[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koekeldoedel

Berichten: 64
Geregistreerd: 27-06-17

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 21:31

Oh echt leuk om dit te lezen, ben blij voor jullie dat het zo goed gaat! :D Ook echt goed dat je er op gekropen bent! ^^

mijn deviantaraccount: http://koekeldoedeltje.deviantart.com
Het zou leuk zijn als je even een kijkje nam. ^^


woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-17 23:21

Vraagje!

Ik twijfel of ik z’n manen af zal knippen/schere tot een manenboog!
Het is vaak vies. Maar vaak ook heerlijk warm en mooi. Staat gaaf met onze western look, vind ik.
Maar ook wat onvolwassen. En hij groeit nu echt op tot een zelfverzekerde vent!

Ik denk en ‘nee, want het is altijd warm onder die dikke lap.’ Hier op het eiland is het vaak koud!
En tegelijkertijd denk ik ‘ja, want met zijn modderliefde is het niet te onderhouden’’

Het is niet altijd modderig hoor!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Zo was het toen ik hem kocht. Hij had dik haar met krul erin (afro noemde ik het), nu is het gewoon steil en dik. Kan een manenboog uberhaupt bij zulk haar?


Afbeelding

Straks vind ik het superstom en is ‘mijn’ Harvey weg :') groeit wel terug maar dat duurt super lang! Dus wat zouden jullie doen?

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Tilmar

Berichten: 3299
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 06:44

Als je een boog wil moet je het helemaal afscheren! Anders gaat het niet omhoog staan. En bijhouden, anders gaat het weer omvallen.
Ik vind het zo wel mooi staan, het past wel bij hem. En inderdaad lekker warm.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+3

Leo

Berichten: 50032
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 07:08

Ik vind die lange manen ook juist mooi! En functioneel (warm) :D

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Ceetje_bokt
Berichten: 5135
Geregistreerd: 01-05-07

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 07:58

Ik zou ze lekker lang laten en eventueel invlechten.

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 08:01

Ik zou het ook lang laten :j vind het een stoere look!

MissWeenie

Berichten: 355
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 09:20

Ik zeg ook lang! Haha om je weer lekker in dubio te brengen want in het toiletteer topic zal 95% “KORT!” gillen en komen ze nog net niet langs om hem zelf onder handen te nemen :D (grapje natuurlijk) Ik heb er zelf net zo een: big boned peuter met idd ook die langere manen, westernstijl. Nu ook echt een varken in de winter maar ik heb er geen problemen mee, en hij zelf al helemaal niet. Manen houden hem lekker warm nu. Eventueel keertje uitborstelen en wat vaker een detangler erin smeren zodat het ergste vuil afgestoten wordt?

_mjwb

Berichten: 2205
Geregistreerd: 07-01-16
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 09:58

Neee niet knippen :oo

Endurance: Impulsklasse + 1 (22,4 goedgekeurde km’s) | Klasse 1 + 5 (163,6 goedgekeurde km’s) | Klasse 2 + 1 (47,8 goedgekeurde km’s)
_mjwb @ [WN-ITP] Dutch Dynamite goes western

Benoite

Berichten: 690
Geregistreerd: 27-05-14

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 11:47

Niet knippen! Vind het wel lekker woest zo!

Not my monkey, not my circus!

Diddykong

Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:22

Ik denk (met nadruk op denk hihi, want ik heb het nooit geprobeerd) dat het haar te slap is voor een echt mooie manenboog. Maar ik moet bekennen dat ik dit ook alleen maar kan waarderen bij een Fjord. Daar vind ik het geweldig en ik denk dat de rest dan al snel tegenvalt. Je kunt ook een sportcoupe overwegen. Als je het een stuk korter knipt is het onderhoud wel makkelijker en ik vind het verzorgder staan. Nu is het wat onverzorgd doordat het allemaal verschillende lengtes zijn. Maar smaken verschillen ;). Dus volg ook je eigen gevoel. Als je antiklit/ glansspray in de manen spuit, blijft er wat minder makkelijk vuil in hangen. Misschien ook nog een optie

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-17 13:40

Ik denk dat ik idd even manenspul ga kopen en het netjes ga knippen maar wel lang laat :) verbaasd me hoeveel zeggen ‘niet knippen!’ haha.

Woest is een goed woord ervoor :D !

Nog wat foto’s van afgelopen dagen



Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Die tong komt regelmatig in mijn fotoalbum terecht := goed teken want hij verwerkt en laat veel los. Hij is zoveel zekerder en relaxed dankzij Warwick Schiller!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:50

Diddykong schreef:
Je kunt ook een sportcoupe overwegen. Als je het een stuk korter knipt is het onderhoud wel makkelijker en ik vind het verzorgder staan.

Ik vind sportcoupe altijd een mooi woord voor coupe bloempot.
Knippen vind ik sowieso al geen gezicht, dan trekken of snijden.
Maar ook deze coupe is best makkelijk wat voller te krijgen. Gewoon de puntjes wat snijden, cowboy magic er in en klaar :)

MissWeenie

Berichten: 355
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:24

Mag ik van de gelegenheid gebruik maken om te vragen of je wat meer kunt vertellen hoe je bezig bent met Warwick Schiller? Eh hoe je dit aanpakt zo zelf? Ik wil zelf het grondwerk ook weer meer oppakken met mijn ruin, heb er paar keer les in gehad maar lessen plannen is door omstandigheden nu lastiger, dus wil ook zelf meer aan de gang!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-17 14:25

Hahaha Wendy, bloempot :') daar ga ik nu altijd aan denken als ik een sportcoupe zie!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-17 14:49

MissWeenie schreef:
Mag ik van de gelegenheid gebruik maken om te vragen of je wat meer kunt vertellen hoe je bezig bent met Warwick Schiller? Eh hoe je dit aanpakt zo zelf? Ik wil zelf het grondwerk ook weer meer oppakken met mijn ruin, heb er paar keer les in gehad maar lessen plannen is door omstandigheden nu lastiger, dus wil ook zelf meer aan de gang!


Tuurlijk!

Warwick heeft een website met meer dan 450 lange videos. Je kan je inscrhijven om toegang te krijgen, dat kost $30 per maand (25 euro?). In die videobibliotheek staat precies waar je moet beginnen met kijken om vanaf het begin te beginnen, dus ook welke grondwerk oefeningen je eerst moet doen. Rijden doe je niet totdat je volgens het schema daar aan toe bent! Alhoewel vele dat negeren hoor. Maar het heet “stick to the damn plan” en dat is niets voor niets. Op zijn Facebook pagina staat ook een ‘flowchart’ of je download de app ($9), daar staat namelijk ook het
stappenschema. Daarin vink je af wat je succesvol heb afgerond. Er staan ook tips voor veel voorkomende fouten in de app.


Afbeelding


Die stappen ga je af met je paard, en om die stappen te leren kijk je dus de video’s, die ook dus in een bepaalde volgorde staan! Snap je het nog :D?

Het is echt geniaal en ik snap niet dat zo weinig mensen dit doen :=
Het is geen natural horsemanship maar ook niet zo op pressure gericht zoals Parelli. Warwick zelf is ook groot fan van Mark Rashid. Warwick let tijdens oefeningen op likken, kauwen, knipperen van ogen, nekhoogte, beenstand, beweging, etc.

In de videobibliotheek heeft hij dus allerlei filmpjes over de sttdp (sticktothedamnplan) opgenomen maar er staan ook heel veel videos van clinics en prive lessen, stuk voor stuk bevatten die ook delen van sttdp en zijn heel leerzaam. En er zijn ook filmpjes over probleem paarden, specifieke problemen (gras willen eten terwijl je wandeld, trailer laden, luie paarden, hoeven optillen, afspuiten met slang water, etc).

