Over naar bitloos, maar welke?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lissie_zigorJarig

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Over naar bitloos, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 19:29

Hallo allemaal ik wil overstappen op bitloos rijden maar weet niet welk systeem.
Ik rij western dus zou fijn zijn als het in ieder geval bruin is haha
Ik wil graag een zo'n vriendelijk mogelijk systeem maar omdat ik western rij heeft hij eigenlijk nooit een neusriem en veel bitloos hoofdstellen hebben dat wel. Maar heb ooit gelezen dat het neusbotje erg gevoelig is dus zoek een systeem wat niet alleen druk op de neus geeft maar waarbij de druk verdeeld wordt ...

Iemand suggesties?

xLiez

Berichten: 1891
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Over naar bitloos, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:31

Ik heb een rambo micklem multi, vind het een erg fijn hoofdstel met goede drukverdeling!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:32

In de western zijn de bosal en sidepull gewoon, bosal is een behoorlijk specifiek systeem wat flink kracht kan geven en is beter onder goede begeleiding te proberen. Sidepull is erg prettig om gewoon even te doen, kan je weinig fout mee doen behalve wanneer je de neusriem te laag hangt.

lissie_zigorJarig

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Over naar bitloos, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 20:51

Oh bedankt voor de reacties! Weet je een site waar ze sidepull verkopen? Of kan ik iets kopen wat ik aan mijn huidige western hoofdstel doe?

Texas02

Berichten: 4574
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Over naar bitloos, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:01

Ik heb een Sidepull van Epplejeck gehad, die vond ik wel heel fijn.. Heb hem een keer verkocht, heb ik nu best wel spijt van..

Chouchou

Berichten: 2010
Geregistreerd: 02-12-11
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:31

Bitloze hoofdstellen zonder neusriem bestaan zelfs helemaal niet :) Systemen die de druk verdelen zijn bijvoorbeeld het kin- en kaakgekruiste systeem, waarbij het kaakgekruiste systeem de druk het meest over het hele hoofd verdeelt. Maar sommige paarden vinden dat juist niet fijn. Een sidepull is simpel met twee ringen aan de zijkant van de neus, ik denk het vriendelijkste systeem onder de bitloze hoofdstellen. Verkrijgbaar bij elke ruitersportwinkel/webshop, ook western-georiƫnteerde winkels hebben ze! Het is belangrijk dat je de neusriem hoog genoeg laat hangen, dan is er niks aan de hand!

Lara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Over naar bitloos, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 17:02

Vanuit barefoot zijn er een periode ook testzadels en testhoofdstellen geweest. Ik weet niet of dit nu nog kan.

Kin- en kaakgekruist kunnen een iets langzamere release geven. Echter wanneer er bij het kaak/kin systeem rond touw wordt gebruikt, valt dit ook wel weer mee.

Sidepull komt heel dicht bij de ervaring die je zal hebben met een bit, behalve dat het zonder bit is :)

Hackamore geeft een hefboomeffect en kun je gebruiken bij een paard dat bijvoorbeeld geen bit mag (of je perse zonder bit wilt rijden, rustiger is zonder bit etc) maar dan bijvoorbeeld te heet is voor een sidepull. De hackamore kan net even wat scherper inwerken.

Met een touwhalster kun je ook gaan rijden, danwel met clipteugels danwel met mecate er aan. Belangrijk is wel dat een touwhalster niet gemaakt is om op contact mee te rijden. Hier is het dus van belang om te werken met veel release en eventueel indirecte teugelhulpen, zit etc.

Bosal is dan een stapje verder als touwhalster. Ook niet gemaakt om mee te rijden met constante druk. Hier zit ook een hefboomeffect in. Indirecte teugelhulpen en rijden op zit is hier dus ook essentieel.

Alhoewel goed rijden op zit natuurlijk altijd wel belangrijk is ;P

An sich kun je sidepull, kaak- en kingekruist wel zelfstandig mee beginnen. Ik raad het wel echt aan om als je hackamore, touwhalster of bosal wilt gebruiken om dit onder begeleiding te doen. iig in het begin.

Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Over naar bitloos, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 18:04

De Micklem multi bridle heeft (meen ik) drie opties qua bitloze optoming dus dan kun je kijken welke je paard en jij het fijnst vinden. Ik heb hem als sidepull en vind het echt een fijn hoofdstel, pony luistert er ook goed mee.

lissie_zigorJarig

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Over naar bitloos, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-17 17:41

Wauw bedankt voor de duidelijke beschrijving!
Ik rij voornamelijk met neckreining tenzij ik aan de slag ga met rechtrichten.

Ik heb laatst om te proberen met een normaal halster en 2 halster touwen gereden en daar reageerde hij fantastisch op. Komt dat dan het meest overeen met een sidepull?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 17:49

lissie_zigor schreef:
Wauw bedankt voor de duidelijke beschrijving!
Ik rij voornamelijk met neckreining tenzij ik aan de slag ga met rechtrichten.

Ik heb laatst om te proberen met een normaal halster en 2 halster touwen gereden en daar reageerde hij fantastisch op. Komt dat dan het meest overeen met een sidepull?

Dat is een heel simpele sidepull ja, omdat dat heel breed is en vaak schuift zal een echt sidepull hoofdstel waarschijnlijk nog duidelijker en fijner zijn :j

MarijkkeL
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-06-16

Re: Over naar bitloos, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:38

Ik heb voor mijn verzorgpony een sidepull.

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 10:51

Ik heb de f.r.a sidepull waar mijn pony suppperrr goed op reageerde!