[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 13:00

Vandaag laatste dag op deze stal! Eerst lekket uitgebreid gepoetst en hij stond vreselijk te gapen en te dromen. Heerlijk!

Ton was weer wat droger geworden dus heb hem ' lekker laten draven, ook wel 's fijn. Even benen strekken :)

Omdat we morgen sinds lange tijd gaan rijden had ik hem vandaag met tuig willen longeren. Maar zijn singel past helemaal
niet aan zijn Wintec zadel := morgen dus toch maar op de Ghost naar zijn nieuwe stekkie! Heb daarom alleen even met hoofdstel gelongeerd. Kreeg wel de indruk dat zijn bit te klein was? Ik had eerst een te grote, voor mijn gevoel... Snap er niks
meer van >;) wat denken jullie?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na het draven even uitgestapt en toen ik het vroeg kwam hij keurig naar me toe. Paar keer weer geoefend, ging prima totdat hij doorhad dat hij los was (ik longeerde los) dus toen ging hij lekker grazen. Meneer op de volte gezet om de aandacht terug te krijgen en na paar rondjes draf toch maar aangekoppeld om 'back' te oefenen :=

Even poseren op weg naar de wei:
Afbeelding

Toen hij tevreden in het land stond ben ik beetje gaan voorbereiden voor morgen. Mijn beugelriemen aan het zadel doen is opzich wel handig want die had ik nog helemaal niet :o. Ziet er altijd best stom uit, die stijve dingen. Ook mijn tweedehands opgeknapte beugels eraan gehangen dus tuig is er klaar voor! Wel zin in, om m'n zadel eindelijk eens goed te gaan uitproberen *\o/* verder twee tassen vol spullen en alle dekens vast in de auto gelegd.

Afbeelding

Dus, op naar morgen, de verhuizing!
Vind het wel spannend hoor, heb pas 1 keer op hem gereden :=

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 13:48

Voor het achteruit met een touwhalster kan je inderdaad druk geven naar achteren maar je kan ook het touw bewegen, zoals bij een yo-yo game van Parelli.

Ik heb zelf meerdere manieren om hem achteruit te zetten (vaste druk, ritmische druk, met een zweepje, met het touw, alleen mijn handen etc. etc.). heel praktisch want als het een niet werkt dan werkt het andere wel. Natuurlijk moeten ze het allemaal doen, maar in sommige situaties heb je geen tijd om even snel je achteruit te fixen en dan is het handig als je meerdere opties hebt. Dan kun je later weer fixen wat niet werkte.

Oh ik volg trouwens :') had ik nog niet gemeld.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 13:55

xxdomiixx schreef:
Voor het achteruit met een touwhalster kan je inderdaad druk geven naar achteren maar je kan ook het touw bewegen, zoals bij een yo-yo game van Parelli.

Ik heb zelf meerdere manieren om hem achteruit te zetten (vaste druk, ritmische druk, met een zweepje, met het touw, alleen mijn handen etc. etc.). heel praktisch want als het een niet werkt dan werkt het andere wel. Natuurlijk moeten ze het allemaal doen, maar in sommige situaties heb je geen tijd om even snel je achteruit te fixen en dan is het handig als je meerdere opties hebt. Dan kun je later weer fixen wat niet werkte.

Oh ik volg trouwens :') had ik nog niet gemeld.


O ja tuurlijk, die truc van Parelli was ik helemaal vergeten! En idd, bij hem werken ook verschillende dingen, op zich handig :). Dank je wel en leuk dat je volgt +:)+

Leo

Berichten: 50115
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 14:25

Spannend zeg! Succes morgen!
En wat is hij leuk zeg!

Qua druk op de neus kun je ook oefenen met wijken voor die druk. Werkt het duidelijkst met idd touwhalster of dually halster. Door met je vlakke hand op het touw een neerwaartse beweging te maken vraag je rustig zijn hoofd naar beneden door druk op de neus. Geeft hij mee, laat je direct los en beloon je. Hetzelfde kun je doen door zijn hoofd naar links of naar rechts te vragen. Steeds loslaten zodra hij meegeeft aan de druk.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 14:26

Leo schreef:
Spannend zeg! Succes morgen!
En wat is hij leuk zeg!

Qua druk op de neus kun je ook oefenen met wijken voor die druk. Werkt het duidelijkst met idd touwhalster of dually halster. Door met je vlakke hand op het touw een neerwaartse beweging te maken vraag je rustig zijn hoofd naar beneden door druk op de neus. Geeft hij mee, laat je direct los en beloon je. Hetzelfde kun je doen door zijn hoofd naar links of naar rechts te vragen. Steeds loslaten zodra hij meegeeft aan de druk.


Duidelijk, top dank je wel _/-\o_ !

Leo

Berichten: 50115
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 14:29

Nog een toevoeging: vanuit het wijken voor de druk met zijn hoofd ben ik het ook met zijn lichaam gaan oefenen. Dus ook het achterwaarts gaan :j en draaien om de achterhand (pootje over met de voorbenen als het ware) en juist om de voorhand (het zgn 'om' ).

Leuk om te volgen!!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 15:23

Vandaag verhuisd! Ik voel me al gelijk een stuk rustiger en Harvey was een echte topper. Kijkerig en snuiven maar hij bleef netjes en normaal en deed zijn best ons te vertrouwen. Ik zeg ons, want ik ging toch echt niet alleen met hem de weg op hoor haha! Iemand heeft hem vastgehouden over de weg en toen we eenmaal op het ruiterpad waren ben ik opgestegen (en nog steeds aan de lijn). Hij doet het prima met verkeer en harde geluiden maar de monsters in de struiken naast de wegen zijn best lastig :=
Ik was daarnaast ook gewoon erg nerveus en wilde gewoon geen risico nemen :o.

Zal later even foto's plaatsen!!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 16:12

Op Instagram heb ik een filmpje geplaatst van de eerste ontmoeting in de wei.
https://www.instagram.com/p/BIhjqRrgJ-z ... ikeboshuis

En zo staat hij er dus bij, een weekje apart voordat hij bij de rest mag. Het zijn alleen maar ruinen trouwens. De merries staan ergens anders.
Afbeelding
Afbeelding

Het was heerlijk (droog!) vandaag met af en toe zon, dus ik ben lekker in het gras gaan liggen. Na een tijdje kwam Harvey naar me toe gelopen en toen zag ik dat zijn vliegmasker los had gelaten. Maar toen ik hem eraf wilde halen liep Harvey van me weg! Daarom joeg ik hem weg, helemaal naar de andere kant en aan het einde stopte hij en kon ik zijn masker eraf halen. Hij bleef keurig staan en ging vervolgens ook niet meer weg! We hebben ongeveer kwartier staan kroelen <3 . Hij was helemaal zen. Heb zelfs rondjes om hem heen gelopen, met mijn handen alles gedesensibiliseerd. Zo braaf!
Afbeelding
Mijn uitzicht toen ik tegen hem aanhing

Afbeelding
Kijk die kalme blik in zijn ogen <3

Afbeelding
Gevolg van kwartier aaien :=

Afbeelding
Uiteindelijk kreeg hij wel weer trek in gras, vooral het stukje rondom mijn voeten :')
Met zijn toffe afro kapsel!

En dit is het pad van de wei terug naar de stal. Aan het einde de bocht om waar je dan het woonhuis en de schuren/stallen ziet.
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt voor het lezen :o

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:53

Wat een mooie plek!

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:02

Mooie plek!

Wat is Harvey nog eigenlijk mooi schoon zeg! Als ik die van mij een kwartier kroel dan zijn mijn handen helemaal zwart :')

MaritB

Berichten: 8626
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:23

woepsie90 schreef:
MaritB schreef:
Zelf ben ik vooral fan van een touwhalster. Het halster is licht in gebruik en werkt daardoor alleen in als je er wat mee doet. Om deze reden is het ook makkelijker nauwkeurige vragen te stellen omdat het materiaal dun is en de kans op ruis daardoor veel minder aanwezig :)


Hoe moet ik het halster dan gebruiken als ik vanuit stilstand hem achteruit wil doen met het woordje 'back'. Als ik recht voor hem sta, bedoel ik. Bij de musketon vasthouden en beetje omlaag /naar achter duwen?


Dat kan inderdaad zo :)

Maar je kunt ook de stick of zweep tegen borst gebruiken of je hand of de 'wiggle' met het touw. Als je maar altijd stopt met de druk zodra hij het doet en begin klein :)

xRaisin

Berichten: 1755
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:25

Wat een mooie stalling heb je zeg! En mooi dat hij zo braaf was daar naartoe!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 22:13

xxdomiixx schreef:
Mooie plek!

Wat is Harvey nog eigenlijk mooi schoon zeg! Als ik die van mij een kwartier kroel dan zijn mijn handen helemaal zwart :')


O, echt, haha, ik dacht dat dit vies was :')!

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:40

Ik volg :D

xxdomiixx

Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:55

woepsie90 schreef:
xxdomiixx schreef:
Mooie plek!

Wat is Harvey nog eigenlijk mooi schoon zeg! Als ik die van mij een kwartier kroel dan zijn mijn handen helemaal zwart :')


O, echt, haha, ik dacht dat dit vies was :')!



Je hebt paarden, varkens en je hebt zwijnen. Mijn paard is een wrattenzwijn :p haha nee zo erg is hij niet, het is hem niet af te zien dat hij zo smerig is, zit allemaal op de huid zijn haren glanzen heel mooi

MaritB

Berichten: 8626
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:58

Wat fijn dat je bent verhuisd! Het is echt heel mooi daar zeg!

Leo

Berichten: 50115
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:00

Wauw klinkt goed en ziet er goed uit zeg!! Veel succes op je nieuwe stek!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:02

Mooie plek en fijn dat hij eerst even in een apart vakje mag wennen en niet gelijk in het diepe wordt gegooid tussen de andere paarden.

Voor achteruit zijn inderdaad meerdere manieren. Ik vind het fijn om mijn paard ook op verschillende manieren achteruit te kunnen zetten. Ik gebruik de 'wiggle' die al eerder werd genoemd, maar ook bijv. voor hem uitlopend halthouden en zelf achteruit gaan. Mijn paard is daar heel makkelijk in en gaat dan ook achteruit. Meestal maak ik daar een soort stop-and-go spelletje van: snel stappen, dan heel langzaam, dan aandraven, halthouden, wegstappen, halthouden, achterwaarts, wegstappen of draven. Hij moet dus goed op mij letten.

Voor achterwaarts aan de hand zoals jij het (denk ik) bedoelt, gebruik ik een touwhalster. Ik geef als eerste druk op de neus door de musketon richting hals / borst te bewegen. De hoeveelheid druk die ik gebruik is de druk waarop ik graag zou willen dat mijn paard achteruit gaat (hulp 1). Reageert hij niet, dan vergroot ik mijn hulp door meer druk te zetten (hulp 2). Reageert hij niet, dan gebruik ik een ondersteunende hulp: ik wijs het voorbeen aan dat eerste achteruit moet (been wat het meest naar voren staat; hulp 3). Reageert hij niet, dan raak ik hetzelfde been aan (op de borst; hulp 4). Bij de 4e hulp moet het wel gebeuren. Zodra het paard (bij welke hulp dan ook) de goede reactie geeft, haal ik direct alle druk weg.
Als het paard het heel moeilijk vindt, is voor mij het gewicht naar achteren verplaatsen al de goede reactie. Een paard wat al makkelijk twee passen achterwaarts doet, beloon ik bij de derde pas (alle druk eraf).

Wat je ziet is dat het paard leert dat er een volgorde in de geboden hulpen zit. Doen ze het in het begin bij hulp 3, dan hebben ze al snel door dat hulp 2 ook zorgt voor een beloning. En dan hulp 1 ook.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 23:52

Hilary schreef:
Mooie plek en fijn dat hij eerst even in een apart vakje mag wennen en niet gelijk in het diepe wordt gegooid tussen de andere paarden.

Voor achteruit zijn inderdaad meerdere manieren. Ik vind het fijn om mijn paard ook op verschillende manieren achteruit te kunnen zetten. Ik gebruik de 'wiggle' die al eerder werd genoemd, maar ook bijv. voor hem uitlopend halthouden en zelf achteruit gaan. Mijn paard is daar heel makkelijk in en gaat dan ook achteruit. Meestal maak ik daar een soort stop-and-go spelletje van: snel stappen, dan heel langzaam, dan aandraven, halthouden, wegstappen, halthouden, achterwaarts, wegstappen of draven. Hij moet dus goed op mij letten.

Voor achterwaarts aan de hand zoals jij het (denk ik) bedoelt, gebruik ik een touwhalster. Ik geef als eerste druk op de neus door de musketon richting hals / borst te bewegen. De hoeveelheid druk die ik gebruik is de druk waarop ik graag zou willen dat mijn paard achteruit gaat (hulp 1). Reageert hij niet, dan vergroot ik mijn hulp door meer druk te zetten (hulp 2). Reageert hij niet, dan gebruik ik een ondersteunende hulp: ik wijs het voorbeen aan dat eerste achteruit moet (been wat het meest naar voren staat; hulp 3). Reageert hij niet, dan raak ik hetzelfde been aan (op de borst; hulp 4). Bij de 4e hulp moet het wel gebeuren. Zodra het paard (bij welke hulp dan ook) de goede reactie geeft, haal ik direct alle druk weg.
Als het paard het heel moeilijk vindt, is voor mij het gewicht naar achteren verplaatsen al de goede reactie. Een paard wat al makkelijk twee passen achterwaarts doet, beloon ik bij de derde pas (alle druk eraf).

Wat je ziet is dat het paard leert dat er een volgorde in de geboden hulpen zit. Doen ze het in het begin bij hulp 3, dan hebben ze al snel door dat hulp 2 ook zorgt voor een beloning. En dan hulp 1 ook.


Nou vond ik ook!

Wauw, goeie uitleg, super bedankt :)* Precies waarom ik dit volgtopic opende, voor gezelligheid én tips/ervaringen *\o/*

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 23:55

MaritB schreef:
Wat fijn dat je bent verhuisd! Het is echt heel mooi daar zeg!


Leo schreef:
Wauw klinkt goed en ziet er goed uit zeg!! Veel succes op je nieuwe stek!


Ja hé! Geen rondslingerend paard-onveilig puin, geen massa's tuinmachines en tractoren waar we langs moeten op het terrein zelf, geen druk blaffende honden te bekennen, veilige hekken die niet vast zijn gemaakt met strotouwtjes, schuurdeur niet dichtgemaakt met zeil maar gewoon van hout... En de autoweg zonder snelheidslimiet ligt ook niet meer op de stoep. Ik snap niet dat mijn oude stal überhaupt pensionklanten heeft :')

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 15:02

Harvey was een topknol vandaag! Geen volbloed te bekennen haha :'). Ik moet zeggen dat ik ook erg relaxed was, kan ook niet anders op dat mooie nieuwe RUSTIGE stekkie van ons. Je hoort er alleen de wind, vogels en schapen, heerlijk.

Het was de eerste keer dat ik hem zelf uit de wei moest halen. Ik ben zonder lokmiddel - voer - gegaan want ik wil niet dat hij dat gewoon gaat vinden. Ik stapte stevig door, met touw in zicht en hij keek op en bleef staan. Toen ik over zijn hoofd aaide en de ring wilde pakken draaide hij zich om. Ik liep met hem mee en toen besloot hij toch maar te blijven staan en toen kom ik hem aanklippen! Heb hem goed met stem en knuffels beloond.
Je zag hem daarna wel denken toen hij daarna met mij mee liep, hij ging erg sloom en stopte zelfs twee keer... "what just happened here!?" _O-
Ben benieuwd hoe dat morgen zal gaan!

Lekker gepoetst in stal, hij stond los en keurig stil en te suffen, af een toe likken en smakken zelfs! Toen we naar de nieuwe bak gingen en ik het hek open deed stond hij wel even te kijken! Hoofd laag en snuiven, ik moest hem echt overhalen. Eenmaal binnen ging hij met z'n bovenlip door het zand wroeten, net een stofzuiger! Maargoed, daarna ging hij keurig op de volte, beetje kijken maar met ontspannen nek en hoofd en super traag :+ beide kanten stap draf galop en toen losgeklikt zodat hij in vrijheid op ontdekking kon. In eerste instantie volgde hij mij maar al gauw zag hij gras aan de rand dus toen was ik vergeten :Y)


Afbeelding

Afbeelding


In vrijheid nog komen en achteruit geoefend, ging prima maar sloom.

Lekker weer de wei in, ik met een boek op de grond en hij een emmertje muesli/brok mix met water, wortel en kruiden erbij...

Topochtend en super trots!

TessaVB
Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 13:00

He zus! :D Ik volg je hoor! 8-)
Nog 11 dagen *\o/*

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 13:24

TessaVB schreef:
He zus! :D Ik volg je hoor! 8-)
Nog 11 dagen *\o/*


Yay :D

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 23:06

Raad eens: vandaag kwam Harvey uit zichzelf naar mij toe, toen ik de wei in liep! Wat een knapperd! Ik had zo het tegenovergestelde verwacht haha. Niet normaal blij was ik :D

Hij had nog steeds zijn slaapmuts op en in de stal met poetsen stond hij kalm, stil wn begon zelfs van zijn hooi te eten! Dat heeft hij nog nooit gedaan tijdens het poetsen! Vond ik een goed teken :).
In de bak heb ik hem gelijk losgeklikt, zodat hij zelf op onderzoek kon gaan. Maar zoals ik al dacht, gebeurde er niks :+
Af en toe volgde hij mij als ik weg liep, soms ook niet. Dan kwam hij later alsnog. Even wat cue's geoefend met komen en achteruit, maar ik wilde niet teveel werken met hem, ik wilde gewoon gezellig bij hem zijn. Hij ging nog even als stofzuigertje door de bak om met het zand te spelen, heeft de springpalen in de hoek van de bak onderzocht (met luid gesnuif haha), en het leukste van alles: kusjes!!! Ik was namelijk op de rond (gehurkt) gaan zitten en toen hij naar mij toe kwam begon hij te zoeken naar snoepjes. Tevergeefs. Toen gaf ik hem een kus op zijn neus. Daarna bleef hij gewoon staan, met zijn nek en hoofd dus helemaal naar beneden voor mijn gezicht, doodstil! Ik gaf nog een kus, weer geen beweging, en nog één, niks, weer één.... Echt heb er wel twintig op zijn neus gedrukt en hij hield zijn hoofd zo mooi stil en laag, kreeg echt de indruk dat hij het wel leuk vond! Ik begon op een gegeven moment gewoon hardop te lachen, heb nog nooit zo'n leuk moment met een paard gedeeld <3.

Vlak daarna weer lekker de wei in, hij twijfelde wel even vanwege de miezerregen, maar uiteindelijk kwam hij toch mee. Emmertje voer erbij, nieuwe liksteen en tot morgen :)!

Hooi eten in de stal tijdens poetsbeurt, en mijn mooie man met een zandsnor :D

Afbeelding

Afbeelding

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 13:50

Vanmorgen was mijn dochter mee naar stal. Ze is zo lief met Harvey en wilt met alles helpen, maar soms is het ook best lastig. Als je bijvoorbeeld aan het longeren bent, druk bezig met overgangen oefenen, en dat ze dan "mamaaaaa, ik moet plaaaassssuuuuh!" roept...

Afbeelding

:=

Harvey was vandaag iets wakkerder maar dat kwam door de stormachtige wind die over het eiland raast vandaag. Wel nog sloom maar oplettender en schrok een paar keer van dingen (o.a. mijn dochter die bij de bakdeur zat :') ). Ach hij went overal wel aan, ondertussen blijf ik kalm en tegen hem praten. Hij is na zijn spastische beweging (zo schrikt hij) ook gelijk weer klaar. Hij blijft er niet in hangen, wel fijn. Gezien zijn race verleden was ik eerst nog wel eens bang dat hij het op een rennen zou zetten als hij ergens van zou schrikken maar dat heb ik 'm nog niet zien doen.

Longeren ging trouwens best lastig. Hij kent nog geen signalen. Op de andere stal was de longeerton rond en klein en longeerde ik hem zonder touw, dus als ik met mijn ton klikte ging hij harder, als hij dit niet deed, deed ik een stap in zijn richting waardoor hij sowieso vooruit ging. Hij was daar ook alerter bij alles, altijd in de "vluchtmodus". Maar deze bak is groot en vierkant. En hij is heel rustig hier, omgeving is gewoon heel chill ook.
Als ik nu dus met mijn tong klik doet hij niks! Stap in zijn richting? Hij stapt gewoon verder bij me vandaan, voor hem zijwaarts dus. Wat niet handig is want hij zit vast aan een touw.

Ik ben nu dus begonnen met overgangen oefenen, "drrrraffff" en "whoohoo".
Draf lukt bijna niet. Ik geef hem twee keer de kans om aan te draven, bij de derde keer "draffff" komt de zweep aan te pas (één of meerdere tik op de grond). Terug naar stap gaat moeiteloos :'). Het ging naarmate we langer bezig waren wel steeds beter en werd hij wat actiever. De laatste twee keer draafde hij bij de tweede keer "drrrrafff" aan, geen zweep nodig. Uiteraard overdreven met stem beloond. Daarna ben ik gestopt maar wil het morgen wel herhalen. Heb ook het gevoel dat ik het niet helemaal 100% goed doe. Iemand nog aanvullende tips?