[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:52

Ziet er echt zeer goed uit hoor! Erg veelbelovend.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 22:39

Foto en droes!

Nieuwe deken binnen! 150 grams van QHP, zit ook een afneembare nek bij (los te koop dan). Heb maat 195 besteld en fleece dekentje past er nog onder :).

Afbeelding

Vandaag voor de derde x op rij gelongeerd. Gister was hij heel slaperig dus heb ik hem na paar passen draf al laten stoppen. Vond het een beetje zielig :') vandaag was hij wakkerder. Hij sprong zelfs in galop aan toen ik het vroeg! Hij viel na twee passen wel helemaal uit elkaar weer terug in draf maar heb hem flink met stem beloond want voorheen lukte het hem niet (heel hard draven)!!! Op de andere hand galopeerde hij ook netjes aan maar op het verkeerde been, toen wisselde hij en viel weer helemaal uit elkaar. Wel goed geprobeerd! Zo trots.


Oja en bij mijn buren, een pensionstal met ongeveer 50 paarden, is droes vastgesteld -O- elke dag rijden er zeker vijf paarden voor mijn deur langs, even rondje uitstappen of gewoon buitenrijden. En ik rijd met mijn auto elke dag door tientallen hopen mest heen. Het pad van mij naar de manege is zo smal dat als ik een tegenligger tegenkom, 1 van oms achteruit moet :'). Mest ontwijken is dus ook niet makkelijk. En ik moet die weg over, langs de manege, elke dag...
Vind het best eng! Heb gelezen dat het paard in quarantine staat en de manege gesloten is. Wat een pech voor die stalling, zo sneu! Hopelijk blijft het eiland dit keer wel gezond, want twee jaar geleden is het verspreid...

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 00:02

Oke, heel even...

Vandaag zonder lijn 'gelongeerd', en zoals de dagen ervoor geoefend met spiegelen en tempo's terwijl ik op schouder/buikhoogte een klein beetje met afstand ertussen meeliep. Aandraven ging zoals de dagen ervoor nu ook prima, ik rennen hij draven, en dat zonder lijn! Blij! (Ik gebruik nog wel commando 'drrrrrraf' maar alleen dat komt soms gewoon niet over en als ik mee begin te rennen, als is het maar gehups op mijn plaats, dan reageert hij zoveel actiever! Van zweep gebruik worden we allebei niet vrolijk. Zwaar ding en minimaal resultaat)


En toen - ik dacht niet na maar het voelde zo goed - gallopeerde ik aan. En hij ook!!! En hij deed ook een vreugdesprong! Kop omlaag geschud, één voorbeen gooide hij omhoog, achterhand eronder. Whoehoe! Gelijk afgeremd, hij ook in draf, daarna stond ik stil en draaide hij naar mij en hield halt. Flink beloond met alles wat ik had, en mijn mondhoeken scheurde bijna van die glimlach. Hij heeft nog nooit echt enthousiasme laten zien in de bak!

Man wat ben ik blij!!!

Dit bedoel ik een beetje, filmpje van iemand anders maar dat hupje bij aangalloperen maakte Harvey dus ook.
https://instagram.com/p/BLeLlOxDMsm/

Selima

Berichten: 632
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 01:22

Wat een leuk paard, Harvey! Ik hou wel van 'wat' bloed. :D

Ik vind het interessant en fijn om te lezen hoe serieus je met hem aan het puzzelen bent en steeds heel langzaam maar zeker met hem vooruit gaat, in alle opzichten, ondanks dat het niet makkelijk zal zijn.

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:24

Wauw, super zeg!!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 14:29

Afbeelding

Zo sjokt meneer tegenwoordig achter mij aan als we op het (stille land)weggetje lopen. Volgens mij moet ik een nieuwe route gaan bedenken := Voor het eerst op blote voeten trouwens! Ging prima maar het moet vooral niet langer.

Afbeelding

Voor de wandeling ook 15 minuutjes gelongeerd in vreselijk natte bak. Voornamelijk gestapt dus. Doorstappen op zwaar nat zand is al een oefening op zich! Ook nog wat gedraafd hoor, maar dat was best lastig (ook voor mij haha).

Ook heb ik vanmorgen voor het eerst de Radius Rasp uitgeprobeerd want die was eindelijk binnen. Wat een fijn ding! Heb wat van zijn teen gevijld. Daarna alles met water gereinigd zodat ik goeie foto's kon maken voor Scoot Boot. Want dat lijken me geweldige schoenen *\%/* Hopelijk krijg ik snel antwoord met de juiste maat.

Dan gaan de Equine Fusions schoenen in de verkoop, want die hebben we niet meer 8 uur per dag nodig en beginnen ook te draaien nu zijn teen beter wordt bijgehouden.

Allemaal kleine stapjes vooruit!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 14:39

Mijn merrie trekt net zo'n hoofd (kan nog iets chagrijniger) als ik te vaak hetzelfde rondje met haar loop. Ander rondje doet meestal wonderen :j

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 16:35

Vooruitgang foto van de voorste hoeven!
Van 25 september tot 17 oktober.


Afbeelding


Die plek op de achterkant van zijn hielen is van de hoefschoenen, soort van eelt en kaal aan het worden.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 14:48

Ik heb alleen jou berichten gelezen, maar wat ben jij een mooi paardenmens zeg! ik ben heel benieuwd hoe alles verder gaat en al je zeker volgen :D

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 15:53

woepsie90 schreef:
Vooruitgang foto van de voorste hoeven!
Van 25 september tot 17 oktober.


[ [url=m/CHzZQ3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die plek op de achterkant van zijn hielen is van de hoefschoenen, soort van eelt en kaal aan het worden.


Mooie vooruitgang, ik neem tenminste aan dat de bovenste de nieuwste is :+
Zou zelf wel minder over de wand vijlen, maak je hem alleen maar zwakker van.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 16:54

Azmay schreef:
woepsie90 schreef:
Vooruitgang foto van de voorste hoeven!
Van 25 september tot 17 oktober.


[ [url=m/CHzZQ3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die plek op de achterkant van zijn hielen is van de hoefschoenen, soort van eelt en kaal aan het worden.


Mooie vooruitgang, ik neem tenminste aan dat de bovenste de nieuwste is :+
Zou zelf wel minder over de wand vijlen, maak je hem alleen maar zwakker van.


Klopt, maar was er laatste x niet bij en toen heeft ie het toch gedaan :(

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 17:56

Ladybird schreef:
Ik heb alleen jou berichten gelezen, maar wat ben jij een mooi paardenmens zeg! ik ben heel benieuwd hoe alles verder gaat en al je zeker volgen :D


Wat een lief compliment zeg :o

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 17:59

Even kleine update:
Harvey heeft gister 1 hoefschoen gesloopt (Fusion). Maar sinds gister moeten ze ook van het ene weiland achterin naar het nieuwe weiland voorin gebracht worden, voor enkele uurtjes om te wennen. Maar dan moet hij over dat pad. En de schoen kan ik voor stap nog wel gebruiken, maar ik wilde eigenlijk even zien hoe hij het blootvoets op dat pad deed... En dat ging hartstikke keurig *\o/* Hij liep af en toe wel in de rand maar is geen één keer gezwikt/gestruikeld en liep ook niet zwaar op zijn schouders (snap je...). Zo blij!

Dit was het pad in de zomer. Nu ligt er iets meer modder dus zijn er iets minder steentjes. Maar nog steeds te veel steentjes naar mijn zin hoor :+

Afbeelding

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-16 22:37

Even van mij afschrijven als dat mag :o

In de avond wordt Harvey altijd door stalgenootje binnen gehaald. Ik doe haar paard in de ochtend.
Ik had gevraagd om hem geen fleece op te doen, want twee ochtenden terug trof ik hem klammig aan en had hij amper gegeten en waren zijn hoeven warm.

Maar ik ontving net via Facebook berichtjes van ander stalgenootje, dat ze zich zorgen maakte om Harvey want er was tocht in de stallen en best koud, of ze een fleece deken op mocht doen. Ik zei gelijk 'bedankt, ja hoor hij hangt daar en daar, bedankt voor je zorgen en hulp'.

Maar toen kwam er nog veel meer achteraan!
Het kwam erop neer dat ze vond dat mijn natuurlijke aanpak niet geschikt is voor Harvey, want het is geen 'hard' ras en zij heeft vroeger ook volbloed gehad. Ze vond hem te dun en wil hem niet nog meer gewicht zien verliezen door zichzelf warm te houden.

Ik legde uit dat ik er vanmorgen en om 3 uur in de middag was, en hem op meerdere plekken gevoeld heb en hij voelde warm/lauw aan (hij was zonder deken vandaag, met wind/zon/wat spettertjes).

