Overstap van zweep naar zonder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dino_x
Berichten: 54
Geregistreerd: 23-08-15

Overstap van zweep naar zonder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 19:02

Hallo iedereen,

Even een vraagje.
Ik heb een superlief bijrijdt paard waar ik erg blij mee ben. Ik ben iedere week sowieso 1x bij hem, maar vaak wel 2 of 3 keer. Van de eiegnaaresse mag ik bijna alles met hem doen wat ik zelf leuk vind en dat vind ik natuurlijk erg fijn. :)
Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in het omgaan met paarden op een natuurlijke manier, en hier ben ik dan ook met heem een aantal weken geleden mee aan de slag gegaan.
Eigenlijk gaat alles voor mijn gevoel tot nu toe wel goed. Ik doe veel grondwerk waar hij goed op reageert, ik rijd bitloos en kan hem nagenoeg veilloos sturen met mijn zit en benen maar ik zit nog met een probleempje, hij is zo ontzettend stomp op het been dat ik nog niet van de zweep afgekomen ben.
Ik probeer hem nu aan te leren dat wanneer hij de zweep naast zijn kont ziet hangen dat hij versnelt (doormiddel van grondwerk etc.) zodat ik dit ook met rijden kan toepassen. Maar dit gaat niet zoals ik had gehoopt. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Alvast bedankt!
Groetjes :D

Hallo! :)


xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Overstap van zweep naar zonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:17

Consequent zijn qua beenhulpen.
Been = reactie. Geen reactie, iets feller been. Nog geen reactie? Tikje achter je kuit.

Als je dit consequent (dus altijd!) toepast, heb je op een gegeven moment geen zweep meer nodig.

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.

Dino_x
Berichten: 54
Geregistreerd: 23-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-17 22:35

xChanelx schreef:
Consequent zijn qua beenhulpen.
Been = reactie. Geen reactie, iets feller been. Nog geen reactie? Tikje achter je kuit.

Als je dit consequent (dus altijd!) toepast, heb je op een gegeven moment geen zweep meer nodig.


Het paard reageert helaas ook slecht op een klein tikje, dus voordat een zweep werkt moet je naar mijn mening al best hard slaan. Dus ik probeer een andere manier te vinden... Ik hoop dat het lukt.

Hallo! :)

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Overstap van zweep naar zonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:56

Als ik het zo heel zou ik lekker nog even met zweep blijven rijden, hij reageert niet voldoende op je been en slecht op kleine tikjes en ja dan zit er eigenlijk niet veel anders op.

Je kan hem wel actiever maken op het been door temppwisselingen te maken (van arbeidsdraf naar middendraf, niet in tempo terugrijden. Het paard moet eerst leren vooruit te denken) vanuit daar kun je proberen je zweepgebruik te verminderen en evt. een korte zweep kopen (ik weet niet hoe lang je zweep nu is)

Dit is een kwestie van rustig opbouwen, als je paard niet makkelijk aan het been staat dan kan je niet van de ene op de andere dag je zweep niet meenemen.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:11

Als je het echt anders wil kun je het volgende ook proberen maar dat is wel even omdenken.

Je zou kunnen beginnen met wat grondwerk en dan afsluiten met het zadel erop. Je geeft been en bij de minste reactie beloon je. Het maakt niet uit of dat maar één stap is. En dan ben je klaar. Dus afstappen en afzadelen.

De volgende keer doe je hetzelfde tot je paard vanzelf meer stappen gaat zetten zodra je een keer been geeft. Je kunt er ook een stemhulp aan koppelen.

Je reprogrammeert je paard. Wat je vooral niet moet doen bij deze methode is been blijven geven. Het lijkt alsof dit heel lang gaat duren maar dat valt reuze mee, zodra je paard doorheeft dat jij hem niet gaat irriteren met steeds maar weer dat been, eventueel gevolgd door zweep gaat hij vanzelf lopen en dan heb je wat om mee te werken.
Je geeft been om je paard vooruit te zetten dus als hij dat doet hoef je ook geen been meer te geven, je ziet dat zo vaak gebeuren maar zo leer je dat je paard alleen loopt als hij iedere pas wordt ondersteund door weer dat been. Waarom zou je dat doen?
Je geeft pas weer een aanwijzing als hij wat anders moet gaan doen, bijv aandraven of galopperen. en daarna steeds weer niet door gaan met been geven, hou ze gewoon stil.

Koper

Berichten: 30233
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 01:02

Wat voor type paard is het? Je hebt ook van die paarden die op de rem lopen met een minder ervaren ruiter. Kan natuurlijk zomaar zijn dat het niet aan het paard ligt dat je niet zonder zweep kunt rijden ;) Hoe loopt hij met een andere ruiter?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Dino_x
Berichten: 54
Geregistreerd: 23-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-17 11:28

Koper schreef:
Wat voor type paard is het? Je hebt ook van die paarden die op de rem lopen met een minder ervaren ruiter. Kan natuurlijk zomaar zijn dat het niet aan het paard ligt dat je niet zonder zweep kunt rijden ;) Hoe loopt hij met een andere ruiter?


Er zijn drie mensen die op hem rijden. De eigenaaresse, mijn zusje en ik! Hij is bij iedereen lui voor het been (en de zweep). De eigenaaresse rijdt met sporen en een zweep, ze zegt dat het wel iets helpt maar dat hij dan nog niet een paard is die snel reageert. Ik draag zelf geen sporen, maar het liefst wil ik ook zonder zweep kunnen.

Hallo! :)


jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Overstap van zweep naar zonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:43

De truck is om te proberen niet meer druk te gebruiken dan je wil gebruiken. Paarden worden stomp van een verkeerde training. Ze kunnen ook terug licht gemaakt worden. Soms kan dat snel, soms duurt dat langer. Je gaat eigenlijk een bepaalde druk geven met je benen (heel licht) en deze al dan niet een beetje opbouwen. Je gaat echter niet zo ver dat je heel hard moet duwen met je benen. Je wacht dan tot je paard begint te zoeken naar een manier om van de druk af te geraken. Elk klein stapje in de goede richting wordt onmiddellijk beloond door het laten wegvallen van de druk.

Dit is zeer kort omschreven hoe het in zijn werk gaat. Meer informatie vind je op mijn blog onder "communicatie op de grond" en "communicatie in het zadel"

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers