[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-19 13:15

Kom je de volgende dag op stal, is INEENS zn hoef warm (en de andere niet) en zet hij er amper gewicht op.
Been is niet warm, alleen de hoef.

Duid heel erg op een zweer nu %)
Heb de DA al gebeld om te vragen hoe en wat ivm voorgeschreven medicijnen... Heb gister £156 afgerekend daarvoor én een zak voer moeten kopen om het in te doen :$

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-19 14:53

Tilmar schreef:
Jeetje het zit je ook niet mee... en arme Harvey.

Maar misschien dus toch niet het ligament?


Echt he, zo typisch weer om de dag nadat de DA is geweest ineens andere symptomen te hebben :+

Ik hoop idd dat het dus toch niet het ligament is. De DA zou mij terug bellen, hopelijk kan hij morgenochtend langskomen... Heb Harvey een dikke laag zaagsel én pellets in zn schuilstal gegeven en al z’n hooi binnen gehangen zodat hij niet steeds hoeft te heen en weren van het ene hooinet naar de ander. Hij zag er echt niet comfortabel uit.
Wel staat er nog hooi in de wei en het hek gaat vanavond open dus als hij wil bewegen dan kan dat de hele nacht...

Z’n voer met medicijnen mot ‘ie niet trouwens -O- Morgen even anders aanpakken, misschien iets minder kalmeringspoeder want dat ruikt best.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-19 16:11

Ik ben nou eens benieuwd... Want ik krijg steeds vaker deze gedachten 'wat mis ik nou' en 'wat doe ik nou verkeerd'. Ik kan de rode draad maar niet vinden!

Voor degene die ons verhaal een beetje kennen, WAT zouden jullie doen als jullie mij zouden zijn?
Wat zie ik nou over het hoofd?
We hebben zoveel issues (gehad). Is het geen gezondheids probleem, dan is het wel weer gedrag vanwege verkeerd (ruw)voer en/of vanwege mijn fout of verkeerde stalling. En daarna weer terug naar gezondheidsproblemen.

Ik vraag me serieus af waar het allemaal voor nodig is. Bijna 3 jaar geleden kocht ik Harvey en sindsdien alleen maar gedoe, en verder dan rijden in stap lijk ik niet te komen -O-

Heb ik gewoon serieuze PECH in hoofdletters en zal dit gewoon dit paard zijn en altijd blijven?
Of.... Wat is hier de oplossing?

Ik heb zoveel verschillende soorten voer geprobeerd, zowel voor gedrags als gezondheidsredenen. Meer gras, geen gras, oud hooi, nieuw hooi. Wel krachtvoer, geen krachtvoer, wel of niet hoefsupplementen...
We zijn op 4 stallen geweest, zowel 's nachts binnen/overdag buiten als 24/7 buiten met schuiling. Zowel in kudde als niet in een kudde.
Hoefijzers en lijmijzers vielen in het begin elke paar weken eraf, vandaar dat we blootsvoets zijn. Nog steeds heeft hij amper hoefwand, alhoewel qualiteit beter lijkt. Ik begin steeds meer te denken aan ijzers eronder zetten, maar toch bang dat dat mis gaat en ze weer eraf komen en hoefwand scheuren... We zitten vooral met schimmels in zijn voet te klooien het afgelopen laatste jaar en we hebben 2 of 3 hoefzweren gehad. Daarnaast groeit hij amper hielen, die raak ik met bekappen al niet aan en op het asfalt van de uitloop heb ik nu stalmatten gelegd maar ook dat lijkt niet te helpen.
Qua gedrag gaat het nu heel stabiel en heb ik inmiddels zoveel geleerd, en ken ik hem zo veel beter nu. Dus dat lijkt goed te zitten, ook als er bv een verandering in zn gedrag zou komen weet ik nu wat te doen, daar word ik in gedachten niet op voorhand al onzeker van (in het begin wel)

Ik had écht niet verwacht dat ik 3 jaar lang verpleegster zou spelen en 0 buitenritten gemaakt zou hebben ;( En ik heb ook echt te doen met Harvey, al die ongemakken! En volgens mij zou hij het ook veel leuker vinden om kilometers te maken en lekker te draven en galopperen met mij buiten op de ruiterpaden, het strand en de heuvels!

Wat zouden jullie in mijn plaats doen, en veranderen aan hoe ik Harvey verzorg e.d.? Wees gerust eerlijk!
Ben serieus benieuwd

(nou is het lastig via internet ons écht te kennen, maar alsnog).

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-19 21:54

Wat een lieve reacties allemaal :o Dank jullie wel!

De afgelopen jaren heb ik Harvey in heel wat verschillende situaties meegemaakt en dat maakt het ook zo lastig want niks lijkt goed en passend. Daarnaast heb ik mijzelf in alle situaties ook steeds anders gevoeld wat ook weer bij hem meespeelt natuurlijk. En we hebben verschillende trainingen geprobeerd, van mezelf naar parelli naar R+ naar warwick schiller en nu een combi van alles en EINDELIJK les!

Waar ik zelf heel vaak tegenaan loop is dat ik me niet goed voel om Harvey dingen op te leggen of te leren als hij lichamelijk of geestelijk daar niet toe in staat is. Een beetje als een kind die veel te veel suiker krijgt en veel te druk is, en dan vragen of hij op school rustig wil blijven zitten en luisteren. Of een ziek iemand vragen te werken. Snap je?
Ik probeer daarom altijd zijn persoontje en lijf zo gezond mogelijk te houden, omdat het anders volledig tegen mijn gevoel in gaat om hem te trainen, zeker als er problemen zijn. Dat voelt eigenlijk gewoon hartstikke oneerlijk! Dus dat doorzetten vind ik daarom zo moeilijk.

Was ik maar op onderzoek uitgegaan over zijn ras voordat ik hem kocht |o
Maar het is wel echt m'n maatje geworden, en voor degene die denken dat ik een rustiger paard moet: NEE <<)
Ik heb de afgelopen jaren ook behoorlijk wat paarden van dichtbij gezien omdat ik op zoveel stallen gestaan heb, nu als hoefbekapper kom ik ook heel veel verschillende tegen. :+ Ik ben het juist fijn gaan vinden dat Harvey zo open en gevoelig is, niks is geheim! Ik zou hem zelf niet als binnenvetter bestempelen eigenlijk, want ik kan aan alles zien en horen wat er in zijn koppie omgaat en dat zou een buitenstaander ook kunnen (als ze geen oogkleppen op hebben dan). Maar een quarter horse zou nog wel passen bij me denk ik. Of een Clydesdale/Shire, maar die vind ik gewoon erg mooi en lijken redelijk nuchter. Tinkers, fjorden, e.d. vind ik te lomp en eigenwijs, daar zou ik erg gefrustreerd van raken.

Plus, als er iets is wat ik saai vind, is dat wel een rustige buitenrit :+ Ik zou dolgraag actief buitenrijden, het liefst endurance! Doe mij maar draf en galop, wind door de haren, natuur ontdekken. Halverwege een graaspauze en weer door. Daarnaast zou ik graag de basis in de bak goed willen hebben maar dan wel in de western richting. Dat is neck reining geloof ik? Harvey vind een sprong ook erg leuk dus als ik hem daar blij mee maak wil ik dat ook wel doen! Ikzelf houd daar eigenlijk niet van, maar ik houd er wel van om m'n paard blij te maken 8-)

Wat betreft het natuurlijke, daar ben ik al deels vanaf gestapt. Hij staat niet 24/7 buiten. Hij heeft wel 24/7 toegang tot frisse lucht, want zijn stal is aan een kant open met een uitloop eraan, dus eigenlijk een binnen + buitenstal heeft hij. Daar staat hij 8/10 uurtjes per dag. Droog, met zaagsel en hooi. 's Ochtend komt hij 'binnen' en de staleigenaar opent het hek in de avond. Dus ondanks dat het nog steeds redelijk natuurlijk en buiten is, is het wel een routine en met een droge ruimte.
Qua dekens, die heeft hij voorgaande jaren gewoon gedragen hoor! Wel elke winter minder lang en minder dik, waarbij deze winter maar enkele dagen. Hij kan namelijk gewoon zn stal in waar hooi hangt en ik vind vergeleken met de paarden op stal, dat Harvey een lekker vachtje 'heeft <3 De eerste winter had hij nog een vacht van niks, maar ook van oktober t/m maart een deken op. Het tweede jaar werd dat al minder lang een denken en een iets beter vachtje en dit jaar was helemaal leuk.
Afgelopen winter heeft hij dus met amper een deken ook geen gewicht of conditie verloren, dus het lijkt helemaal niet zo slecht te zijn voor 'm! Maar dat kan ook zijn wat xyzutu2 zegt, dat ik de 100% Harvey uit het oog ben verloren (of nooit gehad heb!) en hem op bijvoorbeeld en per ongeluk op 60% al super goed schat.

Qua hoeven, dat is helemaal een verhaal apart. Hij had namelijk bar slechte onder de ijzers, daarom vielen ze er elke 3 weken ook af en scheurde hele stukken hoef mee. De hoefsmid adviseerde toen zonder te gaan om ze rust te geven. Toen ben ik me er pas in gaan verdiepen, ik had namelijk toen ik Harvey kocht helemaal niet de intentie om ze eraf te halen! Dat kwam pas nadat we er problemen mee kregen. Ik kocht Harvey begin juni 2016, en pas half september zijn ze eraf gegaan. Na de transitie/gewennings periode had hij eigenlijk best mooie voetjes :) tot de eerste hoefzweer, die chronisch werd.
Toen de stal ging verbouwen en Harvey en zijn kudde aan de kant moesten en een maand lang in een modderige wei stonden, toen kreeg hij seperatie. En die bacterie zit nog steeds te klooien. De hoefsmeden zeiden er niks over tegen mij en pas nu ik het zelf studeer kom ik erachter hoe en wat.
Qua hoefgroei, dat was altijd prima. Pas recent lijkt het stil te staan >;) Maar dat ook weer met z'n voer te maken hebben wat ik rond dezelfde tijd veranderd heb.

Maar, ik snap wat er allemaal gezegd wordt en ik twijfel ook echt aan alles nu! Er zijn door de jaren heen ook zoveel adviezen gegeven, en her en der heb ik wat meegenomen maar ook heel veel niet. Via het scherm is een situatie best anders dan wanneer je er zelf middenin zit en veel advies leek mij soms ook gewoon niet helemaal passend. Soms lees je ook gewoon wat je wilt lezen of wat je niet wilt lezen, heel apart ook hoe je geheugen werkt wat dat betreft.

De puzzel is ZO enorm groot bij Harvey :list:

Ik denk te weten wat de oplossing is voor ons. Maar helaas is die oplossing niet zo 123 beschikbaar op ons eiland: een paddock paradise! Of iig iets wat erop lijkt, een track/doolhof hoeft niet per se.

Mijn onderbuik gevoel zegt de volgende dingen al heel lang:
- Hij heeft meer uitdaging en beweging nodig (kudde + weidegang en gaan rijden!)
- Maar hij heeft ook dagelijks een aantal uur droge ondergrond nodig voor zn hoefgezondheid (stal, zand of schuilstal met verharding erbij)
- Zijn hoeven zouden zonder hoefijzers kunnen maar kost erg veel moeite, en of ik dit nog wil (voor Harvey) weet ik niet. Ze zijn er flink uitgefokt inderdaad.
- Voer. Al sla je me dood. Wel weet ik dat voorjaars gras niet zo'n geweldig plan is...
- Vrije keuze. Harvey en een stal liggen elkaar niet. Hij wordt of hyper, gaat rondjes lopen, vlucht eruit in de ochtend en is moeilijk te vangen in de avond (tenzij hij alleen achterblijft). Of hij keert in zichzelf, eet amper en kijkt vooral naar buiten. In 2016 heeft hij vijf maanden 's nachts 14 uur op stal gestaan. En vorig jaar toen we naar die andere stal waren verhuisd heeft hij een paar weken overdags op stal gestaan ivm te natte wei. Hij stond ook een paar weken 's nachts op stal toen hij een hoefzweer had en op boxrust moest. Toen liep hij ook altijd rondjes, at amper hooi en had zelfs een ongeluk met zijn deken gehad in stal. Als hij zich dus zo voelt, vind ik hem trainen dus heel oneerlijk. Want wat hij voelt is mijn schuld, ik sluit hem op in die stal.

En zo blijf ik dus malen en bezig met hem!

Ik wil jullie enorm bedanken voor de reacties die ook erg lief waren :o Ik ga eens lekker hierop broeden en geen gehaaste dingen doen. Dat doe ik namelijk vaak wel maar later blijkt het wederom verkeerd te zijn. Alhoewel m'n handen jeuken. Dat is 1 van de dingen die Harvey mij geleerd heeft. Hij heeft mij zo ontzettend veel geleerd, voornamelijk over mijzelf. Ik heb inderdaad het paard gevonden wat IK nodig had. En of hij geschikt is voor wat ik wil (lange afstand ritten) is inderdaad nog maar de vraag. Alles in mijn leven is door hem veranderd. Dankzij hem heb ik nu een studie en straks een baan! Dankzij hem ben ik veel relaxter geworden. Een betere, geduldigere mama ook. Ik ben gezonder geworden van het vele buiten zijn. Meer mindfull en minder materialistisch. Veel meer sympatie voor dieren gekregen, en wat mensen er allemaal wel niet mee doen, waardoor ik nu ook vegan ben. En ga maar door!

(Ik hoop dat ik zo op iedereen een beetje geantwoord heb. Vind het lastig om iedereen te quoten, dacht dat het beter was 1 algemeen antwoord te geven)

Nogmaals bedankt allemaal!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-19 22:50

Korte afsuitende update.

Ik heb al jullie reacties meermalen gelezen maar kon mijn antwoord helaas niet meer aanpassen. Heb toch het aa vergeten te zeggen en ongedaan te maken.

Maar:
- Harvey heeft sinds vandaag hoefijzers vanwege zijn verstuikte ligament, op aanraden van arts & hoefsmid. Dit is tijdelijk in de hoop dat hij wat ondersteuning krijgt in zijn been en hoefbeweging en het ligament kan helen. De hoefsmid is bang dat hij de ijzers eraf trapt zoals voorheen ook vaak gebeurde, dus we hopen dat hij over een poosje genezen is en weer zonder ijzers kan
- Er is iets terwijl ook gaande in dezelfde hoef wat zeer doet en zowel de dierenarts als de hoefsmid als ik weten niet wat. De nagels inslaan in die voet deed hem erg zeer, hij steigerde een paar keer. We hebben geprobeerd een zweer eruit te trekken met nat verband vorige week en ik heb hem op stalrust gehouden zodat z'n voet in een hoefschoen met verband schoon zou blijven, maar het is niet gelukt behalve dat we een stinkende straal kregen, en zoeken en snijden leverde ook niks op.
- Harvey heeft afgelopen 2 weken ook op pijnstilling en ontstekingremmer gestaan. Dit heeft niks geholpen, het is zelfs erger geworden.

De dierenarts en smid hopen dat het ligament over 5 weken wat verbeterd is en dat ze dan misschien nogmaals een setje ijzers eronder moeten doen voor nog eens 5 weken ondersteuning. Ik zie het minder rooskleurig in eigenlijk...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Hij is nog steeds flink kreupel helaas, maar mag gelukkig wel gewoon de wei in van de arts en hoefsmid en hij lijkt het nog prima te vinden om lekker te grazen en te keutelen in de wei.

Ik verwacht dat Harvey eigenlijk gewoon met pensioen gaat binnenkort, ik vraag het me af of hij goed terug komt... In dat geval ga ik gewoon genieten van mijn vreselijke lieve vriend zo lang dat nog kan en samen lekker niks doen :+:

Afbeelding
(ja, hij mist een stuk huid en haar boven zijn oog, weer ergens tegen aan geschraapt oid)

Terwijl dit alles plaatvond, vertelde de staleigenaar mij ook dat hij binnenkort de nieuwe verwachte stallen gaat bouwen.... Op de plek waar Harvey staat! Dus wij moeten weer aan de kant en waar we na de verbouwing komen is ook niet duidelijk.

En hierbij eindig ik mijn langdradige topic vol ongelukken en tegenslagen... :wave:
Voor wie ons wilt blijven volgen, ik ben voorlopig nog actief op instagram met 'ottbharvey'
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 16-04-19 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-20 00:06

Zooo, het is wel ERG lang geleden dat ik hier iets plaatste maar er is veel veranderd. En ik merk dat ik wel weer wat gezeldschap kan gebruiken in mijn paardenverhaal, hier op het eiland ben ik toch een beetje een buitenbeentje.


Afbeelding


Vorig jaar mei ben ik met Harvey naar mijn eigen stal verhuisd! Ik huur twee weides, waarvan eentje met schuilstal en ook 3 boxen, zadelkamer en voerkamer en hooischuur. Ik heb er ook een uitloop gedeelte gemaakt zodat ik de boxen open kan laten. Helaas geen bak maar wel een vlak stuk weide (glibberig in de winter helaas...) en anders genoeg wei voor buitenritten, en we kunnen ook de weg op.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En ik heb ook een Shetlandpony te leen van de landeigenaar zodat Harvey niet alleen is, de bedoeling is dat ik stallers vind eigenlijk, maar tot die tijd hebben we dus Toby de Shet.

En ra ra....

Sindsdien NUL dierenarts rekeningen!!!!! Een heel jaar zonder! Wie had dat gedacht.

Harvey is weer ijzerloos, hij loopt weer bloot of op hoefschoenen die geschikt zijn voor 24/7 gebruik sinds juni 2019.


Afbeelding


We rijden ook al wat vaker! En ik ben nu afgestudeerd hoefbekapper! Ik heb maandelijks rijles in ruil voor het bekappen van het paard van mijn lesgeefster haha.

Harvey is nog wel altijd een zorgenkindje qua lichaam, hij heeft zeer regelmatig physio bijvoorbeeld, en elk voorjaar begint hij weer wat met mild hoofdschudden als er zon & wind is, en nu het weer opgeknapt is en droger is ben ik hem weer fitter aan het maken zodat hij hopelijk z’n toplijn sterker krijgt en de achterhand sterker wordt. Hij is wat rugspieren verloren tijdens de winter. Gelukkig hebben we plenty heuvels op stal die we nu veel te vaak op lopen of draven haha. De weilanden zijn ook redelijk stijl en tijdens de zomermaanden zet ik er een Paddock paradise / track systeem neer met draad en prikpaaltjes zodat ze wat meer moeten lopen voor hun eten, en dus ook de heuvel op en af gaan. Ook heel goed voor de shetlander ;) onlangs heb ik ook een onafhankelijke voedingsdeskundige Harvey onder de loep laten nemen, na al die jaren dacht ik dat ik kwa voeding in de goede richting zat maar ik blijf altijd twijfelen en daar wilde ik graag vanaf. Gelukkig was ik idd goed bezig, ze raadde alleen aan om extra magnesium bij te voeren en biotine te proberen. Wat ik al voerde was gehakseld / gedroogd kruidengras, kopje gemalen lijnzaad, lepel zeezout en een supplement genaamd Daily Essentials (deze bevat geen suikers, soya, stro, en andere vulmiddelen). Daarboven op nu dus magnesium en biotine als extra boost voor zijn hoefwand kwaliteit.


Afbeelding


Ze staan niet dag en nacht in de wei vanwege de stijlheid trouwens. Ik heb ze graag deels ook op de uitloop waar het vlak is, en droog (asfalt) wat beter is voor de hoeven.

En ik ben nog altijd niet tevreden met zijn hoeven en hij denk ik ook niet. Als hij makkelijk was geweest had ik die studie natuurlijk ook niet gedaan ;) Ik zit eraan te denken om een nieuwe hoefsmid erbij te halen, een jongere man die 7 jaar geleerd heeft (5 jaar is basis hoefsmederij in engeland, 2 jaar extra voor farriery science). Hij is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, opties en alternatieven en misschien heeft hij wel interesse om een experiment met Harvey te doen. Ik zou wel iets van flexibele plakschoenen willen proberen bijvoorbeeld. Mijn physio geeft toch aan dat het ongemak in zijn hoeven in het verleden wel voor het eea aan ‘problemen’ in zijn lijf heeft gezorgd, voornamelijk in de schouderpartij. Maargoed, we zijn er mee bezig :)

Momenteel werk ik amper ivm corona en mijn dochter die thuis zit omdat school dicht is, en ben ik lekker aan het dagdromen over Harvey en het goal wat ik ooit had; buitenritten maken!
Grappig genoeg maakt het me wel zenuwachtig, en tegelijkertijd blij, als dat kan haha. Ik hoop hierover wat leuke updates te kunnen plaatsen.

We zijn ook bezig met een ander zadel. Mijn boomloze Freemax western is voor mij toch wat te onzeker, ik moet mezelf steeds terug in positie zetten, en ik voel me los zitten, niet veilig. En toen kwam ik een Trekker op Facebook tegen en heb ik die in een opwelling gekocht en op laten sturen := To be continued!

Wat recente foto’s

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-20 15:47

Maartje1990 schreef:
Ik zag dit topic weer omhoog komen, had al heel lang niet meegelezen. Mag ik vragen wat de reden is dat je een hoefsmid laat komen terwijl je zelf opgeleid bent tot hoefbekapper?


Omdat hij simpel gezegd niet genoeg hoef heeft voor wat hij nodig heeft. Ik denk dat er door alle hoefzweren en verkeerd bekappen voorheen, teveel aangetast en beschadigd is in de structuren binnenin en hij moeite heeft het terug goed te groeien. Nu alles qua management en voeding klopt, weet ik ook even niet meer wat ik kan doen om zijn hoeven te helpen. En ik denk dat we in een cirkeltje zitten. Ik ben nog niet super ervaren natuurlijk, en er zijn ondertussen zulke interessante nieuwe dingen ontwikkeld in Engeland wat betreft hoefzorg en bescherming, dat ik die nieuwe smid wel eens zou willen spreken erover :j
In de tussen tijd houd ik zijn tenen kort en afgerond, klein beetje hiel, kwartierboogjes ivm scheurtjes in de kwartieren en bekap ik amper de steunsels (die er niet lijken te zijn). Ik snijd van de straal vaak alleen de zijkant zodat er niet te veel modder etc in vast blijft zitten (rotstraal). Ik bekap elke 3-4 weken. De wandhoogte hoef ik vaak niks aan te doen want die is er amper...

Maargoed, er is onder andere een bepaalde spier nu verkeerd gebruikt. Deze spier is erg groot en loopt door praktisch zijn hele lijf maar hij is misvormd bij zijn schouder (volgens phsio dan). Hij is ook vaak op de voorhand en dat helpt niet als je de voorhoeven wil verbeteren. Dus we werken aan de achterhand. Maar de voorhand heeft denk ik ook een steuntje nodig, voor mijn gevoel moet hij eigenlijk soort van omhoog gelift worden. Daarom heb ik hoefschoenen die hij dag en nacht aan kan, deze helpen ook met genoeg hoef groeien omdat hij minder afslijt dan, maar ze vertragen wel de afwikkeling, wat weer nadeling in locomotie is. Dus.... denk ik eraan om flexbele plakschoenen te proberen, tijdelijk, zodat we de cirkel kunnen doorbreken en we die schouderspier tot rust kunnen laten komen :) Ik ben niet anti ijzer voor tijdelijk, ze kunnen best een goed hulpmiddel zijn.

Zijn hielen zijn nog altijd ondergeschoven, zool plat en ik denk ook dun want de straalgroeven zijn heel ondiep. Wel zijn ze een stuk minder brokkelig want de wandkwaliteit is al een stuk beter dan vroeger, en hij draaft prima op het harde.

Deze bobbel in de spier bedoel ik.
Afbeelding

Afbeelding


Wispeltuur schreef:
Wat leuk om weer wat van jou en Harvey te horen. Ik vond het toen der tijd zo jammer dat je stopte met posten in het topic.

Fijn om te horen dat jullie eindelijk een fijn plekje en een goede draai gevonden hebben. Op naar vele veilige kilometers buiten! :D


Dank je, het gaat inderdaad heel goed zo :)

Leo schreef:
Onwijs leuk om weer een update te lezen! :)
Je eigen plekje is zo gaaf! En zo goed dat Harvey sindsdien geen DA meer heeft hoeven zien!

Nu hopen dat het Trekker zadel voldoende zekerheid geeft met rijden zodat jullie daar ook verder in kunnen gaan met vertrouwen opbouwen :j


Het zadel ga ik weer verkopen :( die schouder spier/bobbel zit in de weg bij de kniewrong zeg maar en de singelstoten komen niet lekker uit daardoor. Ik dacht nog met een speciaal soort singel het op te lossen maar ik wil ook niet teveel knutselen. Plus, Harvey kijkt iedere keer best kwaad als ik 'm opzadel met dat zadel :=


Afbeelding

Afbeelding



MissWeenie schreef:
Jaaaa wat leuk dat je weer post, jouw zoektocht met Harvey en hoe je erin staat doet me zo aan de mijne denken, dus las altijd graag mee! Wat is nu de reden van de magnesium die je geeft? Tegen stijfheid of voor Harvey z’n rust? Of een combinatie misschien?


Magnesium werd aangeraden door die voedingsmevrouw omdat de grond in de UK en ook bij ons op het eiland vaak te kort heeft aan magnesium. En magnesium is een heel belangrijk minderaal, voor zoveel dingen, maar het schijnt ook bij velen te helpen tegen de symptomen van hoofdschudden bijvoorbeeld :)


Cera_D schreef:
Wat een fijne update zeg! Ik ben zo blij voor jullie dat jullie eindelijk een beetje de goede kant op gaan.

Gaat het ook al beter met de spanning die Harvey opbouwde?


Zeker, hij is afgelopen jaar een stuk volwassener geworden, zeg maar :o En ik ook ;)
Af en toe denk ik wel dat onze stal te rustig is, en dat hij dus de kans mist om te leren omgaan met meer prikkels, maar aan de andere kant, iedere plek heeft zo wel wat :') We zijn afgelopen maanden vaak op de weg wezen wandelen waar je 60 km/h mag (zonder fietspad of berm ernaast!), en dan is het maar hopen dat iedereen afremt :+ Gelukkig doen de meesten dat, maar zo hebben we dus ook prikkels haha. We zitten ook op het land van een schapenboer en regelmatig stiert er een quad de heuvel op, soms met een roedel border collies erachter aan, en dan komt er later ineens een kudde schapen naar beneden gerend. Ze knippen ook staarten van schapen direct naast de wei. Dus ach, ik heb mezelf nu tegengesproken. Hij mist geen extra prikkels hoor :+

Maartje1990 schreef:
Oh over dat eigen plekje had ik helemaal heen gelezen wat super fijn! Kan je dochter tenminste met je paard lopem :+


Whaha, nou inderdaad. Vorige week heeft ze op Harvey gereden, in draf, zonder beugels en met 1 hand :+ Hadden we niet mogen doen op de vorige stal! En de shetlander die we nu hebben, die in de ogen van de vorige stal dus een betere optie zou zijn voor haar... Dus niet! Wat een oliebol }> In het begin, als we ze samen naar de wei brachten liep ik met de shet, en mijn dochter met Harvey :+ Hij steigerde wel eens tegenop de rug van mijn dochter of rende gewoon tegen dr aan, als zij hem ergens heen leidde, en dan werd ze er bang van. Dus ik liep vaak met hem. Het gaat inmiddels beter, ze groeit en wordt zelfverzekerder en durft nu strenger te zijn tegen de shet en is er minder bang van. En hij is zich ook beter gaan gedragen door het bij ons zijn inmiddels. Hij was opgevoed op schoot bij de boer, dus is zich niet heel bewust van persoonlijke ruimte van mensen e.d. Hij is nu net 4 jaar, dus hij heeft nog wel het eea te leren hoor, maar het gaat al beter :j


Afbeelding

Afbeelding



Manadeluca schreef:
O wat fijn om te lezen dat het goed met jullie gaat, ook zijn jullie enorm gegroeid naar elkaar. Super.


Thanks :o

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-20 21:38

Het was een beetje waaierig vanavond maar we hebben gewoon weer wat gewerkt: eerst tweemaal de heuvel beklommen en zigzaggend in lange lijnen naar beneden, en daarna gelongeerd. Hij was wat in zichzelf gekeerd omdat hij braaf wilde zijn maar het door de wind ook wel wat spannend vond met wapperende bomen en struiken, en dat maakte hem ook wat traag. Maar met wat tijd en mijn eigen rustige energie kon ik hem toch aansporen wat meer tempo te nemen zonder angstig te raken. Heel af en toe brengt motion hem emotion. Vroeger was dat erger, nu amper.
Tegenwoordig longeer ik ook met een klikker en wat gedroogd gras: na elke paar rondjes mag hij naar binnen komen voor een klik en hapje en rust om daarna weer verder te gaan. Dit houdt zijn focus beter bij mij in het midden als hij op de cirkel gaat en hij is er werkwilliger door :)

Lekker dier
Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-20 00:14

maylotje schreef:
Bontje er in een optie? Zit vaak steviger en als ie wat ruim is de zit ook net krapper daarmee. Verder denk ik dat blauw/turquase(Hoe schrijf he dat eigenlijk?) harvey wel heel leuk zal staan! Maar dan moet je wel van wat fellere kleuren houden.

Edit word ik nu gek. Of had je nu net een post staan waarin je over je zadel praat? :')



Och, ik had gehoopt net op tijd te zijn, ik verwijderde het idd vrijwel direct weer haha. Ik dacht na het plaatsen gewoon ineens dat ik ook niet moet overdrijven over m'n zadel gebeuren en gewoon lekker wat moet uitzoeken en proberen :+ Sorry!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-20 12:07

Vanmorgen zn hoeven even rondom bijgevijld. Dan hebben jullie een idee.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-20 18:27

We zijn weer een paar daagjes verder en Harf doet het goed! We hadden best wat wind afgelopen dagen dus zowel de Shetlander als Harvey waren wat meer on edge, maar dat is te begrijpen. Ondanks dat had ik Harvey toch gelongeerd op de plek vlak voor de stallen, gewoon voor de ervaring ivm de wind.

Gisteren was het weer een stuk rustiger en heb ik hem meegenomen de heuvel op, boven is het namelijk redelijk vlak (daalt alleen heel klein beetje af aan 1 kant). Warmlopen doen we altijd op weg er naartoe, heuvelop ook.
Dus boven gelongeerd, hij had er best zin in. Was lekker aan het ploegen in draf en sloeg een paar keer met z’n voorbeen uit vrolijkheid. En braaf! Longeren heb ik lang spannend gevonden op die plek op de heuvel want als ik hem en het touw verlies kan hij rondrennen over 100+ acre := Maar hij deed het super. We hebben ook galop geprobeerd maar aanspringen is nog lastig, hij gaat eerst heel hard en het is redelijk glad stuk ook (veel gras). Dus heb stukken met hem meegelopen om de cirkel meer te openen en rechte lijnen te krijgen, en dat hielp.
Op het einde blies hij lekker uit en zijn we zigzaggend de heuvel afgegaan om uit te stappen.


Afbeelding


En vandaag hebben we gereden <3
De situatie was perfect, rustig weer, geen zon/wind dus geen hoofdschudden, lekker relaxt gedrag van beide paardjes en m’n dochter was ook rustig zelf bezig. Dus ben ervoor gegaan.
Helaas niets van gefilmd oid.
Ik had twee banden en twee drafbalken neer gelegd zodat we een focus hadden. Halverwege belde alleen mijn schoonouders op Facetime dus die gingen met mn dochter kletsen, die op haar beurt alles op stal wilde laten zien en dus lekker heen en weer aan het keutelen was. En ook ons tamme wilde konijn kwam in ‘de bak’ kijken tijdens het rijden. Genoeg afleiding voor Harvey en ik maar hij deed het super _/-\o_ We hebben dit keer ook erg lang gedraafd voor ons doen! Mijn balans is alleen echt nergens te bekennen, en de zijne zo goed en als kwaad ook niet. Schaam me rot! Ik heb begin van het jaar regelmatig les gehad op een EV x Fries kruising en dat ging hartstikke goed qua mijn rijkunsten zeg maar :') Maar Harvey gooit echt enorm hoog op en neerkomen op m’n Freemax is niet super zacht := Mn beugels had ik halverwege al wat korter gedaan maar m’n voeten gingen nog steeds met de tenen naar beneden, alsof ik ze probeerde aan te houden of naar voren viel oid... ik heb toevallig al beugeldraaiers besteld, wie weet helpt dat. Ik voelde me ook heel neerwaarts voorwaarts dus misschien even een extra inlage doen aan de voorkant van m’n pad (en aan mijn zit werken natuurlijk!). Baal soms wel dat we geen echte bak hebben met goeie vlakke grond. Deze grond is gewoon stuk gelopen grasweitje met de nodige hobbels en bobbels, dat helpt ook niet als je soepel probeert te draven natuurlijk.

Maargoed. Het gaat vooral om onze communicatie skills, zodat we straks lekker buiten in rechte lijnen kunnen gaan rijden :)

Afbeelding

Afbeelding

Trots op hem!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-20 23:23

Leo schreef:
Klinkt super goed! Jullie zijn echt lekker bezig :):)

Wat betreft het voorover "vallen": ik had hetzelfde issue met de Freemax in het begin. Nu is Rock ook niet echt opwaarts gebouwd en duikt makkelijk wat te diep, en ik ging "mee". Ook herken ik dat je tenen dan naar voor duiken. Bij mij werd het stukken beter met een andere pad met dikkere inlagen. Sindsdien is mijn balans in het zadel ook beter, ook wanneer hij zelf te diep duikt kan ik rechtop blijven.


Aha, jij dus ook! Ik dacht inderdaad ook gelijk aan andere inlagen ja. En dat terwijl ik eigenlijk een Burioni pad op het oog had :') maar daar zijn de inlages niet van aan te passen etc, en ik wil liever kunnen toevoegen of veranderen eigenlijk.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-20 15:06

Geen boeiende update maar toch iets: We waren al een paar maanden niet meer via de hoofdingang richting de openbare weg gegaan voor een wandeling dus om dat weer op te pakken heb ik vanmorgen de 50ft trailride van Warwick Schiller gedaan (te voet). Het waaide overigens flink en het pad heeft overal hoge bomen en struiken.


Afbeelding

De Shetlander in de stal achter de stalketting en wij door de hoofdingang eruit en richting de weg beneden (stal ligt hoger dan de weg), en daarna weer terug naar boven naar stal waar we dan een rondje stappen en de Shetlander en hij elkaar weer kunnen zien.

De eerste ronde was hij erg gespannen, flink snuiven en ademen, af en toe stoppen, kijken en wat schrikkerig toen er ineens wandelaars op de weg langskwamen :') maar wel heel braaf geluisterd naar mijn stem/energie.

Eenmaal boven blies hij uit, rondje stappen en weer naar beneden naar de weg. De Shet was ondertussen Not Amused :+

Deze keer deed Harvey al bijna als vanouds, stapte wat meer zekerder naar beneden richting de weg. En eenmaal daar weer omgedraaid en naar boven. Hij blies gelijk uit al voordat we boven waren, plus, hij stopte ook een keertje tijdens het richting stal lopen.

Boven weer een rondje stappen bij de stallen en nogmaals naar beneden naar de weg. Hij ging lekker door en aan de rand van de weg staan en toen ik zag dat het vrij was gingen we maar gewoon de weg op :) hij liep lekker naast me. 100m gelopen, toen omgedraaid en terug en whop: Harvey als slow coach achter me aan :') Zo ken ik ‘m weer! Geen zin om terug naar huis te gaan! Moest ‘m zowat mee sleuren terug naar boven naar stal haha.

Dit was zijn kop halvewege de helling terug naar boven naar stal. Hij’s zeker een paar x gestopt.


Afbeelding

Volgende keer wat langer de weg op :Y)

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-20 10:57

Nieuw dek met inlages besteld :j
Afbeelding

Nu nog korfbeugels en rijschoenen (heb alleen wol gevoerde of regenlaarzen kwam ik achter :') )

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-20 19:30


Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-20 21:36

MissWeenie schreef:
Heel sjiek! Bruin is ook onze kleur, en vooral met die schapenvacht is erg mooi en comfortabel lijkt me! Zit zelf soms ook te denken of een andere pad ervoor zorgt dat mijn eigen Freemax nét iets beter ligt, dus ik ben heel benieuwd!


Ik snap ‘m. Bruin is mooi! Ik hoop alleen dat ie past :Y) Hij is 67cm lang en m’n zadel zou rond de 61cm zijn. Maarja, dan heb je wel nog die kraag natuurlijk...

Ik was weer eigenwijs en wilde een flitsend boomloosdek zonder dat ik meteen aan een kleur of westernstijl vast zit :+ Maar een effen zwart of bruine van bv Grandeur oid vond ik er net weer te ‘stoffig’ uit zien zeg maar. Burioni Fleece sprak me ook erg aan maar omdat de inlages niet verwisselbaar zijn heb ik dat toch maar niet gedaan...

Lastig hoor, iets uitzoeken :7

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-20 21:40

Wij hebben vanmorgen 2 kilometer gewandeld en ook een stuk uitgestrekte draf gedaan :) Ik had ‘m aan de longeerlijn mee, dan heeft hij ook de vrijheid om voorop te gaan of wat harder te draven dan ik rennen kan.
Het zigzaggen is op een stijl stuk. Plus het maakt de wandeling langer ;) Let vooral op de zee op de achtergrond <3


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En hoe het er op de kaart uitziet met de kust erbij


Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 00:20

Spoiler:
Vandaag Harvey wat langer gelongeerd, op het stuk voor het stallenblok. Hij was redelijk sloom om te beginnen (liever lui dan moe), maar kreeg hem snel wel wat wakkerder en hij was super braaf. Ik kreeg hem ook zowaar in galop zonder dat hij eerst hard moest draven +:)+ Hij sprong ‘gewoon’ aan, mijn mond viel nog net niet open haha, hij was in galop voor ik het door had. Dus de heuvelwandelingen die we doen helpen denk ik :) Hij was aan het einde lekker buiten adem en adertjes waren zichtbaar. Fijn!

Helaas merk ik nog niet echt verschil in zijn postuur, ondanks dat het werken opgehoogd is heeft hij gewoon meer buik gekregen >;)

Afbeelding

Hij lijkt zo ook wel meer op een Quarter dan een EV vind ik!

Rijbroeken, rijschoenen en zadeldekje komen binnenkort binnen en merk nu al hoe meer ik gemotiveerd ben dus komt helemaal goed :) over 2,5 week gaan de scholen hier als het goed is ook weer open dus dan kan ik ook wat meer rijden. Das toch best lastig met een 7 jarige erbij en geek bak e.d.

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-20 20:09

Geen actie met Harvey vandaag, mijn dochter was op school en ik had een handjevol paarden te bekappen :Y)


Afbeelding

En een foto van een welsh pony x arab achterhoefje die klein beetje bullnose hadden en ook beetje clubfoot waren. 4 weken geleden ontmoette ik hem. Tussen de twee foto’s zit dus ook 4 weken (bovenste voor de eerste bekapping, onderste van vandaag net na de tweede bekapping)


Afbeelding

Ik zet dit soort werkfoto’s vaak op FB en Insta voor wie interesse heeft xx

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-20 23:37

Vandaag had ik Harvey warm gewandeld in rechte lijnen in de schapenwei, voordat we begonnen met balkjes en de clicker. In stap over de balkjes had ik nog niet door dat ik te vroeg klikte, maar toen ik hem in draf een sprongetje wilde laten maken, kwam ik er pas achter dat ik te vroeg aan het klikkeren was geweest, want direct na de sprong stopt hij voor de klik en wortel, en dat is dus ook de reden waarom hij er zo traag & lomp overheen ging, hij was al voor de sprong aan het denken aan remmen :+

Volgende keer laten uitlopen/draven na de sprong/balkjes, voordat we de clicker gebruiken :)*

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-20 21:26

Eergister de weg op geweest voor een wandeling en drafje (met hoefschoenen). Hij draafde heerlijk lange passen, kop erop en wind door de mannen. Vind het altijd prachtig om zo’n krachtig beest naast me te hebben rennen <3


Afbeelding

Dit was eergister avond: toen heeft hij De Witte Tas ontdekt. Die neusgaten en ogen waren zo groot :')


Afbeelding

Afbeelding

Deze zat vol schapenwol. Hij vond het héél spannend. De zak was door de boer achtergelaten vlak bij het hek van onze wei. Hij probeerde zelfs weg te rennen toen ik ‘m uit de wei haalde, en we richting de stallen moesten. Zo zie ik Harvey niet vaak! Hij was erg alert en best lang, ook nog bij de stallen.

Gisterochtend dus besloten met de clicker en worteltjes Witte Zak Training te doen :Y) Binnen 5 minuten raakte hij de zak aan, meerdere keren. Trillend op z’n benen, maar hij deed het


Afbeelding

Afbeelding

Vandaag was de temp FLINK gedaald, en was Harvey lekker fris. We hebben gelongeerd en hij zag overal spoken, is af en toe geschrokken van who knows what, en heeft ook lekker gebokt. Desondanks luisterde hij PERFECT naar alle dingen die ik vroeg


Afbeelding

Afbeelding

En vanavond is hij op de Theraplate geweest en hebben we Witte Zak Training verder opgepakt. Ik kon nu op de grote zak zitten en bewegen terwijl hij redelijk dichtbij was en niet schrok van de bewegingen en kraakgeluiden :j


Afbeelding

Gekke paar dagen gehad dus maar toch vooruitgang!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-20 00:34

Heeft iemand een idee waarom paarden hun eigen verse mest eten en verse mest van anderen? Ik heb Harvey dit nu een paar keer zien doen de afgelopen week, heel apart. Vroeger deed hij wel eens heel droge mest eten maar nu gaat hij voor de verse nog dampige!

Ik heb begrepen dat ze het van andere paarden eten als ze tekorten hebben, maar waarom zou hij zijn eigen natte mest eten >;) ?

Heb onlangs wormen telling laten doen door poep op te sturen en hij had 350ecg, dus een wormkuurtje is nu onderweg (tussen 200 en 1100 ecg is midden geval - dus nog niet ernstig- maar moeten ze wel een kuurtje).

Zijn diet is twee maanden geleden ook afgestemd door onafhankelijke voedingsdeskundige dus ben een beetje in de war nu haha. Hij staat 7-8 uurtjes per dag op gras (laag gras en stripbegrazing), en heeft twee soorten hooi en ook stro beschikbaar de rest van de tijd. Hij krijgt zout, magnesium oxide en biotine bijgevoerd en een Daily Essentials poedertje, samen met wat gemalen lijnzaad en dit alles gemixt in gedroogd kruidengras... Dit is wat hij elke ochtend in een emmer krijgt zeg maar.

Omdat hij boller aan het worden is ben ik wat huiverig met meer gras geven dan dat hij nu al heeft. Hooi zit in fijnmazige netten. Ik moet namelijk ook rekening houden met de Shetlander, die heb ik liever ook niet te dik en op teveel vers gras...

Enig idee waarom hij verse mest aan het eten is? Hij zit er echt op te smakken!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-20 15:17

Ja apart he... Ik weet ook niet zo goed of ik er nou per se wat mee moet doen. Als hij zo zijn behoefte verzadigd, dan tja, waarom niet? Ik ga er in ieder geval nog even wat over opzoeken! Ben wel benieuwd.

Gister had meneer vrij, en eergister hebben we weer lekker een heuvelwandeling gemaakt, helemaal naar boven en terug. Was flink zwoegen haha. Maar ik denk dat we het wel onder het zadel kunnen volgende keer :)*

Want vanmorgen hebben we weer gereden :):)
Ik had niet dat plan maar gebeurde gewoon zo.
Opgezadeld wat grondwerk gedaan, echt heel basic wat rondjes gestapt, gedraafd en disengaging oefenen. Daarna met mn leadrope wat heen en weer gegooid over zijn lijf, en daarna het touwtje van de carrotstick heen en weer gezwiept door de lucht en geslagen op de grond (van hem weg). Hij deed het super, als je je bedenkt dat ik dit zeker een jaar niet gedaan heb :')
Laag sprongetje neer gezet en daarmee gespeeld, online.

En toen dacht ik, ik ga er gewoon op en over dat sprongetje <<) Had een bijzonder flow van zekerheid vanmorgen haha. Wel eerst wat rondjes gestapt en in stap erover etc, maar daarna lekker in draf. We zijn er zeker meer dan 5x over heen gegaan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Trots op hem!

(rijschoenen, rijbroek, beter dekje met andere inlages, en beugeldraaiers zijn onderweg :+ Ik zou ook graag nog korfbeugels willen. Weinig klopt, en veel voelt niet optimaal, maar wordt aan gewerkt!)

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-20 22:17

Dank je wel :) Het gaat idd lekker zo, ik hoop dat we dit kunnen vast houden :j Hij is inderdaad best veranderd sinds we hier staan! Maar ik ook. Zeker afgelopen paar maanden.

Mijn goal voor dit jaar is het buiten rijden zodanig 'normaal' te laten worden tussen ons, dat we in de winter niet gebonden zijn aan aan de hand wandelen, of in stap rijden in onze modderige 'bak'. Dit is wel erg leuk, maar hij heeft meer nodig om een sterker lijf te krijgen en te behouden, en ik heb niet zo'n zin om elke dag zelf km's te lopen :') Ik ga liever in het zadel de heuvel op of de weg op en wat draven etc :) Dus deze zomer wil ik dat graag ons aanleren. Helaas heeft corona een beetje roet in het eten gegooid want mijn dochtertje is nu dus veel thuis ipv op school dus even een ritje maken op de weg of boven op de heuvel kan ik nu niet zelf oefenen omdat zij mee is naar stal :+ Vanaf volgende week gaat ze weer naar school, dan heb ik 6 weken tot het zomer vakantie is en we hetzelfde thuis zijn verhaal hebben :') (manlief is in buitenland aan het werk en omdat de grenzen van het eiland dicht zijn kan hij niet thuis komen...)

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-20 19:33

Ha! Gister dacht ik nog dat het niet zou kunnen maar vandaag deden we het *\o/* Ik had weer de drang om te rijden en Harvey voelde goed dus zonder grondwerk zadeltje erop, wat rondgestapt, opgestapt, wat meer rondgestapt en toen de wei in! Mijn dochter had haar denkbeeldige paard bij zich en die draafde dus naast ons mee :') Uiteindelijk zelfs de heuvel opgeweest (in draf! Ik gleed zowat achteruit het zadel af) en eenmaal boven lekker rondgekeken en ook wat gedraafd *\%/*

Het voelde ZO goed en vooral ook veel minder groot en open dan ik dacht! Bijna vertrouwd. En Harvey was perfect.

Foto’s gemaakt door Fee, dus niet heel recht :Y)

Afbeelding
Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot en 79 bezoekers