Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-17 23:34

Hi!

Ik ben een uur geleden begonnen in het boek 'Paarden liegen nooit' van Mark Rashid en echt waar, ik ben om. En ik bedoel niet dat dit HET is en alles en iedereen dit moet kennen, maar ik heb zeer sterk echt gevoel dat Mark het wat mij en mijn paard betreft het zeker bij het rechte eind heeft :j ik heb verschillende methodes geprobeerd, belezen, gezien, etc. Mark Rashid komt absoluut het meest dichtbij mijn eigen gevoel en ook nu voel ik pas dat die andere methodes altijd een 'net niet' gevoel gaven.

Nu nam ik even een leespauze en dacht op Bokt meer te lezen over Mark en zijn paardenmanier, en Bokkers met ervaringen. Maar kan helemaal geen (algemeen) topic over hem vinden! Die is er wel over Parelli en Monty Roberts.
Dus ik dacht bij deze een Mark Rashid topic te maken, waar we over ons en onze paarden kunnen kletsen en elkaar kunnen helpen met als leidraad Marks 'methode'.

(Methode staat tussen haakjes omdat ik begrepen heb dat hij geen stappenplan o.i.d. heeft, maar meer een denkwijze, een manier van zijn...)

Ben erg benieuwd naar andere bokkers die met zijn methode werken, en het lijkt me leuk om ervaringen te lezen en over paarden en hun eigenaren te horen die heel erg hierdoor veranderen/veranderd zijn. Dus brandt los :D

Hopelijk komen er meer volgers van Mark Rashid en wordt dit een gezellige paard natuurlijke en behulpzame groep!

Moderatoropmerking:
Is het mogelijk onderstaande tekst in de openingspost van [VNA] Mark Rashid en zijn 'methode' op te nemen? We hebben dit al een paar keer moeten herhalen gedurende het topic.




Voor iedereen die bij het lezen van Rashids boeken de juiste volgorde wil aanhouden:

Considering the Horse > NL: Een paard is een paard
A good Horse is never a bad Color > NL: Een goed paard is nooit lelijk
Horses Never Lie > NL: Paarden liegen nooit
Life Lessons from a Ranch Horse
Horsemanship through Life
Big Horses, Good Dogs, and Straight Fences
A Life With Horses: Spirit of the Work
Whole Heart Whole Horse
Nature in Horsemanship
A Journey to Softness
Out of the Wild
Finding the Missed Path

Hou hierbij goed in je achterhoofd dat Rashid een ontwikkeling doormaakt. Zoals hij dingen aanpakt in het eerste boek, zo zal hij dat in latere boeken soms anders doen. Maar juist die ontwikkeling is interessant.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 11-02-17 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek aangepast.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 00:41

Swift schreef:
Ik vond de boeken van Mark Rashid ook erg leerzaam om te lezen en had ook een 'hè, hè dit is het' gevoel. Het is lekker down to earth en nuchter en dat ligt mij wel. Bij alle andere dingen die ik gelezen/bekeken heb pik ik de dingen mee die bij mijn paarden en mij passen mee. Dat doe ik hierbij ook maar doordat je hier echt op een andere manier leert denken/kijken is deze manier wel verweven geraakt met mijn omgang met paarden (veel paste ik sowieso ook al wel toe eigenlijk).


Ja inderdaad, dit dus! Zo vind ik de 7 games van parelli tot op zekere hoogte ook nog wel van toegevoegde waarde, oa uit veiligheid voor jezelf, maar geen één trainer/methode heeft me ooit gelijk zo gegrepen, om het maar even zo te zeggen :+ de denkwijze is eigenlijk heel simpel maar ik denk wel wat lastig uit te voeren. Hij heeft het over rust, geweldloosheid en consequentie maar rust bijvoorbeeld is niet iets wat je continue voelt. Je moet je wel erg bewust zijn van je eigen uitstraling voordat je je bij je paard(en) voegt. Vergt behoorlijk wat oefening in mijn geval en ik zal vast niet de enige zijn := maar zo hoort het wel eigenlijk, het klopt gewoon!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 18:03

Jackytje schreef:
Ik heb even een stipje gezet op dit topic, zeer interessant en als ik wat meer tijd heb, wil ik de boeken zeker een kans geven :)

Ondertussen ben ik op zoek gegaan naar enkele filmpjes over/van de beste man. Het eerste wat mij opviel is dat hij met bit traint. Ik ben fan van bitloos, maar niet geheel tegen het bit zolang het op een eerlijke manier gebruikt wordt.

Ik kwam dit filmpje tegen
[ Video ]

Het bit dat hij gebruikte vond ik erg interessant en had ik nog nooit gezien! Zijn paard leek er ook echt mooi ontspannen op. Ik heb dus wat research gedaan en kwam er achter dat het een Rockin' S Snaffle bit is. Dit verkoopt hij dus zelf ook op zijn website. Als ik de uitleg zo las, leek het wel wat voor mij en mijn paard om meer op verfijning van het rijden te werken. Iemand hier ervaring mee of meer info over? Ik heb al wat zitten zoeken, maar lijkt me moeilijk te vinden in de Benelux.

- Als dit te off-topic is wil ik er gerust een ander topic over aanmaken ;) Maar dacht dat het wel kon omdat Mark dit bit ook zelf aanprijst.


Is niet off topic hoor denk ik, gaat over Mark toch :)? Alleen geen ervaring mee sorry! Ik rijd bitloos maar ben niet zozeer tegen het bit mits deze zacht wordt gebruikt. Harde bitten ben ik wel tegen.

Misschien is er een algemeen topic over bitten waar er mensen zijn met meer ervaring? Succes iig +:)+

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 18:05

liespower94 schreef:
Jaaaa ik ben fan! En was ook al verbaasd dat er zo goed als niks op bokt over stond :+


Nou inderdaad hè, vond ik ook :D

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 18:20

Ik ben wel heel benieuwd hoe het gaat uitpakken tussen mij en mijn 7 jarige ruin. We hebben afgelopen maanden na aankoop lichamelijk lastig gehad en daardoor veel op de grond gedaan maar ik was wel erg zoekende. Eerst was ik gewoon lief, met beetje NH methodes. Hij was alleen super traag en sloom in zijn reacties, er was nog best een afstand. Ik had het boek 101 horsemanship oefeningen. Ook deed ik veel op eigen gevoel en mijn inspiratie kwam oa ook vanaf instagram (matilde brandt bv).

Tzt werd hij gezonder en drukker, dominanter. Ik werd bang nadat hij steigerde aan het halstertouw, hij was ongeduldig en ik klikte hem niet snel genoeg los in de wei, in zijn ogen. Dat opgelost met snoepjes, toen probeerde hij zich niet meer achteruit los te trekken bij de wei... Uiteindelijk deels tegen mijn gevoel in begonnen met inlezen van Parelli en bij 7 games uitgekomen. Na paar keer oefenen in een week had ik een ander paard! Maar hij was wel weer ongeinteresseerd en traag in de bak. Gelukkig wel weer zijn rustige zelf, met meer respect. Heb het maar even zo gelaten en wat tips van bokkers zoals minder lief zijn ter harte genomen. Ik stelde me meer op als consequente leider. Om ook nog leuk te zijn deed ik vervolgens niet veel aan onze training, want dan laat hij zich minder goed pakken in de wei. Dus veel gepoetst, quality time, wandelen, vrijspringen, en af en toe longeren met balkjes. Ik voel nu wel een veel betere band tussen ons, soms ging ik wel twee x per dag gewoon om aan 'ons' te werken.

Nu sta ik echt op zo'n punt.... en nu? We zijn afgelopen weekend verhuisd naar 24/7 wei. Zou heel graag eindelijk met hem gaan rijden. Maar ben bang dat als ik de training opbouw, ik hem niet pakken kan. Dat krijgt hij door "daar is ze weer, ik moet aan de bak", net als eerst. In een 24/7 wei niet zo handig! (ik heb pas eenmaal erop gezeten, toen iemand hem vast had, dus hebben wel nog wat voorwerk nodig. Hij is zadelmak, maar het was voor hem gewoon 4 maanden geleden dat er iemand op zat !)

Mijn doel is lange buitenritten, endurance, vrijheidsdressuur en bitloos wat dressuren voor de soepelheid. Geen idee hoe ik hier kom met Mark zijn denkwijze :+ nu zijn we eerst nog aan de nieuwe omgeving aan het wennen, zal hem volgende week eens wandelend de bak laten zien. Ondertussen probeer ik zijn denkwijze eigen te maken: rust, consequent, drukloos... voelde vanmorgen al een heel verschil!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 19:57

Bedankt voor de uitleg wat betreft vangen in de wei! We hadden het op de oude stal tijdelijk opgelost door hem in een kleinere wei te zetten met halster om (bij een ander paard nog hoor, niet alleen). De weides hier zijn namelijk gigantisch en dan is het concept 'hij veel werken en ik minder' tijdens het vangen lastig uit te voeren. Hij rende dan zo ver weg dat hij lang kon stilstaan en eten voordat ik uberhaupt weer in de buurt was :+.

In de kleinere wei met halster ging het weken goed, hij bleef gewoon grazen totdat ik bij hem stond, op 1 keertje na. Toen stapte hij weg en heb ik hem gevolgd in zijn blinde hoek. Na een paar voltes samen in een treintje stappen gaf hij op.