Maar de bedoeling is dus dat alle problemen die je hebt aan het einde van sttdp veel minder of verdwenen zijn!
En je kan het helemaal zelf door het stappenplan te volgen en je huiswerk te doen (filmpjes kijken, ik maak ook notities). Op de Facebook pagina kan je je vragen stellen en Warwick zelf reageert ook vaak.

Ik ben zo blij dat ik dit gevonden heb want ik zelf ben veel rustiger geworden, zelfverzekerder en durf meer omdat ik dankzij warwick weet wat ik moet doen als er wat mis gaat. Harvey is ook zo veel stoerder en rustiger en zelfverzekerder geworden, het is een compleet ander paard. Hij is nu zichzelf, heeft rust en maakt zich niet meer zo snel zorgen om alles. Maar we zijn er nog niet, ik ben nu op de helft en Harvey is nog niet helemaal toe aan echt rijden. We zijn halverwege grondwerk (de categorien in de screenshot kan je uitklappen en dan zie je de specifieke oefeningen. Leading, focus, hooking on, etc hebben allemaal nog losse oefeningen voordat je echt leading kan afvinken).


Afbeelding


Warwick heeft wat gezegdes: “it’s all about teaching them coping skills” en “make the wrong thing hard and the right thing easy”.

O en heel belangrijk: hij begint pas met grondwerk als je hebt leren leiden en focus hebt gedaan (focus is mediteren, simpel gezegd). Leiden en focus zorgt voor veiligheid en vertrouwen en dat heb je nodig voor je grondwerk.

Hooking on doe je alleen als je een longeerbak/round pen hebt, anders sla je dat over.

Stuur maar pb als je meer wilt weten!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

MissWeenie

Berichten: 355
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 15:30

Wow, bedankt voor je duidelijke uitleg, wat leuk! Ziet er zeker goed uit! Hoevaak ben jij hier gemiddeld mee bezig en hoe lang? Echt leuk om te zien hoe enthousiast je ervan wordt!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-17 16:36

MissWeenie schreef:
Wow, bedankt voor je duidelijke uitleg, wat leuk! Ziet er zeker goed uit! Hoevaak ben jij hier gemiddeld mee bezig en hoe lang? Echt leuk om te zien hoe enthousiast je ervan wordt!


Heel enthousiast :D

Ik werk vier of vijf keer per week aan het plan met Harvey. In het weekend niet omdat ik mijn dochter dan mee heb en 1 dag door de week niet als ik geen zin of tijd heb :) We zijn nu twee maanden bezig.

Warwick heeft een serie videos online staan met een andalusier waarmee hij vanaf 0 begint en hij werkt in 14 dagen naar de rij oefeninen toe, dit is allemaal vast gelegd en niet bewerkt. Dit is echter gefilmd geweest voordat hij focus ontdekte en toevoegde aan het plan. Daarnaast werkte hij soms twee x per dag met de andalusier en introduceerse hij meerdere oefeningen in een sessie. Als wij toe zijn aan een nieuwe oefening neem ik minimaal twee sessies (twee dagen) de tijd om dit perfect te hebben, of langer indien nodig! Wij hebben ook twee bakken, een kleine met hoge muren en een grote met dressuur omheining en allerlei weilanden en paarden erom en een straat ernaast. Dus ik doe vaak eerst de ene bak waar we vertrouwder zijn en daarna herhaal ik het in de grote open bak.
Als je steken laat vallen krijg je die uiteindelijk toch terug dus ik probeer heel grondig te zijn :D

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

MissWeenie

Berichten: 355
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 17:49

Goed bezig zeg! Ik neem het mee!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-17 14:45

Fijn weekend!!!


Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-18 22:56


Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 22:46

Harvey heeft afgelopen 9 dagen vrij gehad vanwege mijn dochters kerstvakantie maar morgen beginnen we weer!

Ik ga wat meer doen met vrijheidsdressuud om hem wat blijer te krijgen en beter met emoties te kunnen dealen. Hij had einde van het jaar een meltdown, hij was zo schrikachtig ineens weer niet normaal. Ik had hem van het nieuwe hooi afgehaald wat ik verdacht zoet vond ruiken. De eerste paar dagen at hij vervolgens amper het minder zoete hooi want tja, hij weet wat er nog meer bestaat!! Terwijl was hij ook erg onrustig, en maar rondjes lopen in z’n uitloop en ook amper eten. Ik hem hem gewoon even gelaten, verwend nest dacht ik :+ . Gelukkig begon hij na vier dagen normaal van het normale hooi te eten. Maar vorig weekend knalde hij toch nog. De stal en uitloop was te klein voor zijn emoties, in de bak gebracht met veel moeite en daar ging hij volledig door het lint. Weet nog steeds niet zo goed waarom. Sindsdien gaat het wel weer goed. Zelf de dag na die meltdown was hij geweldig. Zo rustig. Had hem weer de bak ingebracht en hij begon gelijk half te slapen, te likken en te zuchten. Toen heb ik hem weer naar stal gebracht, was een erg korte sessie die dag :')

Maar hij blijft moeite hebben met andere paarden in de buurt, helemaal afgeleid, hoofd in de lucht, druk worden, whatever. Als ik rustig blijf en wacht doet hij dat ook maar als ik iets wil terwijl hij met zijn hoofd bij de andere paarden is, dan voelt hij de behoefte om te gaan bewegen omdat het ‘m dan teveel wordt, wat dan uitloopt in heel hard rennen en trekken (als we in de bak zijn). Hij kan er niet mee omgaan en corrigeren zorgt voor escalatie. Heb Warwick schiller om hulp gevraagd dus wat dat betreft weet ik nu wat ik doen moet. Maar heb ook zelf nog wat dingen bedacht.

Dus ik ga vrijheidsdressuur oppakken en leuke dingen doen samen, kijken of hij daardoor wat beter gefocused blijft met gezonde spanning. Dat helpt daarna vast ook een beetje bij ongezonde spanning, hoop ik :')

Ook hebben we vandaag een ander paard ontmoet, waarmee we in de toekomst meer dingen samen mee gaan doen. Ook voor die reden, ‘leven en luisteren met andere paarden in de buurt’. Dus we gaan losgooien in de bak, mee wandelen als zij een buitenrit gaan maken of samen in dezelfde bak trainen. Zoiets.

Ik blijf wel het “stick to the damn plan” van Warwick Schiller doen omdat dat gewoon helpt maar het is wel heel saai voor Harvey.
En clickeren kan geen kwaad. Dus wie weet heb ik binnenkort ook een circuspony :D


Afbeelding

Die schoft :oo

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-18 18:00

We hebben afgelopen maand flink vooruit gang geboekt! We hebben de Desensitizing van het programma van Warwick afgesloten en kunnen nu met Sensitizing beginnen. Tussendoor ook af en toe wat balkjes in vrijheid gesprongen met de klikker. Hij is zo slecht in :')


Afbeelding

Helaas de dag toen ik met Sensitizing wilde beginnen begon het te sneeuwen en was de bak bevroren. De dag daarna kon ik niet eens naar stal, de wegen waren niet goed met mijn auto te doen. De dagen daarna werd het weer vanwege Storm Emma alleen maar erger. Eergisteren hadden we wind van 105 km/h!
Maar morgen, morgen is het weer normaal. Het is boven nul, de bak is oké, het eiland is normaal begaanbaar en m’n dochter is op school. Dus na 7 dagen gaan we weer eens wat doen :D

Hier wat fotootjes vab afgelopen weken. Niet heel bijzonder maar ik vind ze leuk :) op mijn instagram ook veel filmpjes www.instagram.com/ottbharvey


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(“Weer een foto mens!?”)

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:06

Die foto met dat balkje :))

Oy with the poodles, already

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-18 22:21

Hilary schreef:
Die foto met dat balkje :))


Ja ja! En vier benen tegelijk hè :Y)

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Manadeluca

Berichten: 1121
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 09:27

Wat fijn dit nieuws! Jullie doen dat goed.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers