Bitloos rijden met een koppige pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FloorVR

Berichten: 24
Geregistreerd: 06-08-16

Re: Bitloos rijden met een koppige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 19:12

Haha zal ik zeker doen! Bedankt!

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Bitloos rijden met een koppige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:23

Ik heb niet alle posts doorgelezen, dus misschien zeg ik iets dubbel.. :o

Maar ik geloof wel dat alle paarden bitloos gereden kunnen worden. Die van mij zijn echt niet de makkelijkste qua rijden: bit vast pakken en gaan, hulpen totaal negeren, zomaar weg rennen.. En toch rij ik al mijn paarden bitloos, waarvan de ergste zelfs bitloos ingereden. Je kunt alleen niet met alle paarden zomaar overstappen. De methode die eerder genoemd werd, eerst bit en bitloos samen pakken, is een veilige en slimme manier om de overstap aan te pakken. Ik lees dat je ook veel grondwerk doet. Dit is ook een nuttige en hele belangrijke stap om de benodigde leiderschap en wederzijds respect en vertrouwen te verkrijgen. Dat helpt je ook onder het zadel.

Succes, ik weet zeker dat het kan!

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: Bitloos rijden met een koppige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 19:32

Met bit is niks mis.

Gewoon lekker doorgaan met bit.

momentje
Berichten: 35
Geregistreerd: 30-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:13

hmm ik wil ook weer beginnen met rijden dit keer bitloos... ben benieuwd

FloorVR

Berichten: 24
Geregistreerd: 06-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 17:53

Yacintha schreef:
Ik heb niet alle posts doorgelezen, dus misschien zeg ik iets dubbel.. :o

Maar ik geloof wel dat alle paarden bitloos gereden kunnen worden. Die van mij zijn echt niet de makkelijkste qua rijden: bit vast pakken en gaan, hulpen totaal negeren, zomaar weg rennen.. En toch rij ik al mijn paarden bitloos, waarvan de ergste zelfs bitloos ingereden. Je kunt alleen niet met alle paarden zomaar overstappen. De methode die eerder genoemd werd, eerst bit en bitloos samen pakken, is een veilige en slimme manier om de overstap aan te pakken. Ik lees dat je ook veel grondwerk doet. Dit is ook een nuttige en hele belangrijke stap om de benodigde leiderschap en wederzijds respect en vertrouwen te verkrijgen. Dat helpt je ook onder het zadel.

Succes, ik weet zeker dat het kan!

bedankt! Ik doe nu vooral heel veelgrondwerk en begint al aardig te lukken. Met dit weer kan ik helaas niet zo veel rijden omdat mijn pony niet op een manege staat, maar zodra het betert vliegen we er weer in!;)

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 18:12

Loraine1985 schreef:
Waarom scherp zonder bit willen werken? Als zacht met bit werkt?

Dat en

FloorVR schreef:
op de manege ree ik altijd met gevoelige paardjes die juist een hele zachte aanpak nodig hebben. En mijn pony moet veel kordater worden aangepakt.

Dat is inderdaad nogal een verschil. Uitzonderingen bevestigen de regel, maar de doosnee Haflinger is een lompe boef die niet snel onder de indruk is van een correctie. Een hele leuke lompe boef, dat wel :)

Ze zijn ook best wel slim, dus met kordaat opvoeden heb je er hele leuke paarden aan. Ja = ja, nee = nee, zwart is zwart en wit is wit. Geen grijs, roetveeg of regenboog, daar doen Haflingers niet aan. In het begin zal je af en toe wat harder moeten zijn dan je wilt, maar als ie eenmaal door heeft dat je écht meent wat je bedoelt zijn kleine correcties voldoende.

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Bitloos rijden met een koppige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 18:14

Wat fijn dat het met grondwerk al de goede kant op gaat! Ben benieuwd hoe dat in het zadel is straks :)

FloorVR

Berichten: 24
Geregistreerd: 06-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 22:56

xxdomiixx schreef:
Wat fijn dat het met grondwerk al de goede kant op gaat! Ben benieuwd hoe dat in het zadel is straks :)

ik ook ;)

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:34

Hoe gaat het nu?

Ik heb hier ook een drammerige cob waar ik bitloos mee rijdt. Bij hem gebruik ik een hackamore met korte schaartjes. Ideaal. Hij kan niet zomaar doen wat hij wil maar toch kan ik hem bitloos rijden.

Het is wel zo dat niet alle paarden bitloos te rijden zijn is mijn ervaring hoor. Mijn Arabier die ik al 21 jaar heb gaat nog steeds met me aan de haal zonder bit. Dus helaas pindakaas voor hem, mijn veiligheid gaat ten aller tijde voor.

FloorVR

Berichten: 24
Geregistreerd: 06-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 21:01

barbaras schreef:
Hoe gaat het nu?

Ik heb hier ook een drammerige cob waar ik bitloos mee rijdt. Bij hem gebruik ik een hackamore met korte schaartjes. Ideaal. Hij kan niet zomaar doen wat hij wil maar toch kan ik hem bitloos rijden.

Het is wel zo dat niet alle paarden bitloos te rijden zijn is mijn ervaring hoor. Mijn Arabier die ik al 21 jaar heb gaat nog steeds met me aan de haal zonder bit. Dus helaas pindakaas voor hem, mijn veiligheid gaat ten aller tijde voor.

Hallo!
Ik heb nu een ideale manier gevonden om haar de baas te zijn. Het gaat dus al veel beter! Het grondwerk heeft hier uiteraard veel bij geholpen. Vroeger protesteerde zij, omdat ik haar een beetje te hard aanpakte. Hoe meer ik dus de zweep gaf, hoe irritanter ze deed. Nu heb ik een andere manier gevonden die voor haar vriendelijker is, en komen we veel beter overeen!

Chevaloe

Berichten: 73
Geregistreerd: 26-12-16

Re: Bitloos rijden met een koppige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:32

hoi!
Ik rijd zelf bitloos en ik vind dat alle paarden zonder bit bereden kunnen worden.
Ik heb zelf geen Haflinger maar ik heb wel een tijdje een Haflinger en een Fjord gereden dus ik weet hoe ze voelen :p Het zijn sterke paarden en als ze iets niet leuk vinden dan laten ze je dat ook goed weten.. Bij mij thuis beginnen we altijd met grondwerk. We doen dan allemaal verschillende oefeningen die ook helpen met het bitloos rijden van je paard. Ik werk op de grond met een touwhalster omdat dat zo gemaakt is dat het fijn is voor het paard maar als hij te veel tegen de druk ingaat voelt hij het wel. Veel oefeningen op de grond doen is mijn tip dus :) Ik hoop dat je daar wat aan hebt!

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: Bitloos rijden met een koppige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 20:49

Het is goed dat je bent begonnen met grondwerk. Wat ik merk hier is dat er een klein foutje zit in de communicatie. Ook met het bit is deze fout er gezien hij zo zwaar te rijden valt. Ik ben het er mee eens dat bijna alle paarden bitloos getreden kunnen worden en dit ook leuker vinden. Maar uitzonderingen bestaan. Bij Olifanten in Sri Lanka bvb die heel hun leven vast hebben gestaan aan een ketting, voelen zich onzeker zonder een ketting. Dus maken ze bij dergelijke olifanten een losse ketting aan een been die aan henzelf vast hangt om ze een beter gevoel te geven. Dus uitzonderlijk denk ik ook zeker dat het voor enkelingen beter kan zijn om met bit te rijden.
Maar goed, ik vind het leuk te zien dat je voor suggestie open staat en grondwerk wil doen.
Het belangrijkste voor nu denk ik dat je op je timing gaat letten bij het lossen van de druk.

verwijderd6
Berichten: 10
Geregistreerd: 27-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 19:40

Hoi!

Ik rijd zelf mijn pony bitloos en het was (en van binnen stiekem nog steeds :D ;) ) een eigenwijsje. Ik stelde voor het te proberen zonder bit en zonder zadel. Hij was altijd al een mopperpot als het ging over bitten, zadels, singels etc. (waarschijnlijk zijn dit gewoon trauma's omdat al veel mensen hem hebben gehad en gereden. Dit pakte bijzonder goed uit met alleen een touwhalstertje en teugels. Ik hadmijn teugels aan de onderkant aan die lus gemaakt waar hij bijzonder goed op reageerde. Nu na een heel jaar loopt hij er nog steeds super op. Ook heb ik de sidepull weleens "geprobeert" maar hij reageerde er precies zo op als die van jou... Pony liep (met de teugels aan de onderkant) zelfs nog stukken beter, klaar met het gebijt worden met singelen, zadels die niet passen (nu wel een netjes passend zadel), bitten die er NIET ingaan en noem het rijtje maar verder op. Toch wel trots hoe hij zich zo verbeterde :D . Toen bedacht dat ik bitloos met hem wedstrijden ging starten en toen nooit meer lager als 2de geeindigd. Misschien kun je het ook een keer proberen met een touwhalster met teugels aan de onderkant. En natuuurlijk gewoon blijven proberen en probeer elkaar te begrijpen waarom iets niet lukt. Verder heb ik er vertrouwen in dat als het stukje miscommunicatie opgelost is het wel gaat lukken. En gewoon niet opgeven en doorzetten met z'n twee +:)+

Gr Veerle Prevaes

xwildhorse
Berichten: 113
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:04

Hoi! Ook ik had zoon haflinger. Met haar bitloos was echt een ramp. Maar een goede comunicatie begint vanaf de grond. Gaat het op de grond allemaal goed? Ken je de starter basics grond werk? Heb je daar problemen in? Zo niet dan kijk je waar het mis gaat. Staat ze stil met opzadelen? Als je wil opstappen? Als dit allemaal niet het geval is en ze lichaamlijk nergens last van heeft, kun je veder met oefenen. zelf heb ik ook een haflinger waar ik absoluut niet mee bitloos kon rijden, ennu ineens wel. Wat ook een tip kan zijn is in zijn gedrag mee gaan. Bijvoorbeeld met sturen als jij naar links wil & hij naar rechts, okee dan gaan we naar rechts maar dan gaan we wel draven bvb . En daar dan consuquent in zijn. Ik weet niet hoe het nu gaat? Misschien heb je hier wat aan.

Anoniem

Re: Bitloos rijden met een koppige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 16:07

Mijn merrie is ook enorm koppig en eigenwijs, maar die werd van bitloos rijden juist wat rustiger!

Ik ben ook van mening dat elk paard bitloos gereden kan worden, maar bij de een zal het wat langer duren dan bij de ander :) Dus ik zou zeggen, probeer het gewoon? Werkt het niet rij je gewoon weer met bit ;)

Mb123x
Berichten: 155
Geregistreerd: 28-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 10:52

Je zou evt de hackamore kunnen proberen! Is best scherp maar sommige paarden zijn er gewoon echt niet voor gemaakt.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Bitloos rijden met een koppige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:30

Ik vind dit juist een trainingsuitdaging. De gehoorzaamheid van een paard zou niet mogen afhangen van het al dan niet hebben van een ijzeren staafje in de mond.
Ik zou dus onder begeleiding lekker verder blijven oefenen met de sidepull. En de gehoorzaamheid ook vanaf de grond wat meer bevestigen.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Bitloos rijden met een koppige pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 11:38

Naar mijn idee heeft jouw probleem niets met bit of bitloos te maken, maar met respect!

Het klinkt als mijn eerste Haflinger. Dominant en liet zich niet zomaar wat vertellen.
We waren totaal geen team! We werkten elkaar erg tegen. Het heeft een tijdje geduurd voor we wederzijds vertrouwen hadden. En toen konden we met elkaar lezen en schrijven!
Een bit lost dit niet op. Bitloos ook niet.
Werk aan jullie vertrouwen in elkaar. Leer elkaar kennen. Doe wat grondwerk, doe eens wat anders dan rijden.
Of doe samen een crosstraining. Dat was bij mij echt het begin van onze sterke band, samen iets iets overwinnen!
Of een schriktraining, ook erg goed om elkaar te leren kennen en vertrouwen.