Nu dus in de nieuwe wei die weer heel groot is. Zonder halster om staat hij erin.
Vanmorgen dacht ik aan Mark en kwam er ineens intense rust over me heen, terwijl ik naar hem toe liep. Hij had me al gezien en graasde door. Zijn maatje stond aan de andere kant van de wei. Die kwam naar mij toe gestapt en daarom keek ik even naar haar. Toen ik mijn paard wilde peilen zag ik dat hij ook, soort van, naar me toe kwam! Hij slingerde nogal waardoor ik het niet zeker wist maar ik kon hem iig zo pakken want hij stopte vlakbij me :j

Ik heb nog niks met hem gedaan hier behalve poetsen en voeren, dus of hij het vooruitzicht prima vond of dat hij mijn gevoel voelde, geen idee. Maar ik was blij :D

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 21:12

Mopjemop schreef:
Ik heb het boek "een paard is een paard" te koop. Boek is als nieuw, mocht iemand interesse hebben? Ik had hem dubbel besteld 8)7


Ik zag op twee Facebook groepen een oproepje van iemand die ze zoekt!

NH bitloos boomloos groep (zoiets iig) en een andere die ik nie terug kan vinden :+ denk dat je ze via MP ook snel kwijt bent!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 23:19

Sonja89 schreef:
Hier dan ook een klein verslagje van mijn allereerste bevindingen:

Vandaag een paar interessante testjes gedaan met 'find the try'. We hebben in de roundpen gewerkt aan de send naar links en rechts de cirkel op. Normaliter heb ik daarbij een hogere fase (4) nodig, dus een leuke oefening om te proberen.

Kees keek enorm verbaasd toen hij merkte dat er behalve mijn wijzende vinger en gedraaide lichaam niets kwam. Daarop zag ik aan zijn uitdrukking duidelijk dat er van alles in zijn hoofd gebeurde. Toen hij merkte dat er verder niets veranderde, begon hij te wiebelen en keek in de richting waarheen ik wees. Dat was een TRY, dus ik beloonde hem en herhaalde dit een paar keer. Daarna hield ik mijn vinger (vraag) aan toen hij die kant op keek. Na een aantal seconden zette hij een stap in de goede richting en gaf ik meteen release.

Naar rechts bleek, zoals wel vaker, een 'probleem'. Hij keek wel naar rechts, dus voor die try beloond. Bij de volgende keer keek hij naar rechts, maar sloeg linksaf. Toen heb ik een fase 2 (eigen lichaamstaal, meebewegen) gebruikt om hem linksom enkele rondjes te laten draven, naar me toe gevraagd en opnieuw naar rechts gestuurd. Na 3x linksom rondjes te hebben gedraafd, ging hij op mijn vingerwijzing rechtsaf en ben ik direct gestopt.


Wauw klinkt goed! Leuk hoor! Paardjes hebben idd altijd een lastige en makkelijke kant maar je 'moet' idd ook beide kanten oefenen bij iets nieuws, heb ik begrepen.

Heb nog niks over de find the try gelezen, waar kan ik dat vinden?

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-17 23:39

Sonja89 schreef:
In hoofdstuk 4 - Het beginnetje vinden wordt de gedachtegang uitgelegd door middel van een verhaal.


Ik heb het net gelezen en terwijl ging er een lampje branden, "dat bedoelde ze vast" :)* dank je!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-17 14:35

Vraagje! Hoe kan ik op z'n ''Marks" mijn paard laten zien dat hij buiten zijn wei niet doodgaat :+?

We staan sinds ruim een week op een nieuwe plek en hier staat hij 24/7 in de wei met een Shire merrie. Vandaag heb ik hem wegens ziekte pas voor het eerst uit de wei kunnen halen om even het erf te verkennen. Na 5 minuten wandelen en rondneuzen kreeg ie het op zijn heupen, draafde hij rondjes om mij heen en begon te hinniken. Ik ben zo relaxed mogelijk terug gewandeld, hij liep wat snel en nerveus en iedere x als ik kleine ophouding maakte schudde hij met zijn hoofd. Hij heeft nog paar keer nerveus gehinniked. Toen we door een hek moesten liep hij bijna door mij heen dus toen heb ik hem wat dominant achteruit gezet. Dat is niet hoe hij het van mij geleerd had! Maarja, rustiger werd hij er ook niet van...

Eenmaal voor ons weidehek stond hij rustig te wachten en liet ik hem nog verder even rustig wachten voordat ik hem open deed, zijn vriendinnetje was alweer in zicht namelijk. Zijn halster deed ik pas af toen hij begon te kauwen.

Dit ging dus niet zoals gehoopt. Op de vorige stal had hij geen moeite met weggaan uit de wei/kudde, ook niet in het allerbegin. Dat was wel een grotere kudde. Hier zijn ze echt op elkaar aangewezen.
Hij heeft al drie weken vakantie vanwege mijn eigen vakantie + ziekte dus zijn koppie is ook extra actief denk ik. En het is een Engels Volbloed, sowieso lichtgevoelige beestjes...

Hoe kan ik hem volgens Mark hiermee helpen?

Zijn training wil ik ook graag weer oppakken nu ik me weer wat beter voel. Morgen heb ik bv de bak gehuurd, dan gaan we even longeren. Nu ik dit van vandaag weet heb ik het gevoel dat het morgen een stressvol rondje longeren wordt, wss rennen en hinniken in het begin totdat hij uitgeput is...

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-17 15:17

Zo simpel... ik had in mn hoofd dat we de beweging etc weer moeten oppakken, maar waarom, heb geen haast! Dus dan nog maar even langer vakantie en gewoon elke dag een meter verder van de wei af :') zal in de wei wat nh en vd oefeningen doen, helpt ook weer voor het vertrouwen, hoop ik.

Dat ik het zelf niet kon bedenken, sjonge :')

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-17 23:56

Sonja89 schreef:
Ann_Pam schreef:
Sonja89, sorry misschien over heen gelezen maar wie is Jens? :o


Een bokker die ook meeschrijft in dit topic :D

Voor alle fans van de boeken: ik ben erg benieuwd welke invloed het heeft op de dagelijkse omgang met/training van de paardjes. Wat hebben jullie veranderd na het lezen? :D


Ik voel een wolk van rust over me heen, sinds ik het eerste boek gelezen heb, dat opkomt zodra ik mijn paard zie. Geen idee waar en waarom dat gevoel ooit opgesloten zat maar ben er blij mee :) vooralsnog lukt het me niet om andere hulpmiddelen van Mark toe te passen, ik zie en bedenk het me meestal achteraf. Op de momenten zelf denk ik er teveel over na en maak ik steeds net niet de beste keuze omdat ik snel kies (je hebt niet eindeloos de tijd na te denken hoe je gaat reageren als je paard x doet natuurlijk), moet er nog veel in oefenen dus. Ik ben altijd een denker geweest, vooral een achteraf denker.

100% Geweldloos lukt nog niet, ik betrap me soms nog op een tikje hier of duwtje daar, als hij dus door me heen wilt lopen bij stress bv. Oude gewoontes slijten niet zomaar. Ik ben net als jij, dat traditionele zoals ik alles geleerd heb vroeger moet er nog uit, en ben van binnen continue in discussie. Terwijl Mark het heel makkelijk laat klinken :')

Oefening baart kunst, hoop ik!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-17 13:16

Hi Marjolein, mooi bericht! Heel herkenbaar, vooral het laatste stuk wat je schrijft en precies de reden waarom ik dit topic begonnen ben. Ben blij dat het goed ontvangen wordt :j

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-17 13:29

Vandaag was dag 2 met oefenen van uit de wei gaan.

We moeten vanaf de wei twee hekken die dicht op elkaar staan door voordat we op het erf zijn. Eerst zijn we hek 1 door gegaan, een paar keer en weer terug. Dit ging goed, was voornamelijk redelijk irritant, dat gedraaid, stop door het hek, draaien stoppen sluiten, pffff :'). Dus al gauw maar het tweede hek erbij zodat we ook wat meters rechtuit konden lopen. Ging ook goed! Hij was wel kijkerig maarja, alles is ook nieuw natuurlijk.

Ik had allemaal kleine stukjes wortels mee zodat ik zijn aandacht positief kon houden en hij minder gauw zich zou afsluiten van mij of zou gaan fixeren. Als hij dat doet is hij ietwat onbereikbaar en ik wilde het niet al moeilijker maken dan het was. Ook deels mijn onzekerheid natuurlijk. Maar buiten de wei is het nu dus leuk, vanwege de worteltjes. Uiteindelijk zijn we verder gelopen dan ik had voorspeld en was ook erg trots op hem.

Ik laat hem wel op zijn eigen tempo lopen en volg hem als hij ergens wilt kijken (hij is van nature erg nieuwsgierig, wat ik alleen maar goed vind). Maar stil staan en fixeren vind ik niet zo fijn dus dan probeer ik hem met mijn stem en heel lichte druk op het touw mee te laten lopen, wat altijd werkt. En daarna dus een wortel in dit geval.

Het mooiste was nog dat hij bij de eerste x dat we terug de wei inliepen, hij stopte en ergens anders naar wilde draaien om te kijken, de tegenovergestelde richting van de wei :').

Vanmorgen zelfde procedure, worteltjes erbij, gelijk door hek 2, maar ik zag hem ineens heel gevoelig lopen! Hij liep liever niet! Toch na vier keer door het tweede hek heen ook nog een heel stuk verder gestapt waar hij zelfs even naar het gras toeliep om te eten. En toen weer terug naar de wei. Had graag wat meer geoefend maar hij liep echt niet fijn. Bleken later kleine stukjes grind in zijn hoeven te zitten wat na het verwijderen nog beurs was dus hij bleef gevoelig lopen. Daarnaast waait het hier onwijs hard vandaag maar dat deerde hem verder niet.

Trots op mn pown! Morgen hopelijk weer wat verder, en hopelijk zijn zijn hoeven dan hersteld.

De bak is voorlopig nog niet in het zicht dus we hebben nog genoeg te oefenen :D

Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-17 14:33

jensvl schreef:
@woepsie90:
Klinkt al heel leuk. Nog een tip die ik wel wil geven. Als je paard moeite heeft met lopen, kijk dan daar ter plaatse wat de oorzaak is. Dan gaat je paard veel beter zien dat je echt luistert en nog meer geneigd zijn te communiceren op laag niveau (of moet ik zeggen hoog niveau).

Het is leuk te zien dat het vordert zonder dwang :)


Ik snap wat je bedoeld!

Nu hebben wij afgelopen zomer paar maanden hoefproblemen ervaren, ze waren slecht van kwaliteit en zacht door slechte voeding en ijzers bij vorige eigenaar. Wat ik toen onder andere geleerd heb is dat wandelen op het harde geholpen heeft met het verbeteren van de hoeven. Hij stond toen snachts ook op stal om ze op te laten drogen (we wonen in nat land). Ze zijn nu bloot en super mooi, met vier wekelijks bekappen, hoefsupplement, hoefschoenen voor lange wandelingen, etc.
Alleen, nu hij sinds vorige week 24/7 buiten staat, was ik wat bang dat zijn hoeven weer zachter zouden worden. En dat dacht ik vanmorgen dus in eerste instantie te zien, waardoor we heel langzaam liepen wat ik prima vond. Omdat wandelen op het harde goed is, zette ik eventjes door, maar uiteindelijk zijn we toch terug gegaan naar de wei waar de hoevenkrabber hing en zag ik dat het kleine steentjes waren. Vraag me af hoe die daar gekomen zijn, maargoed... Gisteren heb ik wel 15/20 keer een tochtje de wei uit gemaakt. Vandaag dus maar 4 keer.

Ik hoop dat zijn hoefjes morgen niet meer beurs zijn...

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-17 15:22

Wat ik trouwens vergat te zeggen, maar voorheen had ik moeite met het vangen van mijn paard in de wei. Nu staat hij sinds kort dus 24/7 in de wei met een jonge Shire merrie die heel mensgericht is dus als ik de wei in kom komt zij altijd naar mij toe. Mijn paard volgt haar en dan staan ze daarna in de rij voor mij stil (zij is de baas). Als ik haar een aai heb gegeven loop ik achter haar langs naar mijn eigen ruin die dan keurig blijft staan :j en dan ipv hem te pakken, houd ik zijn halster voor hem en dan doet hij zelf zijn neus erin :D! Gaat nu al dagen zo! Hopelijk is dit een blijvende verandering :)

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-17 13:11

Ik moet bij Cessie heel erg denken aan een ruin uit het boek Paarden Liegen Niet, zijn naam weet ik niet meer maar ging om een lieve jonge ruin die naar een trainer was gebracht om in te rijden waar iets is gebeurd waardoor hij volgens die trainer onhandelbaar was geworden, toen nog naar twee andere trainers en uiteindelijk was de eigenaresse zo bang voor haar voormalig lieve paard dat ze bij Mark kwamen. Dat paard deed heel gemeen maar altijd op afstand, etc.
Misschien kan je dat verhaal even opzoeken, wie weet herken of helpt het iets...

Succes!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 20:17

Ik zit een beetje in de knoop, en ik weet niet of het tussen mn oren zit en of het de bedoeling is er wel of niet naar te luisteren, en stel dat ik het wel doe dan weet ik niet hoe ik het volgens de mark methode moet aanpakken...

Harvey heb ik in juli gekocht. Daarvoor heeft hij maanden in de wei gestaan met af en toe buitenritje met iedere x vreemd persoo . In 2015 deed hij cross country en daarvoor op de renbaan.

Vanaf 1 juli 2016zijn we met zijn lijf aan het klooien. Eerst waren de ijzers het probleem, elke twee weken schopte hij ze los, dus die eraf gehaald in augustus en lijmijzers eronder vanwege gevoeligheid en herstel nagelgaten. Die gingen ook steeds los dus uiteindelijk maar gewoon ijzerloos. Hij had veel pijn door gevoeligheid, liep kreupel in de bak in stap! Na weken van oefenen op het harde, nieuw dieet, hoefschoenen, veel bekappen etc, ging hij beter. Maar toen bleek zijn rug en nek vast te zitten vanwege het moeilijke lopen. Na een paar weken en behandelingen en huiswerk verder was alles soepel en konden we op de grond opbouwen, dus heb veel lange wandelingen gemaakt, longeren met balkjes, vrijspringen etc. Hij begon zich beter te voelen en werd ineens wat heftiger in zijn gedrag, nam de leiding over en was respectloos naar mij. Ik was vanwege alle TLC misschien te lief geworden :+? Dus zoveelste hindernis: zijn gedrag/onze relatie aangepakt. Deed dit met 7 games van Parelli maar na de derde game had ik al een heel ander paard! Ook ging ik zo vaak mogelijk tweemaal per dag ipv eenmaal. Gewoon knuffelen, poetsen, 's avonds even gras eten buiten ipv op stal staan, etc. Toen alles weer op de rit was ben ik begin december opgestapt! Zat ik voor het eerst op mijn eigen paard, na 5 maanden!! Heb toen aan de longeerlijn wat gestapt met bitloos hoofdstel, niks meer.

Daarna werd ik heel erg ziek. En daarna is Harvey van stal verhuisd. En toen kreeg hij een hoefzweer! Vandaag liep hij eindelijk weer, na vijf dagen niet willen lopen vanwege pijn.

Nu zit het zo in mijn hoofd:
Ik ben dit gekwakkel heel erg zat! Heb het gevoel dat een andere - actievere - mindset ons beide zal helpen. Meer beweging, wat doen, RIJDEN! Positieve stofjes in de hersenen, leuke dingen doen samen.

Ik ben voorstander van dingen op zijn tempo doen. Maar als het aan hem ligt blijft hij liever in de wei. Wat ik begrijp want het is een paard ;) maar ik weet zeker dat de dingen die ik in petto heb, hij leuk vindt (buitenritten/endurance!!), maar we moeten wel voorbereiden hierop met rijlessen in de bak, wandelen, grondwerk, longeren, etc.

Hij wordt wat nerveus als we de wei uit gaat, omgeving is nog nieuw ondanks dat we hier al 2,5 week zijn. We waren immers beide ziek, hij is er twee ochtenden uit geweest met wortels erbij voor positieve ervaring, we kwamen een paar meter verder dan de wei. Thats it.

Ergens wil ik hem gewoon aan de longe zetten in de bak, en kijken wat er gebeurd. Als hij nerveus wordt en gaat rennen, hinniken, etc, dat we pas terug gaan als hij gekalmeerd is. Dat doen we dan een paar keer en uiteindelijk zal hij doorhebben dat het helemaal niet zo erg is. Dan kan ik daarna ook lekker gaan wandelen zonder dat hij 'gevaarlijk' onrustig is omdat hij inmiddels weet dat we steeds terug keren... dit is dus een 'stel dat' idee!

Maar. Dit is niet heel erg Mark Rashids... Ik wil alleen zo graag uit deze sleur! En ik heb gewoon geen zin om weken bezig te zijn hem het hele terrein te laten ontdekken :+

Wat zouden jullie doen en/of aanraden in ons geval? Wat moet ik hiermee? Ik zit zo te discussieren in mezelf...

Het gaat om een 7 jarige volbloed ruin die, eenmaal gestressed, niet zo makkelijk kalmeert. Ik ben het kalme consequente middelpunt (meestal, lukt niet altijd), maar beweging helpt hem wel beter om te kalmeren, zal het ras wel zijn ;)

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-17 23:50

Bedankt voor de reacties!
Vanaf begin juli, toen de lichamelijke ongemakken begonnen, t/m nu (dus 6,5 maand) heb ik niks anders gedaan dan hem leren kennen natuurlijk, we hebben veel grondwerk gedaan omdat rijden niet kon. NH, wat vrijheidsdressuur, in vrijheid & gewoon longeren, vanaf de grond oefenen met bitloos hoofdstel, maar ook HEEL veel gewandeld buiten op de weg. We zijn erg op elkaar ingespeeld qua lichaamssignalen en commando's, daar hebben we alle tijd voor gehad ;)

Nu is het gewoon hier wennen en grondwerk tussen ons even herbevestigen. Het is niet dat ik vanaf 0 hoef te beginnen toch ;)? Wel nieuwe dingen op het terrein ontdekken maar wandelen en enge dingen tegenkomen is niks nieuws voor ons. Ik laat hem ook altijd kijken en als hij wilt er naartoe lopen.

Alleen wat ik bedoelde is: misschien helpt een doelgerichter snellere aanpak om ons beide even gezonder en frisser in het hoofd en lijf te krijgen. Maar ik begin gewoon met veel wandelen in en om het erf, ook als hij onrustig is. Ben benieuwd!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-17 01:22

Bedankt Jens!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-17 18:14

Sonja89 schreef:
Oshaa, wat een gaaf bericht en jemig wat een vooruitgang in zo'n korte tijd! Ik ben erg benieuwd naar het verloop van de volgende stap :D

xxdomiixx, hoe is je les gegaan?

woepsie90, hoe is het daar? Lekker aan het wandelen?

Hier een paar dagen rustig aan gedaan, met de eerste gladheid alleen even gevoerd. Vandaag was het zulk PRACHTIG weer dat ik het erop heb gewaagd en een stukje heb gewandeld, á la Mark Rashid. :D En wat ging ik met een tevreden gevoel naar huis, dit geeft echt zo veel voldoening!

Met kleine Spuni was mijn doel: eerst in de bak en daarna een kort stukje wandelen, hierbij testen hoe klein ik de hulpen voor wegstappen en halthouden kon maken en het belangrijkste: aandacht hebben voor zijn spanningsopbouw en proberen te voorkomen dat zijn 'emmertje overloopt'.

Even oefenen in de bak, saaaaaaai:

[ [url=m/MaYja8.jpg]Afbeelding[/url] ]

De spanning was op wandeling meteen een uitdaging, want we liepen langs de koeienstal en hij kreeg een giraffennek en ogen zo groot als schoteltjes. Wat ik dan frappant vind: hij wilde absoluut die stal in om bij de koeien te kijken! Ok, zo gezegd zo gedaan, even staan kijken en daarna weer verder.
Onze wandeling was heel klein en onze hulpen waren dat ook. We konden wegstappen op mijn arm die ik naar voren strekte en als ik stilstond, deed hij dat ook. Fijn!


Met Kees maakte ik een iets langere wandeling en ook met hem kon ik wegstappen op het strekken van mijn arm. Op de momenten dat we goed 'klikten' (onze focus gelijk hadden) kon Kees zelfs op mijn armgebaar aandraven. Geen fases, geen stick bij me, gewoon een stalhalster en kijk wat we kunnen. <3 Verder leerde ik nog een goede les, want er was ergens een wat drassig stukje in de sneeuw waar we overheen moesten, de andere optie was omlopen. Ik kon er zonder problemen overheen en vroeg Kees met een fase 1 te volgen, maar hij aarzelde een aantal seconden en stapte dan toch vooruit... Om vervolgens door zijn knieën te gaan en voorover in de sneeuw te duiken, arm dier! Hij bleek met een achterbeen diep weggezakt te zijn in het drassige stuk. Dat is dus een minpunt voor het vertrouwen, au... Volgende keer lopen we wel om!


[ [url=m/0W2ExA.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ach gossie arme Kees :(:) !
Geen pijn aan overgehouden? Behalve een emotionele deuk...
Wat een schatjes zijn het om te zien trouwens :jj!!

Ja, vandaag weer voor het eerst eruit om te wandelen! Koppie ging gelijk omhoog, staart ook eventjes maar hij liep daarna erg bewust met mij mee, langzaam en laag koppie, ook omdat hij het lastig vond om de harde ondergrond en zijn hoef te vertrouwen vanwege de zweer, denk ik... we zijn een stuk verder gekomen dan waar we gebleven waren, ik denk wel bijna 100 meter vanaf de wei :Y) ik even met wat mensen gekletst die daar stonden, hij heeft een hond ontmoet en plukje gras gesnoept, en toen weer terug. Ik deed alles met mijn stem qua voorwaarts, stoppen doet hij ook als ik stop. En soms, als hij stopt, stop ik ;).
Morgen weer!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-17 15:29

Sonja89 schreef:
Woeiiiii wat ben ik weer blij en tevreden! Vanochtend niet geaarzeld en Spuni gepakt om de wandeling van gisteren te herhalen. Er reed een grote auto voorbij, kinderen kwamen langs en aaiden hem, daarna sloegen die kids met stokken op het ijs wat een apart geluid veroorzaakte... En wij hebben héérlijk gewandeld! :D Zelfs een stuk off road door de sneeuw gegaan, spannend want daar is het helemaal open, dus ruimte zat om capriolen uit te halen. Maar we hebben genoten, ook nog stukken gedraafd samen en na een paar keer oefenen, konden we keurig schouder aan schouder rennen. Wauw! <3

Yay, wat leuk om te horen! En wat komt dat resultaat snel eigenlijk hè, als je op deze manier werkt, goed bezig :D!!

Dat dit allemaal mogelijk is zonder correcties of vervelende druk voelt als een overwinning op mijzelf.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-17 14:29

Ik zag net je berichtje over achterwaarts gaan en moest gelijk aan harvey denken, die is ook zo. En ik had toen ook bedacht dat dat wss komt omdat er geen nut achter zit, maar Jens heeft een top uitleg, zoals gewoonlijk +:)+

Vanmorgen ging het zo goed! Ik had me voorgenomen iets zekerder/doeltreffender te wandelen. Naar de bak en terug. Niet steeds stoppen en kijken en grasjes plukken. Kijken kan ook als je stapt ;)
En het ging een stuk beter! We liepen lekker ontspannen (lage nek) maar voorwaarts naast elkaar (schouder/nek hoogtr), met los touwtje tussen ons in. Bij de bak (niet in de bak!) even hem om zich laten kijken, gedraaid en weer terug. Terugweg ging wat lastiger want hij slingerde omdat hij overal tegelijk wilde kijken en ruiken. Toen kwam er dus wat druk op het touw. En toen ik richting de wei draaide gooide hij zijn anker uit, we gingen stilstaan :D ik liet hem even zijn en ving deze stilstand op als 'ik wil nog niet terug'. Dus ben omgedraaid en heb dezelfde route nog een keer gedaan! Ging prima, weer ontspannen en voorwaarts.
Op de tweede terugweg weer slingeren en heb het toen toegelaten, ga maar even ontdekken dan, dacht ik. Merk dan wel dat hij gelijk gespannender wordt, als hij leidt, zeg maar. Dan gaat hij fixerend óf schichtig kijken naar dingen, korter ademen, onzekerder bewegen (wel lopen niet lopen), etc. Als ik leidt (met stem of lichaam of uiteindelijk touw) is hij rustiger. Waarom dit is weet ik niet, iemand een idee?

Toen we voor de tweede x dichterbij de wei kwamen wilde hij weer niet mee (vastgenageld aan de grond!) en heb hem toen toch met hogere druk op het touw meegenomen want zijn spanning kwam steeds ietsje hoger en ik wilde goed afsluiten en niet de emmer laten overlopen. Zodra hij dan 1 stap in beweging komt laat ik gelijk het touw weer vieren natuurlijk, en tot aan het hek bij de wei was er geen getwijfel en liep hij keurig met los touwtje mee.

Voor de verandering heb ik hem ook eerst gewoon in de wei 'gevangen'. Hij bleef keurig waar hij was, keek nieuwsgierig op toen ik bij hem stond en toen ik het halster voor hield heeft hij - na uitgebreid snuffelonderzoek :') - zelf zijn neus erin gestoken!
Normaal gesproken (afgelopen 7 dagen tenminste) kom ik de wei in met hun ontbijt en komen ze dus op me af gedraafd. Was benieuwd wat er zou gebeuren als ik wat anders deed. Hij liep daarna op lichaamstaal (ik begin met lopen, hij ook) gelijk met mij mee, ook met los touw tussen ons in.

Trots op m'n knol :D

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-17 23:41

Klinkt alsof hij wel wat baat kan hebben bij een Mark aanpak: rust en ontspanning zou hem goed doen, lijkt me trouwens best lastig om met een onbereikbaar paard wat wegrent bezig te zijn :'). Weet niet hoe lang je al met hem bezig bent maar hij zal wss even moeten wennen aan je, die kalmte. Consequent rustig zijn zal vast helpen :D

En bij sommige situaties in de boeken heb ik ook het idee dat het toch nog met druk is, uiteindelijk leg je toch je wil op alleen gaat er meer tijd overheen bij Mark dan bij Parelli. Maar dat is niet bij alle situaties maar bij sommige wel denk ik.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-17 23:57

[***] schreef:
Dat zegt mijn gevoel ook :j Rust, ontspanning en duidelijkheid heeft hij nodig. Gelukkig zijn de eerste 2 wel een sterk punt van mij en dat 3e word ik steeds beter in ;) Heb ook geprobeerd om hem te overbluffen "wil je rennen? Dan doe je maar.. nog wat harder graag!" maar toen dacht ik dat hij ging verongelukken := dus dat was een verkeerde tactiek, haha.

Het enige waar ik wat mee zit is dat ik momenten heb dat ik niks anders kan doen dan wachten, tot hij weer op aarde komt en weer aanspreekbaar wordt. Hij ziet, hoort en voelt op zo'n momenten niks heb ik het idee. Dat is wel stom want op zo'n moment kan ik hem dus niet laten halthouden omdat er iemand de piste in wil, of noem maar op, en dat vind ik niet zo'n fijn gevoel ;)

Maar wennen moet zeker nog :j Is nu de eerste keer weer sinds een aantal weken, daarvoor een keer of 3 met hem gewerkt maar dat was in de longeerpiste en dat is toch anders dan zo'n open ruimte (binnenbak :P ). En hij heeft de laatste weken heel weinig gedaan dus er zit ook een stuk energie teveel in volgens mij. Er is nog hoop ;)


Haha ze kunnen gevaarlijk hard gaan ja! Het paard van mijn zusje is ook een stalpaard en wordt fanatiek dressuurmatig gereden. Heb die af en toe ook wel eens gelongeerd als ze ziek was, maar die begon om het kleinste al rennen als we net begonnen waren, en was na een tijdje pas aanspreekbaar, als ze moe werd. Ik was toen nog niet bekend met NH trouwens...
Het zou dus ook zomaar met teveel stalling te maken kunnen hebben en dat kan iets zijn wat jullie tegen gaat werken, want elke dag wordt er opnieuw energie opgebouwd... misschien heeft jens een idee hiervoor?

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers