[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

woepsie90

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-17 11:36

Ja hij is best knap in z'n zomerjas <3

Op zoek naar een bekapper met diploma? Ik ben regelmatig in Nederland http://www.helpwithhooves.com

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-17 11:32

Zo, morgen naar Nederland en als ik terug kom gaan we lekker aan de slag!

Laatste dingen zijn allemaal klaar. Gewonnen Kifra halster is binnen, zijn Engelse bithoofdstel is omgetoverd tot bitloos, heb hem nog een paar keer opgezadeld afgelopen week en ben tot de conclusie gekomen dat we een volledig elastische singel (voor de comfort omdat hij niet blij is met deze singel) in een maatje groter gaan kopen (extra stabiliteit). Ook is de smid weer geweest en is zijn straal nóg een keer gaan vervellen. De hoefschoenen gechecked en die passen nog!
En de eerste dagen 24/7 buiten liet hij zich lastig vangen maar sinds een paar dagen komt hij gelukkig weer uit zichzelf als ik roep. Hij was even bang dat hij terug de stal in zou moeten denk ik, maar dat vertrouwen heeft hij weer gevonden: geen stal meer! Hij is blij, lief, kalm en meewerkend. En ik hoop ook gelukkig :o

Het voelt alsof we er beide helemaal klaar voor zijn :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op zoek naar een bekapper met diploma? Ik ben regelmatig in Nederland http://www.helpwithhooves.com

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-17 14:11

Dank jullie wel, wat lief zeg!!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-17 15:28

Net terug uit NL, en we hebben een fijne buikgriep meegenomen! Ook een paar andere familieleden in NL zijn ziek, in totaal stuk of 10.
Dochterlief had maandag tweemaal (!!) alles ondergespuugd en dinsdag koorts. We hadden de terug vlucht al verplaatst, en toen die dag later ook nog een vlucht gemist vanwege de wind. En nu lig ik dus op bed met lege en tegelijk volle maag, veel gerommel en kramp, en manlief krijgt ook geen hap naar binnen |o

Ben benieuwd of ik ooit nog een rijpaard van Harvey kan maken >;) is hij eindelijk lichamelijk goed, gaat het met mij weer niet!

In ieder geval, hier wat fotootjes van vanmorgen. Moest wel gaan om de dekens af te doen en ik neem de tijd dus even wat pics geschoten.

Afbeelding

Blijf het apart vinden hoe dichtbij ze komen mag.
(En kijk die pens := hij moet echt aan het werk!)

Afbeelding

Afbeelding

Stond half verscholen tegen de paal aangeleund. Meneer werd er nieuwsgierig van!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-17 18:34

Maartje1990 schreef:
inderdaad een pens haha! Loopt hij nu weer helemaal goed?

Misschien zie ik het trouwens verkeerd/vertekend de foto. Maar ik heb het idee dat zijn achterhoeven ongelijk zijn?

Lijkt idd zo he!? Zag het ook. Maar ik wist ook dat zijn hoeven onder de modder zaten en dat vertekend met de kleur van de bruine vloer én hij staat niet vierkant. Ik let zoals je weet erg goed op zijn hoeven dus als ze echt ongelijk waren had ik daar al wat aan laten doen. Dus denk dat het idd vertekend oid. Al ken ik mezelf en ga ik morgen in het eggie nog even checken ;)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-17 11:59

Nieuwe kaptoom even gepast... ben benieuwd of dat lekker werkt. Morgen longeren!

Afbeelding

En weer 's een selfie :D

Afbeelding

Knappe dikzak

Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-17 20:47

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-17 11:39

Ben zo trots op afgelopen week :oo geweldig paard is het!!

Maandag gelongeerd. Hij wilde voornamelijk in galop maar hij bleef rustig tempo aanhouden. Luisteren naar commando's was er niet bij maar hij heeft lekker z'n benen gestrekt en werd vrij snel kalm. Hij zweette niet eens! Vond het voor de eerste x sinds maanden/weken heel netjes.

Afbeelding

Dinsdag gelongeers met 1 drafbalkje. Hij vond het nodig om iedere x aan te galoperen en een flinke sprong erover te nemen :+ hij was kalmer en beter op se commando's dan de dag ervoor maar nog steeds kijkerig. Helaas geen foto, we waren ook maar 15min bezig := afsluiten als het goed gaat toch?

Woensdag niks :) kwam nieuw paard in de wei, chaos!

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren weer gelongeerd maar met twee drafbalkjes. Samen erover heen gestapt en iedere x clicker plus beloning, beide richtingen. Daarna hij zelf in stap en later nog in draf paar keer erover. Hij was super rustig, bijna sloom en luisterde perfect +:)+

Daarna in de wei aandacht gegeven en gekregen <3

Afbeelding

En vandaag vond ik het tijd voor een wandeling! Hoefschoenen aan en de trail op. Klein stukje maar want hij was nerveussss := heel kijkerig, heel hardop geademd en best schrikachtig. Maar hij bleef stappen, heeft niet gehinniked en wilde niet weg, al liep hij redelijk voorwaarts. Ook nam hij zelf initiatief om aan enge dingen te ruiken +:)+

Afbeelding

Daarna de bak in, om even de spanning af te laten vloeien.
Klikte hem los, konden we even samen gek doen, dacht ik. Maar hij bleef keurig rondjes om me heen stappen, drafcommando en hij gaf me een net drafje om me heen, en toen ik aangaloppeerde gooide hij zijn hoofd tussen z'n benen en begon ook vrolijk te galoperen maar heel beheerst! En toen ik weer stil ging staan stopte hij ook! En nog steeds mooie voltes, in vrijheid, om me heen! Ik was helemaal verbaasd, wat een cadeau <3

Toen wilde ik een foto maken en dan verlies ik gelijk contact en aandacht, ziet er gezellig uit hè :')

Afbeelding

Maar onze week terug in werk is érg goed gegaan en ben helemaal gelukkig!!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-17 11:00

Ik maakte deze foto vanmorgen en vond dat je redelijk z'n 'bespiering' kan zien. Zou hij nog veel spiertraining nodig hebben voordat iemand erop kan? Naar mijn idee is het rond zijn schoft best 'leeg'! Ik ben zelf 53 kilo incl kleding. Osteopaat komt ook nog langs hoor maar ben gewoon nieuwsgierig.

Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-17 14:58

Ik zie inderdaad dezelfde "kale schoft" Dittaswart, om het maar even zo te zeggen ;)!! En dat terwijl jij gewoon actief rijdt! Ik dacht het ook al hoor, dat wat ik denk dat qua bespiering hoort, niet helemaal gaat lukken. Maar zijn schoft is ook zo onwijs hoog! Prachtig paard heb je daar staan zeg!

De bak waar wij in werken is niet gelijk, die loopt schuin af dus de ene lange zijde ligt hoger dan de ander. Onbewust train ik dus met gewoon longeren ook de rugspieren! Als hij op de volte loopt doet hij een halve volte een langzamere draf (heuvel op) en de andere helft van de volte gaat wat sneller (heuvel af) :+
En balkjes gebruik ik ook inderdaad! Niet elke keer hoor, maar vorige week al tweemaal gedaan.
Ik heb longeerhulpen trouwens, die wilde ik gaan toevoegen zodra hij gewend en kalmer was in de bak. En dat is hij al aardig :) Vanmorgen schoot hij nog even in de stress toen er een paard met ruiter langs de bak liep, dat gebeurd eigenlijk nooit, ook niet op onze vorige stal, dus hij wist niet wat hij moest, hij wilde het liefst het hek over en kennismaken :+ maar buiten dat moment om ging het super relaxed vanmorgen. Maar ik weet wel waar we nog aan moeten werken :+

De osteopaat komt eerst, en als zij zegt dat alles okay is, dan gaan we er gauw op :). Heb mijn instructrice gevraagd of zij er eerst op wil en dat ik op de grond ben. Is toch alweer zes maanden geleden en zes maanden geleden hebben we alleen gestapt :+ de keer daarvoor was ook weer 5 maanden terug en toen hebben we ook alleen maar gestapt! De laatste keer dat Harvey met iemand op zijn rug gedraafd heeft is meer dan een jaar geleden! Dus voorlopig ga ik alleen met instructrice rijden, en zij doet sowieso de eerste keer dus.

Dus even de osteo afwachten :) wil niet dat hij ergens een knoop heeft als we erop gaan, eerst even laten checken. Met longeren loopt hij op één hand namelijk erg met zijn hoofd naar buiten

Deze foto is van twee dagen geleden, zie je weer een heel andere bilbespiering...

Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-17 11:27

Afgelopen week:

Tweemaal in de bak gelongeerd waarvan 1 keer niet zo goed ging dus ook geen foto's van. Het had die nacht gebliksemd en gestormt en Harvey was die ochtend erg schrikkerig en energiek. Ook weer een keer het natuurpad in geweest, hij wordt daar heel blij van. Een dagje niks gedaan, hij lag heerlijk in de wei te suffen. De tandarts is gisteren geweest en vandaag was de eerste x dat mijn rij instructrice kwam helpen! Zij gaat me de komende weken 1á2x per week helpen. Vandaag heeft ze er met een leen zadel even opgezeten, hij deed alsof hij dit elke dag doet. Hij is natuurlijk gewoon ingereden maar toch, het is wel 6,5 maand geleden dat er iemand voor het laatst op zat...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En na het werken zit ik ook vaak nog even in de wei

Afbeelding

Afbeelding

Volgende week komt osteopaat, ga ik weer wandelen, longeren en komt zij ook weer langs.

Gaat lekker zo!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-17 22:26

O ik merk dat ik weer in de knoop raak! Kan iemand helpen :)?

Lesgeefster is alweer twee keer geweest. En ze heeft het erover dat ze zin heeft om te gaan beginnen met rijden. Harvey zou dat ook wel aankunnen.

Maar. Ik begin wat zenuwachtig te worden. Zij is redelijk traditioneel, ze komt uit de eventing wereld en heeft veel met volbloeden gewerkt. Ze is erg van de: voorwaarts houden zodat het paard geen tijd heeft om andere dingen te doen. Veel blootstellen en dingen laten meemaken. Liefst elke dag trainen. Op zich beide prima. Ze is zelf ook erg rustig en kan Harvey goed lezen, ze vermenselijkt hem niet.

Maar ze is wel wat snel, zeg maar qua tempo tijdens de training en gedurende de periode. Weet niet hoe ik het anders moet zeggen. Lang instappen voor het longeren of lang uitstappen na het longeren komt bijvoorbeeld niet in haar op. Vandaag zouden we de nieuwe bak bekijken, we hadden ook een ander zadel erop gelegd om Harvey daar even mee te laten bewegen. Dus nieuw tuig en vooral: nieuwe bak. Onderweg naar de bak vraagt ze me of het een idee is om even op te stappen? Ik zei zonder twijfel gelijk nee! Eerst wennen aan de bak! Opstappen in een bak doen we wel een andere dag ;). Rust tijdens trainen is niet haar prioriteit. Het volgt allemaal snel op.

Zelf heb ik 0 ervaring met inrijden of herinrijden. Ook niet met racepaarden of volbloeden opzich.
Maar ik weet wel hoe ik mijn relatie met Harvey wil.

Zo zou ik graag hebben dat Harvey zelf laat zien of hij rijden wilt. Als ik op een opstapblok ga staan (in de bak of bij de wei), en hij komt er bij: prima! Zo niet, ook prima! Als ik rijden leuk maak zou hij best ervoor kunnen kiezen om met mij te willen rijden!

Ik zou graag veel de natuur in willen. Helaas ontkom ik niet aan wegen met verkeer voordat ik natuur heb. Maar ik zou Harvey willen leren dat alles wat je tegenkomt buiten, oké is. Ook rennende paarden in een weiland (liever niet meedoen zoals vandaag :Y) ). Dus schriktraining, veel buiten wandelen, grondwerk voor vertrouwen, rust, leiding.

Maar we moeten ook leren rijden!

Ik zie dit als volgt voor me: leren sturen op zit met redelijk losse teugels (beetje western idee), tempo ook op zit/ademhaling. Bitloos en met mijn Ghost. Lekker cruisen door de bak, balkjes erbij, laag sprongetje vinden we vast ook leuk. Af en toe zonder zadel. En natuurlijk buiten rijden, lekker ontspannen kunnen stappen of draven, langs verkeer en weilanden met vee. Zadeltassen mee, af en toe eraf zodat ik ernaast mee loop omdat dat ook gewoon leuk is, graaspauzes houden, etc.

Hoe kan ik Harvey en mezelf nou samen leren rijden op een iets meer NH manier, maar wel met mijn lesgeefster? Ik heb namelijk geen goede NH instructeur op ons eiland gevonden en deze 'gewone' lesgeefster is behalve haar tempo, wel erg fijn en vriendelijk.

Ik heb haar het boek 101 horsemanship excersises gegeven, de helft daarvan zijn oefeningen onder het zadel. Dit boek had ik vorig jaar al gekocht zowel in het nederlands als in het engels zodat ik daar dan met iemand aan kon werken hier. Een jaar later zijn we eindelijk zover haha :')

Ik wil overigens geen dressuur leren, of iets wat erop lijkt. Als het hier bestond zou ik nog liever de western kant op willen!

Plezier maken en het veilig houden is mijn doel. Saaie rondjes in de bak niet ;)

Maar eerst moet meneer dus her ingereden worden. En we zijn daar nú aangekomen. En ik loop vast.
Iemand tips?

Nog wat pics van afgelopen week
(Zondag met de bal gespeeld, maandag op natuurpad gewandeld en ik nieuwe bak rondgekeken, dinsdag kort gelongeerd met tuig want het regende vreselijk! Woensdag zadel passessie, donderdag osteopaat behandeling, vandaag gelongeerd in nieuwe bak)

Afbeelding

Afbeelding

Yup, ik zat na 6,5 maand ineens op m'n eigen paard. Stomme serieuze moment opname want we waren eigenlijk heel vrolijk hoor :)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zn hoefjes vanmorgen zelf even bijgevijld, zo zijn ze nu dus.

Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-17 23:02

Je hebt helemaal een punt xyzutu!!!

Ik wil zeker niet trutten, en grondwerken aan een touwtje irritant maken. Maar Harvey is wel enorm snel afgeleid en bezig met zijn omgeving, dat geeft mij geen veilig gevoel.

Cruisen door de bak betekend niet in slowmation draven, maar ook niet in middendraf met ogen die alle kant op springen, en dat doet hij momenteel tijdens het longeren met mijn lesgeefster.

Ik zou hem graag wilen kunnen rijden op lichte hulpen, laat ik het zo zeggen. Toen ik hem een jaar geleden tijdens een buitenrit rees, moest ik al mijn gewicht in de strijd gooien om hem van draf naar stap te krijgen terwijl er een kruispunt aan kwam. Ik leunde goed naar achter, zwaar, teugels eraan en zei veel "Hoooooooo". Hij had een rolbit in en die greep hij ook alsnog vast. Uiteindelijk ging hij naar stap, maar sjonge :')

Ik wil zeer zeker graag dat hij met rijden zijn energie kwijt kan! Ik kan niet wachten om lekker te galoperen op de stranden hier en lange stukken draven in het bos! Daar is hij voor gemaakt :Y) maar enige aandacht in zijn hoofd vind ik dan wel prettig. Het gaat vooralsnog als een kip zonder kop, het is vaak een ontploffing de eerste minuten, en daarna draaft hij lekker regelmatig en voorwaarts z'n rondje.

En daar heb ik dan waarschijnlijk mijn instructrice voor nodig, om dit wat gedoseerder en veiliger eruit te krijgen, mét ruiter ;)

En afwisseling benoem ik ook. Graag zelfs :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-17 23:08

Maartje1990 schreef:
Ik heb het idee, en dit bedoel ik niet vervelend, dat je zelf erg overbezorgt bent. Je komt op mij over alsof alles heeeeeelll eeg voorzichtig moet en je bang bent dat harvey doormidden breekt als je ook maar iets verkeerd doet. Jij moet je uiteraard prettig voelen bij hoe anderen met je paard omgaan, maar is dat misschien wel iets wat je ook wel herkent?

Nee ik ben niet bang dat hij breekt, maar snap wat je bedoeld! Hij kan veel hebben :) maar hij onthoud ook veel... ben bang voor teveel niet leuke herrineringen den ik. Ik wil het leuk houden voor hem door te blijven luisteren naar wat hij aangeeft. Heb het gevoel dat we door dit tempo "we gaan bijna rijden dus moeten nu dit en dit trainen/voorbereiden" hem en zíjn ideeen hierover verliezen. Ik wil graag de connectie die we nu hebben niet zien verdwijnen. Ik merk dat ik minder goed mezelf kan zijn en ook minder relaxed ben en minder goed op Harvey let als zij er is. Wil geen dingen over het hoofd zien en achteraf pas achter komen denk ik?

Wellicht ben ik dus op een andere manier overbezorgd? Weet het niet.

Ik zoek denk ik gewoon een middenweg tussen NH en traditioneel?

Maar ik wil wel zo graag rijden!
Deze tussenfase is gewoon zo spannend :o

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-17 23:20

Overigens moet het dus niet zo zijn dat hij straks denkt dat hij bij ons lekker kan gaan rennen en de andere 23 uur rustig kan gaan grazen :'). Dat is lijkt mij niet helemaal de bedoeling toch? Baasje is er, let's go!! Vandaar dat ik best vind dat hij zich ook koest kan houden, ook als de omstandigheden lastig zijn (zoals vandaag, toen vier paarden aan de overkant van de bak te kletter gingen. Harvey heeft zelfs gesteigerd. De bak had overigens geen omheining, was een wedstrijdbak.).

