[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-17 23:15

Ja het gaat goed!

We trainen 4 dagen per week, zijn vaak wel 30-60 minuten bezig in de bak of daarbuiten. Veel bewegen, grondwerk, clickeren, balkjes, gras aan de hand of wandeling buiten. Vaak een combi van dit alles eigenlijk. Hij staat onder een deken, krijgt ‘s ochtend bietenpulp met luzerne en vitamine brok, hoefsmid komt elke twee weken checken en ik vijl zelf z’n tenen bij. Zn hoeven zijn nog nooit zo goed geweest, erg blij mee.

Hij oogt gezond en blij, alleen wat humeurig omdat z’n weiland leeg is maar hij krijgt genoeg hooi :Y) hij staat overdags 8 uurtjes binnen, de andere 16 uur kan hij zelf in en uit stal/weiland lopen.

Volgende week ga ik van wei wisselen (ik heb mn eigen lap in tweeen gedeeld met elektra omheining dus kan zelf managen, erg fijn). Dus dan zal hij meer in de wei zijn en minder hooi eten en veeeeeel blijer zijn :D

Afbeelding

Nieuw zadel gekocht ook! De Ghost bleef schuiven, ik kon niet alleen opstappen. Borsttuig, andere singels, andere dekjes, opstapblok. Niks helpt.

Dus we hebben nu een Freemax boomloos! Wel moet ik nog even stoeien met de inlages maar de fork lijkt goed te zijn (met kifra dmv foto’s en filmpjes en forkmeter geregeld).

Afbeelding

Heb vorige week ook twee keer op hem gezeten! Ik doe nu alles zelf, geen trainer of andere hulp erbij. Behalve de online training van Warwick dan. Vanwege een overleden familielid vorige week en een niet zo beste uitslag over mijn eigen gezondheid, heb ik een vreemd gevoel gekregen, je leeft maar 1 keer, zoiets.
Dus ben er opgegaan! Ik voelde me heel zeker ineens. Ben toen drie x op en af gestapt en wat pasjes gestapt en dat was het. Wilde goed eindigen en we hadden al een hele grondwerk sessie gedaan. En eergister liepen we na het werken in de bak terug richting zijn stal en kwamen we langs een laag muurtje en opstapje. En toen heb ik ‘m geparkeers, wat op z’n rug gekriebeld en ben ik er ook opgestapt. Zonder zadel, hoofdstel en cap }:0 heel dom. Maar kwam zo in m’n op, heb twee seconden gezeten, hij stond keurig stil, ben er aan de andere kant afgegleden en dat was het :)

Bewijs :Y)

Afbeelding

Dus ja, het gaat goed!
Ik ga zo lekker door. Die training van Warwick doet ons goed, ik wissel ook af met leukere dingen zoals wandelen en aan de hand buiten de deur grazen (of los in de bak grazen). Ik hoop dat het zo doorzet <3 volgens mij al een maandje geen problemen, t is wat :=

Op zoek naar een bekapper? Ik studeer bij Barehoof Strategy en ben regelmatig in Nederland om te bekappen. Voor vragen kan je mailen naar helpwithhooves@gmail.com

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 13:11

Vandaag na de grondwerk sessie ben ik opgestapt en naar stal terug ‘gereden’

Kwam gelukkig iemand tegen dus heb bewijs *-:)

Afbeelding

Op zoek naar een bekapper? Ik studeer bij Barehoof Strategy en ben regelmatig in Nederland om te bekappen. Voor vragen kan je mailen naar helpwithhooves@gmail.com

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-17 14:13

xyzutu2 schreef:
Geweldige foto! Het zadel ligt ook mooi zo te zien.
Heeft hij helemaal geen last meer van zijn hoeven op het harde?

Thanks! Hij loopt prima op asfalt ja :j
Draf nog niet geprobeerd op asfalt maar hij is vlot en zuiver in de bak in alle gangen. Met hoefschoenen loopt hij wel beter over oneffen harde grond, maar dat zal denk ik nooit veranderen, dat zijn de volbloed hoeven :7

Hij is wel gevoeliger en langzamer als de smid is geweest dus die komt nu minder vaak. Ik vijl zelf af en toe de tenen van de voorhoeven, en daar merk ik geen verschil bij in zijn lopen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-17 23:21

Vraagje!

Ik twijfel of ik z’n manen af zal knippen/schere tot een manenboog!
Het is vaak vies. Maar vaak ook heerlijk warm en mooi. Staat gaaf met onze western look, vind ik.
Maar ook wat onvolwassen. En hij groeit nu echt op tot een zelfverzekerde vent!

Ik denk en ‘nee, want het is altijd warm onder die dikke lap.’ Hier op het eiland is het vaak koud!
En tegelijkertijd denk ik ‘ja, want met zijn modderliefde is het niet te onderhouden’’

Het is niet altijd modderig hoor!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo was het toen ik hem kocht. Hij had dik haar met krul erin (afro noemde ik het), nu is het gewoon steil en dik. Kan een manenboog uberhaupt bij zulk haar?

Afbeelding

Straks vind ik het superstom en is ‘mijn’ Harvey weg :') groeit wel terug maar dat duurt super lang! Dus wat zouden jullie doen?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-17 13:40

Ik denk dat ik idd even manenspul ga kopen en het netjes ga knippen maar wel lang laat :) verbaasd me hoeveel zeggen ‘niet knippen!’ haha.

Woest is een goed woord ervoor :D !

Nog wat foto’s van afgelopen dagen

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Die tong komt regelmatig in mijn fotoalbum terecht := goed teken want hij verwerkt en laat veel los. Hij is zoveel zekerder en relaxed dankzij Warwick Schiller!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-17 14:25

Hahaha Wendy, bloempot :') daar ga ik nu altijd aan denken als ik een sportcoupe zie!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-17 14:49

MissWeenie schreef:
Mag ik van de gelegenheid gebruik maken om te vragen of je wat meer kunt vertellen hoe je bezig bent met Warwick Schiller? Eh hoe je dit aanpakt zo zelf? Ik wil zelf het grondwerk ook weer meer oppakken met mijn ruin, heb er paar keer les in gehad maar lessen plannen is door omstandigheden nu lastiger, dus wil ook zelf meer aan de gang!

Tuurlijk!

Warwick heeft een website met meer dan 450 lange videos. Je kan je inscrhijven om toegang te krijgen, dat kost $30 per maand (25 euro?). In die videobibliotheek staat precies waar je moet beginnen met kijken om vanaf het begin te beginnen, dus ook welke grondwerk oefeningen je eerst moet doen. Rijden doe je niet totdat je volgens het schema daar aan toe bent! Alhoewel vele dat negeren hoor. Maar het heet “stick to the damn plan” en dat is niets voor niets. Op zijn Facebook pagina staat ook een ‘flowchart’ of je download de app ($9), daar staat namelijk ook het
stappenschema. Daarin vink je af wat je succesvol heb afgerond. Er staan ook tips voor veel voorkomende fouten in de app.

Afbeelding

Die stappen ga je af met je paard, en om die stappen te leren kijk je dus de video’s, die ook dus in een bepaalde volgorde staan! Snap je het nog :D?

Het is echt geniaal en ik snap niet dat zo weinig mensen dit doen :=
Het is geen natural horsemanship maar ook niet zo op pressure gericht zoals Parelli. Warwick zelf is ook groot fan van Mark Rashid. Warwick let tijdens oefeningen op likken, kauwen, knipperen van ogen, nekhoogte, beenstand, beweging, etc.

In de videobibliotheek heeft hij dus allerlei filmpjes over de sttdp (sticktothedamnplan) opgenomen maar er staan ook heel veel videos van clinics en prive lessen, stuk voor stuk bevatten die ook delen van sttdp en zijn heel leerzaam. En er zijn ook filmpjes over probleem paarden, specifieke problemen (gras willen eten terwijl je wandeld, trailer laden, luie paarden, hoeven optillen, afspuiten met slang water, etc).

Maar de bedoeling is dus dat alle problemen die je hebt aan het einde van sttdp veel minder of verdwenen zijn!
En je kan het helemaal zelf door het stappenplan te volgen en je huiswerk te doen (filmpjes kijken, ik maak ook notities). Op de Facebook pagina kan je je vragen stellen en Warwick zelf reageert ook vaak.

Ik ben zo blij dat ik dit gevonden heb want ik zelf ben veel rustiger geworden, zelfverzekerder en durf meer omdat ik dankzij warwick weet wat ik moet doen als er wat mis gaat. Harvey is ook zo veel stoerder en rustiger en zelfverzekerder geworden, het is een compleet ander paard. Hij is nu zichzelf, heeft rust en maakt zich niet meer zo snel zorgen om alles. Maar we zijn er nog niet, ik ben nu op de helft en Harvey is nog niet helemaal toe aan echt rijden. We zijn halverwege grondwerk (de categorien in de screenshot kan je uitklappen en dan zie je de specifieke oefeningen. Leading, focus, hooking on, etc hebben allemaal nog losse oefeningen voordat je echt leading kan afvinken).

Afbeelding

Warwick heeft wat gezegdes: “it’s all about teaching them coping skills” en “make the wrong thing hard and the right thing easy”.

O en heel belangrijk: hij begint pas met grondwerk als je hebt leren leiden en focus hebt gedaan (focus is mediteren, simpel gezegd). Leiden en focus zorgt voor veiligheid en vertrouwen en dat heb je nodig voor je grondwerk.

Hooking on doe je alleen als je een longeerbak/round pen hebt, anders sla je dat over.

Stuur maar pb als je meer wilt weten!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-17 16:36

MissWeenie schreef:
Wow, bedankt voor je duidelijke uitleg, wat leuk! Ziet er zeker goed uit! Hoevaak ben jij hier gemiddeld mee bezig en hoe lang? Echt leuk om te zien hoe enthousiast je ervan wordt!

Heel enthousiast :D

Ik werk vier of vijf keer per week aan het plan met Harvey. In het weekend niet omdat ik mijn dochter dan mee heb en 1 dag door de week niet als ik geen zin of tijd heb :) We zijn nu twee maanden bezig.

Warwick heeft een serie videos online staan met een andalusier waarmee hij vanaf 0 begint en hij werkt in 14 dagen naar de rij oefeninen toe, dit is allemaal vast gelegd en niet bewerkt. Dit is echter gefilmd geweest voordat hij focus ontdekte en toevoegde aan het plan. Daarnaast werkte hij soms twee x per dag met de andalusier en introduceerse hij meerdere oefeningen in een sessie. Als wij toe zijn aan een nieuwe oefening neem ik minimaal twee sessies (twee dagen) de tijd om dit perfect te hebben, of langer indien nodig! Wij hebben ook twee bakken, een kleine met hoge muren en een grote met dressuur omheining en allerlei weilanden en paarden erom en een straat ernaast. Dus ik doe vaak eerst de ene bak waar we vertrouwder zijn en daarna herhaal ik het in de grote open bak.
Als je steken laat vallen krijg je die uiteindelijk toch terug dus ik probeer heel grondig te zijn :D

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-17 14:45

Fijn weekend!!!

Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-18 22:56

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 22:46

Harvey heeft afgelopen 9 dagen vrij gehad vanwege mijn dochters kerstvakantie maar morgen beginnen we weer!

Ik ga wat meer doen met vrijheidsdressuud om hem wat blijer te krijgen en beter met emoties te kunnen dealen. Hij had einde van het jaar een meltdown, hij was zo schrikachtig ineens weer niet normaal. Ik had hem van het nieuwe hooi afgehaald wat ik verdacht zoet vond ruiken. De eerste paar dagen at hij vervolgens amper het minder zoete hooi want tja, hij weet wat er nog meer bestaat!! Terwijl was hij ook erg onrustig, en maar rondjes lopen in z’n uitloop en ook amper eten. Ik hem hem gewoon even gelaten, verwend nest dacht ik :+ . Gelukkig begon hij na vier dagen normaal van het normale hooi te eten. Maar vorig weekend knalde hij toch nog. De stal en uitloop was te klein voor zijn emoties, in de bak gebracht met veel moeite en daar ging hij volledig door het lint. Weet nog steeds niet zo goed waarom. Sindsdien gaat het wel weer goed. Zelf de dag na die meltdown was hij geweldig. Zo rustig. Had hem weer de bak ingebracht en hij begon gelijk half te slapen, te likken en te zuchten. Toen heb ik hem weer naar stal gebracht, was een erg korte sessie die dag :')

Maar hij blijft moeite hebben met andere paarden in de buurt, helemaal afgeleid, hoofd in de lucht, druk worden, whatever. Als ik rustig blijf en wacht doet hij dat ook maar als ik iets wil terwijl hij met zijn hoofd bij de andere paarden is, dan voelt hij de behoefte om te gaan bewegen omdat het ‘m dan teveel wordt, wat dan uitloopt in heel hard rennen en trekken (als we in de bak zijn). Hij kan er niet mee omgaan en corrigeren zorgt voor escalatie. Heb Warwick schiller om hulp gevraagd dus wat dat betreft weet ik nu wat ik doen moet. Maar heb ook zelf nog wat dingen bedacht.

Dus ik ga vrijheidsdressuur oppakken en leuke dingen doen samen, kijken of hij daardoor wat beter gefocused blijft met gezonde spanning. Dat helpt daarna vast ook een beetje bij ongezonde spanning, hoop ik :')

Ook hebben we vandaag een ander paard ontmoet, waarmee we in de toekomst meer dingen samen mee gaan doen. Ook voor die reden, ‘leven en luisteren met andere paarden in de buurt’. Dus we gaan losgooien in de bak, mee wandelen als zij een buitenrit gaan maken of samen in dezelfde bak trainen. Zoiets.

Ik blijf wel het “stick to the damn plan” van Warwick Schiller doen omdat dat gewoon helpt maar het is wel heel saai voor Harvey.
En clickeren kan geen kwaad. Dus wie weet heb ik binnenkort ook een circuspony :D

Afbeelding

Die schoft :oo

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-18 18:00

We hebben afgelopen maand flink vooruit gang geboekt! We hebben de Desensitizing van het programma van Warwick afgesloten en kunnen nu met Sensitizing beginnen. Tussendoor ook af en toe wat balkjes in vrijheid gesprongen met de klikker. Hij is zo slecht in :')

Afbeelding

Helaas de dag toen ik met Sensitizing wilde beginnen begon het te sneeuwen en was de bak bevroren. De dag daarna kon ik niet eens naar stal, de wegen waren niet goed met mijn auto te doen. De dagen daarna werd het weer vanwege Storm Emma alleen maar erger. Eergisteren hadden we wind van 105 km/h!
Maar morgen, morgen is het weer normaal. Het is boven nul, de bak is oké, het eiland is normaal begaanbaar en m’n dochter is op school. Dus na 7 dagen gaan we weer eens wat doen :D

Hier wat fotootjes vab afgelopen weken. Niet heel bijzonder maar ik vind ze leuk :) op mijn instagram ook veel filmpjes www.instagram.com/ottbharvey

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(“Weer een foto mens!?”)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-18 22:21

Hilary schreef:
Die foto met dat balkje :))

Ja ja! En vier benen tegelijk hè :Y)

woepsie90

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-18 22:37

Ja het gaat goed eigenlijk!
Zijn lekker bezig met Warwicks programma, nog steeds ;) Harvey is nog meer in balans, mentaal. Van de week zijn we eens op de parkeerplaats gaan kijken toen er een dressuurwedstrijd op stal was. Er kwamen wat vrachtwagentjes met paarfen aan en er liep een paard met ruiter rond, Harvey stond met zijn giraffennek en ingehouden adem te kijken! Maar na een paar minuten en focus oefening zakte zijn hoofd en likte hij. Ik ben zo blij dat ik weet wat ik kan doen om hem door spanning te helpen. Ik blijf daardoor ook rustiger. Ik ben nog nooit zo rustig en geaard gebleven tijdens een “test” haha.
Af en toe zit ik er nog wel eens op maar dat gaat nog niet zo goed. Hij blokt me zodra ik op stap, blijft liever staan waar hij staat dus vooruit en sturen is heeel moeilijk. Geef er niet veel aandacht aan want we zijn nog niet klaar met Warwicks grondtraining. Als we klaar zijn voor het rijden ga ik er aan werken :) maar Harvey is erg goed aan het worden in emoties handelen, dus we zijn lekker op weg!

Ondertussen heeft hij helaas ook luizen gehad (en nog steeds), en wildvlees op zijn pees van het achterbeen. Maar zijn hoeven gaan top. Sinds een week of twee staat hij weer op lekker voorjaarsgras. En ook mijn dochter heeft met pasen even mogen zitten :) en een custom bitloos hoofdstel gekocht! Eindelijk zijn we beide tevreden, na bijna 10 bitloze te hebben geprobeerd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-18 09:52

Ik ben lif van zijn website, dat is $30 per maand maar hij heeft een gratis probeerweek. Ik was na die week compleet verslaafd haha dus moest me gewoon aanmelden!
Daarop staan dus ALLE filmpjes die je nodig hebt en meer om zijn technieken, ook de focus, te leren.

Focus is in principe gewoon je paard zijn aandacht vragen, je begint klein met je gewichr verplaatsen op je andere been bv, of je knipt in je vinger en word langzaam drukker of lawaaieriger totdat ze hun oor/oren naar jou draaien en dan stop je gelijk. Dit is om aan te geven dat JIJ ziet wat je paard doet, dat je erbij bent, in het nu. Je zal dat een paar x moeten doen voordat ze het in de gaten hebben maar daarna gaat hun neus twitchen en als je lang genoeg wacht gaan ze likken of zuchten of kauwen. Maargoed. Later meer sta nu een stal uit te mesten :D

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-18 21:21

Het hoofdstel wat ik nu heb is een combi.
Het kopstuk en de kinriem is biothane van Dabo Design en de leren brede sidepul neusriem van Exlusive bitless en western, ik geloof dat zij Eelkje heet.

Er komt wel iets meer bij Focus kijken dan wat ik hierboven beschreef en eigenlijk zou je je gewoon moeten inschrijven voor die gratis proefweek om het zelf te zien want Warwick praat graag en is heerlijk om naar te luisteren vind ik :)

Je hebt verschillende focus manieren, ligt aan het paard en wat voor situatie.
De eerste x dat je focus gaat doen doe je dat op een plek die je beide kent, in de bak ofzo. Als je paard weg kijkt en afgeleid is laat je dat even zo voor een paar tellen. Als hij niet uit zichzelf terug komt met zijn aandacht, dan ga je dus met iets kleins beginnen om zijn aandacht terug te vragen en dit voer je op totdat hij terug naar je kijkt met oren naar jou gericht. Als dit niet lukt, stel je knipt met je vingers, schud daarna ook je jas nog erbij en roept hem, en nog steeds reageert ie niet. Dan stuur je hem op de cirkel door naar links of rechts te wijzen, als ie dat niet ziet zet je een energieke stap richting hem en daarna volgt nog een zwaai met het touw of vlag. DAN zal hij je wel zien en vaak ook gelijk super schrikken, van Waar Kom JIJ ineens vandaan!? Maargoed. Dit is wat je doet als je paard op een andere wereld is en wat aan de dominante kant is van nature. Paarden die met hun vingers in de oren La la la la la ik hooooorrr je lekker niet staan te zingen, bij wijze van. Die niet geinteresseerd zijn in je.

Uiteindelijk kan je na dit oefenen wel zijn aandacht krijgen bij een vingerknip. Of ze raken niet eens meer afgeleid! Als dat zo is moet je op de neus, lippen en neusgaten letten. Die gaan trillen en bewegen als ze bijna de overschakeling in hun hersenen maken (van reageren naar denken geloof ik). Als je dat ziet bij hun mond en neus dan wacht je en doe je helemaal niks wat dit process kan storen! Uiteindelijk laten ze los wat ze vasthielden aan spanning en likken, kauwen, zuchten, briezen of gapen ze. Als het echt ernstig is gaan ze erbij liggen of rollen.
De eerste x kan het zijn dat je een uur staat te wachten voordat ze in jouw bijzijn durven te ontspannen (likken/kauwen, etc). Met veel focus oefenen, elke dag, wordt dit minder lang. Harvey begint bijvoorbeeld te briezen als we de bak inlopen. Vandaag stond hij ook na 10 minuten een paar keer te gapen.

Als je een gevoeliger paard hebt wat snel bezorgd is, dan moet je eerst andere oefeningen doen. Die heb ik met Harvey dan ook gedaan. Dat gaat over stress signalen herkennen en calming signs.
Als dit oke is kan je focus gaan doen. En met deze paarden moet je niet de situatie escaleren als ze afgeleid zijn. Dan is het voldoende om hun oren jouw kant op te laten bewegen of hun aandacht te blijven vragen zonder hun op de cirkel te zetten. Heel af en toe sta ik Jumping Jacks te doen als hij heeeeel erg met iets in de verte bezig is. Dan schrikt ie zich ineens rot maar dat is minder erg dan met een vlag op hem af stappen en ‘m weg sturen. En ik stop gelijk zodra hij mij in de gaten heeft waardoor hij ook gelijk weer normaal wordt. Dit is wat je doet met de gevoeligere paarden, blijven vragen om focus totdat je ziet dat hun neus en mond gaat trillen en doen, en dan laat je ze met rust tot ze spanning loslaten. Geen wegsturen dus.

Hopelijk heb ik het goed haha.
Warwick kan het veeeeel beter uitleggen!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-18 20:26

Harvey zn lange manen zijn eraf!!
Hij had nog steeds luizeneitjes terwijl ik hem al twee keer met de spray van de dierenarts heb behandeld :(

Voor, halverwege (even snel gehakt) en na (standfoto)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En deze zijn nog dezelfde dag gemaakt, eindelijk eens leuke foto’s van ons :) ongepland overigens anders had ik wel wat leukers aangetrokken :')

Afbeelding
Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-18 21:55

Harvey en ik zijn bijna klaar voor de oefingen onder het zadel van Warwick Schiller!
Maar ik botste nog tegen wat puntjes op met grondwerk. Dat geeft maar weer aan waarom grondwerk zo belangrijk ik want als het op de grond niet werkt, dan wordt het in het zadel ook niet beter.

Harvey heeft namelijk geen "go". Hij is zoooo langzaam. Stap is slow motion, in draf valt hij zowat in slaap terwijl hij over zn benen struikelt. Ook als ik met hem wandel naar de bak of van de bak terug naar zijn eigen plekje dan moet ik 'm zowat meeslepen. Warwick Schiller heeft verschillende oplossingen daarvoor en ik heb ze allemaal uitgeprobeerd maar geen van alle verhielpen het compleet. Enkele hielden in dat ik meer druk moest zetten, en Harvey gaf alleen maar meer protest en wilde weg van me en sloot zich af / keerde in zichzelf. DAT wil ik zeker niet! Grondwerk hoeft geen stom bootcamp te zijn.
De beste tot nu toe is softness en geduld, daar wordt Harvey meewerkender en actiever van. En blijer!

MAAR. Ik stuitte toevallig via Facebook op iets wat me aan het denken zette over Harvey zijn voer.
Behalve dat slome grondwerk, staat hij ook veel te dromen en te slapen overdags als hij op zijn uitloop staat. En knikt hij regelmatig zijn hoofd op en neer, en trekt hij zijn hoeven hoger en gespannener op als ik wil uitkrabben. Ook zijn oren zijn veel meer naar achteren ("geen interesse, punt").

Ik ben zijn huidige voer is gaan onderzoeken en om het kort te houden: het kan beter!
Een vd grootste dingen waar ik achter kwam is zout! zout zout zout! Ik voer hem geen zout bij! En schijnbaar is dat wel een dingetje in de zomermaanden met rijk gras. Hij heeft een himalaya steen maar die bevat niet genoeg om aan zijn dagelijkse hoeveelheid te voldoen.
En omdat het niet zoveel kwaad kan voer ik hem nu zout bij, kijken of dat helpt. Hierbij het artikel wat ik erover las. http://www.calmhealthyhorses.com/solution/salt.html

Ook heeft hij nog steeds niet TIP TOP hoeven. Het kan nog ietsje beter. Hij loopt op steentjes iets te gevoelig en korte bochtjes draaien gaat niet lekker (alhoewel ik in dit geval OOK zijn schouders verdenk).
Zijn vitaminebrok Formula 4 Feet eens onder de loep genomen en een veel betere én goedkopere gevonden! Dus dat gaan we ook veranderen. Er zit drie keer meer biotine in de nieuwe, en hogere zink, koper en magnesium waardes. Dit merk verkoopt niet aan winkels maar rechtstreeks aan klanten dus is heel betaalbaar. Handig!

En als ik toch bezig ben kan ik gelijk alles even bekijken ;)
Harvey zwiept altijd met zijn staart als ik zijn buik borstel. VOORAL met de magic brush, daar houdt hij echt niet van. Nou schijnt luzerne soms te scherp te zijn voor paardenbuiken en laat ik Harvey nou net luzerne voeren (lucie stalks van simple system). Klopt ook wel want het spul voelt ook heel scherp aan in mijn hand...
Die zak is gelukkig leeg dus daarvoor in de plaats heb ik nu een puur gras chop gekocht, met lagere ijzer gehalte wat op zich wel fijn is.

Kwikbeet schijnt ook heel hoog in ijzer te zijn, en aangezien ze overtollig ijzer opslaan in het lijf en niet kwam kunnen heb ik ook maar besloten dat er OOK uit te gooien. Ik stuitte toen op Cococarob, waar heel veel mensen hier in Engeland laaiend enthousiast over zijn. Het zijn schilfers van de witte binnenkant van kokos en van de vrucht van de Carob tree. Ik heb de LOW variant gekocht. Ben HEEL benieuwd hiernaar.
Het is van valleyviewcornwall.co.uk

Dus zijn oude voer:
bietenpulp, handje luzerne, formula 4 feet brokjes, calcium poeder, zeewier poeder en lijnzaadolie

En binnenkort zijn nieuwe voer
cococarob, timothy grass mix van simple system, farriers favorite poeder van equine answers, zout.
En in de winter even aankijken, maar dan kan ik nog micro lijnzaad toe gaan voegen.

En mooi meegenomen, het is zo'n 70 cent per dag goedkoper (in de winter 35)!
Ja ja, ik heb alles tot in de grammen uitgerekend }:0 Ik heb enorm veel geleerd afgelopen twee dagen, na al dat onderzoek doen op internet. Echt leuk!

Ik hoop dat Harvey zich in zijn lijf wat beter gaat voelen. Meer voorwaarts, geen / minder hoofdgeknik, minder gevoelig in de hoeven, etc. Als hij gesetteld is pak ik de training weer op en hoop ik deze zomer lekker aan het rijden te zijn _/-\o_
Rijden is niet mijn prioriteit, heb er wel enorm veel zin in, maar niet op een paard wat niet lekker aanvoelt.

Afbeelding

O en ik ben druk bezig met het Masterson Method boek, hopelijk werkt dat ook voor hem!
Plus, ik ga vanaf deze zomer met cursussen en trainingen beginnen, zowel in Nederland als Engeland de komende maanden, zodat ik straks de eerste Barefoot Trimmer op ons eiland ben 8-) Kan niet wachten!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-18 11:13

Afbeelding

En toen was een oude snee van de herfst open gegaan... ziet er erger uit dan het is, best oppervlakkig is het. Uitspoelen met oplossing twee x daags en ‘s avonds voordat hij de wei in gaat ook sudocreme erop.

Vorige herfst toen hij deze snee eerst had moest hij van de dierenarts op stalrust tot het dicht was. 10 dagen later mocht hij de (natte) wei weer in en de volgende dag was de snee vanwege de nattigheid weer open gesprongen :(:) dus geen boxrust deze keer, kijken hoe dat gaat.

(foto is gemaakt na het uitspoelen)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-18 11:50

xyzutu2 schreef:
Wat een oen is het ook. :(:)
Het enige voordeel is dat je inmiddels ervaringsdeskundige bent en dus precies weet wat je moet doen. Zo fijn, al die dingen die je gehoopt had nooit te hoeven leren. 8-)

Haha sjonge jonge _O-

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-18 20:02

Op de Facebook pagina van Warwick schiller had net iemand wat geplaatst over of we als paarden eigenaar/trainer dus eigenlijk “greedy” zijn omdat we willen dat onze partner het paard doen wat wij willen dat ze doen. En ze vroeg zich af hoe we van dat “greedy” gedrag afkwamen en of dat het een probleem was.

Behalve tientallen reacties had ook Warwick zelf gereageerd.

Afbeelding

Wilde ik even delen :) zo blij dat ik hem gevonden heb!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 21:18

Weer tijd voor foto's! Vanwege instagram neem ik nogal veel foto's haha...

Afgelopen week heb ik eigenlijk niet aan onze warwick schiller training gewerkt, zoals ik eigenlijk ook bedacht had. Een trainings pauze. Al het nieuwe voer is binnen en dat ben ik nu langzaam aan het opbouwen. Afgelopen week heb ik ook elke dag strookbegrazing gedaan zodat hij kon wennen. Hebben meer paarden dat, dat ze slaperig worden van gras eten? Hier op stal zeiden ze dat en Harf is inderdaad nogal slaperig zodra ik hem binnen breng.
Hij staat altijd 's nachts buiten en overdags binnen.
Hij krijgt dan ontbijt, eet wat hooi maar daarna gaat hij staan slapen wat vaak overgaat in liggen en als ik er bij ben gaat hij echt helemaal knock out ;').

Vakantie dag 1 begon zo https://www.youtube.com/watch?v=AX9J1e_bayc
Vlak nadat Harvey in slaap was gevallen kwamen de andere twee erbij staan https://www.youtube.com/watch?v=sE9xFI2SYW4
Harvey en ik heb in totaal bijna 40 minuten daar gestaan! Ik wilde niet weg gaan want ik was bang dat hij dan wakker zou, of moest, worden.

De volgende dag ging zo.

Afbeelding
Afbeelding

zet vooral het geluid hard ;)
https://www.youtube.com/watch?v=McBBMJq0CKU

De dag daarna had hij ook geslapen toen ik in de wei aan het werk was. Later heb ik hem mee genomen voor een wandeling, de stalling verderop ontdekken en onderweg veel grazen om alvast te wennen. Plus daarna zijn hoeven gevijld. Zijn stralen zijn weer aan het vernieuwen, al weken zitten er losse flapjes en kan ik eronder door langs. Heb nu voor het eerst mn mesjes maar is gepakt. En wat bleek nadat ik wat stukjes had weggesneden. Hij liep niet gevoelig op z'n halve nieuwe straal! Pffieuw :')

Afbeelding
Afbeelding

Dag 4 had hij zoiets van "gaan we er weer uit baasje, lekker grazen overal net als gister?!" en was hij niet bij me weg te slaan :') Hij liep me overal achterna en had geen behoefte aan zijn hooi. Toen ik de staldeur open deed wilde hij zowaar eruit, wat voorheen veel moeilijker ging.
Dus heb ik hem mee eruit genomen voor een wandeling ZONDER grazen.

"anticipation is your best friend or your worst enemy".

Afbeelding

Later betrapte ik hem toch, lekker hooi eten...

Afbeelding
Afbeelding

Dit was vanmorgen toen ik op stal kwam

Afbeelding
Afbeelding

Na het voeren ben ik gaan helpen jureren bij een TREC wedstrijd en ben ik op de terug weg weer naar stal gegaan. Harvey had vannacht voor het eerst een weide gras ipv strookbegrazing, en was een beetje rusteloos, hij was weer heel erg op mij gericht nadat ik hem binnen bracht, en maar volgen en mn handen willen ruiken en likken, zakken snuffelen. Vond ik een mooi moment om de Masterson Method massage uit te proberen! Ik heb het boek en de eerste oefening een paar keer opnieuw gelezen, dus moest er maar eens van komen. Nadat hij ongeveer 30x geprobeerd had om te draaien om weer "in my face" te zijn en ik 29x zijn nek terug recht duwde, heb ik de 30x iets strenger "gezegd" dat hij uit mijn face moet blijven. Dat kwam over, hij likte en kon eindelijk concentreren. Dat zorgde vervolgens voor nog eens 5 likmomenten in de 15 minuten daarna, en uit eindelijk gaapte hij ook een paar keer. Al die signalen kwamen los bij drukpunten/spieren halverwege zijn nek, ik kwam niet eens verder dan dat. Ben benieuwd hoe hij zich ontwikkeld in zijn lijf als we dit vaker doen. Mijn vermoeden was dat zijn nek en schouder niet lekker zitten, daarom had ik dit boek ook gekocht.

Afbeelding

Daarna nam ik hem eruit want ondanks dat hij op dat moment erg ontspannen was en oogde, voelde ik zijn onrust nog steeds, die was nu gewoon even gemaskeerd. Lekker gek doen in de bak konden we denk ik wel gebruiken!

Dit filmpje is van NA het gek doen. Hij was helemaal heet en druk geweest, maar ik ben best trots op hoe hij ook nog in staat was op mij te reageren. Hij weet dat als hij naar me kijkt, ik stop. Dit komt door de tactiek die Warwick Schiller gebruikt bij paarden die moeilijk te vangen zijn, dit heb ik bij Harvey ook in het begin moeten toepassen want hij was tot voor WS best lastig te vangen als ik geen ontbijt bij me had.

Nadat ie op me af komt raakt hij af en toe afgeleid / gefixeerd op iets in de verte en probeer ik zijn aandacht soms terug te vragen door te bewegen of mn gewicht te verschuiven, even kijken of hij nog thuis is zeg maar :o Later hebben we nog even wat rondgestapt om af te koelen en toen terug naar stal. Was een prima weekje zo. Ik denk nog een weekje of misschien twee, en dan pak ik de training weer op.

https://www.youtube.com/watch?v=Jl3ekqkU78E

O en Lysette van Candid Equitation komt naar het eiland in de zomer en ik heb een date met haar! Ze komt een uurtje met mij Harvey rijden, kan niet wachten!!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 09:17

Gelukkig, dat is dus normaal haha :o

Heb hier wat foto’s van meneer zijn hoeven! Het is al dagen droog dus ze zijn nu knoerdhard haha.

Let op: ze zijn nog niet perfect! Maar daarom ga ik ook zelf bekapcursusSEN volgen. Meerdere inderdaad. Ik heb écht een barefoot trimmer nodig op dit eiland en aangezien die er niet is, ga ik het zelf leren. Deze zomer heb ik me ingeschreven voor twee verschillende (2 dagen), misschien ga ik me ook nog voor een derde inschrijven die 2 dagen duurt dus 4 dagen / 3 cursussen. En volgend jaar wil ik in ieder geval eentje in het Engels volgen, liefst een meerdaagse cursus. En ik ga zoeken naar een trimmer die ik twee weken kan schaduwen.

Dus zover, de foto’s. Van de ene straal heb ik een flapje afgehaald, als je je afvraagt wat dat is. De rest zijn kleine losje stukjes die ik nog tijd geef om zelf los te komen. Ik gebruik ook Field Paste van Red Horse bijna dagelijks. Zijn stralen zijn altijd in beweging!

(Ik had ze vanwege scheurtjes midden op de wand even ingesmeerd. Dit komt waarschijnlijk door een niet perfecte trim en hij zou ook kwartierbogen kunnen gebruiken. Maar dat durf ik niet zelf te doen. En de wand neemt niks op dat weet ik, maar de scheurtjes wel en de kroonrand ook.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En achter is niet zo boeiend :) die hebben ook een betere hoek ten opzichte van de grond. Ik hoop dat zijn voorhoeven ook ooit minder vooruit groeien en meer naar beneden. Daar heb ik echt de cursussen voor nodig.

Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 09:46

MissWeenie schreef:
Wat super dat je zelf de hoeven wil gaan bijhouden, vooral als je al extra afhankelijk bent daar op een eiland! Welke cursussen ga je volgen? Ik heb zelf de bekapcursus in Koewacht gevolgd vorig jaar en afgelopen weekend nog een 2 daagse cursus van Heleen Davies. Is toch wel erg fijn als je weet hoe alles zit/werkt en niet meer afhankelijk bent. Nu heeft mijn ruin gelukkig hele goede hoeven van zichzelf dus dat is simpel kwestie van bijhouden!

Ik doe eentje van Denken over Paarden (Piet Loof?), en Paard Natuurlijk cursus bij Marlies Sanders. Beide in dezelfde week in augustus wanneer ik in NL op vakantie ben. En ik wil dus ook nog graag die tweedaagse van Heleen Davies volgen maar weet niet zeker of dat dit jaar gaat lukken. Ik ben een beetje afhankelijk van familie die wil oppassen op mijn dochter zodat ik in NL die cursussen kan doen OF ik moet in schoolvakanties gaan en haar meenemen naar NL. Maar laat Heleen nou net geen cursussen in schoolvakanties geven ;) Mijn man is ook veel weg maar we moeten de roosters nog naast elkaar leggen dus wie weet. En Heleen heeft haar schema van November nog niet af.

Dus who knows!
Ik denk ook echt dat het veel zal helpen!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 13:46

Even een foto van het begin van dit topic geplukt en naast de nieuwste foto gezet. Beide links voor.

Afbeelding

En een zijaanzicht. Helaas heb ik geen goede van 2016. Deze was gemaakt nadat er wekelijks ijzers afvielen en we voor lijmijzers kozen. Die er vervolgens ook tweemaal afvielen. Je ziet wel een beetje de ondergeschoven hielen. De voornaamste vooruitgang is de hoefkwaliteit en de grootte. Op dit moment hebben we nog last van flare, en een klein beetje hoefwand seperatie in elke kwartier. En gevoeligheid op steentjes. Ook is de teen nog te lang en te vooruit.

Afbeelding