Zij zei dat ze niet snapte dat hij warm aanvoelde want haar twee paarden voelden niet warm aan onder hun mediumweight winterdeken! Wat ze daar nou mee bedoeld te zeggen...? Ik zei dat het niet mijn intentie is om hem nooit een deken op te doen, want ik heb (winter)dekens klaarliggen. Alleen vandaag vond ik het niet nodig.

Ik legde uit dat de dierenarts vorige week was geweest en hij zei dat Harvey bijna te dik was met zijn hangbuik. En toen texte ze terug: 'I have to disagree, you can see his hipbones, his ribs, backbone, and his neck is really thin'. En ja, ze snapte dat hij in slechte staat naar mij kwam en ik hem probeer op te knappen, maar ik moet hem warm houden zodat hij niet nog meer gewicht verliest. Ze snapt ook dat dit niet leuk is om te horen maar ze kan het niet aanzien om hem zo te zien en kon dit niet negeren.

- Ik heb zo goed mogelijk geprobeerd het letterlijk te vertalen.

Helaas is zij trouwens de dochter van de staleigenaar :(. Met de staleigenaar is het altijd wel gezellig, kletsen elke dag en help haar vaak wel bij iets. Hoop niet dat ze al te veel partij trekt en ze twee tegen één gaan...

Hij was vrolijk en wat wild vandaag met zijn koppie omhoog en kijkerig tijdens het wandelen en in de wei ging hij gelijk eten. In de middag hetzelfde. Wss door de wind, dat zijn hoofd niet naar mij stond.
Hij stond dus zonder deken vandaag, ondanks de wind en af en toe zonnetje en wat spettertjes. Nou hoorde ik van dat andere meisje dat het vlak voor het binnen brengen vanavond was gaan regenen en dat hij het daardoor wel wat koud had gekregen, waarschijnlijk. Maar ze heeft hem daarna eventjes gepoetst, toen hij binnen stond.

Mezelf verdedigen is iets wat niet nodig zou moeten zijn, en ik heb ook genoeg gezien om over haar en haar paardjes te zeggen maar zo ben ik niet. Daarnaast was ik al een buitenstaander als buitenlander maar ik hoop dat het nu niet nog erger wordt. Dat ik als enige deze weg kies zegt imo niet gelijk dat ik raar ben? Dat de rest de andere weg volgt maakt hen toch niet normaal?

Mijn bedoeling is dus al de hele tijd Harvey natuurlijk te houden, zover mogelijk uiteraard. Ik wil niet over zijn grens heen gaan! Zo kan hij zonder deken op de goede dagen een lekker vachtje krijgen, wat hij nu ook doet, yay! Zelfs zijn hoofd is harig <3. Zonder ijzers maar met schoenen. Voedsel op verschillende plekken ophangen en wilgentakken knippen. Geen suiker en ander slecht krachtvoer. Bitloos en boomloos. Qua medicijnen ben ik niet heel natuurlijk, al heb ik voor wondjes wel honingzalf enzo liggen. En ik rijd misschien nog niet maar ik geef hem wel elke dag beweging en een poetsbeurt.

Er staan bij Harvey 5 paarden in de kudden: een andalusier, tinker, trekpaardxtinker, welsh B, welshxtrekpaard. Allemaal staan ze al een maand in hun regendeken met nek, de andalusier zelfs met een 100grams op. Ook op de zonnige windstille dagen. DIT vind ík raar! Zo zijn er nog meer dingen, want bijna alle paarden die niet bereden worden, hebben ijzers!

Nou goed. Het zit me best dwars. Het idee dat ik morgen 2x naar stal ga en misschien dezelfde dingen te horen krijg... Maar ja, kan moeilijk weglopen als ik hen zie, ik wil niet gelijk negatieve sfeer krijgen. En ik hoop dat ik rustig en goed engels kan blijven praten, zonder verdrietig te raken. Dat doe ik nogal snel namelijk :o... Vind het sowieso lastig om sterk te blijven als iemand iets over mij te zeggen heeft. Zal in het engels niet veel makkelijker zijn.

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 22:57

Wat vervelend ts, maar staleigenaar of niet: een keer een opmerking is fijn, daarna niet meer. Het is jouw paard, niet de hare.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 23:26

Is altijd lastig als iemand anders zich ermee bemoeid en het beter denkt te weten. Je moet voor ogen houden dat ze het beste met jullie voor heeft en waarschijnlijk bezorgd is.

Geef gewoon aan dat je het fijn vindt dat ze zich bezorgd maakt en dat je over haar advies na zult denken maar dat het uiteindelijk jouw paard en beslissing is!

Dat de andere paarden wel dekens op hebben en ijzers is ook niet raar maar gewoon een beslissing van hun eigenaar. Die hebben gewoon een andere visie en net als jij het fijn vindt dat je geen kritiek krijgt op je keuze vinden die eigenaren dat ook fijn.

Het is toch geven en nemen op een pensionstal. Ik zal bepaalde dingen ook anders of niet doen dan mijn stalgenoten maar goed hun paard-> hun keuze (of het moet heel extreem zijn..)

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 08:01

Ja dat is lastig. Probeer het je niet aan te trekken en vooral niet mee te doen door je ook negatief uit te laten over een ander. (Helemaal niet over de dochter van je stalbaas)

Verder is het inderdaad goed om naar je paard als individu te kijken. Mijn kerngezonde EV kon helaas ook niet zonder deken en heeft ook nooit een wintervacht aangemaakt. Ik probeerde het elk jaar zo lang mogelijk te rekken voor ik een winterdeken op deed, meestal pas november, tot ik door had dat ik elk jaar "te laat" was. Hij verloor gewicht en kreeg last van stijve spieren.

Dus houdt het inderdaad goed in de gaten. Maar dat doe je dus al. Het is per paard altijd uittesten wat wel of niet werkt. Her vervelende in jou geval is dat je mensen hebt die met je meekijken en een mening daarover hebben.

Nogmaals trek het je niet aan, doe enkel wat met de goede tips en luister vooral naar je paard.

Whizz
Berichten: 1040
Geregistreerd: 24-06-07

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 08:34

Probeer niet verdrietig te worden TS, of je aangevallen voelen maar wees blij! Het is fijn te weten dat er mensen in je omgeving zijn die zich bij jou en jouw paard betrokken voelen. Het geeft jou de gelegenheid nog eens met een andere blik naar je paard te kijken en te reflecteren op wat je doet. Niets mis mee. Ik vind in jouw geval dat je heel zorgvuldig bezig bent maar dat weet je stalgenoot misschien niet. Kijk met een objectieve blik en doe wat je goeddunkt. Ook van anderen kun je leren, al is het hoe je het zelf niet wilt! Mij lijkt het dat je goed bezig bent en dat in het voordeel is van je paard. Lekker blote voeten en zonder deken als het kan!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 21:31

Wat een lieve berichtjes heb ik gekregen, dank jullie wel! Dat heeft erg geholpen.
Ben nogal een gevoelige tut en soms is het dan lastig om neutraal te blijven met een glimlach op mijn gezicht. Niet dat ik boos ben, maar ik was gewoon 'upset', dus aangedaan, beetje geschrokken, etc. Weet niet hoe dat in het Nederlands uit te leggen is :o.

Mooi uitzicht in de bak vanmorgen, beurde me wel op!
Afbeelding


Goed, vanmorgen kwam de moeder/staleigenaar dus idd even haar dochter bijstaan. Heb geprobeerd eea uit te leggen en verteld dat ik haar meerdere keren bedankt heb en ik heb haar ook bedankt.

Daarna heb ik Harvey opgezadeld (ja ja), voor een longeerlesje met tuig en een balkje! Had ook hulplijnen bevestigd maar die heb ik gauw afgedaan want dat hielp niet echt. Waarschijnlijk had ik ze verkeerd of te los bevestigd maar ik wilde ze ook niet strakker. Dus lekker weer zonder verder, ook prima :). Harvey was braaf, wakker, redelijk horizontaal met zijn nek en luisterde goed. Vind het altijd wel fijn dat hij mijn emoties niet zo oppikt :o.

Afbeelding

Meneer het sukkeltje. Nou is filmen/fotograferen en longeren tegelijk best lastig en hij heeft het gelijk door en valt dan terug in tempo. Slimmerd.



Als laatste heb ik hem laten aan galoperen door zelf ook te galoperen, en dat deed hij heel krachtig! Hij maakte een mooie sprongetje over het balkje en toen mocht hij weer draven, dus het was amper 1 rondje galop. Meer kan hij ook niet, je ziet dat hij het moeilijk vindt, het volhouden ervan. Aanspringen gaat wel maar verder...

Wat ik sinds kort toevoeg aan onze baksessies, is dat ik aan het einde als afsluiter op het 'opstapblok' ga staan, hem bij me ernaast neerzet en dan lekker knuffelen en kroelen. Hij kijkt altijd beetje twijfelend met oortjes naar achter als ik erop ga staan dus moet hem wel echt meenemen, in vrijheid lukt het niet om hem dichtbij te krijgen, maar ik probeer hem zo duidelijk te maken dat het blok 'goed' is, en leuk :j.
En ons mooie Barefoot bitloze hoofdstel kan ik zo ook nog eens wat vaker uitproberen <3

Afbeelding

Hij is zonder deken naar buiten gegaan, want de zon scheen en zou blijven schijnen en er was geen wind. En 13 graden. Maar toen ik er vanmiddag was om hem in de nieuwe wei te zetten, heb ik zijn regendeken opgedaan, zodat hij aan het einde van de middag als de temperatuur zou gaan zakken, het niet koud zou krijgen.
Vlak voordat ik zijn deken op deed heb ik hem gepoetst, want meneer was vies. En toen ineens voelde ik zijn lijf. Ik ging tiktiktiktik over zijn ribben! Valt niet te zien onder zijn inmiddels redelijk dikke vachtje! Schrok me rot. Denk niet dat dit komt omdat hij zonder deken staat, maar meer omdat hij sinds 1,5 week meer moet werken. Hiermee bedoel ik meer buiten wandelen en vooral meer bewegen in de bak, max kwartiertje/20 minuten stap/draf (maar amper galop). Iets wat hij niet gewend was.

Afbeelding

Afbeelding


Besloten om vanaf morgen zijn ontbijt opbouwend te verhogen (bestaat uit bietenpulp, alfafa met zeewier en lijnzaadolie) en als hij twee weekjes in zijn nieuwe wei staat en dus volledig is gewend aan dat gras, dan zal ik ook een klein beetje avondeten toevoegen!

Oja, en dit is meneer zijn stal, hij maakt er echt een zooitje van. Hij heeft aan de achterkant een deel bedekt met houtkorrels, en dat ziet er 's ochtends dan zo uit. Op 3 plekken in zijn stal hangt hooi dus hij beweegt veel en dat helpt ook niet mee natuurlijk :Y)

Afbeelding

Nogmaals bedankt voor jullie berichtjes! Blij met lieve volgers :o

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 22:02

Vergeet niet dat het werk misschien nu iets oploopt, maar de kwaliteit en voedzaamheid van het gras tegelijkertijd terugloopt. Dus het zal een samenspel zijn. Bietenpulp kun je vrij enthousiast van voeren, verder vooral zorgen dat zijn hooinetten nooit leeg zijn (met drie netten moet dat wel lukken :D )

Ik weet niet wat je uiteindelijke bedoeling met zijn stal is, maar ik ben wel van het oppotten. Mest eruit, gladharken, en op tijd een nieuwe baal erbij.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-16 22:05

Hilary schreef:
Vergeet niet dat het werk misschien nu iets oploopt, maar de kwaliteit en voedzaamheid van het gras tegelijkertijd terugloopt. Dus het zal een samenspel zijn. Bietenpulp kun je vrij enthousiast van voeren, verder vooral zorgen dat zijn hooinetten nooit leeg zijn (met drie netten moet dat wel lukken :D )

Ik weet niet wat je uiteindelijke bedoeling met zijn stal is, maar ik ben wel van het oppotten. Mest eruit, gladharken, en op tijd een nieuwe baal erbij.


Hij komt zaterdag in zijn nieuwe wei te staan die heel de zomer leeg is geweest en dus heel hoog is gegroeid, zie foto. Zal betere wei zijn dan die kale waar hij nu op staat denk ik?

Hij heeft twee 50 liter netten en een kleintje :Y)

Elke dag haal ik mest en plas eruit, veeg het aan en om de dag een nieuwe 10kg zak á £3,50 erop. Maar heb vorige week al besloten om over te stappen op nieuw merk houtkorrels, schijnen meer te absorberen dan deze. Deze worden helaas door de stalling geregeld dus dat andere merk mag ik zelf gaan halen en sjouwen en doen :')

hummer14
Berichten: 145
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 04:46

woepsie90 schreef:
Zo ben weer geweest vandaag! Hij is de hele week dus in de wei geweest en heeft dus geen hooi gehad en ik denk ook dat ik de bakjes die ik voorbereid had te weinig voer bevatte, want hij is wat afgevallen...

Ook heeft ie gekke plekjes op de lip. Tandarts zei al wormen, doe er zout op. Totaal vergeten door te geven aan zijn verzorger! Nu is het uiteraard erger en misschien heeft ie de wormen ook al doorgeslikt. En op zijn bil daar waar zijn staart hangt, zitten harde puntige bultjes. Ook wormen? Wat te doen? Dierenarts bellen of is het makkelijker?


[ [url=m/dpHund.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZUpO27.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Cdgrng.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uRnLHI.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ons paard heeft precies dezelfde plekken op beide kanten van haar lip.
Ik ben benieuwd wat jij er precies mee hebt gedaan.
Zout lijkt mij trouwens erg pijnlijk.
En of de plekken kleiner zijn geworden.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 07:47

Wat betreft het afvallen ga ik met Hilary mee, het zal een combinatie van factoren zijn. Wel is het handig om hem nu scherp in de gaten te houden: hoe is zijn buikvulling? Gewoon even voelen als je er bent.
Mijn eigen paarden konden beide uiteindelijk niet zonder deken in de winter. Bij de merrie is het waarschijnlijk ouderdom, bij mijn ruin is het een ander verhaal, die heeft eigenlijk nooit zonder gekund. Hij werd anders én broodmager én spierbevangen van de regen. Met een deken waren beide problemen opgelost.
Maar anders dan jouw paard maakt mijn ruin van nature ook nauwelijks wintervacht aan, dat is echt een groot verschil.

Bij het longeren zou ik in het vervolg de hulpteugels/touwtjes e.d. lekker achterwege laten. Is weinig natuurlijks aan... wat wel leuk is, zijn dubbele lijnen of een dubbele longe.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 08:43

TS ik vindt nog steeds dat je top ermee bezig bent.

Wat betreft het verhaal over Harvey te doen. Aan de ene kant zullen het spieren zijn (vooral in zijn hals) die hij nu nog mist. En net als bovenstaand zal het afvallen te maken kunnen hebben met minder voedzaam gras + meer werk. Laat je echter niet van de wijs brengen, ik vindt dat je super met hem bezig bent. Andere manier van werken wordt nou altijd raar naar gekeken als het gebruikelijke.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 17:29

Wendy schreef:
Wat betreft het afvallen ga ik met Hilary mee, het zal een combinatie van factoren zijn. Wel is het handig om hem nu scherp in de gaten te houden: hoe is zijn buikvulling? Gewoon even voelen als je er bent.
Mijn eigen paarden konden beide uiteindelijk niet zonder deken in de winter. Bij de merrie is het waarschijnlijk ouderdom, bij mijn ruin is het een ander verhaal, die heeft eigenlijk nooit zonder gekund. Hij werd anders én broodmager én spierbevangen van de regen. Met een deken waren beide problemen opgelost.
Maar anders dan jouw paard maakt mijn ruin van nature ook nauwelijks wintervacht aan, dat is echt een groot verschil.

Bij het longeren zou ik in het vervolg de hulpteugels/touwtjes e.d. lekker achterwege laten. Is weinig natuurlijks aan... wat wel leuk is, zijn dubbele lijnen of een dubbele longe.


Buikje is mooi rond en soepel.

De hulpteugels had ik erbij gepakt om zijn nekspiertjes eens te gaan trainen. Ik heb dubbele lijnen ook geprobeerd maar hij wordt redelijk panisch bij zijn achterbenen (van de week geprobeerd en dat ging mis, hij begon te rennen }:0 ) en lopen terwijl ik (schuin) achter hem sta vind hij ook niet grappig. Voordat ik dit rustig opgebouwd en 'eruit' heb, ben ik weken verder, terwijl hij die nekspieren zo goed kan gebruiken... Mijn bedoeling is lang en laag trouwens, geen krul erin ofzo!
Ik ga ondertussen wel verder hoor, met de lange lijnen. Heb al paar keer geoefend door de achterste lijn over zijn bil heen te leggen, maar was nog niet verder gekomen. Met hoeven krabben is hij ook bij zijn achterbenen altijd wat gespannen.

Wellicht zit ik er binnenkort op, dan kunnen we ook in stap aan zijn nek werken :o