Natural horsemanship en diergeneeskunde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Thioro

Berichten: 3982
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:26

Als dierenarts heb je zorgplicht en moet je dus het dier naar beste kunnen en kennen diagnosticeren en behandelen.
Dat kan dmv een spuit antibiotica of een kruidenmengsel naargelang wat nodig is, je eigen kennis en ervaring en idd ook wat voor soort klant je voor je hebt.
Plantengeneeskunde is al eeuwenoud en er zijn gekende resultaten. Maar het lost niet altijd alles op. Net zoals een spuit antibiotica niet altijd de oplossing is.
Nav je kennis en later ook ervaring pas je een behandeling toe waarvan je weet dat ze werkt. Een probeersel uit een paper dat je op een blauwe maandag hebt gelezen pas je pas toe als daar ruimte voor is, meestal ondersteunend of aanvullend dus.

Als de klant daarna dan niet je adviezen opvolgt is dat hun probleem, niet het jouwe.

Over paardeneigenaars als klanten. Ja die staan bekend als meest vervelend, betweterig, veeleisend en slechte betalers.
Er zijn hele kuddes dierenartsen die het vertikken om paarden te behandelen. Uitgezonderd hun eigen paarden dan als ze zelf ook in de paardenwereld zitten.


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:46

Een paard denkt en leert op een andere manier dan wij, hij vind andere dingen belangrijk dan wij. Natural horsemanship is iets wat mensen kan leren om te kijken vanuit het oogpunt van het paard. De meeste mensen denken namelijk logischerwijs vanuit zichzelf.

Vanuit de wetenschap wordt dit ook gedaan. Kijk bijvoorbeeld naar het werk van Andrew Mclean. De manier van werken komt dan ook vrij goed overeen met de meeste horsemanship principes.

Hetzelfde geldt trouwens voor veel principes van "natural" houden. Dat is ook kijkend vanuit het oogpunt van het paard. Allemaal meer wetenschappelijk onderbouwd dan de "traditionele" manier van houden.

Ik zet het even tussen aanhalingstekens omdat dit soort hokjes alleen maar leiden tot stereotypering. Genoeg mensen die vanuit de traditionele hoek altijd al paarden veel buiten lieten lopen of veel ruwvoer gaven etc etc. Het gaat mij ook zeker niet om het hokje an sich, maar gewoon wat is logisch en wetenschappelijk onderbouwd uitgaande van de natuur van het paard.

Ik snap ook niet waarom de meer "natural" georiënteerde mensen ook geneigd zijn tot alternatieve geneeskunde. Dat is één van de dingen die ik er zelf vanuit wetenschappelijk oogpunt juist niet bij vind passen :+
Er zullen vast mensen zijn die alternatieve dingen doen, alleen maar om het "alternatief" zijn :')

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:55

BMHP schreef:
Een paard denkt niet. Een paard verteld je direct door zijn gedrag en lichaamstaal wat hij ergens van vind. Een paard heeft ook geen psychiater of zo iets nodig, alleen een consequente en begrijpbare mens.

Dat is precies wat ik bedoel. Een paard reageert vanuit instinct en is een vluchtdier. Om dat te begrijpen verdiep ik me in zijn psyche. Daarmee bedoel ik niet dat het een denker is en al helemaal niet dat hij naar een psychiater moet. _O-

BMHP schreef:
Natural Horsemanship is een lege huls.
Natural slaat op natuur terwijl een paard een gedomiliseerd dier is, alles rond het paard is niet natuurlijk meer.
Het instinct van het paard is niet zo veel veranderd. Het is nog steeds een vluchtdier met dezelfde reacties.

BMHP schreef:
Dat geld voor elke trainingsmethode en daarin onderscheid NH zich niet van andere methoden.
Klopt, daarom is het ook heel goed te combineren met andere methodes en takken van de paardensport. Ik kies het ook niet omdat het zich onderscheid, maar omdat het bij mij past.

BMHP schreef:
NH wordt door vele gezien als een alternatieve trainingsmethode.
De basis, de communicatie met het paard, is echter veel minder alternatief als mensen denken,
de basis is voornamelijk consequent zijn in de boodschap die je het paard geeft.

diergeneeskunde is gebaseerd op een wetenschap, met uitkomsten die consistent zijn. Het bijt elkaar niet, maar vult aan, zolang het niet gebaseerd is op luchtkastelen.


En hier ben ik het mee eens. NH heeft i.m.o. niets met alternatief te maken en ook niet met de medische wetenschap. Het is een manier van paarden trainen, niet meer niet minder.

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Natural horsemanship en diergeneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:59

@sanne83, de combinatie van jouw vak met je kennis van NH is voor mij een pre. Ik zou blij zijn met een dierenarts als jij!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:11

En iemand anders zal weer gillend gek worden van mij :') :D

Dus voor TS, je krijgt de klanten die bij je passen ;)

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:17

sanne83 schreef:
En iemand anders zal weer gillend gek worden van mij :') :D

Dus voor TS, je krijgt de klanten die bij je passen ;)

Precies. Je hebt een keuze. :j Dat werkt twee kanten op.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:20

Ik heb voor mezelf een anthroposofische\homeopathische huisarts,die bij acute problemen doorverwijst naar een allopathische arts of kliniek.Voor paarden heb je hier een dergelijke keuze niet,dus een gewone veearts.Maar daarin heb je ook veel verschil,sommige zitten ook meer in de natuurlijke richting,terwijl andere alles meteen op een onnatuurlijke manier willen aanpakken.Het beste is samenwerken van de verschillende methodes. Als ervaringsdeskundige,voor mezelf,weet ik dus dat homeopathie en natuurgeneeskunde heel goed werken,al wordt dat vaak bestreden door aanhangers van de andere richting.Waarvan ik dan weer vind dat die vaak teveel bijwerkingen hebben-middel erger dan de kwaal.

Janneke2

Berichten: 22656
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 14:45

BMHP schreef:
Een paard denkt niet. Een paard verteld je direct door zijn gedrag en lichaamstaal wat hij ergens van vind.


Eerste vraag: wat is denken...?

Zo zijn er onderzoeken die stellen 'dat een paard wel tot 3 kan tellen, maar niet tot 4'.
Een van deze onderzoeken gaat over appels: ziet een dier dat je 1 appel in de linkeremmer doet en 2 of dus 3 in de rechteremmer: dier gaat naar rechts.
En telt appels als 1, 2, 3, veel.

Vrijwel alle dressuurruiters zijn wel eens in de valkuil getrapt van bijvoorbeeld 5 galopsprongen voorwaarts, 5 galopsprongen terug, 5 uitstrekken, 5 verzamelen- en dan denk je in je onschuld 'nu gaan we weer gewoon galopperen', je dier blijft braaf doorgaan met om de 5 pas schakelen.

Tja - bewegen is voor het dier veel belangrijker dan bezit. Van origine doet een paard niet aan bezit. Maar de geachte collega wetenschappers waren dit even vergeten... ;)
Een paard kan verder tellen dan 3. Vijf haalt-ie makkelijk.

Een zoogdier heeft veel meer in huis dan enkel spierkracht, instinct en braaf aangeleerd gedrag.

Citaat:
Natural slaat op natuur terwijl een paard een gedomiliseerd dier is, alles rond het paard is niet natuurlijk meer.


Die wringing is reëel.
Ander topic, over dat de wolf "aan het onderzoeken is of" de diersoort in Nederland wil wonen.
Reacties als 'dan kan ik niet eens mijn paarden 'snachts buiten laten staan!'.
Ja, dat zou idd een verlies kunnen zijn.
Maar in de vrije natuur waar paarden elders leven houdt 24 uur per dag buiten zijn ook in dat je alert bent op wolven....

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 23 bezoekers