Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 18:09

Paard is recent nagekeken ( fysio Minneke van duin)..Alles ok. .
Laarakker jaren geleden geweest ( leverde toen niks op ( was daar ivm headshaken)..
Wat zou Laarakker kunnen doen in jouw optiek ?)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 18:32

Als het niks heeft opgeleverd, waarschijnlijk weinig. Maar bij Sjaak was er toen wel het 1 en ander aan de hand. Hij zat aardig vast en had maagklachten. En dat het jaren geleden goed was, zegt natuurlijk niet dat het nu nog steeds zo is. Hij heeft nu trouwens ook allemaal spul om overgevoeligheden was te verzachten. Werkt bij mijn hysterische merrie heel goed.

En bij de cranio sacraal werd hij echt heel rustig. Was mooi om te zien. Daarna een veel relaxter paard.

Ik vind echt extreem gedrag niet normaal en ook niet ieys waar je mee moet leren leven. Moet iets aan te doen zijn, toch?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:00

Wat doen jullie op dit moment met je RB-e's? Wat voor oefeningen/strategieën om het gedrag te verbeteren?

Ik heb het idee dat de gemiddelde RB-e veel moeite heeft met de winter. Of eigenlijk ook dat de manier van omgang waarbij de RB-e het goed doet, moeilijk is vol te houden door de winterse omstandigheden.

Valt me vooral op omdat ik nu een jonge LB-e heb. Die is ook wat gefrustreerd van wat minder beweging in de winter, maar die is op veel meer manieren bezig te houden, ook als de ondergrond slecht is.
Mijn oude RB-e had ik zo veel meer consistency en voorbereiding bij nodig, in vergelijk is mijn LB-e echt opstappen en wegrijden :)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:01

Ja dat zou je zeggen..nou heeft mijn merrie periodes van hysterie! Vandaar mijn keuze haar is 3 mnd op de regumate te zetten om te kijken of t hormonaal is.. Ben niet zo vd hormonen maar is om uit te testen!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:58

Rijden is bij mijn RBE lastig in de winter. Dus ik rij al niet meer vanaf oktober. Maar sinds ik hem watm in de dekens heb, gaat de aan de hand training wel gewoon door. Dat kon voorheen ook niet. Hij heeft nu ook een bochel op zijn ruggegraat. Volgens mij zit dat ook vast door de kou. Dus ik moet de osteo er bij laten komen. Maar ik hoop er van het voorjaar wel weer op te kunnen.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 23:22

Tja..Maar echt winter is t niet geweest..Tot nu toe! Wat doet de jouwe ohz dan in de wintermaanden?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 23:26

Voor hem is het vanaf oktober al koud. Zijn spieren verkrampen, denk ik.

En flink onder 0 en sneeuw vind ik echt wel winter hoor.

Sjaak gaat in de staak bij koud weer. Al alsje er alleen een zadel op legt. Ik kan er wel op gaan zitten en doordrijven, maar ik hoef mijn nek niet te breken. Hij wordt dan heel explosief. Voorheen ook in het andere werk, maar dat gaat u dus goed.

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 23:34

Wow ik lees mee mijn merrie is alles vqn een rbe en indd ik mag echt niet gefrustreerd raken bij haar dan bereik ik niks meer

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 07:31

Fabster schreef:
Voor hem is het vanaf oktober al koud. Zijn spieren verkrampen, denk ik.

En flink onder 0 en sneeuw vind ik echt wel winter hoor.

Sjaak gaat in de staak bij koud weer. Al alsje er alleen een zadel op legt. Ik kan er wel op gaan zitten en doordrijven, maar ik hoef mijn nek niet te breken. Hij wordt dan heel explosief. Voorheen ook in het andere werk, maar dat gaat u dus goed.


Is jouw sjaak dan een rbe introvert? Die van mij maakt het bont maar staken ohz is wel een no go voor mij..snap dat je je nek niet wil breken maar er vanaf oktober niet op vindt ik wel heel heavy! ( is er geen lichamelijke reden??)
De rbe extravert wil toch juist lopen..lees rennen bij koud weer!
We hebben duidelijk andere interpretatie vd winter :D ik vind dat we super mazzel hebben gehad met 3x sneeuw en in de max 3 wkn licht vriesweer ( geloof tot nu toe 4x in de max -7 geweest).. Dus vind dat voor mijn rbe geen reden.
Wel moet ik extreem de tijd nemen voor mijn sessies ( eerst grondwerken, dan aan de longe om de spieren op lengte te krijgen..En dan erop! Dat gaat voor komende tijd de strategie worden iig!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 07:44

Hij houdt gewoon niet van de winter. Ik denk dat er inderdaad een lichamelijke reden is. En die komt altijd rond dezelfde tijd vh jaar. Met dekens gaat t al een stuk beter. En ja, ik vind het ook jammer dat ik er niet meer op kan als het kouder wordt. En ík kan het wel geen reden vinden, mar hij denkt daar duidelijk anders over.

Maar gelukkig is het niet mijn enige paard. Dus ik heb de luxe om het rustig aan op te lossen, zonder in eendip te komen of mijn paard willen verkopen.

Ik denk dat hij RBE is en niet RBI.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:02

Fabster schreef:
Hij houdt gewoon niet van de winter. Ik denk dat er inderdaad een lichamelijke reden is. En die komt altijd rond dezelfde tijd vh jaar. Met dekens gaat t al een stuk beter. En ja, ik vind het ook jammer dat ik er niet meer op kan als het kouder wordt.


Wat een heftige reactie op kou! Heeft hij in de zomer nergens last van of ook wel snel rugproblemen? Je ziet meestal dat er al een onderliggend rugprobleem is, dat verergerd wordt door kou, maar dit is wel heel heftig.

pol1 schreef:
Wel moet ik extreem de tijd nemen voor mijn sessies ( eerst grondwerken, dan aan de longe om de spieren op lengte te krijgen..En dan erop! Dat gaat voor komende tijd de strategie worden iig!


Dat doe ik ook :) Zeker bij de RB-e's. Nou ben ik sowieso nogal voorstander van altijd op de grond even opwarmen, even kijken hoe ze lopen, even de rug opwarmen voordat je erop gaat zitten. Alvast even de schoft mooi bollen voordat ik met mijn gewicht erop ga :D

Maar met mijn oude RB-e ben ik er jarenlang niet opgegaan zonder dat ze ontspannen en ok was met de omstandigheden van die dag, dan had ik in de winter ook gewoon een fijn paard :) Als ik daar niet even tijd aan besteedde, was de hele rit een gevecht tegen de spanning.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:52

Ben zo opgelucht!! Heerlijk ontspannen ( voor rbe begrippen ) buiten kunnen rijden!! Eerst ff grondwerk/ leiderschap oefeningen gedaan..Haar een paar tandjes harder laten galopperen dan dat ze eigenlijk zelf wilde.. Toen aan de longe om de spieren op lengte te krijgen..En toen erop richting bos.. Ze was zelfs bij tijd en wijle niet vooruit te branden!! Kon zelfs been geven! Halthouden..t lukte allemaal.. Wat een verademing! Wel dik 2uur verder maarja dat moet dan maar even..
Heel blij mee dat dit werkt zo lijkt t..

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:54

@fabster: pijn lijkt mij ook de reden en niet zozeer rbe.
Is je paard al eens op de foto geweest?

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:06

Als stille meelezer laat ik ook even wat van me horen en ik ben van plan om meer mee te praten. :P Maar het lijkt wel alsof jullie het over mijn paard hebben! :O Ik rijdt in de winter ook niet omdat het niet te doen omdat hij zo hoog in zijn energie staat en er dan niets mee te bevaren valt. Zijn emmertje loopt bij veel prikkels zo maar over en elke dag is een nieuwe dag. Voordat ik iets wil en kan doen moet ik inderdaad eerst vanaf de grond, longeren en dan soms rijden. :P Hij is enorm gevoelig. Maar wat leuk om meer mensen met zo'n soort paard te zien!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:13

Fair schreef:
Als stille meelezer laat ik ook even wat van me horen en ik ben van plan om meer mee te praten. :P Maar het lijkt wel alsof jullie het over mijn paard hebben! :O Ik rijdt in de winter ook niet omdat het niet te doen omdat hij zo hoog in zijn energie staat en er dan niets mee te bevaren valt. Zijn emmertje loopt bij veel prikkels zo maar over en elke dag is een nieuwe dag. Voordat ik iets wil en kan doen moet ik inderdaad eerst vanaf de grond, longeren en dan soms rijden. :P Hij is enorm gevoelig. Maar wat leuk om meer mensen met zo'n soort paard te zien!


Mijn paard is net zo maar dit lijkt toch aardig goed te werken!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:26

pol1 schreef:
@fabster: pijn lijkt mij ook de reden en niet zozeer rbe.
Is je paard al eens op de foto geweest?


Paard is binnenste buiten gekeerd. Niks te vinden. Zet zich snel vast. Hij is overgevoelig op vanalles. In de winter dus door de kou, in de zomer heeft hij extreem last van de vliegen. Terwijl hij er echt niet zoveel om hem heen heeft.

En ja, natuurlijk is het een lichamelijke reactie. Als je l je spieren strak zet, je wevels vast komen te zitten, dan is het niet fijn als er iemand op je rug klimt. En dat is dus precies de reden dat ik dat niet doe. Hij geeft zelf aan wanneer het weer tijd is. Buiten heel veel warme dekens en regelmatig een fysio/osteo/cranio kun je hier weinig aan doen. Het is gewoon een watje.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:57

Tja ik ben geen DA maar kan me voorstellen dat spieren vaster komen te zitten door kou maar dat je er niet op kan vind ik wel heel extreem! Is er qua training geen winst te behalen?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:02

Jazeker. En met die dekens ook. Zoals ik al zei, gaat het ieder jaar een beetje beter. Dus wie weet kan ik ooit nog een winter door rijden. Als hij aangeeft, dat het weer zo ver is, ga ik er gewoon niet meer op. Heb t dus ook niet meer geprobeerd. En ik kan me voorstellen, dat als het je enige paard is, dat je dat zo niet wil. Maar ik heb paarden genoeg, dus vind het niet zo erg als ik hem een paar maanden niet rij. Dus er is hier geen probleem.

Eerder kon ik in de winter helemaal niks met hem beginnen. Totaal hysterisch. Door die dekens gaat dat al zoveel beter. Dus wat voor jullie misschien absurd lijkt, is voor mij al een hele vooruitgang :+

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 18:23

Nou niks is te absurd bij een rbe maar paard waar ik hele winter niet opkan ( zonder dat ie met pensioen is ) zou mij persoonlijk beetje te ver gaan..

Flinty

Berichten: 136
Geregistreerd: 15-08-14
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 18:24

pol1 schreef:
Ben zo opgelucht!! Heerlijk ontspannen ( voor rbe begrippen ) buiten kunnen rijden!! Eerst ff grondwerk/ leiderschap oefeningen gedaan..Haar een paar tandjes harder laten galopperen dan dat ze eigenlijk zelf wilde.. Toen aan de longe om de spieren op lengte te krijgen..En toen erop richting bos.. Ze was zelfs bij tijd en wijle niet vooruit te branden!! Kon zelfs been geven! Halthouden..t lukte allemaal.. Wat een verademing! Wel dik 2uur verder maarja dat moet dan maar even..
Heel blij mee dat dit werkt zo lijkt t..


Wat heerlijk om te lezen pol1! Lekker in het zonnetje genoten van de rbe-"rust"?
Zo te lezen was het die dik 2uur wel waard? Wellicht duurt het de volgende keer maar een kleine 2 uur... daarna 1uur 3 kwartier.. 1,5 uur? Who knows!

Goed om te lezen dat er ook positieve stukken in je dal zitten :j

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 18:29

Flinty schreef:
pol1 schreef:
Ben zo opgelucht!! Heerlijk ontspannen ( voor rbe begrippen ) buiten kunnen rijden!! Eerst ff grondwerk/ leiderschap oefeningen gedaan..Haar een paar tandjes harder laten galopperen dan dat ze eigenlijk zelf wilde.. Toen aan de longe om de spieren op lengte te krijgen..En toen erop richting bos.. Ze was zelfs bij tijd en wijle niet vooruit te branden!! Kon zelfs been geven! Halthouden..t lukte allemaal.. Wat een verademing! Wel dik 2uur verder maarja dat moet dan maar even..
Heel blij mee dat dit werkt zo lijkt t..


Wat heerlijk om te lezen pol1! Lekker in het zonnetje genoten van de rbe-"rust"?
Zo te lezen was het die dik 2uur wel waard? Wellicht duurt het de volgende keer maar een kleine 2 uur... daarna 1uur 3 kwartier.. 1,5 uur? Who knows!

Goed om te lezen dat er ook positieve stukken in je dal zitten :j


Echt een enorme opluchting! Wist me echt even geen raad meer..moedeloos werd ik ervan! Maar keurig op mn zit terug, kunnen halthouden ( zonder een dribbelende exploserende bom onder je) wegdraven zonder 80 km per uur oplopend naar 120..o echt wat een verademing!! Ja wie weet gaat de duur van t hele gebeuren naar beneden..Zou ook heel welkom zijn..Maar voor nu dik tevreden!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 19:42

pol1 schreef:
Nou niks is te absurd bij een rbe maar paard waar ik hele winter niet opkan ( zonder dat ie met pensioen is ) zou mij persoonlijk beetje te ver gaan..

Maar wat zou jij er dan mee doen?

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:46

Dat is een goeie vraag fabster. Wat doe jij ermee om hem soepel te houden? Werk je aan de hand, grondwerk in die maanden? Wat doet ie als je erop gaat zitten?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met een Right Brain Extrovert paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:49

Hij is heel goed in grond en handwerk. We zijn bezig met de piaff nu en dat begint al evht ergens op te lijken. Onder het zadel gaat hij (in de winter) in de staak en omhoog. Er zitten 2 juffen op, die veel ervaring hebben met dit soort paarden. Soms is t zoals het is. Wie weer wordt het komende jaren nog beter. En anders maar niet. Maar de gouden tip is natuurlijk altijd welkom. :+

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 22:51

En zijn dat juffen die in de rechtricht methode les geven?

En in de zomer komt ie niet omhoog?