Oefeningen gevraagd voor Right Brain Introvert paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Oefeningen gevraagd voor Right Brain Introvert paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-17 23:21

Ik ben sinds een aantal weken met mijn nieuwe pony aan het oefenen met Parelli. Hij pakt het enorm goed op, maar toch denk ik soms dat ik ergens in te kort schiet of misschien toch te snel ga. Hij kauwt namelijk weinig na oefeningen, terwijl hij ze wel goed uitvoert.

Zijn er mensen met een Right Brain Introvert paard? Wat doen jullie voor een oefeningen? Ik werk volgens de stappen van Pat Parelli, maar misschien zijn er mensen die specifiek een oefening hebben, waarbij ik mijzelf bewust wordt van mijn eigen signalen of tips waar ik op moet letten? :)

Ik hoor het graag! *\o/*

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3


Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-17 09:26

[VNA] Mensen met een Right Brain Introvert paard?

een heel topic :)

het is vooral geduld en op hele kleine signalen letten.
een RBI zal vooral met hele kleine signalen werken.
Als ik bijvoorbeeld met een zakje op mijn stick werk (overigens eerst helemaal vastgeknoopt tot een prop, dus vrijwel geen ritsel), haal ik de druk al weg als ze haar aandacht erop legt.
En dat kan al zijn met een minimale oogbeweging zijn.

Kleine stapjes, geduld en het minimale al belonen.
Vanuit daar kun je steeds groter worden

En geef ze ook een rust moment om het af te laten vloeien en te ontspannen!
Als ik op de volte een oefening vraag, doet ze erg goed, en vervolgens laat ik haar 1 op 2 rondjes gewoon even stappen. Ze doet haar hoofdje lekker laag en na eventjes gaat ze kauwen en soms zelfs proesten

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-17 14:09

Nessa schreef:
[VNA] Mensen met een Right Brain Introvert paard?

een heel topic :)

het is vooral geduld en op hele kleine signalen letten.
een RBI zal vooral met hele kleine signalen werken.
Als ik bijvoorbeeld met een zakje op mijn stick werk (overigens eerst helemaal vastgeknoopt tot een prop, dus vrijwel geen ritsel), haal ik de druk al weg als ze haar aandacht erop legt.
En dat kan al zijn met een minimale oogbeweging zijn.

Kleine stapjes, geduld en het minimale al belonen.
Vanuit daar kun je steeds groter worden

En geef ze ook een rust moment om het af te laten vloeien en te ontspannen!
Als ik op de volte een oefening vraag, doet ze erg goed, en vervolgens laat ik haar 1 op 2 rondjes gewoon even stappen. Ze doet haar hoofdje lekker laag en na eventjes gaat ze kauwen en soms zelfs proesten


Thanks! Voor de tips en t topic! Ik merk idd na iedere oefening half minuutje rust t m goed doet. Ik moet zelf ook klein zijn met mijn signalen. Soms is energie verhogen in de oefening al voldoende..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 12:17

Ik heb een vraagje.

Mijn RBI wil me niet eens aankijken, echt bang is ze niet, maar ik doe toch iets verkeerd...

Weet iemand misschien hoe ik dit kan oplossen? Ik vind het namelijk niet echt een plan om altijd maar met brokjes aan te komen zetten... A. Ze is al dik zat :+ en B. Dan gaat ze meer in op de brokjes dan op mij.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 17:51

Ratties4life schreef:
Ik heb een vraagje.

Mijn RBI wil me niet eens aankijken, echt bang is ze niet, maar ik doe toch iets verkeerd...

Weet iemand misschien hoe ik dit kan oplossen? Ik vind het namelijk niet echt een plan om altijd maar met brokjes aan te komen zetten... A. Ze is al dik zat :+ en B. Dan gaat ze meer in op de brokjes dan op mij.


Die van mij kijkt mij ook niet altijd aan. Maar soms heeft hij tijd nodig om na te denken en dan keert hij in zichzelf.. Ik werk niet met snoep..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Oefeningen gevraagd voor Right Brain Introvert paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 17:58

Ik vraag haar mij aan te kijken en beloon dit als ze dit doet. En leer dus dat het niet eng is mij met beide ogen aan te kijken.
Belonen doe ik door stem en aaien. Geen snoepies

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 07:56

Dat is dus het ding, vragen mij aan te kijken is vaak al te veel voor haar. En over haar hoofd aaien al zeker.

Ik gebruik vitaminenbrok (die ze anders sowieso al zou krijgen) ook alleen als ze catatonisch in zichzelf gaat en er niet meer uitkomt. Dan ruikt ze de brok, wordt ze weer wakker en pas als ze het heeft afgeknabbeld/-gegaapt o.i.d. krijgt ze een paar brokjes. In de hoop dat ze leert dat ontspanning lekker is dan in zichzelf schieten, want dat doet ze nogal snel.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-18 13:27

Ratties4life schreef:
Dat is dus het ding, vragen mij aan te kijken is vaak al te veel voor haar. En over haar hoofd aaien al zeker.

Ik gebruik vitaminenbrok (die ze anders sowieso al zou krijgen) ook alleen als ze catatonisch in zichzelf gaat en er niet meer uitkomt. Dan ruikt ze de brok, wordt ze weer wakker en pas als ze het heeft afgeknabbeld/-gegaapt o.i.d. krijgt ze een paar brokjes. In de hoop dat ze leert dat ontspanning lekker is dan in zichzelf schieten, want dat doet ze nogal snel.


Ik zou haar de tijd geven te verwerken.. Dan komt ze vanzelf weer op aarde en kan je verder gaan.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Re: Oefeningen gevraagd voor Right Brain Introvert paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 19:22

Dankjewel!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers