Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 22:07

[***] schreef:
Mooi verschil die filmpjes. Zie je ook meteen mooi wat mijn (Parelli)instructeur laatst zei, dat je er bij sommige paarden niks aan hebt om gewoon stil te staan en te verwachten dat zij het werk doen want dat je ze juist daardoor aanzet om zo weinig mogelijk te doen. Zo'n paarden vinden het veel leuker om samen wat te doen, dus als je meebeweegt willen ze veel meer voor je doen ;)


Ik heb zo een merrie die idd niet (graag) wil bewegen als ik stil sta. Samen gaat het een stuk beter :j
Wel bijzonder dat jouw Parelli instructeur dat aankaart want zover ik weet staan "zij" (Parelli mensen) juist stil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 22:14

Het leuke aan Parelli is dat zij zich altijd blijven ontwikkelen. Iets waar veel mensen jammer genoeg niks mee doen, die hebben 10 jaar geleden ofzo eens iets van Parelli gezien en concluderen daaruit dat het niks is en kijken nooit verder. Maar dat is een andere discussie ;)

Het stilstaan en je paard om je heen laten cirkelen is een onderdeeltje en is vooral om te testen of je paard de verantwoordelijkheid voor gang en richting en snelheid kan houden. Maar dat betekent niet dat je paard altijd alles alleen moet doen, voor een bepaald type wordt zelfs aangeraden te bewegen om hen te motiveren (travelling cirkels, zien ze nog eens wat, zeker als je dat buiten doet ;) ).

Maar veel mensen komen niet verder dan level 1 en de 7 games en denken dat dit heel Parelli is. :Y)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 18:36

Dat meerennen doe ik om verschillende redenen: om echt samen te werken, om Geisli te stimuleren te blijven galopperen (IJslander+weinig bespiering maakt galop lastiger) en omdat ik nog aan het oefenen ben met het doseren van mijn energie. Uiteindelijk hoef ik als het goed is zelf niet meer continu mee te galopperen. Al is het ook een prima manier om mijn overtollige stress af te voeren. :P

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:00

Ik ben mijn merrie aan het leren om te galopperen op de volte maar ik hobbelde ook mee om haar te helpen. Fijn dat ik niet de enige ben :j

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:46

leuk bezig Sonja , zo in vrijheid , zie mooie duidelijke reactie's terugkomen :P da's terug weer genieten, want paardje snapt wat je wilt en doet het graag.

Lees ook van anderen dat ze zo bezig zijn, daar wordt ikzelf weer blij van, dat er gelukkig nog zo wordt "gewerkt" met de paarden.
Ontdek zelf dat je langzamerhand in dit soort werk steeds gevoeliger wordt over en weer.
Hangt sterk van stemming paard af natuurlijk, maar soms loop ik er paar meter naast mee en is alleen wat aanspannen van je eigen spieren en wat oprichting genoeg om je paard te doen aandraven +:)+
Ga je dan even luchtig door de knieen is die oprichting al voldoende voor galoppie , heerlijk vindt ik dat teamwork om te doen.

Waar ik momenteel wat mee om zit om te "klooien"; :(
Paard is heel gauw afgeleid van samenwerken, is omgevings gericht , kijkt veel rond, richt zich op en gaat naar fase vlak voor vluchtgedrag & geeft dat ook aan in spierspanning en de ooghouding.
Paardje is dan "van de wereld"
Heb geen probleem dat paard wat kijkt of omgeving scan't maar hier is sprake van echt loskoppelen van de verbinding tussen paard en ruiter / begeleider.
Die gaat dus van heel sterk naar compleet eigen ding doen.

Kom zelf nog niet verder als dmv kort rukje lijn / been (ohz) en stem paardje er "weer bij te halen" , he joh effe opletten.
Bij doorlopen mij voorbij is paar keer terugzetten voldoende.
Dan komt hij inderdaad back to earth _O- , maar kan half longeerrondje wel weer wat anders horen of zien en dan begint het weer opnieuw.
Paard reargeert zo aan de hand, longeerlijn en ohz, er is eigenlijk altijd wel iets in omgeving.
Ik benoem dat altijd "spitsig zijn"

Hebben jullie handvat waarmee ik meer zijn aandacht beter kan vasthouden ?
Dit moet eerst meer afvlakken voordat we de baan op kunnen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 23:13

Ik heb ook zo'n paardje peetstap. Erg snel afgeleid, komt heel erg ongeinteresseerd over ook. Denk daarom zelf dat het ligt aan de band die ik of wie dan ook met je paard hebt in combinatie met je eigen stemming, op dat moment (bewust of onbewust). Ben benieuwd of en wat voor tips genoemd gaan worden :).

Goed woord, spitsig!

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:58

Klinkt allemaal heel goed hier.

Nog even een randvraag, waar ligt je focus als je paard zijn focus verliest? Bij het object waardoor hij zijn focus verliest, bij het paard, bij de job,...?

Ik denk dat een verandering in richting of snelheid meestal wel helpt. Als het paard dan heel kort zijn aandacht bij je heeft, doe je een minuut of 2 van veranderingen in snelheid en richting. Meestal brengt dit het paard terug bijna volledig bij je. Ik weet niet of je dat al geprobeerd hebt?

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 18:08


Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:12

Woepsie:

Hij toont verre van ongeïnteresseerd zijn, hij is juist vol bij je met aandacht en is nieuwsgierig.

Maak hij kan dus dat diepe contact ineens totaal verbreken bij bv schrik en dan volgt soms paniek en wegvluchten.
Fase daarvoor is het koekeloeren, het spitsige, en in die fase willen we wat betere controle houden.

Jens: afleiding door regie over te nemen is wat we nu ook doen dmv de aandacht vragen.
Wat we willen is dat hij , net zoals hem goed lukt in de schriktraining , zelf zijn spanning leert verwerken.

Voorbeeld: paard volgt aan de hand keurig naast me ontspannen, ziet / hoort wat en gaat kop erop en wil me voorbij.
Dan is het nu "eh, ik ben er ook nog" , dmv rukje aan lijn en stem, en/of inbuigen.

Normaal zet ik een paard wat door me heen loopt , gewoon terug , maar dat is het lastige in dit soort situatie : paard doet niks bewust "verkeerd" maar volgt instinct.
Paard wat bewust door je heen loopt heeft n.l. zo door dat je dat niet wil.

Feitelijk mag je op elke angst reactie niet gaan corrigeren zoals je doet met opvoeden, toch doet iedereen dat bijna altijd.
Paard leert daar niets van, en krijgt ook niets in handen (hoeven) om het op te lossen.
Ja , even op dat moment is het opgelost , maar dat is dus niet zo.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:33

De oplossing die ik gebruik: voorbij laten lopen en in een cirkel om me heen draaien tot paard weer naast me staat. Soms een paar rondjes zodat paard de angst in beweging kan laten afvloeien.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:13

Dat is een goeie tip Sonja.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 21:33

jensvl schreef:
Dat is een goeie tip Sonja.



Van jou geleerd hè! :D

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 21:43

ik zou op dat moment zelf een andere kant opdraaien, zodat hij automatisch moet volgen.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 08:48

Eerder merkt ik al op dat in een wetenschappelijke studie had gevonden waarin paarden die 'gedwongen' werden naar iets eng te gaan VS vrije keuze hadden sneller iets minder eng vinden en in totaal minder stress ervaarden.

Nu was ik afgelopen weekend bij een avond met als thema gedrag en wetenschap. Ook hier werd weer gezegd dat hoeveel stress een paard ervaart bij een schrikreactie bepaald wordt door hoeveel snelheid hij kan maken + de afstand tot het enge voorwerp die het kan afleggen​. Hoe harder en verder ze dus bij het voorwerp vandaan kunnen, hoe enger ze het vinden.
Ook dat pleit er dus voor om een paard vast te houden en zijn reacties te controleren in een enge situatie ten opzichte van het paard het helemaal zelf uit te laten zoeken.
Bron Andrew McLean.

Sowieso een heel interessante avond. Hoe leert een paard volgens de wetenschap

Anoniem

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 12:21

Wel interessant inderdaad :j Zal meer stress opleveren op het moment zelf, maar als het paard er op die manier sneller doorheen raakt en je hem kan helpen ervaren dat het allemaal niet zo eng is dan is dat naar de toekomst toe veel interessanter (ook met nieuwe, enge, dingen gaat je paard in mijn ogen eerder op jouw vertrouwen dan wanneer je hem/haar het allemaal alleen laat uitzoeken, toch?).

Hier weinig nieuws de laatste tijd. [***] gaat goed, heb weer buitenritten gemaakt zonder enige vorm van spanning. Longeren heb ik gisteren nog eens gedaan, toen had hij 1 uitspatting maar op dat moment ging het ook niet zo lekker en had ik het idee dat ik hem nogal aan het pushen was dus denk dat het eerder een reactie daarop was .. Het blijft moeilijk, maar zolang de buitenritten goed gaan trek ik mij er niet teveel van aan, longeren is ook nooit ons ding geweest. Ik doe dat af en toe eens omdat ik denk dat het moet, maar daarna is mijn zin ook wel weer over :+

Het projectpaardje voor degene die daarvan weten gaat weer ok. Hij loopt weer goed, moet nu nog een paar dagen rustigaan doen om zeker te zijn en dan mogen we rustig weer opbouwen qua longeren & rijden. Heb het ook met de eigenaresse gehad over "opvoeding" in het algemeen en heb haar zover dat ze meer tijd wil steken in het grondwerk-gedeelte. Zelf heeft ze heel erg schrik van haar paard en dan vooral als het paard "vrolijk" is .. wat niet zo handig is want het is best een vrolijk paard ;) Nu heb ik minder problemen met het paard als dat zij heeft (zij kan hem bv. niet gewoon longeren, ik wel) maar ik ben niet het type dat ook kan uitleggen hoe iets moet en haar kan helpen, ik kan het wel doen maar daar stopt het ook ..

Nu zat ik dus te denken wat we zouden kunnen doen .. Zou de TRT-methode wat voor haar (ons) zijn? Dan kan ik meteen meevolgen en kunnen we op dezelfde manier met het paard werken ... Of ik kan mijn Parelli-instructeur eens laten komen en samen een lesje nemen en dan zien hoe zij dat ervaart en of ze dat wat vind .. De TRT-methode sluit misschien meer aan bij het "gewone" omgaan met je paard, maar zelf ben ik meer bekend met Parelli. Dus ik weet niet wat op dit moment het handigst is voor alle partijen ...


Oh, en [***] gaat gewoon super, die is altijd zo braaf dat we zouden vergeten dat die er ook nog is :Y) :))

Anoniem

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 13:23

Kan niet meer editten maar heeft iemand hier toevallig ervaring met deze?
http://horsefulness.be/

Volg het al een tijdje oppervlakkig, maar heb me nog niet ingeschreven voor de cursus ofzo. Op zich spreekt de uitleg mij wel aan, maar het is weer maar eens geld en weer maar eens een "andere manier" en ik weet niet wat het beste is om te doen ...

Dit is dan nu voor mij persoonlijk, met mijn eigen pony's .. die heel introvert zijn en niks hebben aan gepush en gedoe (niet dat een ander paard dat wel heeft, maar sommigen kunnen dat beter handelen naar mijn idee), maar tegelijk ook duidelijkheid en zekerheid nodig hebben ...

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 15:27

Ik ken er zelf niets van. Maar als je denkt dat het goed voor je paarden kan zijn en je kunt vinden in hun ideeën, is het zeker de moeite waard het eens te proberen.

Anoniem

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:31

Dat is nu net het probleem, dat kan ik zo niet zeggen.. Natuurlijk spreekt de uitleg mij wel aan, maar dat heb je zo vaak met een uitleg.. Uiteindelijk is het weer maar eens een andere methode met andere inzichten en ondertussen weet ik zo al niet meer wat goed is om te doen of waar ik mij op moet richten..

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:44

Egopost tussendoor: vanmiddag spontaan stukje vrijspringen erbij gedaan.
Hij doet 90 cm met hoefjes in neus, maar samen naast elkaar over twee balkjes gaan draven van 20cm is een echte uitdaging. :D
Deed weer super zijn best voor me.
Dravend samen over balkjes Is hij blijkbaar nog niet bekend mee.
Dat kan wel weer kloppen , want hij sprong bij vorige eigenaar altijd onder zadel.

Blij paardje bij me, werdt zelf helemaal vrolijk van zijn clown gedrag *\o/*

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 21:16

[***] schreef:
Dat is nu net het probleem, dat kan ik zo niet zeggen.. Natuurlijk spreekt de uitleg mij wel aan, maar dat heb je zo vaak met een uitleg.. Uiteindelijk is het weer maar eens een andere methode met andere inzichten en ondertussen weet ik zo al niet meer wat goed is om te doen of waar ik mij op moet richten..


Kun je naar aanleiding van haar blog es onderwerpen aangeven waar je naar eigen idee niet verder komt, of waar je voor je gevoel totaal geen vooruitgang bij maakt ?
Neem aan dat je niet op alle vlakken tips nodig hebt?

Ik zie in haar "manier" alweer (zucht) heel veel overeenkomsten met bekende methode's.
Twijfel niet aan haar integriteit , maar heel eerlijk: zo lastig is wat zij doet toch ook niet ?
Het meeste wat ze laat zien en in cursus vorm giet is voor vele in dit topic toch dagelijkse kost, en doe je min of meer zonder bij na te denken ??

Of ben ik nou te positief kwa insteek ?

Anoniem

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 22:36

Dat vraag ik me inderdaad dus af.. of het echt nog wat toevoegt of dat het uiteindelijk gewoon meer van hetzelfde is. Want dan is het zonde van het geld natuurlijk.

Voor mij persoonlijk zoek ik connectie met mijn pony's en van daaruit hoop ik van hen inzet te krijgen en willen meewerken. Nu lukt dit met 1 pony super goed, daar heb ik echt niet over te klagen. De andere .. tja .. maar uiteindelijk vraag/verwacht ik ook meer van hem dus daar zal het ook wel vandaan komen. Zoals gisteren met longeren was het totaal niet leuk, het ging wel maar ik moest er teveel instoppen voor hetgeen hij mij terug gaf en dat zou ik graag anders zien. Vandaag de buitenrit daarentegen ging gewoon super fijn en bij terugkomst kon hij gewoon los blijven staan terwijl het andere paard al naar stal ging en ik de poort nog ging sluiten. Zoiets kan dan weer niet zonder connectie want dan zou hij achter dat paard aanhobbelen of gewoon naar zijn eigen paddock gaan..

Dus het is niet dat het echt slecht gaat of er grote problemen zijn of dat ik voor een specifiek iets een oplossing wil maar een algemeen betere band waardoor hij ook de dingen voor mij wil doen waar hij zelf niks aan vindt zou wel fijn zijn ;) Zeg ik trouwens nu, totdat ik er weer eens bijna langs lig omdat hij weer van god weet wat spanning opbouwt en ik het niet kan laten afvloeien :+ Maar dat is al een paar weken niet meer gebeurd dus ja...

Anoniem

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:57

Ik blijf trouw meelezen en blijf toch ook steeds tegen hetzelfde aanlopen met mijn 5-jarige merrie.
Aandacht!
Ze is niet bang, maar heeft zo ontzettend weinig aandacht voor mij. Wel voor alles wat om haar heen gebeurt. Nu is het zo dat ze behoorlijk flipt als ik haar aandacht bij mij probeer te houden. Ik vraag niet veel van haar, behalve dat ze in een kleine cirkel om mij heen stapt en dat ze wat lengte buiging aanneemt...... Dit gaat af en toe geweldig totdat ze afgeleid is (en dat is vaak het geval) en dan flipt ze. Steigeren, wegrennen, met haar hoofd schudden/gooien. Net een klein kind in de supermarkt dat zijn zin niet krijgt.

Ik zie veel herkenbare dingen in het opvoeden van onze pup, het voordeel daarvan is dat hij slechts 11 kg weegt.

Zelfde geldt voor het trailerladen. Dit doet ze Super, totdat ze is afgeleid. Dan wil ze kijken, springen, maakt ze zich groot en wil absoluut niet de trailer in.

Hier mensen met tips hoe ik haar aandacht bij mij terug krijg?

Anoniem

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:31

Sorry, wou dat ik je kon helpen maar hoop dat er mensen zijn met tips want dan heb ik daar vast ook wat aan ;)
Het idee wat ik bij die van mij heb is dat hij zijn aandacht verliest op het moment dat ik teveel van hem vraag of ga pushen. En daarnaast is hij ook heel sterk van karakter en vind dus dat hij zelf wel alles kan oplossen, heeft hij mij niet voor nodig..

Maar dat hoeft daarom bij jou niet het geval te zijn, is gewoon mijn eigen ervaring :)

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 06:37

@[***]: Ik denk dat beeld materiaal (filmpje) handig is zodat mensen hier kunnen zien wat er gebeurt.
Wellicht zijn er andere factoren die meespelen die jij bv niet ziet. Of vertelt je houding iets anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 08:05

Mopjemop schreef:
@[***]: Ik denk dat beeld materiaal (filmpje) handig is zodat mensen hier kunnen zien wat er gebeurt.
Wellicht zijn er andere factoren die meespelen die jij bv niet ziet. Of vertelt je houding iets anders?

Dat zou wel handig zijn inderdaad. Ik ga eens even kijken of ik iemand kan vinden die het filmt. Ben eigenlijk altijd alleen met haar.
Kans is natuurlijk heel erg groot dat mijn houding haar iets anders verteld.