Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 15:22

Wat ik trouwens vergat te zeggen, maar voorheen had ik moeite met het vangen van mijn paard in de wei. Nu staat hij sinds kort dus 24/7 in de wei met een jonge Shire merrie die heel mensgericht is dus als ik de wei in kom komt zij altijd naar mij toe. Mijn paard volgt haar en dan staan ze daarna in de rij voor mij stil (zij is de baas). Als ik haar een aai heb gegeven loop ik achter haar langs naar mijn eigen ruin die dan keurig blijft staan :j en dan ipv hem te pakken, houd ik zijn halster voor hem en dan doet hij zelf zijn neus erin :D! Gaat nu al dagen zo! Hopelijk is dit een blijvende verandering :)

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:54

Hallo allemaal.

Ik ben ook enorm hard bezig met grondwerk en dergelijke en aangezien ik een merrie heb die ik na een jaar ng altijd niet snap (haar gedrag is soms zo tegenstrijdig), en na het meelezen met jullie ben ik wel eeeeerg geïntereseerd in deze methode :) welk boek zou ik best kopen om hier vertrouw mee te geraken? :) ondertussen lees ik heel graag mee!

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:55

woepsie90 schreef:
Wat ik trouwens vergat te zeggen, maar voorheen had ik moeite met het vangen van mijn paard in de wei. Nu staat hij sinds kort dus 24/7 in de wei met een jonge Shire merrie die heel mensgericht is dus als ik de wei in kom komt zij altijd naar mij toe. Mijn paard volgt haar en dan staan ze daarna in de rij voor mij stil (zij is de baas). Als ik haar een aai heb gegeven loop ik achter haar langs naar mijn eigen ruin die dan keurig blijft staan :j en dan ipv hem te pakken, houd ik zijn halster voor hem en dan doet hij zelf zijn neus erin :D! Gaat nu al dagen zo! Hopelijk is dit een blijvende verandering :)

Echt super om dat te lezen :D
Ik vermoed wel dat dit een blijvende verandering gaat zijn. Het kan misschien kort even terug komen, maar niet zo lang of zo extreem als het geweest is.
Dat zien we vanzelf in de komende weken.
Bedankt om deze ervaring te delen.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:01

elisedcl schreef:
Hallo allemaal.

Ik ben ook enorm hard bezig met grondwerk en dergelijke en aangezien ik een merrie heb die ik na een jaar ng altijd niet snap (haar gedrag is soms zo tegenstrijdig), en na het meelezen met jullie ben ik wel eeeeerg geïntereseerd in deze methode :) welk boek zou ik best kopen om hier vertrouw mee te geraken? :) ondertussen lees ik heel graag mee!

Ook voor jou raad ik als eerste boek 'horses never lie' aan. Dit boek leert veel over hoe je gekozen kunt worden als leider door je paard. En je leert het paard beter te lezen met juistere gevolgtrekkingen tot gevolg. Er staan niet zozeer technieken in, als wel standpunten en manieren van denken en redeneren.

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:14

jensvl schreef:
elisedcl schreef:
Hallo allemaal.

Ik ben ook enorm hard bezig met grondwerk en dergelijke en aangezien ik een merrie heb die ik na een jaar ng altijd niet snap (haar gedrag is soms zo tegenstrijdig), en na het meelezen met jullie ben ik wel eeeeerg geïntereseerd in deze methode :) welk boek zou ik best kopen om hier vertrouw mee te geraken? :) ondertussen lees ik heel graag mee!

Ook voor jou raad ik als eerste boek 'horses never lie' aan. Dit boek leert veel over hoe je gekozen kunt worden als leider door je paard. En je leert het paard beter te lezen met juistere gevolgtrekkingen tot gevolg. Er staan niet zozeer technieken in, als wel standpunten en manieren van denken en redeneren.


Oke bedankt, heb hem direct besteld ;)

Marjolein_B

Berichten: 118
Geregistreerd: 16-02-07
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:58

woepsie90 schreef:
en dan ipv hem te pakken, houd ik zijn halster voor hem en dan doet hij zelf zijn neus erin :D!


Geweldig! Op zo'n moment doe je echt iets samen. Je legt het 'gesprek' ook open en geeft je paard de mogelijkheid om zelf te beslissen.
Goeie tip trouwens, ik zal zelf de volgende keer ook het halster ophouden ipv gelijk omdoen. Kijken of Q'Belle ook mee wil doen :)
Het is heel leuk om op dit soort kleine dingetjes te gaan letten, ik denk dat zodra je paard door heeft dat hij zelf ook wat in te brengen heeft en dat er naar hem geluisterd wordt, je vaker dit soort momenten gaat hebben.

Mariskaa3

Berichten: 226
Geregistreerd: 16-06-15

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:08

Ik heb het boek paarden liegen nooit gekregen als.laat sinterklaas cadeau. Nog niet uitgelezen maar tot nu toe erg goed!

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:32

Net a Journey to softness uitgelezen. Hoewel zoals ik reeds vermeld heb het niet altijd eenvoudig te begrijpen is, legt het goed het verschil uit tussen softness en lightness. En vertelt hoe je softness bereikt (bij jezelf en je paard). Het laat zien hoe je vanbinnen moet zijn en hoe je innerlijk softness kan bereiken.
Als vervolg op whole heart whole horse, kan dit boek zeker tellen als een zeer goed boek. Dat is omdat 'whole heart whole horse' een begin maakt met het uitleggen van softness (wat al een goed beeld geeft van dat begrip en gevoel). En dit boek echt gericht is op het uitleggen van softness en wat het gevolg is voor de manier van samenwerken met paarden. En nog belangrijker hoe je dit kan bereiken (bereiken is een groot woord, want niemand heeft dat ooit volledig bereikt. Het blijft zoals hij zelf zegt, een reis zonder einde).

Het laat duidelijk zien op welke bijzonder kleine bewegingen het paard kan reageren (deze zijn onzichtbaar voor het oog) en met welke kleine bewegingen het paard kan reageren. Communicatie kan zo klein zijn dat het echt volledig onzichtbaar is en zelfs onmerkbaar voor iemand die niet genoeg softness heeft. Ik heb er persoonlijk nog veel van geleerd over hoe klein communicatie in zijn werk kan gaan. Ik werkte al met zeer lichte druk (lees aanraking van de haaruiteinden). Maar het kan duidelijk nog lichter als echte softness bereikt is. Dat zal dus een doel blijven om aan te werken.

fransje23

Berichten: 15353
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 00:37

Citaat:
Ook voor jou raad ik als eerste boek 'horses never lie' aan. Dit boek leert veel over hoe je gekozen kunt worden als leider door je paard. En je leert het paard beter te lezen met juistere gevolgtrekkingen tot gevolg. Er staan niet zozeer technieken in, als wel standpunten en manieren van denken en redeneren.


Is mijn favoriete boek van Mark Rashid! Is ook goed inzetbaar om management van bedrijven eens onder de loep te nemen.
Ook wij willen geen baas waar je bang voor moet zijn. Leiderschap op basis van dreigen en sancties is niet echt leiderschap maar overheersing. Toch zijn er veel stromingen in de paardenwereld daar op gebasseerd. Paard is geen partner maar moet luisteren anders wordt de druk opgevoerd, gestraft etcetera.
Mark gaat meer voor natuurlijk leiderschap. De leider geeft vertrouwen , is een steun en toeverlaat en krijgt daardoor respect.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:38

Het zal mij benieuwen hoelang het duurt voor 'Horses never lie' uitverkocht is. Gaat aardig snel zo in dit topic! :D

Mooi verslag woepsie. Fijn die positieve mindset, ben benieuwd hoe het vandaag gaat!

Jens, bedankt voor het verslag over 'A journey to softness'. Lightness (lichtheid) lijkt dan te gaan over de manier waarop je met het paard omgaat, terwijl softness (zachtheid) meer zegt over je innerlijke gemoedstoestand tijdens dat omgaan met het paard. Zeg ik het zo goed?


Gisteren kreeg ik eerst een speel- en stoeisessie van mijn jongens cadeau, ze waren zo druk met elkaar dat ik een kwartier heb kunnen kijken voor ik ontdekt werd :P Daarna een tijd samen op de wei genoten van de zon en elkaar gegroomd in driehoeksverhouding. :+
De jongens lieten merken toch wel graag nog de wei uit te willen, dus omstebeurt een paar minuten in de bak geoefend en een ienieminiewandeling gemaakt. Een paar interessante constateringen:

- Kees vond het prima om met lichte druk op het touw mee te wandelen, haalde deze druk eraf als we draafden, in stap liet hij er weer druk op komen. Ik ben ontzettend benieuwd of dit in de loop van de tijd verbetert, want normaliter gebruikte ik hier 'stick to me' en meestal één fase 4 om hem zonder druk mee te laten lopen.
- Spuni kwam omhoog toen we door een smal en dichtbegroeid paadje liepen. Ik heb niks gezegd, hem de ruimte gegeven en na 2 sprongen (de laatste met 4 benen in de lucht) stond hij stil. Met hem ga ik de komende keren het wandelen op brede, meer open paden oefenen en in de bak werken aan nauwe ruimtes.

De afspraken over druk en fases had ik goed in mijn oren geschroefd en ik heb alles dan ook alles gedaan met hooguit een fase 1,5. Was erg blij op de terugweg *\o/* :D In mijn achterhoofd spookt de vraag of ik straks nog wel serieus genomen word door de pony's, maar dat moet vanzelf blijken.

Oshaa
Berichten: 1045
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:50

Mooi om dit allemaal te lezen! Geeft weer een extra motivatie om er echt voor te gaan :).
Ben wel benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken.
We zijn al enige tijd bezig om Madex rustig in te rijden. Ze is nu bijna 6 en ik merk nu dat ze er echt 'klaar' voor is. Toen ze 4 was wel al begonnen met het zadel, maar dit heeft ze 1.5 jaar eigenlijk niet geaccepteerd (elke keer weer een volledige rodeo). Ik ben nu vooral zonder zadel en met bbp met haar bezig (het zadel doen we apart) en eigenlijk gaat dit heel goed. We doen vooral veel buiten in rechte lijnen en dat pakt ze super op. Echter, zijn er nog wat issues met het stuur. Ze heeft vroeger geleerd om tegen druk in te gaan. Aan de hand is dit volledig weg (eigenlijk nooit druk van touw nodig bij haar), alleen erop is nog even een ander verhaal.

Ik probeer natuurlijk zoveel mogelijk met focus en zit te doen, maar met sturen loopt ze dan liever waar zij zelf heen wilt (dit hebben we ook weken gedaan, het 'passenger' idee van Parelli). Nu geef ik lichte druk naar de kant waar ik heen wil, alleen dan loopt ze gewoon de andere kant op. Ik blijf dan de lichte druk vasthouden tot ze een beetje die kant op meegeeft, maar dit duurt a) erg lang en b) ze hangt zo erg in mijn hand dat het bijna niet vol te houden is en c) het wordt gewoon erg veel druk (ik probeer natuurlijk nooit te trekken, maar soms gaat het daar een beetje heen). Ik heb ergens in een van zijn boeken gelezen hoe hij ipv van een kwart cirkel naar recht, dan maar 3/4 cirkel naar links doet, omdat je dan op hetzelfde uitkomt. Dit heb ik ook geprobeerd, alleen blijven we dan rondjes draaien, omdat ze zodra ik haar weer 'recht' wil zetten (na de 3/4 cirkel), ze doodleuk door draait.
Hebben jullie misschien nieuwe inzichten?