Eén van de redenen dat ik hem dag en nacht buiten wilde hebben was dat hij meer zijn eigen energie kwijt kon ipv alleen bij mij ;) een beetje knallen in de wei en een beetje knallen bij mij is een mooie middenweg, toch? Maar kalmte vind ik dus wel fijn. Niet of of maar en en. En die tweede 'en' (kalmte) mis ik bij mijn lesgeefster. De andere 'en' (voorwaarts, doorgaan, of 'knallen' om hetzelfde woord even te gebruiken') staat voorop heb ik het idee.

Denk dat ik het zo het beste uitgelegd heb?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-17 09:12

Thanks dames :)

Gister gingen we dus in de nieuwe bak rondneuzen. Dit is een buitenbak met lage omheining en eromheen liggen weilanden plus de uitgang naar parkeerplaats en de weg. En het begin ging prima!
Maarja, toen begonnen vier twenters in het weiland ernaast te gaan rennen, en niet zo'n beetje ook. Mijn instructrice liep met hem en probeerde gewoon door te stappen alsof het doodnormaal is. En Harvey vond dat geren wel leuk natuurlijk en werd geirriteerd dat hij aan een touwtje zat. Uit eindelijk stond hij te steigeren!

Zij wilde graag meer ruimte voor zichzelf dus longeerlijn gehaald en toen ging ze hem naar voren sturen op de volte. Hij heeft wat gegaloppeerd en gebokt maar bleef netjes op de volte, had erger verwacht! Maar toen die andere paarden gekalmeerd waren, bleef Harvey op een flink tempo draven met onrustige ogen en oren. Of hij dit deed omdat hij het lekker vond of omdat hij nog gespannen was, weet ik niet. Maar de lesgeefster bleef het belonen, ik zelf had liever gezien dat ze samen op een gegeven moment ook konden stappen en even uitademen. Maar na behoorlijk wat draven stopte ze hem en wilde ze 'm zo terug naar de wei brengen. Ze keek me lachend aan toen ik zei dat ik nog even wilde uitstappen.

Ik voelde me erg opgejaagd bij het kijken naar het longeren!
Overigens gaan alle longeersessies zo: veel draf, hoog tempo, geen stap tussendoor.

Ik zal proberen meer te doen en minder te denken. Dat is een dingetje dat op alle punten in mijn leven lastig is :o

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-17 13:42

Ik heb nu het gevoel dat we allemaal langs elkaar heen gaan.

Heb toch nergens gezegd dat ik de energie van Harvey niet leuk vind of niet begrijp? Ik vind ontploffingen die lang aanhouden wel moeilijk.

Ik weet heeeeeeeel goed dat ik een renpaard gekocht heb en wat dat betekend. Een RENpaard. Maar dat was zijn beroep. Nu is hij een paard wat van bewegen houd, met lekker wakker bloed.

Ik wil geen sloom langzaam paard aan mijn touwtje, dat is ook niet wat ik zei.

Ik vind mijn lesgeefster teveel bezig met tempo. Ik vind (leren) ontspannen ook belangrijk.

Een saaie tinker, die nergens op reageert en alles als robot doet, dat vind ik best wel ... boring. Er lopen hier een paar van die koudbloedjes op stal, die sjokken altijd aan het touwtje en met rijden, en kijken ook niet echt levendig. Ziet altijd zo sneu uit!

Nee liever meer bloed, dat is veel makkelijker te lezen ook. Verstoppen hun gevoelens niet.

Verder zoek ik het zelf weer even uit voordat ik weer verkeerd begrepen wordt ;) het is heel lastig om iets op de pc uit te leggen aan mensen die ik niet ken en die mij niet kennen, Harvey niet echt kennen en de omgeving ook niet. Helaas is dat het enige wat ik heb, want de mensen hier in reallife snappen er helemaaaaaal niks van en ik vind het lastsig om mijn gevoel precies in het engels uit te leggen. Engelsen zijn daarnaast sowieso heel conservatief. "Paard is er voor jou, hij moet doen wat jij wilt. Punt." Dát vind ik dus niet (uitzonderingen daargelaten).

Harvey was een goeie keus want ik ben zelf afgelopen jaar enorm veranderd en zekerder geworden, veel over mezelf geleerd. Heeft zo moeten zijn. Erg blij met mijn maatje!

Nogmaals: cruisen door de bak wat ik benoemde, betekend in mijn ogen niet lanzaam rijden zoals jullie nu lijken te zeggen, maar lekker draven en galoperen met ontspannen lijf en los teugeltje. Dat is alles wat ik bedoelde. Schrikken hoort bij een vluchtdier, al helemaal bij een volbloed. Dat vind ik ook helemaal niet erg meer. Elk schrikmoment is een leermoment, en helemaal okay.

En speelgoed opruimen en parkeren bij krukje vind ik een erg flauwe vergelijking. De rest van je tekst snap ik Dittaswart en het meeste had ik zelf ook al bedacht.

Opstappen in een nieuwe bak is inderdaad geen punt, als je al aan het rijden gewend ben natuurlijk! Niet als het een jaar geleden is dat er iemand op hem gedraafd heeft, gelijk in een nieuwe bak opstappen. Anders kan ik idd niets met hem ondernemen. Als ik met een trailer naar een bos ga, daar eerst rondjes lopen en de dag erna nog een keer en later eens opstappen. Nee :').
Eerst leren rijden toch! In een bak die we al kennen.

Ik ben erg blij met mijn RENpaard. Ik ben nog niet 100% zeker van hoe onze samenwerking hoort te zijn maar dat ik mij naar hem moet schikken met mijn wensen was me al duidelijk. Als ik dressuur had willen doen heb ik dus het verkeerde paard gekocht. Daarom doe ik niet dagelijks zelfs niet wekelijks grondwerk, daar wordt hij helemaal saai van. Longeren doe ik nu uit noodzaak, als we straks rijden hoop ik dat longeertouw niet meer nodig te hebben!
Daarom ga ik wel net zo vaak buiten wandelen als longeren met balkjes en veel overgangen, en wil ik ook nog vrijspringen. Dát vind hij wel leuk en is niet saai!

Ik zocht een manier of stappenplan om mét mijn lesgeefster iets meer ontspannen te werk te gaan.

En ik moet idd meer doen en minder denken. Dat is 1 van de dingen waar ik al heel lang aan probeer te werken, ook prive.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-17 13:50

Xyzutu. Harvey is beide van de twee dingen die je noemde. Hij heeft dagen dat hij sloom is aan de longe en dingen opzoekt en afgeleid raakt en dan kan scrhikken en flippen. Dan gebruik ik overgangen, balkjes, en probeer ik leiding te geven. Dat helpt.
Andere dagen is hij gespannen en helpt bewegen zonder verdere opdrachten juist heel goed en laat ik dat ook toe (zoals vandaag toen hij schrok tijdens het galoperen en zijn turboknop aanging. Heb hem gestimuleerd lekker door te gaan, na paar rondes kalmeert hij vanzelf, dat is het enige wat op zo'n dag helpt inderdaad). Maar ik doe dan wel door longeren totdat hij lekker relaxed is én dan stoppen en flink belonen. Niet stoppen tijdens een nog steeds super actieve - in mijn ogen - onrustige draf. Als het scherpe van het schrikken of de stress eraf is probeer ik wel te kijken of hij kan ontspannen door mijn stem, adem en lichaamsstaal te gebruiken.

Ze beloonde hem de hele tijd met haar stem en de toon daarin.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-17 13:59

Hier haal ik overigens mijn inspiratie vandaan.

Zij rijd haar volbloed tuigloos in de natuur en langs verkeer. Ik vind dit onverantwoord maar de samenwerking die ze hebben is jaloersmakend. Ze heeft hiervoor clickertraining gebruikt.

http://instagram.com/swingjynx

Zij is ook een super paardeneigenaar voor een energieke ruin

http://instagram.com/chaser_and_me

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-17 16:08

Ik ga vanavond even voor je laatste bericht zitten :)! Ben ook errug benieuwd wat je met houtpaarden bedoeld :D

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-17 18:10

Had de omschrijving gelezen en dacht dat Harvey vuur en hout is.

Heb het daarna ingevuld. Wel veel vragen over gedrag op stal zeg haha.

Van de 50 vragen had ik 20 maal JA.
Daarvan 6x hout en 6x vuur
Ook 4x aarde
3x water
1x metaal

Dus geen idee wat ik hiervan nou moet vinden maar m'n eerste gevoel klopte haha.

Bijvoorbeeld de agressie en boosheid die bij houtpaarden hoort, daar herken ik Harvey helemaal niet in.

Net zoals het zichzelf mooi vinden bij Vuurpaarden, of het getreuzel met eten, of de hevige reactie als de ruiter niet lekker in zijn vel zit, dat ken ik ook niet van Harvey.

Dus het is beetje van vuur en beetje van hout :) maar vooral heel veel NEE's :')

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-17 18:33

Vandaag voor de tweede x heeft Harvey rijles gehad :D
Los en in draf, hij was super braaf. Maar zowel vandaag als de eerste keer rijden (eergister), doet hij zijn mond best raar. Alleen zijn linkermondhoek. En soms flapt zijn onderlip erbij open en dicht. We hebben 15 minuten gereden en hij heeft het vanaf dat ze opstapte gedaan.

Kent iemand dit trekje?
We dachten eerst dat hij anticipeerde op het bit (jaar geleden voor het laatst)? Maar dan zou het toch aan beide kanten moeten zijn? Het is dus alleen links.

Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-17 20:13

Hierbij nóg een filmpje van vandaag

Ik had niet kunnen bedenken dat het iets van ongemak in zijn lijf zou kunnen zijn. Ik dacht eerder spanning. Zou best goed daardoor kunnen want nu jullie dat zeggen bedenk ik me ineens dat het zadel waar zij op rijd, een leenzadel is. Is niet voor Harvey gemaakt, en zal geheid niet precies pas zijn. Het is een Wintec met cair, vrij wijde pommel zit erin. We hebben er daarom mijn Kerbl boomloos pad onder gelegd.
Misschien doet zijn mond wel normaler met mijn Ghost zadel! De lesgeefster vertrouwd dat zadel alleen niet echt, zodoende. Maar ik ga er de volgende x op dus dan komen we er vanzelf achter.

Nog een dingetje: de bak is niet vlak, hij loopt een beetje in een helling. Dat zorgt ervoor dat hij de ene helft moet klimmen en andere helft dalen. In combinatie met balans vinden niet zo super handig. Maar deze bak zijn we gewend dus leek ons nu best om hierin met rijden te beginnen.

De osteo zei dat hij goed was! Hij heeft niet veel rugspieren maar wel genoeg, zijn lijf is mooi gevormd (en gevuld :Y) ) en kan prima een mens dragen. Schouders zijn ook flink gegroeid en van rijden wordt hij ook weer beter, zei ze. Hij zat niet vast of gaf pijn aan e.d. En die behandeling was ongeveer twee weken terug geloof ik.

Hij had op de zijde tegen de klok in wat meer moeite met bochten in draf, dan viel hij naar binnen. Op de zijde met de klok mee viel hij wat meer naar buiten.

Ik ben niet bepaald bezig geweest met gymnastiek. Longeren vinden we zelf beide al niet zo leuk, touwtjes aanbinden ben ik ook geen voorstander van. Hoofd laag met longeren stimuleer ik door zelf naar beneden te wijzen/buigen. Vaak spiegelt hij dan en dan beloon ik flink met stem. Vervolgens zoekt hij dat vaker op. Maar elke keer als hij naar beneden gaat en twee drafpassen zet schiet zijn nek weer omhoog, alsof hij ervan uit balans raakt.

Nog wat pics van afgelopen tijd

Bee (links), de leenpony, is gister weggegaan omdat er nieuwe paarden bij harvey komen te staan (eindelijk). Even laatste selfie gemaakt. Ondanks de nieuwe vrienden is harf nog best onrustig en aan het hinniken geweest gisteren

Afbeelding

Van de week ook een hele avond in de wei bij ze geweest. Zo mooi!

Afbeelding

Handsome!!

Afbeelding

Eerste x erop

Afbeelding

En ik was Bee aan het poetsen, Harf kwam even kijken en wilde wel meedoen :+

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-17 12:52

FOTO *\o/*

Ik sprak mijn lesgeefster vandaag weer, ze was de hele week in Engeland geweest naar een show of event en ze heeft het daar met een ex-jockey (die nu renpaarden hertraint als rijpaarden) gehad over wat Harvey met zijn mond doet. Die ex jockey zei dat dat aangeleerd gedrag zou kunnen zijn, een soort stress-tik. De meeste ex-racers vertonen na hun carriere een vreemde tik die ze toen ontwikkeld hebben en nu een gewoonte is, zoals hoofdschudden met rijden of idd met de mond zoals Harvey. Vonden we beide logisch klinken. Ik vertelde haar nog over jullie reacties over zijn rug en het leenzadel, wat ook logisch klinkt.

Rijtechnisch zijn we nog niet echt bezig, eerst doet ze nu nog veel stap en drafovergangen, balans vinden en rust houden. Vandaag was hij erg schrikkerig, maar dat geeft niet :) ben toch erg blij met haar want als hij schrikt (wegspringt of wijde bocht) dan word ze niet boos of geirriteerd maar zet hem stil om ernaar te kijken en te kletsen. Hij kalmeert dan gelijk! Ze leest hem super, dus geen twijfels meer bij mij.

Ik had ook al dagen een voorgevoel dat ik er gewoon op moest springen dus nadat zij 15 minutes gereden had, heb ik besloten het zadel eraf te halen en even uit te stappen :D hij vond het wat raar om weg te stappen met mij zo bloot op z'n rug maar na even twijfelen en aanmoediging ging hij toch en hij was super braaf. Zo blij dat ik het gedaan heb, ook al was het maar 1,5 rondje :D

Soms heb ik nog zoveel horrorsituaties in mijn hoofd maar de afgelopen dagen heb ik dit bareback beeld, en ik voelde erg veel vertrouwen en rust in me, ondanks zijn schrik vandaag.

Laatste keer dat we in de bak 'gereden' hebben is ook alweer 7,5 maand geleden :oo

Opstappen was best lastig bij hij bleef keurig staan en rustig, zelfs met opstapblok kon ik mijn been er niet overheen zwaaien :'), moest echt even klungelig mezelf erop hijzen. En tijdens dat rondje kwamen er twee meeuwen laag over en toen schrok hij niet echt maar er ging wel een trilling door zijn ruggengraat waarbij zijn oren naar voren vlogen. Apart om zijn lijf zo te voelen!

Afbeelding
Afbeelding

En nog eentje met Jenifer.

Afbeelding

Afgelopen week ook eindelijk de héle track bewandeld, ook weer een rondje over de weg (nog erg spannend!), in de grote bak gelongeerd, in de kleine bak balkjes gelopen/gesprongen en twee dagen vrij gehad (weekend waarbij m'n dochtertje mee gaat). Deze week gaat er ongeveer weer zo uit zien, en vrijdag weer rijles.

En gister was ik jurylid bij TREC, ik deed de slalom, onwijs leuk!!

Afbeelding

Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-17 23:00

:o
We leven nog hoor :D
Sorry voor de lange break! Bokt voelde niet meer als toegevoegde waarde dus liet het even voor wat het was. Had alleen niet verwacht dat ik het compleet zou vergeten 8)7

Sorry!

Het gaat nog steeds niet zoals het moet. Op stal zijn ze gaan verbouwen waardoor we tijdelijk verplaatst werden naar een modderige wei zonder schuiling van de zomer. Harvey had wat bully issues met een ander paard. Rijden zijn we mee gestopt vanwege "verlatingsangst" in de bak (ik wil naar andere paarden en niet hier zijn).

Onze communicatie en gedragsissues wordt goed aan gewerkt, ik ben een maand geleden begonnen met het horsemanship programma van Warwick schiller, lid van zijn website met video bibliotheek, heb de app met stappenplan, etc. Harvey is zooooo veranderd, het is geweldig! We werken er vijf dagen per week aan.

Helaas heeft hij op drie benen erge mok en white line disease aan de voorbenen (denk ik). Dit is sinds een maand, daarvoor ging alles top, lichamelijk.

Morgen komt de arts bloed afnemen op mijn verzoek. Ik vraag me echt af waar de vitaminen blijven die ik hem geef. Ik bedoel, mok? Nu al? De andere vijf paarden die ook dag en nacht in dezelfde wei staan hebben nergens last van. Ook zal hij checken op maagzweren (die vitamines tegenhouden misschien?). En ik hoop dat hij weet of de mok een bacterie, schimmel of mijt is en of het van buitenaf of binnenuit komt. En dan behandelplan opstellen.

En morgen komt ook een nieuwe hoefsmid Harvey bekijken. Witte lijn ziekte is een teken van slechte hoefsmid zei iemand dus ik wil een second opinion. Of dat echt zo is weet ik niet want wld is zo'n vreemde onbekende ziekte...

Harvey staat vanaf nu overdags 6-7 uurtjes op zijn cement paddock met inloopstal, lekker schoon en moddervrij en hard voor de hoeven.

Dus, dat was het wel een beetje voor nu :)
Ik ben actief op insta (naturalhorseiom) waar ik het verloop van warwick schiller plan bijhoudt , en probeer ondertussen niet te veel te stressen over zn lichamelijke problemen.

Had niet verwacht berichtjes van jullie te lezen, echt lief!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding