Natuurlijk leiden en natuurlijk een dillema

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Monique1963

Berichten: 8559
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Natuurlijk leiden en natuurlijk een dillema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-17 22:07

Veel NH methodes werken op basis van gedragsleer. Zoals het in de natuur gaat proberen wij na te bootsen.

In de natuur is er een kudde met een leidende merrie. Wij willen graag deze leidende merrie zijn, om een veilige en goede band met ons paard op te bouwen.

In de natuur is deze merrie 364 dagen per jaar bij de kudde. Ze verlaat de kudde misschien 1 dag per jaar om haar veulen ter wereld te brengen. De leider is dus altijd aanwezig om te leiden.

Ik ben die merrie. Maar ik ben maar een paar uur per dag met mijn paard bezig. Daarna staat ze in de wei met de andere pony's of ze staat de nacht op stal.

Hoe is dat nu vanuit de beleving van een paard?
Er is een leider. Die moet gevolgd worden. Dat is de natuur van een paard. Hij moet de leider volgen voor zijn eigen behoud.
Maar die leider gaat weg, sluit het paard op of sluit het in ieder geval af van de leider. Het paard kan dus de leider niet volgen.

Hoe zal een paard dat nu ervaren?

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.


Laurora

Berichten: 2630
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:54

Mijn paard (merrie, 4 jaar) staat 24/7 in de wei (met schuilstal) met nog een merrie en een ruin.
Bij ons is het zo dat zolang er geen mensen op stal zijn, de ruin de baas is, die van mij staat in het midden en de andere merrie onderaan.
Zodra ik de wei in kom ben ik de baas, en luisteren de paarden (tot op zekere hoogte) naar mij en hebben respect voor me. (alleen de ruin heeft wat gebrek aan respect, maar dat terzijde) Zodra ik mijn paard haar halster om heb luistert ze niet meer naar de ruin, maar alleen maar naar mij. Waar normaal een blik of oren in de nek van de ruin genoeg zijn om haar opzij te laten springen, blijft ze bij mij. Ook als de andere paarden haar roepen wanneer ze haar niet zien reageert ze daar nauwelijks op, ze is met mij bezig.
Met mijn stalgenoten is dit ook zo, omdat we allemaal een lid uit de kudde "hebben"
Bij andere mensen hebben ze wel respect, maar die kunnen moeilijk een van onze paarden uit de wei krijgen (echt, ik heb het geprobeerd, de ruin laat z'n harem niet zomaar gaan of in de steek :Y) )

Maar om je vraag te beantwoorden, in een kudde in het wild volgt de kudde de leider omdat deze veel zelfvertrouwen heeft, hij weet waar ze kunnen drinken, eten, wat de routes zijn, en wanneer ze moeten vluchten, dus de leider is veilig. De leider is diegene die op dat moment het slimst, meest ervaren en dominant is. In het wild word de leider wel eens vervangen door een ander omdat die dan slimmer, meer ervaren en dominanter is. Ik denk dat dit niet heel veel anders is. Op het moment dat je de wei in stapt laat je meteen zien dat jij de leider bent, en de leider van de kudde legt zich daar bij neer, om zijn rol weer te hervatten als je weer weg bent.
Of een paard dat erg vind? Neh, denk het niet, een paard volgt instictief degene met het meeste zelfvertrouwen, want dat is veiligheid. Volgens mij is het gewoon een overlevings strategie, corrigeer me als ik iets fout heb :)

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 23:00

er is sprake van een natuurlijke hyrarchie.. in de natuur is er een leidende merrie die het over het algemeen voor het zeggen heeft. echter natuurlijke hyrarchy houdt ook in dat omstandigheden de rangorde bepalen.

je wilt dus niet de leidende merrie zijn, maar de eerste plek in de natuurlijke hyrarchy innemen zodra jij als mens bij de kudde bent of met je paard bezig bent. je wilt niet de leidende merrie zijn.. je wilt de hoogste in de natuurlijke hyrarchy zijn/worden.

zoals hier boven staat aangegeven, de kudde (of je rijdier) volgt de leider niet omdat ze een merrie is, of omdat ze leidende merrie is, maar vanwege het gedrag en karakter van die merrie..
je wilt mens zijn, met die eigenschappen die zo'n merrie tentoonspreid.. zodat wanneer jij in het land bent, of met je rijdier bezig bent, ongeacht de geldende hyrarchy of situatie, dat jouw leidersschap onbetwist geaccepteerd wordt.

om je laatste vraag te beantwoorden, de situatie is gewoon zoals die is in de ogen van je paard.. hij zal z'n kop in het gras steken en luisteren naar leider binnen de kudde.. of de mens die hem gaat binnenzetten, of de persoon de het eten in de bak doet.. en verder dan dat, kan hij gewoon lekker paard zijn tot of tenzij hij/zij tegen grenzen aanloopt die degene boven hem in de natuurlijke hyrarchy aan hem/haar stelt.


Monique1963

Berichten: 8559
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Natuurlijk leiden en natuurlijk een dillema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-17 12:11

dank voor jullie antwoorden.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Ubermetrics en 21 bezoekers