(hopelijk is het verhaal een beetje te volgen :) )

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:21

Als tip voor jou raad ik aan in stilstand te beginnen en gewoon het hoofd te kunnen draaien op lichte druk. In dit geval is de 'try' die je moet zoeken de minste vermindering in tegendruk die het paard geeft. Daarop moet je reeds belonen. Als dat echt bijna niet te doen is, kan het helpen iemand op de grond na even vanaf de grond het signaal te laten geven, waarbij ook weer de minste try (dus het verminderen van de tegendruk) beloond wordt door het wegnemen van de druk van zowel de persoon op de grond als de persoon in het zadel.

Het zadel ook in kleine stappen opbouwen. Ik geef de voorkeur aan relatieve vrijheid. Het paard staat dus los in een plaats waar hij behoorlijk wat plaats heeft om weg te lopen. Je komt binnen met het zadel en je staat het paard toe weg te lopen. Je blijft wandelen met het zadel (of in het begin enkel het dekje, dat weegt lichter) naar het paard toe. Vanaf dat het paard in je richting kijkt, of het geringste vertraagt, blijf je staan en zet evt een pas achterwaarts. Dit proces herhaal je tot het paard je toestaat met het zadel bij hem te komen. Dan begin je het paard aan te raken met het dekje en te aaien. Dan gooi je het dekje herhaaldelijk op de rug van het paard en haalt het eraf vanaf dat het paard een beetje ontspant (de eerste keren haal je het er vroeger af om het paard te laten weten dat het terug weg gaat). Ditzelfde doe je met het zadel. En met het vastmaken van de singel gebruik je hetzelfde principe. Zachtjes vastmaken en terug lossen. Steeds iets strakker tot het strak genoeg is. En als het paard weerstand geeft, stoppen met strakker maken en dezelfde strakheid behouden. Vanaf de weerstand weg gaat, de singel terug volledig lossen.

Nog een vraagje over het sturen. Is het altijd dezelfde kant dat moeilijk gaat? Of is het op beide kanten zo'n probleem?

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:26

Sonja89 schreef:
Het zal mij benieuwen hoelang het duurt voor 'Horses never lie' uitverkocht is. Gaat aardig snel zo in dit topic! :D

Mooi verslag woepsie. Fijn die positieve mindset, ben benieuwd hoe het vandaag gaat!

Jens, bedankt voor het verslag over 'A journey to softness'. Lightness (lichtheid) lijkt dan te gaan over de manier waarop je met het paard omgaat, terwijl softness (zachtheid) meer zegt over je innerlijke gemoedstoestand tijdens dat omgaan met het paard. Zeg ik het zo goed?


Gisteren kreeg ik eerst een speel- en stoeisessie van mijn jongens cadeau, ze waren zo druk met elkaar dat ik een kwartier heb kunnen kijken voor ik ontdekt werd :P Daarna een tijd samen op de wei genoten van de zon en elkaar gegroomd in driehoeksverhouding. :+
De jongens lieten merken toch wel graag nog de wei uit te willen, dus omstebeurt een paar minuten in de bak geoefend en een ienieminiewandeling gemaakt. Een paar interessante constateringen:

- Kees vond het prima om met lichte druk op het touw mee te wandelen, haalde deze druk eraf als we draafden, in stap liet hij er weer druk op komen. Ik ben ontzettend benieuwd of dit in de loop van de tijd verbetert, want normaliter gebruikte ik hier 'stick to me' en meestal één fase 4 om hem zonder druk mee te laten lopen.
- Spuni kwam omhoog toen we door een smal en dichtbegroeid paadje liepen. Ik heb niks gezegd, hem de ruimte gegeven en na 2 sprongen (de laatste met 4 benen in de lucht) stond hij stil. Met hem ga ik de komende keren het wandelen op brede, meer open paden oefenen en in de bak werken aan nauwe ruimtes.

De afspraken over druk en fases had ik goed in mijn oren geschroefd en ik heb alles dan ook alles gedaan met hooguit een fase 1,5. Was erg blij op de terugweg *\o/* :D In mijn achterhoofd spookt de vraag of ik straks nog wel serieus genomen word door de pony's, maar dat moet vanzelf blijken.


Lightness is inderdaad uitwendig. Softness is inwendig bij zowel jezelf als het paard. Jij die wilt samenwerken met je paard en je paard dat wil werken voor jou. Dat is softness. Het verschil tussen lightness en softness is moeilijk zichtbaar, maar zeker merkbaar.

Het kan zijn dat je pony's je tijdelijk wat minder serieus nemen binnenkort. Af en toe kan dat kort gebeuren omdat ze merken dat er geen straffen meer vast hangen als ze niet luisteren en ze dus zelf mogen kiezen. Maar dit is zeldzaam (hiermee bedoel ik dat ik het nog niet heb meegemaakt, maar dat ik kan geloven dat dat kan gebeuren) en (als dat dus voorvalt) van korte duur. Want uiteindelijk zullen ze je als leider kiezen en je willen volgen. Maar meestal is dit niet het geval en worden ze gewoon gewilliger om je te volgen.
Laatst bijgewerkt door jensvl op 12-01-17 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Oshaa
Berichten: 1045
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:32

jensvl schreef:
Als tip voor jou raad ik aan in stilstand te beginnen en gewoon het hoofd te kunnen draaien op lichte druk. In dit geval is de 'try' die je moet zoeken de minste vermindering in tegendruk die het paard geeft. Daarop moet je reeds belonen. Als dat echt bijna niet te doen is, kan het helpen iemand op de grond na even vanaf de grond het signaal te laten geven, waarbij ook weer de minste try (dus het verminderen van de tegendruk) beloond wordt door het wegnemen van de druk van zowel de persoon op de grond als de persoon in het zadel.

Het zadel ook in kleine stappen opbouwen. Ik geef de voorkeur aan relatieve vrijheid. Het paard staat dus los in een plaats waar hij behoorlijk wat plaats heeft om weg te lopen. Je komt binnen met het zadel en je staat het paard toe weg te lopen. Je blijft wandelen met het zadel (of in het begin enkel het dekje, dat weegt lichter) naar het paard toe. Vanaf dat het paard in je richting kijkt, of het geringste vertraagt, blijf je staan en zet evt een pas achterwaarts. Dit proces herhaal je tot het paard je toestaat met het zadel bij hem te komen. Dan begin je het paard aan te raken met het dekje en te aaien. Dan gooi je het dekje herhaaldelijk op de rug van het paard en haalt het eraf vanaf dat het paard een beetje ontspant (de eerste keren haal je het er vroeger af om het paard te laten weten dat het terug weg gaat). Ditzelfde doe je met het zadel. En met het vastmaken van de singel gebruik je hetzelfde principe. Zachtjes vastmaken en terug lossen. Steeds iets strakker tot het strak genoeg is. En als het paard weerstand geeft, stoppen met strakker maken en dezelfde strakheid behouden. Vanaf de weerstand weg gaat, de singel terug volledig lossen.

Nog een vraagje over het sturen. Is het altijd dezelfde kant dat moeilijk gaat? Of is het op beide kanten zo'n probleem?


Bedankt voor je antwoord! Veel is herkenbaar, dus fijn om te lezen dat ik daarin op de goede weg zit :).
Het vervelende (of juist het grappige) is dat in stilstand ze heel goed reageert op het draaien van het hoofd. Zowel als je er naast staat en als je erop zit. Iets wat ik nu ook doe (vergeten in het verhaaltje te zetten), is haar stil te zetten en dan te sturen, omdat dit een stuk beter gaat. Ik denk dat ik mogelijk gewoon meer geduld moet hebben :).
Het sturen gaat vooral naar rechts erg moeilijk. Link is erg duidelijk haar voorkeurkant onder het zadel. Aan de hand is het juist naar rechts allemaal makkelijker.

Gisteren heb ik toevallig met mijn andere paard aan het opzadel gewerkt (ze is bijna niet op te zadelen, loopt al weg als je op 10m afstand met een zadel aan komt lopen). Ik heb toen met dit topic in mijn achterhoofd een beetje lopen klooien in de bak, toevallig (of juist niet) precies zoals jij het zadel opbouwen omschrijft! Bij Madex zit het zadel probleem hem vooral in het draven op de volte. Op zadelen en stappen etc is geen probleem (gebeurd ook allemaal los etc). Alleen bij het draven wordt het een rodeo partij. Ze gaat ook weleens mee naar het bos met het zadel op en dan doet ze dit niet (ze loopt in ons 'privé' bos ook los, dus draaft en galoppeerd dan ook). Het is echt op de volte. Ik denk dat het een balans probleem is, maar het oplossen is nog een tweede.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:36

Wat doet ze als ze zonder zadel in de bak draaft?
Denk je dat de botsende stijgbeugels een oorzaak kunnen zijn? Heeft ze er ook last van als je mee loopt in draaf in de bak?

Oshaa
Berichten: 1045
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:53

jensvl schreef:
Wat doet ze als ze zonder zadel in de bak draaft?
Denk je dat de botsende stijgbeugels een oorzaak kunnen zijn? Heeft ze er ook last van als je mee loopt in draaf in de bak?



Dan draaft ze gewoon, geen gebok of gedoe. Alleen als ze aan de lijn zit (wat niet heel vaak voorkomt) wil ze nog weleens zichzelf in de lijn wikkelen en dan stilstaan.
Dat dacht ik eerst ook en de botsende stijgbeugels maken het zeker erger, maar ze doet het ook als ze er niet aanzitten / met longeersingel / bbp. Bij het aan de hand in de bak draven deed ze ook. Heb ik al heel lang niet meer gedaan, omdat het echt te gevaarlijk was (als ze eenmaal gaat vliegen die benen overal heen en ik heb weleens een trap in mijn lever gehad van haar).
Buiten doet ze het dus helemaal niet. Daarom denk ik dat het een bak dingetje is, al dan niet van mij uit (ik vind naar buiten gaan veel leuker dan in de bak werken). Echter, is ze met al het andere in de bak wel echt super braaf...

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:07

Je zegt dat ze vroeger heeft geleerd om tegen de druk in te gaan? Waarom, en hoe heeft ze dit geleerd? Stond ze vroeger bij iemand anders die haar opgeleerd heeft? Heeft die persoon haar al een zadel opgelegd?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:46

Zo het eerste boek is binnen "een paard is een paard".

Ik ben enigzins verrast door mezelf dat ik dit topic ben gaan lezen. Vroeger wel eens in aanraking gekomen met NH maar ik vond het vaak nogal zweverig. Daarna vele jaren op wedstrijdstallen rond gelopen en ik ben zelf eerlijk gezegd ook wel van "niet banketstaaf maar doen" en dus ook naar mijn beestje toe.

Echter zit ik nu met een shetlander waar ik na een lang verhaal erachter kom dat hij veel dingen niet leuk vindt om te doen. Omdat we ook in een ziekteproces zaten heb ik altijd gedacht dat hij ziekjes was en daarom zo sloom sommige dagen.

Omdat ik hier eerlijk gezegd best beetje van baal (dat hij de dingen die ik leuk vind niet leuk vindt) moet ik even omschakelen in mijn hoofd. Ik vind namelijk niet dat ik hem die dingen toch maar dagelijks moet laten doen omdat ik dat zo graag wil. Dat is toch ook niet eerlijk. Blijkbaar wil hij me het een en ander vertellen met zijn gedrag. En toen kwam ik dit topic tegen en vind ik het waard om er meer over te lezen en weten.
Ik zal nooit een pure NHer worden vrees ik maar wil gebruiken wat me aanstaat. Ik men bv met bit en zal dit niet opeens achterwege laten.

