[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 22:31

Ik maakte een snurkend geluid toen ik je stukje weer las over die vrouw.... kan dr toch met mn kop niet bij. Niemand andera die dat doet?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 22:35

Maartje1990 schreef:
Ik maakte een snurkend geluid toen ik je stukje weer las over die vrouw.... kan dr toch met mn kop niet bij. Niemand andera die dat doet?


Hahaha!

Ik had nog 1 andere gevonden dus ik gauw bellen... "nee sorry helaas dat doe ik niet meer, heb mijn camera verkocht".

Haal je advertentie dan weg -:(-

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 13:17

Afbeelding

Afbeelding

Gelongeerd met tuig en een drafbalkje vandaag.

Hij was met poetsen wat afwezig ondanks mijn vrolijke geklets en geknuffel dus het verbaasde me niks dat hij eenmaal in de bak op de volte weer nerveus begon te hinniken. Het jammere is dan dat heel veel paarden terug hinniken en dat concert dus even aanhoudt :') ik deed alsof me neus bloedde en was rustig, en na een minuut of 5 (ook toen ik het balkje erbij pakte) werd hij ook iets kalmer.

Hopelijk neemt dat onzekere gedrag in de bak wat af. Dit was de vierde keer longeren. Bij elk moment dat hij zakt in zijn nek of rustig zijn rondje loopt of zijn oortje naar mij draait of kauwt, etc, beloon ik hem.

Zijn kreupelheid is weer afgenomen! Met de klok mee ging het zover ik kon ging zuiver en tegen de klok in was het nog maar een klein beetje.

De smid was er en als je zijn hiel aanraakt trekt hij zijn hoef weg. Boven zijn kogel is een kleine verdikking, smid zegt dat dit bloed is, vanwege herstel wordt er meer bloed naartoe gestuurd ofzoiets.

Uiteindelijk hebben we het longeren super relaxed en responsive afgesloten en daarna in het midden van de bak lang geknuffeld met zijn hoofd tegen mijn buik. Daarna ergens laten grazen en eenmaal terug bij de wei deze foto's gemaakt. Hij stond wel prima denk ik haha, hij zag iets door de mist heen en heeft heel lang staan staren.

Thermografie
Berichten: 5
Geregistreerd: 20-08-07

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:10

Een thermografisch onderzoek uit laten voeren is een aanrader. Dat geeft enorm veel extra informatie.
Deze kan ik je aanraden, en haar man is hoefsmid. Dus 2 vliegen in 1 klap. Weet alleen niet of ze in jouw regio zitten. http://www.equine-thermography.co.uk/ Anders weet ze vast wel iemand in jouw regio.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 19:44

Dierenarts is geweest.

Harvey liep op beide voltes kreupel in draf. Galop en stap zijn prima, galop doet hij ook graag dus lijkt geen pijn te zijn. Hij draaft ook gewoon lang door zonder problemen, hij laat zeg maar geen pijn zien, maar toch is het niet zuiver. Terwijl hij normaal gesproken het meteen aangeeft, als iets niet goed is, dan wil hij vaak gewoon niet doen wat hem gevraagd wordt. Vooralsnog draaft hij gewoon aan, bij de kleinste hint of uit zichzelf.

Arts heeft zijn beide voorbenen bevoeld, en die voelen goed aan. Niet gezwollen of heel warm. De kogel boven zijn zweerhoef was wel wat warmer dan de andere kogel.

Ook heeft ze zijn zweerhoef met een tang bevoeld, gekeken of er nog gevoelige plekken waren. GEEN reactie, nergens, over de gehele hoef niet!
Wel was de ene helft van de zool zachter dan de andere helft. Het veerde gewoon op en neer toen ze met die tang erop duwde!

De arts stelde dus het volgende voor:
- pijnstilling voor het ongemak
- nat verband, vier dagen lang, elke dag vervangen.
- als er na die vier dagen geen (restant van de) zweer uit is gekomen moet de smid in de hoef verder graven.
- dan weer in het verband, heel lang en elke dag vervangen.
- ondertussen mag hij niet de wei op, alleen op het kleine verharde deel ervoor waar zijn inloopstal ook is. Dit om het verband schoon te houden (terwijl ik een mooie dichte hoefschoen heb...).

Afbeelding

Mijn eerste gevoel zei: waarom snijden als hij niet reageert op die tang? Er is niks gevoeligs!

Maar ja, we weten ook niet of de (volledige) infectie eruit is. Er zijn gaatjes gemaakt op een avond toen hij niet meer kon lopen vd pijn en koorts had, open gelaten om het leeg te laten lopen en de volgende ochtend liep hij weer en was de zwelling weg. Daarna met verband begonnen. Maar heb nooit iets geroken of gezien, ook niet op het verband. Anderhalve week later was zijn hiel zelf nog open gescheurd toen ik net gestopt was met het verband, maar ook nooit de zweer die daar eventueel uit is gekomen geroken of gezien. Het is mogelijk dat het in/door de weide en of regen weggespoeld is natuurlijk...

Dus de zweer kán er nog inzitten...

Als ze het dus als zweer wilt behandelen, dan zou ik dat zo willen doen:
- de wei op met nat verband en hoefschoen
- pijnstilling
- na een week kijken hoe hij loopt
- na een week ook gevoelige plekken hoef testen.
- Indien nog geen gevoelige reactie, NIET snijden en indien nog kreupel thermografie regelen

Wat denken jullie?
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 18-02-17 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:52

Ben toen met hoefzweer ook langer doorgegaan met hoef in de desinfectie zetten. Ook al lijk het goed dan hoef het nog niet goed te zijn een zweer kan zeer lange tijd blijven zitten voor het echt helemaal over/weg is.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 21:54

Heb mijn smid gevraagd wat hij ervan vond om te snijden in de hoef, en of hij denkt dat ijzers de gevoeligheid en dus waarschijnlijk ook kreupelheid weg zouden nemen. Of hij ze sterk genoeg vindt voor ijzers en of altijd gevoelig/zacht zal blijven vanwege 24/7 weidegang?

Antwoord:
Hij is er bijna zeker van dat ijzers de kreupelheid weghalen. Hij weet dat ik niet dol ben op ijzers maar tenzij je de beste leefomstandigheden hebt is blootvoets eigenlijk onmogelijk tenzij je een harer ras hebt...

Op niet alle vragen antwoord gekregen dus :+

Misschien gewoon maar aan de hoefschoenen als ik hem uit de wei haal? Dus in de bak, op het terrein of de weg wandelen, whatever.

Vind het zo zonde om gaten in z'n mooie hoeven te slaan ;(

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:02

Waar ik vroeger heel erg tegenaan liep was dat een hoop hoefsmeden hoefschoenen liepen af te kraken. Tot die van mij zijn ijzers incl. stukken hoef eraf getrapt had. Gevolg konden geen ijzers meer onder geslagen worden. Vanaf dat moment mijn eigen weg in gegaan en zelfs het zelf bijhouden van de hoeven steeds meer gaan doen (dus in het begin wel onder begeleiding van een smid).

Uiteindelijk zelfs een smid gevonden die hierin heel fijn uitleg geeft en een die wel open staat voor hoefschoenen. Laat mij werk minimaal 1x per jaar of als ik een keer geen zin heb om zelf te doen controleren door hoefsmid.

Krijg ook vaak commentaar want doe tussen traditioneel en natuurlijk bekappen in. Hoe dit kom zo zelf ontwikkelt door te kijken naar mijn paard en waar mijn paard het fijn op doet. En door niet te doen wat andere mensen zeggen.

Soms is een stukje luisteren naar je eigen gevoel en naar wat je paard probeer duidelijk te maken niet zo makkelijk. Ik heb er in ieder geval jaren over gedaan. Maar 29 oktober 2017 heb ik hem ook alweer 17 jaar. <3

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 22:14

Hahaha dat klinkt zowat hetzelfde als hier :D
Gelukkig is mijn smid niet tegen schoenen. En nadat hij de ijzers eraf bleef trappen hebben we lijmijzers geprobeerd. Helaas ook niet goed.

Dus nu probeer ik het blootvoets en ik had schoenen. Helaas is hij uit de schoenen gegroeid (kwam ik paar dagen teeug achter) dus heb momenteel even niks.
De hoeven zijn nu sterker dan vorige zomer toen ik hem net had, maar ben bang dat ze weer afzwakken als er ijzers onder komen. Heb gelezen dat dit vaak gebeurd (vanwege nagelgaten, verminderde doorbloeding omdat hoef de grond niet meer raakt, vertraagd groei, etc)

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 22:22

Probleem met lijmijzers is volgens mij ook dat die lijm niet zo heel goed tegen modder kan. Een van de reden waarom ik die niet geprobeerd heb. Laat ik nu mijn fjord nu voornamelijk in klei omgeving hebben dus.

Dat de stukken eraf vliegen is eigenlijk niet gek. Je moet rekening houden dat de buitenwand harder groeit dan de rest en dan krijg je heel snel dat de buitenste rand gaat brokkelen.

Hier een woensdag buiten gereden op het asfalt en dus ook gewoon 1,5 uur op het asfalt gelopen. Hij wilde zelf ook niet in de berm lopen. Wil eigenlijk heel graag een setje rondom dallmar clogs. Dus als ik dit jaar naar Equitana gaat zorgen dat ik alle foto's en maten opgeschreven heb. Gebruik alleen hoefschoenen bij heel veel buitenrijden en als de hoeven te kort dreigen te worden daardoor.

Zit alleen nog te twijfel voor de gewone dallmar clogs of de combi (minder slijtage aan de schoen zelf). Schoen moet uiteindelijk ook nog aangepast worden door hoefsmid aangezien deze schoenen in zekere mate aan te passen zijn.

Jep hoeven veranderen zodra er geen ijzers meer onder zitten ben ik ook achter gekomen. Stalgenoot is nu blij met zijn ouwe schoenen.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 00:26

ik vind het een raar advies van de veearts. Als het paard niet reageert op de tang, ga je de boel toch niet in de week zetten??

je maakt nu heel veel kosten voor je paard, door van alles en iedereen te proberen. Waarom probeer je niet een keer de ijzers en als de problemen daar niet mee overgaan, weet je het meteen voor altijd.

Ik heb al eens eerder geschreven dat mijn 2 ev's niet zonder ijzers konden. Dit geld niet voor alle, maar wel voor heel veel. Zelfs in het land liepen ze niet rad zonder ijzers. bij een nat jaar, vliegen deze er helaas wat vaker af, maar afgelopen jaar gelukkig eens niet ;) Steeds kreupel moeten lopen, is ook zielig, toch??

Ev's zijn ook redelijk kleinzielig. Met het minste wondje kunnen ze heftig reageren, maar over is over. Dus vandaag stokkreupel, morgen kan het totaal over zijn.

succes met Harvey

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 00:39

santos schreef:
ik vind het een raar advies van de veearts. Als het paard niet reageert op de tang, ga je de boel toch niet in de week zetten??

je maakt nu heel veel kosten voor je paard, door van alles en iedereen te proberen. Waarom probeer je niet een keer de ijzers en als de problemen daar niet mee overgaan, weet je het meteen voor altijd.

Ik heb al eens eerder geschreven dat mijn 2 ev's niet zonder ijzers konden. Dit geld niet voor alle, maar wel voor heel veel. Zelfs in het land liepen ze niet rad zonder ijzers. bij een nat jaar, vliegen deze er helaas wat vaker af, maar afgelopen jaar gelukkig eens niet ;) Steeds kreupel moeten lopen, is ook zielig, toch??

Ev's zijn ook redelijk kleinzielig. Met het minste wondje kunnen ze heftig reageren, maar over is over. Dus vandaag stokkreupel, morgen kan het totaal over zijn.

succes met Harvey


Zeker zielig :(
In de wei loopt hij niet kreupel. In het zand een klein beetje. En alleen in draf.

Ik ga schoenen bestellen, kunnen ook nog dampening pads in. Als hij dan ineens minder of niet kreupel loopt buiten de wei weet ik gelijk meer. Dat lijkt mijzelf beter dan ijzers uitproberen want dan zitten er weer gaten in die moeten uitgroeien... de hoefschoenen kan ik weer doorverkopen als het dat niet blijkt te zijn, die zijn erg populair.

Als ik meer met hem ga wandelen op het harde (nu amper vergeleken met maanden geleden toen hij zuiver liep) en keratex hoof hardener ga smeren, denk ik dat hij blootvoets kan blijven...

Dat snijden snap ik ook echt niet :n

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 09:59

Oef ik zou ook denken.. waarom snijden in die hoef? Ik zou ook meer voelen voor jouw plan, en dan ijzers nog als uitvalbasis houden. Werken de schoenen niet, kunnen ijzers altijd nog :j

Respect voor hoe je alle kanten blijft bekijken en verder blijft zoeken in zijn belang!!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 15:26

Dank je Leo :o

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 21:29

Mijn gevoel van paar maanden geleden klopt...

Harvey heeft vrijdagavond een extra stuk wei erbij gekregen. We wilden dit nu doen nu het gras nog niet zo rijk was om koliek te voorkomen. De wei waar ze op stonden en nog steeds naar te kunnen begon wel erg stuk te gaan, dus nu wat meer ademruimte.

Dus zaterdagochtend kwam ik daar en zag een heel hyper paard. Schudden met z'n hoofd tijdens poetsen en deken afdoen, al hinniken toen we net het hek van de wei uitwaren, weg willen lopen en obsessief veel kauwen en likken. Heel gespannen en veel energie. Ik had mijn dochter mee en de arts zou komen. Hinniken bleef doorgaan en tijdens het longeren (voor de arts om te zien hoe hij liep) heeft hij hard gerend. Heel erg afgeleid toen er ander paard aan kwam, hij draaide ineens om en gilde erachteraan. Ga maar door. Er waren ook momenten dat hij echt op mij lette en luisterde want hij wilde mijn hulp, hij was echt niet blij.

Eenmaal terug in de wei weer deken om en daarna stormde hij weg, aan het einde plofte hij neer om te rollen en daarna trok hij weer een speurt.

Zo heeft hij zich nog niet eerder gedragen!

En eenmaal thuis viel het kwartje.
Het komt door het andere en vele gras!
Net zoals paar maanden terug toen Harvey ineens ging steigeren met naar de nieuwe wei lopen en hyper was, etc. Had er toen ook een topic over geopend omdat ik twijfelde wat te doen.

[OPG] Gedragsverandering door ander gras?

En dit was het gevolg

[VNA] Hoe connectie met paard terug krijgen?

Vandaag was hij nog steeds onrustig. Nam niet de tijd voor zijn ontbijt, heeft het ook niet op gegeten, hoofd hoog, veel kauwen en likken toen ik z'n deken ging doen, beetje kattig doen bij de singels. Hij was 1 brok energie. Hek weer open en hoppa, in galop er vandoor.
Er was ook absoluut GEEN hooi gegeten terwijl dat normaal wel het geval is.

Gelukkig heeft hij vakantie sinds gister totdat mijn man terug is uit het buitenland, die komt over paar dagen thuis. Eerst even wennen aan het gras en daarna weer even kijken hoe we ervoor staan, letterlijk en figuurlijk.

Heb zijn ontbijt overigens aangepast in hoeveelheid, met zoveel nieuw gras erbij.
Laatst bijgewerkt door woepsie90 op 19-02-17 21:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 21:37

Lieve TS ik lees al een behoorlijke tijd mee en twijfel al een behoorlijke tijd of ik wel of niet zou reageren..

Ten eerste, ik ben pro natural horsemanship op eender welke manier het beste past bij mens en paard. Het is dus niet dat ik een klassiek voorbeeld ben van 'wat de boer niet kent vreet um niet'

Ik denk dat de aanpak die jij nu bij Harley gebruikt niet werkt voor jou, hem of voor jullie als combinatie. Een paard mag zich niet zo gedragen zoals jij omschrijft enkel en alleen door 'ander' gras. Steigeren is op elk moment als dit niet wordt gevraagd zeer ongewenst en zelfs gevaarlijk gedrag. Een paard gaat niet steigeren door anders gras, ook niet door andere voedingsstoffen. Zeker niet als in jouw geval jouw paard continu de beschikking heeft over voldoende bewegingsvrijheid.

Jouw paard is niet gehoorzaam genoeg, en waarschijnlijk is hij hierdoor onzeker en wordt gespannen.. Naar wat ik lees krijg ik de indruk dat jij Harley geen duidelijkheid kan verschaffen, omdat je zelf niet goed weet waar je mee bezig bent en wat je wilt.. Je zoekt excuses voor Harley waarom hij zich zo gedraagt zoals hij doet, terwijl hij in feite ongehoorzaam is/ongewenst gedrag vertoont zoals: steigeren, dribbelen, trekken, niet opletten op jou.
Wees duidelijk naar jouw paard, wat verwacht jij van hem? Wees niet te onzeker over de bak.. Hij kan het echt wel.. Nu jij nog..

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 21:48

Netjes neer gezet Balou_k, ik deel je mening.

Los ervan dat Harvey nu niet goed loopt begrijp ik niet waarom je hem niet zwaarder aan het werk gezet hebt. Zowel aan de longe maar vooral onder het zadel. Hij geeft aan alle kanten aan dat hij uitdaging zoekt. Hij is immers renpaard geweest, kent heel goed de ruiter op zijn rug, waarom dit nu opeens niet meer doen?

Hij gaat je nu ontzettend uitproberen omdat hij elke keer een stapje verder ontdekt wat toegestaan wordt zoals stijgeren. Zoals Balou zegt, stijgeren mag absoluut niet zolang jij met hem bezig bent.

Zoek meer uitdaging en werk ipv letten of zijn hoofd laag of hoog is tijdens een rondje wandelen. Een paard wordt niet knetter van ander en nieuw gras, anders zou bijna de helft van de nl paarden opeens gevaarlijk worden zodra het weide seizoen begint.

Ik wil je zeker niet aanvallen ts, sorry als het wel zo voelt. Niet mijn bedoeling

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 22:56

Bedankt Balou en Panama, voor de reacties.
Hieronder wat 'excuses/smoesjes' en persoonlijke hersenspinsels.

Harvey was ná de hoefproblemen stijf in zijn rug en nek, vanwege het pijnlijke lopen. Toen we groen licht kregen om erop te zitten, zat ik er binnen twee weken geloof ik op. Dit was begin december (de hoefproblemen duurde dus erg lang). En die week heb ik zelfs twee keer erop gezeten.

Daarna ben ik op vakantie gegaan, werd ziek tijdens de vakantie, na de antibiotica kuur werd ik weer ziek, ondertussen is Harvey van plek verhuisd en daar is hij nu nog steeds aan het wennen want de stal is gigantisch. En dan de hoefzweer. Dus wat betreft het rijden/werken: dat ligt niet volledig aan mij.

Ik ben het ook eens dat Harvey wat moet doen. Ik had al VEEL eerder meer willen doen. Ik baal hier enorm van, en mis het rijden op zich ook heel erg. Zit nu zelfs over een verzorgpaard na te denken.
Maar IK ga niet doorpushen als hij aangeeft niet blij te zijn in de bak. Hij krijgt alle ruimte om mij te laten zien dat hij het wél kan in de bak, en ik zie het niet. Hij blijft veel hinniken in het begin. Misschien niet als ik erop zit, who knows.

Daarnaast steigert hij nu niet!
Hij steigerde TOEN, in oktober/november. Dit doet hij nu zeer zeker niet. Hij is momenteel alleen hyper actief, en daardoor ongeduldig.
Ook heb ik hem gisteren en vandaag gecorrigeerd bij alles wat hij verkeerd deed. Dat had ik hierboven niet erbij vermeld, en daar wordt natuurlijk meteen op gereageerd. Maar ik heb hem gecorrigeerd. Toen hij hinnikte en weg wilde lopen bij het hek, corrigeerde ik met stem en touw. Mijn dochter liep daar ook en ik was erg streng. Daarna liep hij tot in de bak doodbraaf mee, maar wel smakkend en likkend. Toen hij in galop van de volte afsprong en mij meetrok met longeren heb ik hem ook gecorrigeerd met stem en touw, en hij stond gelijk doodstil mij aan te horen en liep daarna kalm in stap verder.

Ook met de buikgespen van de deken vast maken vandaag, toen hij kattig de hoek om kwam, duwde ik zijn hoofd sterk terug, met een boze "UH!". Daarna was dat ook klaar.

Het enige wat hij doet is mij voorzien van informatie over hoe hij zich voelt.
En het feit dat hij sinds dat de wei open is ZOVEEL meer energie en spanning laat zien verteld mij dat het gras wel degelijk wat doet. Net als in afgelopen herfst.

Wel twijfel ik vaak aan mezelf, ook dankzij Bokt. Ik heb al zoveel met Harvey meegemaakt, zoveel verschillende situaties gehad, en hij heeft al veel lichamelijke ongemakken gehad, dat ik niet precies weet wie nu de échte Harvey is. Het is daardoor moeilijk vind ik, om de juiste omgang te vinden. Ik probeer naar hem te luisteren, te kijken, en daarnaar te handelen. Ik wil niet dingen afdwingen omdat IK dat wil. Ik wil ook geen leiderschap afdwingen met veel (hoge) druk/geweld. Harvey kan vaak ook nog meer spanning krijgen van te harde of ongepaste correcties.

Sinds ik Mark Rashid ken en een beetje dit probeer toe te passen kan ik Harvey gewoon uit de wei pakken. Dat kon daarvoor niet, dan liep/rende hij weg. Dit geeft mij aan dat het goed gaat tussen ons. Ik voelde me ook erg goed over Harvey en mijzelf de afgelopen week. Dat hij sinds dit weekend ineens heel anders is komt denk ik echt door het gras, en over een paar dagen ga ik weer met hem aan het werk en zien hoe hij is. Dán beslis ik wat te doen. Nu probeer ik kalm en duidelijk te zijn, maar waarschijnlijk blijf ik dit doen.

Weet je, als hij gaat rennen in de bak, dan mag hij van mij prima rennen. En dan is hij na vijf minuten ook klaar. Hij wordt niet opgefokter, het helpt hem om te rennen. Als hij zich daarna beter voelt is dat in mijn ogen prima. Hinniken ook, ik ga niet iedere keer mijn stem verheffen of een ruk aan het touw geven als hij hinnikt. Dan versterk ik zijn onrust alleen maar, want hij wil weg, hij wil terug, hij wil niet doen wat we gaan doen. Als ik dan lelijk ga doen is hij er zeker van dat hij weg wil. Dus ik blijf rustig en beloon op de momenten dat hij kalmte toont.

Nogmaals, steigeren is niet voorgekomen dit weekend!! Dat was in oktober november. En dat heb ik toen opgelost met snoepjes bij het loslaten in de wei. Was in één klap opgelost en als ik dan een keertje geen snoepje mee had bleef hij ook keurig staan (in afwachtig uiteraard haha).

Nu is het makkelijker, hij staat op het verharde deel bij de inloopstal, ik doe zijn halster af, open het hek en hij kan zelf weg en doet dat momenteel dus rennend. Dat deed hij voor dit weekend ook niet, dat bleef hij vaak staan om hooi te eten, of omdat ik hem aan het aaien was. Heel lang hoofdschudden met poetsen en deken wisselen heeft hij ook niet eerder gedaan. Net als zoveel likken en kauwen. Dit is verwerken van stress.

Maar, ik blijf onzeker, absoluut! Zo ben ik. Ik denk altijd, overal, continue.

Ik heb nu alles aangepast, zodat hij zich 100% happy kan voelen. Geen krachtvoer meer, gezond ander voer met weinig energie, 24/7 buiten, osteopathie en hoefzorg. Dan weet ik zeker dat dat geen probleem meer is voor zijn gedrag. En als hij nu dus in zijn gedrag dingen laat zien die niet kunnen, dan ga ik daar zeker naar handelen! Maar ik keek graag verder voordat ik dacht dat het aan hem en mezelf lag. Omstandigheden hebben net zo goed invloed!

Soms denk ik dat we dit lichamelijk gedoe meemaken, deze vertraging oplopen, met een reden. Ja, ik ben af en toe wat zweverig aangelegd en kan het ook niet helpen, maar echt, het blijft maar doorgaan :+!

Voordat Harvey verhuisd zou worden heb ik er dus twee maal opgezeten. Bitloos, inclusief lesgeefster.
Mijn idee was: harvey verhuizen, even wennen en dan lekker aan de bak! Ik had allerlei plannen!
En zie hier. Staan we weer stil, vanwege mijn ziekte begin dit jaar, en daarna de hoefzweer die waarschijnlijk weer deze kreupelheid veroorzaakt. Ook viel het wennen aan de nieuwe stal wat tegen, hij vertoont meer onzekerheid dan ik dacht. Dat had ik niet verwacht, omdat de verhuizing naar de vorige stal met veel minder spanning verliep, maar dat was ook een veel kleinere stal.

Ik wil ook echt wat gaan doen! Ik heb zoveel dromen en weet zeker dat Harvey het geweldig zal doen.
Maar voor nu denk ik dat we okay bezig zijn. Wennen aan zijn omgeving, af en toe longeren maar ondertussen kreupelheid in de gaten houden, hoefschoenen bestellen maar als dat niet werkt eventueel ijzers eronder, wandelen op de weg weer oppakken. Zodra hij rustiger is in de bak en niet meer kreupel loopt, zit er dezelfde week nog op!!! Ik wil zo graag...

Maar wel alles in rust en kalmte, met duidelijkheid als het gevaarlijk wordt (stel dat hij lang hyper blijft). Af en toe wil ik ook grenzen verleggen, want hij is geen jonkie meer.

Zo zit het nu in mijn hoofd. En hier voel ik mij zeker bij.

Ik gebruik dit topic eigenlijk vooral voor mezelf als dagboek, reacties zijn altijd welkom!, maar het is zo moeilijk om de realiteit in woorden vast te leggen dat in mijn ogen veel reacties niet helemaal kloppen. Het is ook lastig om iemand die je niet kent en haar paard te beoordelen, via de computer. Mijn manier van typen is misschien ook heel anders dan mijn manier van praten, waardoor het beeld van mij/ons in dit topic misschien ook niet helemaal klopt. Het is lastig vind ik.

Wat ik wel zeker weet is dat het ooit goed komt...

Ik hoop dat er zo iets meer uitgelegd is, wat betreft Harvey en mezelf. Ik wil niet mezelf steeds (hoeven) verantwoorden, maar vond een openlijk & persoonlijk antwoord wel gepast :o

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 23:18

Ik vermoed dat niet 'gras' de oorzaak is van dit gedrag, maar 'ruimte' en 'verandering'.
Hij heeft meer ruimte gekregen (ook al had hij al veel, het is toch meer) en het is anders dan hiervoor. Daarvoor kwam de verhuizing, toen was ook alles ineens anders, en hij is natuurlijk van zijn vorige eigenaar naar jou gegaan (weer anders).
Op je vorige stal heeft hij volgens mij in verschillende weides gestaan, is hij in verschillende volgordes binnen en buiten gezet. Ook alles steeds weer anders. Misschien kan hij daar niet zo goed tegen. Wellicht kan hij dit beter handelen als de basissituatie al langere tijd hetzelfde is, dus bijvoorbeeld 6 maanden alles hetzelfde en dan de nieuwe wei erbij, maar alle andere dingen blijven hetzelfde.
Ik heb zo'n merrie. Inmiddels is ze wat ouder en wijzer geworden en voelt ze zich op haar plekje tussen de andere pony's. Als ze iets spannend vindt, gebruikt ze mijn ruin als aanklamppunt. Ze loopt dan rond als zijn schaduw, en als ze zich weer vertrouwd voelt, weekt ze zichzelf langzaam los.

Ik snap eerlijk gezegd de posts van Balou en Panama ook wel, maar momenteel heb je wel een goed 'excuus' (qua kreupel zijn en zelf ziek zijn) om niet gelijk door te pakken naar rijden. Ik ben echter wel van mening dat je je paard veel meer kunt uitdagen en best wat meer van hem kunt vragen, maar dat vind je zelf ook :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 23:25

Ja dat vind ik zeker zelf ook. Had eind januari zelfs een rijles gepland staan met mijn instructrice, zo zeker wist ik het.

Thanks Hilary, fijne reactie :o

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 23:30

Beste TS,

De hoef en andere lichamelijke ongemakken en problemen buiten beschouwing gelaten vind ik alsnog dat je te 'soft' met hem om gaat. Ik zal proberen uit te leggen wat ik hiermee bedoel.

Je zegt bijvoorbeeld dat jullie 'net' op een nieuwe stal zijn, maar Harley en jij staan hier 'al' vanaf 1 januari dit jaar. Daarbij was jouw hoofdreden om te verhuizen het feit dat Harley zich dan beter zou voelen en juist rustiger zou zijn door het vele buiten staan. Ik heb juist het idee dat je hier minder begeleiding/controle om je heen hebt en het voornamelijk minder goed gaat.
Het is waar dat een paard een vrij lange tijd nodig heeft om geheel aan een nieuwe plek te wennen. Maar een paard, van welk ras ook en van welke leeftijd ook heeft geen anderhalve maand tijd nodig om braaf, rustig en gecontroleerd mee te stappen aan de hand over het terrein naar de bak.
Jij zegt dat Harley hierbij nog steeds spanning opbouwt die hij lastig kwijt lijkt te raken en waarbij hij tijdens het longeren en/of grondwerk afgeleid lijkt te zijn. De enige reden dat Harley dit zo toont is omdat jij hem geen leiding kan geven.

Dat je je paard niet rijdt zal je mij niet over horen, dat je weinig met hem werkt maakt voor mij ook niks uit. Ik vind alleen dat als je met je paard bezig bent dit op een basis van wederzijds respect moet gebeuren. Momenteel zie ik dat helemaal niet terug in jouw berichten. Ik zie vooral reuze veel respect naar hem toe, maar weinig respect richting jou.

Daarbij zegt niemand dat jij Harley harde correcties moet geven, maar het is wel de bedoeling dat als jouw paard afgeleid is JIJ hem bezig houdt. Immers, als jij hem bezig houdt kan hij niet met iets anders tegelijk mee bezig zijn. Werken hoeft dan ook geen straf te zijn, het is voor een paard juist ontzettend fijn om duidelijkheid, structuur en leiding te krijgen.

Het is niet erg om onzeker te zijn, maar jouw paard voelt dit feilloos aan en maakt hier in mijn ogen op sommige momenten misbruik van. Het ligt niet aan jouw paard, het ligt niet aan omstandigheden.. De enige aan wie het ligt in dit geval ben jij. Jouw paard reageert op jou (of nog erger, hij reageert niet op jou).

Over zijn hoeven denk ik niet dat je wat aan mijn mening hebt, op alle filmpjes die ik tot nu toe heb gezien zie ik een paard dat sowieso veel te kort loopt. Ook op de filmpjes waar jij hem goed vind lopen. Ik zou hier een andere hoefsmid en/of dierenarts bij laten komen en zou mij niet laten afschepen met een hoefzweer.. Maar wat dat betreft ben ik niet zo natuurlijk en vind ik het niet normaal dat een paard maanden op en af kreupelt.

En wellicht zit ik wel helemaal fout, want ik zie jou inderdaad niet bezig met je paard. Wel heb ik de filmpjes gezien en zie ik daar aan de longe vaak een paard wat half doet wat er gezegd wordt, maar daarbij zelf bepaald in wat voor houding en tempo hij gaat. En op zich is dat geen ramp, maar wel als hij verder een onzekere duts is die juist duidelijkheid nodig heeft. Duidelijkheid kan je hem ook bieden door hem gehoorzaam te maken en gehoorzaamheid hoeft zeker niet samen te gaan met harde correcties, schreeuwen of ander geweld..

Je hoeft je daarbij zeker niet te verantwoorden, ik ben ook niet perfect.. Helemaal niet zelfs! :D
Maar ik vind het soms ook fijn om eens met twee benen op de grond te worden gezet.

Edit: Ik vind het wel jammer dat reacties enkel fijn zijn als ze in jouw straatje lijken te passen. Ik probeer hier niet mee te denken omdat ik het zo leuk vind om iemand in de grond te boren natuurlijk..

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 23:48

Balou_k schreef:
Beste TS,

De hoef en andere lichamelijke ongemakken en problemen buiten beschouwing gelaten vind ik alsnog dat je te 'soft' met hem om gaat. Ik zal proberen uit te leggen wat ik hiermee bedoel.

Je zegt bijvoorbeeld dat jullie 'net' op een nieuwe stal zijn, maar Harley en jij staan hier 'al' vanaf 1 januari dit jaar. Daarbij was jouw hoofdreden om te verhuizen het feit dat Harley zich dan beter zou voelen en juist rustiger zou zijn door het vele buiten staan. Ik heb juist het idee dat je hier minder begeleiding/controle om je heen hebt en het voornamelijk minder goed gaat.
Het is waar dat een paard een vrij lange tijd nodig heeft om geheel aan een nieuwe plek te wennen. Maar een paard, van welk ras ook en van welke leeftijd ook heeft geen anderhalve maand tijd nodig om braaf, rustig en gecontroleerd mee te stappen aan de hand over het terrein naar de bak.
Jij zegt dat Harley hierbij nog steeds spanning opbouwt die hij lastig kwijt lijkt te raken en waarbij hij tijdens het longeren en/of grondwerk afgeleid lijkt te zijn. De enige reden dat Harley dit zo toont is omdat jij hem geen leiding kan geven.

Dat je je paard niet rijdt zal je mij niet over horen, dat je weinig met hem werkt maakt voor mij ook niks uit. Ik vind alleen dat als je met je paard bezig bent dit op een basis van wederzijds respect moet gebeuren. Momenteel zie ik dat helemaal niet terug in jouw berichten. Ik zie vooral reuze veel respect naar hem toe, maar weinig respect richting jou.

Daarbij zegt niemand dat jij Harley harde correcties moet geven, maar het is wel de bedoeling dat als jouw paard afgeleid is JIJ hem bezig houdt. Immers, als jij hem bezig houdt kan hij niet met iets anders tegelijk mee bezig zijn. Werken hoeft dan ook geen straf te zijn, het is voor een paard juist ontzettend fijn om duidelijkheid, structuur en leiding te krijgen.

Het is niet erg om onzeker te zijn, maar jouw paard voelt dit feilloos aan en maakt hier in mijn ogen op sommige momenten misbruik van. Het ligt niet aan jouw paard, het ligt niet aan omstandigheden.. De enige aan wie het ligt in dit geval ben jij. Jouw paard reageert op jou (of nog erger, hij reageert niet op jou).

Over zijn hoeven denk ik niet dat je wat aan mijn mening hebt, op alle filmpjes die ik tot nu toe heb gezien zie ik een paard dat sowieso veel te kort loopt. Ook op de filmpjes waar jij hem goed vind lopen. Ik zou hier een andere hoefsmid en/of dierenarts bij laten komen en zou mij niet laten afschepen met een hoefzweer.. Maar wat dat betreft ben ik niet zo natuurlijk en vind ik het niet normaal dat een paard maanden op en af kreupelt.

En wellicht zit ik wel helemaal fout, want ik zie jou inderdaad niet bezig met je paard. Wel heb ik de filmpjes gezien en zie ik daar aan de longe vaak een paard wat half doet wat er gezegd wordt, maar daarbij zelf bepaald in wat voor houding en tempo hij gaat. En op zich is dat geen ramp, maar wel als hij verder een onzekere duts is die juist duidelijkheid nodig heeft. Duidelijkheid kan je hem ook bieden door hem gehoorzaam te maken en gehoorzaamheid hoeft zeker niet samen te gaan met harde correcties, schreeuwen of ander geweld..

Je hoeft je daarbij zeker niet te verantwoorden, ik ben ook niet perfect.. Helemaal niet zelfs! :D
Maar ik vind het soms ook fijn om eens met twee benen op de grond te worden gezet.

Edit: Ik vind het wel jammer dat reacties enkel fijn zijn als ze in jouw straatje lijken te passen. Ik probeer hier niet mee te denken omdat ik het zo leuk vind om iemand in de grond te boren natuurlijk..


Nee zo bedoelde ik het ook niet. Alleen de vorige x dat hij van gras veranderde zeiden ook velen dat het aan mij lag. Daardoor noemde ik jouw reactie niet fijn en Hilaries reactie wel.

Verder vind ik je reactie zeer zeker goed. Daar kan ik echt wat mee. Ik ben me heel bewust van wat ik wel of niet doe, maar vaak achteraf omdat ik alles overdenk. Uiteindelijk hoop ik dat ik steeds eerder goed reageer.

Wat voor tip heb je om Harvey gelijk met zijn aandacht bij mij te houden met longeren ipv afgeleid te zijn? In dit geval gaat het om de nieuwe bak met hoge omheining waar hij overheen probeert te kijken. Drafbalkje heb ik van de week geprobeerd, dat zorgde ervoor dat hij steeds in galop aansprong ipv in draf bleef. Hi draaft dus met zijn hoofd zo hoog dat hij net over de omheining kan kijken. Zijn hoofd is dus ook naar buiten gedraaid.

Qua tempo:
Afremmen als hij gestressed is en hard draaft lukt niet zo goed, dat duurt dan drie rondjes bijvoorbeeld (van draf naar stap). Als hij uitgerend is luistert hij geweldig (niet moe geen zweet). Van de week hebben we aan het einde samen bewogen en daarna gelijk afgesloten: Driemaal opnieuw samen aandraven en samen terug naar stap. Zonder commando of afremmen met de lijn. Gewoon op lichaamsstaal (spiegelen). Dan beloon ik uitvoerig en gaan we gelijk de bak uit.

Trouwens:
Longeren los of aan de lijn ging op de vorige stal geweldig. Geen geren, gehinnik, gedoe. Op een uitzondering na, eenmaal in de zoveel weken.
Nu doet hij dit al twee weken elke keer dat we in de bak zijn...

Als ik film is mijn aandacht en lichaamsstaal weg (handen vol met touw, telefoon, kijken naar hem en mn scherm) en reageert hij minder goed.

Ben benieuwd of je een tip(s) hebt.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 23:57

O ik word hier zo onzeker van, mijn hersenen maken overuren. Heb nu weer spijt van die update, ik voelde me paar uur geleden stukken beter en zekerder.

Was er maar iemand hier op dit eiland, die ik goed genoeg kende én met genoeg kennis en geduld, om me te helpen... Ik had Harvey graag in Nederland gehad.

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 23:58

woepsie90 schreef:
O ik word hier zo onzeker van, mijn hersenen maken overuren. Heb nu weer spijt van die update, ik voelde me paar uur geleden stukken beter en zekerder.

Was er maar iemand hier op dit eiland, die ik goed genoeg kende én met genoeg kennis en geduld, om me te helpen... Ik had Harvey graag in Nederland gehad.


Maar waarom? Wij moeten allemaal leren, ik ook.. En als we dat allemaal een beetje van elkaar kunnen is dat toch enkel mooi?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 00:01

woepsie90 schreef:
Wat voor tip heb je om Harvey gelijk met zijn aandacht bij mij te houden met longeren ipv afgeleid te zijn? In dit geval gaat het om de nieuwe bak met hoge omheining waar hij overheen probeert te kijken. Drafbalkje heb ik van de week geprobeerd, dat zorgde ervoor dat hij steeds in galop aansprong ipv in draf bleef. Hi draaft dus met zijn hoofd zo hoog dat hij net over de omheining kan kijken. Zijn hoofd is dus ook naar buiten gedraaid.

Overgangen en tempowisselingen. Hij mag geen rondje in hetzelfde tempo afleggen. Daar waar hij zelf besluit dat hij harder wil, geef jij hem juist de opdracht om langzamer te gaan en andersom (hij wil langzamer, jij laat hem doorlopen). Let er wel op dat je hem zelf elke keer weer terugzet naar een basistempo, zodat hij niet op eigen initiatief weer terug gaat naar het tempo dat hij graag wil lopen.

Andere oefening om pro-actiever (want dat is het sleutelwoord hier) te zijn: leg op je longeervolte twee balken neer, zodat je hele volte in tweeën gedeeld wordt (zo gelijk mogelijk). Vervolgens laat je Harvey een aantal rondjes in een normaal tempo draven en tel je steeds het aantal drafpassen tussen balk 1 en 2 zonder dat je iets aan het tempo doet. Dit is je basistempo. Het basistempo is bijv. 15 passen per halve volte. Je gaat vervolgens expres naar 13 passen per halve volte (dus tempo versnellen) of naar 17 passen per halve volte (tempo vertragen). Het formaat van je volte moet hiervoor natuurlijk wel ongeveer gelijk zijn, anders tel je steeds iets anders. Als je een vierkante bak hebt, kun je pionnen in de hoeken zetten als richtinggever zodat hij evt. de hoek niet afsnijdt.

Nog een oefening (maar die vind ik makkelijker aan de lange lijnen) is bijv. 6 passen draf, 6 passen stap, 6 passen draf, 6 passen stap. Als dat goed gaat: 6 passen basistempo draf, 6 passen hoger tempo, 6 passen basistempo, 6 passen lager tempo, 6 passen basistempo, etc.

*aanvulling: als je een keer in NL bent: ik geef les (Freestyle Systeem). Je bent uitgenodigd om met mijn paard te komen werken.