Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:16

fransje23 schreef:
Klinkt misschien een beetje raar maar probeer dat idee van dominantie echt los te laten. Haal het uit de omschrijving in je profiel etc. Zie haar als de onzekere en angstige merrie die ze is.



Jaja geen probleem, maar wat ik allemaal zeg is wel gewoon waar... En als een paard echt bokt naar u, u omver loopt enzo is het allemaal wel moeilijk om haar niet zo te noemen. Maar oke, ik zal het proberen.

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635


fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:24

Dat lijkt mij ook heel eng dat trappen etc! Heeft ze zich ook aangeleerd dat ze met kracht en geweld bij voor haar lastige dingen weg kan komen. Een echt dominant paard hoeft al die moeite voor zoveel actie en geweld niet te nemen.

Fijn dat ze in ieder geval een plek heeft waar ze tot rust kan komen en durft te ontspannen. Top!

Je merrie zal je op een bijzondere reis door de paardenwereld voeren. Voor types zoals zij is er geen Quick fix maar een zoektocht naar oplossingen en kleine stapjes. Volgens mij ben je goed op weg!

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:28

Dat bokken naar jou en andere paarden is er natuurlijk gewoon, en dat is eng :j Maar de reden waarom is waarschijnlijk anders dan je denkt en daardoor is ook de manier van ermee om te gaan anders. Als een paard naar je bokt omdat die zelfzeker is en jou wel eens even zal vertellen hoe het werkt dan moet je op dat moment "hard" inkomen en je plaats opeisen, doe je ditzelfde bij een bang paard dan is het hek van de dam, dan heeft het paard iets van "zie je wel, niet te vertrouwen dat mens" en gaat hij/zij alleen nog maar erger gedrag vertonen.

Ik weet dat het makkelijk gezegd is, maar ik heb ook een angstschopper, heeft mij ook al een aantal keer geraakt omdat ik de situatie verkeerd inschatte. Ik heb hem daar nooit voor gestraft, hij was immers al bang genoeg op dat moment en meer angst ging de situatie echt niet oplossen. Nu deed die van mij het enkel maar bij dingen met zijn hoeven, voor de rest was hij best betrouwbaar, maar natuurlijk als hij bang was en geen kant uit kon was de kans er altijd...

Hoe reageert ze op jou als je de weide in komt? Neem je haar altijd mee voor iets, laat ze zich makkelijk vangen? Ben je ook wel eens in de weide zonder iets van haar te vragen? Gewoon rondhangen?

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:40

[***] schreef:
Dat bokken naar jou en andere paarden is er natuurlijk gewoon, en dat is eng :j Maar de reden waarom is waarschijnlijk anders dan je denkt en daardoor is ook de manier van ermee om te gaan anders. Als een paard naar je bokt omdat die zelfzeker is en jou wel eens even zal vertellen hoe het werkt dan moet je op dat moment "hard" inkomen en je plaats opeisen, doe je ditzelfde bij een bang paard dan is het hek van de dam, dan heeft het paard iets van "zie je wel, niet te vertrouwen dat mens" en gaat hij/zij alleen nog maar erger gedrag vertonen.

Ik weet dat het makkelijk gezegd is, maar ik heb ook een angstschopper, heeft mij ook al een aantal keer geraakt omdat ik de situatie verkeerd inschatte. Ik heb hem daar nooit voor gestraft, hij was immers al bang genoeg op dat moment en meer angst ging de situatie echt niet oplossen. Nu deed die van mij het enkel maar bij dingen met zijn hoeven, voor de rest was hij best betrouwbaar, maar natuurlijk als hij bang was en geen kant uit kon was de kans er altijd...

Hoe reageert ze op jou als je de weide in komt? Neem je haar altijd mee voor iets, laat ze zich makkelijk vangen? Ben je ook wel eens in de weide zonder iets van haar te vragen? Gewoon rondhangen?


Dat hangt er wat vanaf. Als ik aankom op de wei, dan heeft ze dit rap door. Meestal fluit ik dan en soms krijg ik een hinnik terug waarbij ze naar mij komt gestapt. Soms als ik de wei inkom dan komt ze naar mij toe en voor ik het besef (ik doe niks anders dan stilstaan en wachten) steigert ze ineens recht voor mijn neus. Niet met haar oren plat, maar weer gewoon recht omhoog gaan voor mij. Zou dit om te spelen zijn? Ze komt wel meestal echt heel hard in mijn ruimte dan... Maar het is niet dat ze niet makkelijk te pakken is want ze komt meestal direct als ze mij ziet. Ik ga veel gewoon met haar in de wei hangen zonder iets te vragen. Knuffelen en dergelijke... Het is zo een vreemd paard... Ze hinnikt en is altijd zo blij als ze mij ziet, maar dan ineens gaat ze recht voor mijn neus omhoog zonder ik iets anders deed dan andere dagen... Ja ik weet dat ze niet dominant is maar ik vraag me echt af wat dan wel... Waarom zou ze bang moeten zijn van mij. Ons vertrouwen in elkaar is echt gegroeid en ze is altijd zo blij als ik er ben... Het is moeilijk :')

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:53

Bovenal is het bokken informatie dat het paard je geeft. Zonder meer. Uit je omschrijving van het bokken maak ik op dat het niet is uit dominantie. Want hij bokt naar je. Ik maak hieruit op dat hij je niet raakt en dus een relatief veilige afstand behoud. Zoek inderdaad de echte reden van het bokken uit.

Het is wel duidelijk dat het paard je leiding op dit moment niet wil (over je heen lopen). Maar dat wil niet zeggen dat hij zelf leiding wilt geven (geen enkel paard wil dat). Dus inderdaad, zet dominantie uit je hoofd en probeer erachter te komen wat het paard echt probeert duidelijk te maken (ga op zoek naar signalen die je nu mist).

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:56

elisedcl schreef:
[***] schreef:
Dat bokken naar jou en andere paarden is er natuurlijk gewoon, en dat is eng :j Maar de reden waarom is waarschijnlijk anders dan je denkt en daardoor is ook de manier van ermee om te gaan anders. Als een paard naar je bokt omdat die zelfzeker is en jou wel eens even zal vertellen hoe het werkt dan moet je op dat moment "hard" inkomen en je plaats opeisen, doe je ditzelfde bij een bang paard dan is het hek van de dam, dan heeft het paard iets van "zie je wel, niet te vertrouwen dat mens" en gaat hij/zij alleen nog maar erger gedrag vertonen.

Ik weet dat het makkelijk gezegd is, maar ik heb ook een angstschopper, heeft mij ook al een aantal keer geraakt omdat ik de situatie verkeerd inschatte. Ik heb hem daar nooit voor gestraft, hij was immers al bang genoeg op dat moment en meer angst ging de situatie echt niet oplossen. Nu deed die van mij het enkel maar bij dingen met zijn hoeven, voor de rest was hij best betrouwbaar, maar natuurlijk als hij bang was en geen kant uit kon was de kans er altijd...

Hoe reageert ze op jou als je de weide in komt? Neem je haar altijd mee voor iets, laat ze zich makkelijk vangen? Ben je ook wel eens in de weide zonder iets van haar te vragen? Gewoon rondhangen?


Dat hangt er wat vanaf. Als ik aankom op de wei, dan heeft ze dit rap door. Meestal fluit ik dan en soms krijg ik een hinnik terug waarbij ze naar mij komt gestapt. Soms als ik de wei inkom dan komt ze naar mij toe en voor ik het besef (ik doe niks anders dan stilstaan en wachten) steigert ze ineens recht voor mijn neus. Niet met haar oren plat, maar weer gewoon recht omhoog gaan voor mij. Zou dit om te spelen zijn? Ze komt wel meestal echt heel hard in mijn ruimte dan... Maar het is niet dat ze niet makkelijk te pakken is want ze komt meestal direct als ze mij ziet. Ik ga veel gewoon met haar in de wei hangen zonder iets te vragen. Knuffelen en dergelijke... Het is zo een vreemd paard... Ze hinnikt en is altijd zo blij als ze mij ziet, maar dan ineens gaat ze recht voor mijn neus omhoog zonder ik iets anders deed dan andere dagen... Ja ik weet dat ze niet dominant is maar ik vraag me echt af wat dan wel... Waarom zou ze bang moeten zijn van mij. Ons vertrouwen in elkaar is echt gegroeid en ze is altijd zo blij als ik er ben... Het is moeilijk :')



Ik denk dat het verstandig is haar al zeker te leren uit je persoonlijke ruimte te blijven als ze zo wilt doen door haar elke keer uit je persoonlijke ruimte te sturen.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 11:19

Elise: voordat je paard omhoog komt geeft je paard serie signalen, die moet je eerst leren waarnemen zodat je in die fase al kunt reargeren.
Ken je paard niet, want ene is veel duidelijker als andere , maar ga eerst es haar ogen bekijken, en ga es uitvinden wat zij specifiek aangeeft met haar ogen in samenwerking met haar gemoedstoestand.
Ga hier bewust en onbewust mee bezig in dagelijkse omgang, maar zeker bij voeren, contact andere paarden op afstand en dichtbij, wandelen op beide zijde met zicht op een oog, in weigang, losgooien , hoefsmid, etc, etc.
En zoek es dingen op waarvan je weet dat ze daar bang van is, of spanning opbouwt, wat tonen haar ogen jou.
De omslag echter van oogreactie naar volgas ervandoor gaan kan super snel zijn (spreek uit pijnlijke ervaringen) dus makkelijk is dit niet.
Zeker niet als je een binnenvetter hebt die alles laat gebeuren en dan opeens ploft.

Leer je paardje "lezen", en wees niet te bescheiden om daar iemand bij te vragen die dit goed kan en jou wat handvaten kan geven.

Paar vragen:
En doet ze hetzelfde bij iemand anders en jij op afstand ?
Mag je haar overal aanraken , ook stevig doorkneden en laat ze toe dat je haar toucheert achter haar oren atlas ?( hier ben ik heel benieuwd naar)
Toont ze tril reacties bij lichte kriebels, aanrakingen ?
Is ze lekker los en flubberig in de spieren ?
Houdt ze zich strak in rug en overhang nek- hals ?
Doe je ook aan schriktrainingen , op een manier dat paard zelf oplossing mag zoeken ?

Heel voorzichtige conclusie komt je paard bij mij over als een onzeker paard wat onvoldoende steun heeft gehad bij de dingen die van werden gevraagd en nu haar eigen ding maar doet.
Grof gezien , onbegrepen als zijnde dominant, wat overigens weinig voorkomt naar mensen toe.
Daar zit zeker een angst fase in verwekt; help wat moet ik nu..

Reargeert jou merrie uit angst , mag je feitelijk nooit straffen , maar dat is in geval dat je eigen veiligheid in gedrang komt vet moeilijk in praktijk.
Een middel om te voorkomen dat ze je voorbij loopt bv is dmv je vrije stuk lijn te draaien voor haar neus, zonder haar te raken.
Loopt ze er zelf "in" of erachter is dat haar eigen keuze zonder dat ze druk voelt op neus via halster.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-17 12:11

Ik moet bij Cessie heel erg denken aan een ruin uit het boek Paarden Liegen Niet, zijn naam weet ik niet meer maar ging om een lieve jonge ruin die naar een trainer was gebracht om in te rijden waar iets is gebeurd waardoor hij volgens die trainer onhandelbaar was geworden, toen nog naar twee andere trainers en uiteindelijk was de eigenaresse zo bang voor haar voormalig lieve paard dat ze bij Mark kwamen. Dat paard deed heel gemeen maar altijd op afstand, etc.
Misschien kan je dat verhaal even opzoeken, wie weet herken of helpt het iets...

Succes!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 12:19

Het paard goed leren lezen is inderdaad het belangrijkste.

Het is misschien inderdaad goed dat er eens iemand langs komt die op deze manier werkt. Want dergelijke gebeurtenissen zijn niet makkelijk op te lossen zonder het paard voor je te hebben.

Ik heb gezien dat je in België woont. In welke omgeving? Dan kunnen we eens kijken of er iemand hier bij je in de buurt woont.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 12:25

woepsie90 schreef:
Ik moet bij Cessie heel erg denken aan een ruin uit het boek Paarden Liegen Niet, zijn naam weet ik niet meer maar ging om een lieve jonge ruin die naar een trainer was gebracht om in te rijden waar iets is gebeurd waardoor hij volgens die trainer onhandelbaar was geworden, toen nog naar twee andere trainers en uiteindelijk was de eigenaresse zo bang voor haar voormalig lieve paard dat ze bij Mark kwamen. Dat paard deed heel gemeen maar altijd op afstand, etc.
Misschien kan je dat verhaal even opzoeken, wie weet herken of helpt het iets...

Succes!



Dat is het idee dat ik hier ook krijg. En tijd geleden was ik ook weer bij iemand met een paard dat naar haar boete. Ik ging bij haar langs. En ja, ze bokte in haar richting tijdens het longeren, maar wel op het einde van de leadrope (geen risico op geraakt worden). Bij dit paard was het probleem dat ze niet door had wat er verwacht werd. De eigenaresse dacht van wel. Maar wijken voor druk ging moeizaam tot niet. Na dat even geoefend te hebben en het paardje doorhad wat de bedoeling was, was het probleem weg alsmede andere problemen.

Ik bedoel hiermee niet te zeggen dat dit hier ook het probleem is. Is louter een voorbeeld. Maar ook om aan te tonen dat er een verschil is tussen bokken dat echt gevaarlijk is en bokken dat gevaarlijk LIJKT.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat dat ook beangstigend kan zijn.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 12:27

jensvl schreef:
Het paard goed leren lezen is inderdaad het belangrijkste.

Het is misschien inderdaad goed dat er eens iemand langs komt die op deze manier werkt. Want dergelijke gebeurtenissen zijn niet makkelijk op te lossen zonder het paard voor je te hebben.

Ik heb gezien dat je in België woont. In welke omgeving? Dan kunnen we eens kijken of er iemand hier bij je in de buurt woont.



Ik woon in Bornem. Ik heb al heel veel gedaan om erachter te komen wat er is met haar of wat ze mij wil duidelijk maken: Klaartje Van Steen, Joke Spaas, shiatsu, estherische oliën, two lazy seven ranch, horsemans paradise,...

Om even iets over haar vorige eigenaar te vertellen. Cessie is geboren in Wales en stond een jaar in België toen ik haar kocht. Ze is bij die eigenar opgeleerd met snoepjes. Ze kreeg om de 5 minuten een snoepje als je begrijpt wat ik bedoel... daardoor had ik in het begin een heel happerig paard en ik geef nu niks van snoep meer aan haar...

Ik heb echt al zo ongelofelijk veel geprobeerd. Ik probeer echt te kijken naar wat ze doet. Het best zou ik is iemand moeten hebben die alles filmt terwijl ik bij haar ben.

En over dat omver lopen, die truc met het touw laten zwaaien gebruik ik indd. Nu loopt ze mij ook nog amper omver en heeft ze (soms) al wat meer respect voor mijn ruimte...

In ieder geval is iedereen al bedankt voor het medenken! Ik ben jullie heel erg dankbaar!

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 12:36

Ik kom regelmatig wel in de buurt van Bornem. Ik kan natuurijk niet garanderen dat ik kan helpen. Maar ik wil wel kosteloos eens proberen te helpen.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 12:45

jensvl schreef:
Ik kom regelmatig wel in de buurt van Bornem. Ik kan natuurijk niet garanderen dat ik kan helpen. Maar ik wil wel kosteloos eens proberen te helpen.



Meen je dat? Wow dat zou wel heel tof zijn! Ik kom juist terug van haar en ze deed het weer. Ik kwam de wei in. Ze kwam met oortjes naar voor naar mij gestapt. Als ze dan bijna voor mij was begon ze met haar hoofd te draaien en wat omhoog te wippen waarna er een klein steigertje kwam... Ook tijdens het longeren wou ze mij iets zeggen. Ik deed wat aan grondwerk aan het 4 m touw. Stappen was geen probleem, maar vanaf ik draf vroeg begon ze. Ze deed haar oren naar achter en begon weer met haar hoofd te zwaaien waarbij ze haar nek krulde... ook wanneer ze te dicht kwam en ik met mijn stick haar uit mijn ruimte wou krijgen deed ze dat. Alsof ze protesteerde. Pfff het is me toch eentje ;)

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 13:06

Laat maar via pb weten wanneer voor jou over het algemeen past.

Ik denk dat het eerste inderdaad meer is om te spelen. Het tweede denk ik niet. Maar wat het wel is kan ik niet vanaf hier zeggen.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 13:38

jensvl schreef:
Laat maar via pb weten wanneer voor jou over het algemeen past.

Ik denk dat het eerste inderdaad meer is om te spelen. Het tweede denk ik niet. Maar wat het wel is kan ik niet vanaf hier zeggen.


Misschien beter via pb verder afspreken? Ja het zou kunnen dat dat om te spelen is , maar hoe moet ik er dan op reageren?

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 13:43

Ik zou ze laten zien dat ze dat mag buiten je persoonlijke ruimte. En dat jij zo'n spelletjes niet mee speelt. Consequent een paar passen naar achter laten zetten bvb (vinden de meeste paarden niet leuk).

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

elisedcl

Berichten: 1500
Geregistreerd: 14-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 13:51

jensvl schreef:
Ik zou ze laten zien dat ze dat mag buiten je persoonlijke ruimte. En dat jij zo'n spelletjes niet mee speelt. Consequent een paar passen naar achter laten zetten bvb (vinden de meeste paarden niet leuk).


Hetgene wat ik nu altijd doe is gewoon met mijn touw zwieren zodat ze van mij weggaat. Ze draait zich dan meestal om of loopt terug weg van mij met een boos gezichtje. Ik voel mij dan altijd alsof ik haar heb afgewezen. Alsof ze contact zocht met mij, maar ik haar dan heb afgewezen...

Essential --> Arabische volbloed, 2011, ruin
Flitz --> Arabische halfbloed, 2020, hengst
Hugi --> IJslander, 2018, hengst
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=175&t=1990635

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 08:27

Ik ben een fanatieke meelezer, maar heb sinds 4 dagen een "dingetje" met mijn jonge paard waar ik even niet uit kom.

Ik kon haar tot 4 dagen geleden, met gemak in mijn eentje in de trailer laden. Sinds 4 dgn zijn mijn paarden (2 paarden 1 pony) verhuisd van het land naar de bak, dit is vlak bij elkaar, gewoon op hetzelfde terrein e.d. maar nu komt het "dingetje"; sinds ze in de bak staan wil ze met geen mogelijkheid de trailer meer in...... Gisteren ruim 1.5 uur bezig geweest. Op een bepaald moment gaat ze steigeren en wegspringen. Ik probeer haar te kalmeren door haar hoofd laag te vragen en dat werkt. Ik word niet boos, gebruik geen hulpmiddelen, blijf kalm, focus mij op de trailer en denk dat ik het "goed" doe. Uiteindelijk stapt ze in de trailer en staat dan ook gewoon rustig. Ze is in mijn ogen ook niet bang of gefrustreerd, maar wil er gewoon niet in. Er is verder helemaal niets gebeurt op de trailer of verandert, behalve het van weiland naar de bak verplaatst zijn.

Iemand enig idee waar dit gedrag vandaan komt? Toen de paarden in het land stonden, kon ze ze niet zien als ik haar in de trailer deed, nu ze in de bak staan wel. Wil ze niet weg bij de anderen? En dan nog belangrijker; weet iemand hoe ik dit oplos?

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:14

elisedcl schreef:
jensvl schreef:
Ik zou ze laten zien dat ze dat mag buiten je persoonlijke ruimte. En dat jij zo'n spelletjes niet mee speelt. Consequent een paar passen naar achter laten zetten bvb (vinden de meeste paarden niet leuk).


Hetgene wat ik nu altijd doe is gewoon met mijn touw zwieren zodat ze van mij weggaat. Ze draait zich dan meestal om of loopt terug weg van mij met een boos gezichtje. Ik voel mij dan altijd alsof ik haar heb afgewezen. Alsof ze contact zocht met mij, maar ik haar dan heb afgewezen...


Als je minder hard zwaait of rechtstreeks contact licht contact met je handen gebruikt, reageert ze dan ook zo?

Het dient enkel om een paar passen afstand op te bouwen. Je moet dus minder energie gebruiken dan dat je zou doen als je ze echt weg zou sturen.

Staat het paard alleen? Of heeft ze kuddegenoten waar ze mee kan spelen?

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:16

[***] schreef:
Ik ben een fanatieke meelezer, maar heb sinds 4 dagen een "dingetje" met mijn jonge paard waar ik even niet uit kom.

Ik kon haar tot 4 dagen geleden, met gemak in mijn eentje in de trailer laden. Sinds 4 dgn zijn mijn paarden (2 paarden 1 pony) verhuisd van het land naar de bak, dit is vlak bij elkaar, gewoon op hetzelfde terrein e.d. maar nu komt het "dingetje"; sinds ze in de bak staan wil ze met geen mogelijkheid de trailer meer in...... Gisteren ruim 1.5 uur bezig geweest. Op een bepaald moment gaat ze steigeren en wegspringen. Ik probeer haar te kalmeren door haar hoofd laag te vragen en dat werkt. Ik word niet boos, gebruik geen hulpmiddelen, blijf kalm, focus mij op de trailer en denk dat ik het "goed" doe. Uiteindelijk stapt ze in de trailer en staat dan ook gewoon rustig. Ze is in mijn ogen ook niet bang of gefrustreerd, maar wil er gewoon niet in. Er is verder helemaal niets gebeurt op de trailer of verandert, behalve het van weiland naar de bak verplaatst zijn.

Iemand enig idee waar dit gedrag vandaan komt? Toen de paarden in het land stonden, kon ze ze niet zien als ik haar in de trailer deed, nu ze in de bak staan wel. Wil ze niet weg bij de anderen? En dan nog belangrijker; weet iemand hoe ik dit oplos?



Het zou kunnen dat het daaraan ligt.
Hoe reageert ze nu als je het wil doen? Het was misschien eenmalig.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 18:53

Vandaag stond ze er binnen een half uur in! Heb dus al een uur gewonnen......

Dus helaas niet eenmalig.

Als we naar huis gaan stapt ze er overigens zonder aarzelen in en gaat heerlijk op rust aan haar hooi staan eten.

Als ze er thuis uiteindelijk instaat, is ze ook vrij rustig en neemt een wortel van me aan.

Misschien wel puberteit???

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 19:28

Dat is in ieder geval wel raar dat het zo ineens is na die verhuizing.
Moeilijk om te achterhalen wat de reden is. En vanachter een scherm nog veel moeilijker.

Het is in ieder geval goed om geduldig te blijven zoals je nu bent. Ik vermoed dat het dan redelijk snel terug voorbij zal zijn als het puberen is.

True Partnership with the horse.
Blog: http://www.paardenproblemen.wordpress.com

Dannon

Berichten: 389
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 21:49

Hier net "Paarden liegen nooit" uit. Ik ga hem nog eens lezen, en dan toch ook de andere boeken zoeken...

Dit is de eerste keer dat ik lees van iemand en de dingen echt op zijn plek vallen, dat ik denk "hier kan ik iets mee!" Maar zijn vertelstijl is ook gewoon heerlijk... vooral hoe hij open is over wat hem allemaal niet lukte, de fouten die hij heeft gemaakt onderweg naar waar hij nu is. Inspirerend :)

... en stiekem, stiekem, vind ik ook dat veel van wat hij ziet in kuddes, ook gewoon van toepassing is op groepen mensen. Op het werk merk ik dat meteen; wie zijn de alfas, maar ook wie de rustige betrouwbare leiders zijn... en de interacties tussen hen.

(En mijn eigen plek in het geheel. Waar ik toch moet toegeven dat, hoewel ik de rustige betrouwbare doe-je-eigen-ding leider zou willen zijn... ik stiekem toch vaak generiek-kudde-lid-17 ben, zoekende naar wie te volgen :') )

fransje23

Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 22:18

Dannon schreef:
... en stiekem, stiekem, vind ik ook dat veel van wat hij ziet in kuddes, ook gewoon van toepassing is op groepen mensen. Op het werk merk ik dat meteen; wie zijn de alfas, maar ook wie de rustige betrouwbare leiders zijn... en de interacties


Oh dat hoeft niet stiekem hoor! Is een verdraaid goed managementboek :j

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 22:34

Ik zat nog over iets te denken.. Het hele "dominantie-gedeelte", alfa-paarden en passief leiderschap.

Paarden (en mensen) gaan voor een passieve leiders. Die zijn rustig en zelfzeker en stralen vertrouwen uit. Maar.. er bestaan ook de anderen, die leiderschap (proberen) afdwingen, door bijten en slaan en boze blikken, al dan niet door verkeerde opvoeding/slechte socialisatie/dingen die gebeurd zijn.

Wat nu als je zo'n "alfa-paard" hebt? Hoe ga je daarmee om? Probeer je hem te overtreffen/overbluffen omdat dit de taal is die dat paard spreekt? Of doe je juist het tegenovergestelde, en gaat je paard daar dan goed op reageren? Of juist denken "haha, watje, je kan me toch niks" (waarvan ik weet dat paarden zo niet denken maar voor de beeldspraak ;) ).

Iemand daar al eens mee bezig geweest?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers