Pat Parelli

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Pat Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 19:11

Hoihoi,

Ik ben me momenteel aan het verdiepen in de methode van Pat Parelli. Ontzettend leerzaam en interessant! Nu kom ik regelmatig tegen dat de doelstelling 'een stabiele basis en band' is, maar dat deze methode vooral is voor beleerde paarden of paarden die beleerd gaan worden. Het hoofddoel is echter de band. In zijn werkmethode zit zowel praktijkwerk als vertrouwens-gerichte oefeningen of een combinatie daarvan. Ik vroeg me af: kan een paard dat nooit bereden is of zal worden, ook deze methode 'volgen'? Of sluit dit niet aan bij het paard? Of maakt dit juist niet erg uit, omdat het vooral gaat om het opbouwen van de sterke band?

Ik hoor graag van jullie!

Xx

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 22:07

Het is vooral een methode voor de ruiter niet voor het paard. Mensen leren communiceren met paarden. Parelli werkt ook met veulens en wilde mustangs dus redelijk onbeleerd..

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Pat Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 08:26

Oké, ik snap het. Bedankt!
Het komt dus echt neer op het opbouwen van een band. Dan nog een vraagje die in mij opkomt: In de NH en de methode van Pat Parelli speelt vrijwilligheid en samenwerking een grote rol. Als je paard aangeeft ergens geen zin in te hebben (bijv springen) en ook na enige aanmoediging nog geen enthousiasme vertoont, moet je dan de bezigheid afbreken?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Pat Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:14

Ik werk vnl volgens principe van annemarie vd toorn en mijn merrie stapt niet graag achteruit over een balk heen. Maar ik vraag desondanks gewoon door tot ze er over is. Ik ben de leider, dus ik bepaal.

Uiteraard moet je geen uur dezelfde oefening gaan doen (en dan verwachten dat je paard het blijft doen). Maar ja ik ben wel van mening dat een paard een oefening moet doen. Máár kijk ook of jij het wel duidelikk aan je paard vraagt

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Pat Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 19:48

Parelli stelt dat als een paard 'nee' zegt, dan heb je de vraag verkeerd gesteld of de verkeerde vraag gesteld. Dat betekent niet dat het paard niet perse niet het gevraagde hoeft te doen, maar je vraagt je wel af hoe dat komt.

Vaak zit het in de opbouw naar de vraag toe. Te snel of niet uitdagend genoeg, niet klein genoeg of niet duidelijk qua vraag. Je zoekt naar een relatie waarin je zo kan vragen dat het paard altijd "ja" zegt. Daarvoor zet je vragen zo op, dat het goede antwoord makkelijk is en het foute antwoord lastiger.