Maar ik wil wel beter naar hem luisteren en daar kan ik blijkbaar nog genoeg in leren ;)

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:55

Na "paarden liegen niet" heb ik nu whole heart, whole horse" om te lezen. Naar aanleiding van dit topic bewust gekozen voor een nieuwer boek, dan maar in het Engels. De subtitel "building trust between horse and rider" sprak me hwt meeste aan.
Heb de nieuwste ook besteld, die komt volgende week. Dan is deze hopelijk al uit

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:59

Is de nieuwste "finding the missed path"?
Ik heb die besteld omdat die me ook heel interessant lijkt.

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:08

Die inderdaad Jensvl. Komt volgende week pas uit, meen de 17e.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:24

Oshaa schreef:
jensvl schreef:
Als tip voor jou raad ik aan in stilstand te beginnen en gewoon het hoofd te kunnen draaien op lichte druk. In dit geval is de 'try' die je moet zoeken de minste vermindering in tegendruk die het paard geeft. Daarop moet je reeds belonen. Als dat echt bijna niet te doen is, kan het helpen iemand op de grond na even vanaf de grond het signaal te laten geven, waarbij ook weer de minste try (dus het verminderen van de tegendruk) beloond wordt door het wegnemen van de druk van zowel de persoon op de grond als de persoon in het zadel.

Het zadel ook in kleine stappen opbouwen. Ik geef de voorkeur aan relatieve vrijheid. Het paard staat dus los in een plaats waar hij behoorlijk wat plaats heeft om weg te lopen. Je komt binnen met het zadel en je staat het paard toe weg te lopen. Je blijft wandelen met het zadel (of in het begin enkel het dekje, dat weegt lichter) naar het paard toe. Vanaf dat het paard in je richting kijkt, of het geringste vertraagt, blijf je staan en zet evt een pas achterwaarts. Dit proces herhaal je tot het paard je toestaat met het zadel bij hem te komen. Dan begin je het paard aan te raken met het dekje en te aaien. Dan gooi je het dekje herhaaldelijk op de rug van het paard en haalt het eraf vanaf dat het paard een beetje ontspant (de eerste keren haal je het er vroeger af om het paard te laten weten dat het terug weg gaat). Ditzelfde doe je met het zadel. En met het vastmaken van de singel gebruik je hetzelfde principe. Zachtjes vastmaken en terug lossen. Steeds iets strakker tot het strak genoeg is. En als het paard weerstand geeft, stoppen met strakker maken en dezelfde strakheid behouden. Vanaf de weerstand weg gaat, de singel terug volledig lossen.

Nog een vraagje over het sturen. Is het altijd dezelfde kant dat moeilijk gaat? Of is het op beide kanten zo'n probleem?


Bedankt voor je antwoord! Veel is herkenbaar, dus fijn om te lezen dat ik daarin op de goede weg zit :).
Het vervelende (of juist het grappige) is dat in stilstand ze heel goed reageert op het draaien van het hoofd. Zowel als je er naast staat en als je erop zit. Iets wat ik nu ook doe (vergeten in het verhaaltje te zetten), is haar stil te zetten en dan te sturen, omdat dit een stuk beter gaat. Ik denk dat ik mogelijk gewoon meer geduld moet hebben :).
Het sturen gaat vooral naar rechts erg moeilijk. Link is erg duidelijk haar voorkeurkant onder het zadel. Aan de hand is het juist naar rechts allemaal makkelijker.

Gisteren heb ik toevallig met mijn andere paard aan het opzadel gewerkt (ze is bijna niet op te zadelen, loopt al weg als je op 10m afstand met een zadel aan komt lopen). Ik heb toen met dit topic in mijn achterhoofd een beetje lopen klooien in de bak, toevallig (of juist niet) precies zoals jij het zadel opbouwen omschrijft! Bij Madex zit het zadel probleem hem vooral in het draven op de volte. Op zadelen en stappen etc is geen probleem (gebeurd ook allemaal los etc). Alleen bij het draven wordt het een rodeo partij. Ze gaat ook weleens mee naar het bos met het zadel op en dan doet ze dit niet (ze loopt in ons 'privé' bos ook los, dus draaft en galoppeerd dan ook). Het is echt op de volte. Ik denk dat het een balans probleem is, maar het oplossen is nog een tweede.


Ik bedenk me nog net wat vragen (worden er wat veel, maar dan alleen kan ik een idee krijgen van wat het allemaal inhoud).
Bij die rodeopartij, wat doe je dan zelf?
Als het paard begint te trekken, houd je de druk dan stabiel? Of probeer je de stand van het hoofd hetzelfde te houden?
Op zich zit je al met het voordeel dat rondjes draaien (wat het paard wil) vermoeiender is dan rechtdoor wandelen (wat jij wil).
Als het paard ook maar het geringste meegeeft, los je dan de druk volledig? Of blijft de teugel toch nog op spanning staan (dus het paard is nog aan het tegentrekken, maar net iets minder)?

Het belangrijkste is dat je open staat voor de kleinste verlichting in druk die het paard aanbiedt. Dat kan je alleen voelen als je bijna geen druk zet. Hoe meer druk je zet, hoe minder je gaat voelen of het paard meegeeft en wanneer dit gebeurt.

Als niets werkt op deze manier wordt het zoeken naar een manier waarbij je de juiste denkwijze en principes gebruikt.
Een wijze les van de 'oude man' (Walter Pruit) in de boeken van Mark Rashid is de volgende:
'Ooit ga je een paard tegenkomen waarbij alles wat je geleerd hebt en weet, niets helpt. Dan is het de zaak om goed te luisteren naar het paard en te improviseren'. (niet letterlijk overgenomen, want ik weet de exacte bewoordingen niet meer, maar daar kwam het op neer). Het kan goed zijn dat dit het paard is waarbij niets wat je kent lijkt te werken. Dus dan gaat het over het vinden van andere manieren door aandachtig te zijn op wat het paard te vertellen heeft.

Maar ik ben benieuwd hoe het vordert en of we hier samen kunnen nadenken over een vriendelijke oplossing.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:24

Wicky schreef:
Die inderdaad Jensvl. Komt volgende week pas uit, meen de 17e.

Inderdaad. Ik hoop hem ook volgende week binnen te hebben (heb hem besteld bij bol.com).

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:38

Ingrid, wat goed dat je bereid bent om te schakelen en dat je open staat voor wat de shetlander je te vertellen heeft. +:)+ Overigens betekent NH niet automatisch ook bitloos, Mark Rashid zelf bijvoorbeeld rijdt met bit. Kom je hier je mening over het boek vertellen als je het hebt gelezen? :D

Wicky schreef:
Na "paarden liegen niet" heb ik nu whole heart, whole horse" om te lezen. Naar aanleiding van dit topic bewust gekozen voor een nieuwer boek, dan maar in het Engels. De subtitel "building trust between horse and rider" sprak me hwt meeste aan.
Heb de nieuwste ook besteld, die komt volgende week. Dan is deze hopelijk al uit


Ben erg benieuwd wat jij van 'Whole heart, whole horse' vindt, ik krijg hem hopelijk met een paar dagen binnen.


Vandaag even met mijn jonkie in de bak geoefend. Het was -voor traditionele begrippen- licht, maar op de terugweg bedacht ik dat het allemaal nog veeeeeel lichter kan. Zoals achterwaarts haast zonder aanraking gaat, zo moet het met voorwaarts toch ook kunnen terwijl ik naast hem sta. Het liefst wil ik meteen terug naar stal om een paar ideetjes te proberen. _O-


Afbeelding

Kijk dat koppie, hij wil het zo graag goed doen allemaal! :(:) <3

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:45

:D
Als je er even tijd in steekt om het voorwaarts lichter te maken, dan zal dat inderdaad komen.
Maar de paardjes gaan niet lopen en morgen is er weer een dag ;)