com/watch?v=Nl4R9Z_Fnu0

Een filmpje van Jeff Sanders met Bunny op de bosal met de garocha ( we halen Jeff 1 x per jaar naar Nederland :D ). En zoals je ziet, kan je met een bosal prima op 1 hand rijden!

https://www.youtube.com/watch?v=LjuOfVTnbiY


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers