Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:30

Ik zat per ongeluk ineens in het verkeerde topic, lastig hoor als ze gelijktijdig lopen :D

Als mevrouw een snurk dag heeft dan is het verstandiger om deze even vrij te laten razen. Weidegang is niet genoeg daarvoor.
Gisteren weer 15 minuten als een centrifuge door de bak geraced, blazend, volin het zweet met de staart op de rug terwijl ik stond te wachten tot ze klaar was om te gaan rijden. Reden: er was een nieuw paard op stal En ze moest zich natuurlijk even laten zien :+

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:03

Ik heb een LBE :D
Binnenkort ga ik even alles bijlezen :)

edit; deels bijgelezen, maar mijne heeft ook trekjes van de RBE.

Lange lijnen vindt de mijne ook heel leuk om te doen, maar een bal in de bak of iets opvallends over de hindernis heen is wel heeuuuul spannend
Laatst bijgewerkt door Diertjec op 19-02-15 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 23:10

Wat leuk zeg, ik denk dat mijn merrie ook een LBE is nu ik dit wat gelezen heb :D
Wist nieteens dat dit bestond

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 00:15

Ach ik vind het ook een mooi praatje maar hecht er geen waarde aan. Bij een andere baas heb je grote kans dat mijn paard onzeker wordt en ineens in een hele andere categorie valt. Ik denk dat het een samenspel is tussen hem en mij waardoor hij nu in dit vakje valt.

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 00:19

Bart is overduidelijk een left brain extravert als ik dit lees :P

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:05

Ik twijfel over wat mijn paard is. Wat Anne_GTI zegt ging ook al door mijn hoofd. Ik ben zelf namelijk een LB-er dus dat zal zeker invloed hebben op het gedrag van het paard. Ben over deze nog niet uit. Hij is heel anders dan de (RB-)paarden waar ik normaal mee werk.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:18

Bij die van mij is dat duidelijk niet zo, die is nog dominanter bij vreemde mensen. Onzeker komt gewoon niet in haar woordenboek voor, dat zal ze dan ook nooit worden :)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:26

Hier ook.
Het zit echt in het paard. Dat was als veulen al duidelijk.
Waar ze ook gaat, ze knippert 2x met haar ogen en is de baas.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:43

Ik heb ook een zeer duidelijke left brain extraverte merrie. Ik doe niets met parrelli maar ik herken mijn paard wel in deze beschrijving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:16

Een paard kan zeker veranderen en in een andere categorie vallen afhankelijk van de persoon die ermee om gaat :j Maar er is ook een bepaald karakter aangeboren natuurlijk, en een bepaald karakter aangeleerd, en nog wat anders hangt van de omstandigheden af .. Je kan dus niet zeggen "mijn paard is LBE" en daarmee bedoelen dat hij dat altijd & bij iedereen is, zo werkt het niet..

Het is wel handig om het paard wat je op dat moment in handen hebt te plaatsen en dan te weten wat je kan doen om er het beste van te maken (sommige mensen doen dit automatisch op gevoel, anderen zijn zover nog niet en hebben graag wat handvaten ;) ). Maar het gaat inderdaad niet op dat een paard dat nu LBE is dit altijd & overal met iedereen is neen, al zal een extreme LBE van nature minder snel gaan omslaan dan een milde LBE door de mens gemaakt (maar die dan eigenlijk van nature misschien RBE is ofzo) ;)

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:46

God, ik heb een beetje bijgelezen en wat mis ik m'n poownie als ik dit zo lees :') (Niet ingeslapen of verkocht oid hoor, ik woon niet meer in Nederland en ze staat nu dus bij m'n moeder)

Haar karakter komt in ieder geval echt heel erg overeen met wat ik hier lees en ik vind het heerlijk. We hebben haar sinds haar 3e en ze is ook altijd zo geweest. Het enige wat ze niet heeft is de neiging om te gaan rennen - toen ze aan het puberen was ging ze onder het zadel nog wel eens met 4 benen de lucht in (of ze stond op d'r achterbenen :+ ) maar er vandoor gaan heeft ze eigenlijk nog nooit gedaan. Aan de hand of onder het zadel als iets 'eng' is precies hetzelfde :j Wel kan ze heerlijk dribbelen als ze te ongeduldig en heet wordt en als je haar dan teveel tegenhoudt gaat ze in d'r achteruit.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:54

Ik weet zeker dat ik ook een left brain extravert paard heb. Althans, bij mij wel.

Ik doe zelf niks met parelli maar herken, net zoals Def, inderdaad mijn paard in deze beschrijving.
Ze is zeker dominant, heeft het in het begin ook bij mij geprobeerd maar weet dat ik het niet duld als ze het leiderschap wil overnemen. Verder is ze inderdaad speels, wil graag dingen met haar mond pakken, ondeugend (maar absoluut niet op een verkeerde manier), ik moet haar zeker afwisseling geven in het werk wat we doen om haar energie in goede banen te lijden. Doe ik dat niet dan wordt ze vervelend. Verder is het een stoer, dapper paard met veel zelfvertrouwen en ondanks haar energie is ze met veel dingen de rust zelve. Ik durf er in dat opzicht iedereen op te zetten.

Ze kan onwijs hard rennen en heeft na het beleren uiteindelijk een beetje moeite gehad met het juiste tempo, maar dat kwam heel duidelijk omdat ze nog niet genoeg balans had. Alleen als ze van mij een keer mag gaan dan gaat ze ook echt. :D
Verder is het geen paard die ergens om gaat rennen als ze schrikt ofzo, ze maakt dan 1 of ander achterlijk huppeltje tijdens het rijden en that's it. :+

Overigens, als ik haar niet genoeg te doen geef dan wil ze gaan neigen naar het left brain introvert; dan wordt ze eigenwijs en verveeld. Klinkt dat bekend?

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:10

Ja, klinkt echt alsof het over die van mij gaat Kaitlyn :') Vooral dat huppeltje als ze schrikt haha. Het is dan ook echt even 2 seconden en dan is het weer over, kan soms nog steeds m'n lach niet inhouden als ze dat doet. Overigens schrikt ze alleen van hele kleine, onbenullige dingen die ik zelf meestal niet eens zie. Dingen die veel paarden eng zouden vinden, kijkt ze niet eens van op en ik kan ook rustig op Oudjaarsdag gaan rijden.
En inderdaad ontzettend nieuwsgierig, ze moet alles zien en ruiken en aanraken - niet omdat ze het eng vindt maar gewoon omdat ze wil weten wat het is.

Maar je moet haar inderdaad wel bezig houden en uitdaging geven, anders wordt ze inderdaad echt net een dood, heel vervelend vogeltje.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:14

Ja hier ook bij weinig beweging een heel vervelend paard.
Op dit moment is mijn paard wat hoesterig en snotterig dus ik wil haar niet in het zweet trainen. Gevolg is dat ik enorm veel geestelijke uitdaging in de training moet leggen om haar niet vervelend te laten worden omdat ze energie over heeft.
Mijn paard heeft soms ook last van zichzelf met die energie. Dan moet je haar echt iets geven om zich op te richten en daar kan ze dan op ontspannen en vrolijk worden.

Mijn paard moet ook overal bij zijn en alles zien. Ze steekt ook eerst overal haar hoofd in om vervolgens te schrikken van wat ze aantreft haha.
Gewoon je hoofd in een geitenstal steken en je vervolgens rotschrikken als er DAB een geit in staat die geluid maakt. Dan naar achter deinzen en je hoofd stoten aan de bovenkant van de stal. Daar weer van schrikken en dan je baas aankijken van ....pff snap jij hier wat van?

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:23

Halve topic doorgelezen... hoe heerlijk om te zien dat zovelen precies dezelfde dingen meemaken met hun paard als ik (voorbeente, duidelijk aangeven het niet met je eens te zijn, enz).
Als ik het zo lees is die van mij vooral LBE maar hij kan ook LBI zijn en heel af en toe zit er een vleugje RBE in.

Voor het rechtrichten (en de afwisseling in training) volg ik een cursus en moet beginnen met aan de hand werken. Tot nu toe onbegonnen werk, want meneer is vooral bezig met happen in de longeerlijn (en hand) die nu vlak bij zijn hoofd is of hij staat gewoon stil en gaat naar me staan kijken.... ik ben er nog niet helemaal over uit of dat is omdat hij het niet snapt, het te moeilijk vindt of omdat hij gewoon vindt dat het zo niet hoort... ik neig vooral naar het laatste :o .

Kunstjes aanleren vindt hij fantastisch en de laatste tijd komt ook het steigeren aan de hand weer terug omdat hij zich even moet laten gelden (heeel erg lang geleden) en wordt hij weer heel erg happerig. Komt denk ik vooral omdat hij eindelijk weer heel erg goed in zijn vel zit en de lente eraan komt.
Ik zag ook iemand schrijven dat diens paard zich moet showen als er een nieuw paard op stal is. Precies die van mij.... hij moet met alle paarden kennis maken (en even laten zien dat hij stoerder is door dat voorbeentje) en als ze nieuw zijn komt daar nog een hele show bij.

En inderdaad: straffen werkt niet (vorig jaar 1 clickertraing met trainster gevolgd en dat werd aan het eind oorlog tussen hem en de trainster :n omdat hij geen aandacht voor haar of de les had. Mijn medecursiste was helemaal onder de indruk, ze had mijn paard nog nooit zo gezien en was echt bang van hem (normaal zag ze hem aan een lang touw achter me aan sukkelen O:) )... consequenties aan zijn gedrag verbinden weer wel. Al is meneer zo slim dat hij ook wel manieren weet te verzinnen om daaronder uit te komen. En dan heb ik de uitdaging om een nieuwe manier te verzinnen om dezelfde consequentie ook aan zijn "sluiproutes" te verbinden :D . Kortom gezegd, ook ik moet altijd op mijn quivive zijn want inderdaad is even wegdromen er niet bij met meneer.

Leven is nooit saai met hem.... als het saai wordt (oftewel hij is alleen maar braaf) dan is dat altijd een indicatie dat er iets niet in orde is met hem en maak ik me gigantische zorgen.
Laatst bijgewerkt door zippora op 20-02-15 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:42

Hier ook een left brain extravert paard, en een left brain introverte pony.

Met de 1e kan ik het fantastisch vinden *\o/*

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 09:53

Ik meld mij ook aan, ben het personeel van een LBE :D

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:48

fransje23 schreef:
Ik meld mij ook aan, ben het personeel van een LBE :D


Duidelijk :')

jujujujulie

Berichten: 224
Geregistreerd: 23-02-13
Woonplaats: Aalter (Belgiƫ)

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:52

Ik zet ook even een stipje. Ben juist begonnen met mijn LBE pony. Ik kon nooit longeren omdat hij het blijkbaar te saai vindt en dan haalt hij allemaal rare dingen uit. 1 les parelli en hij vliegt voorruit :)

Kim_Asterix

Berichten: 1195
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Onna / Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:01

Mijn ene paardje is LBE, met een vleugje RBE.
Echt een heel leuk beestje, lekker clownesk, maar oh wat kun je er soms moe van worden :')

Mijn andere is duudelijk LBI. Lekker kalm, liever lui dan moe. Maar hij is wel goed te activeren :)

Ik zou wel eens een grondwerklesje willen nemen met mijn LBE paardje, maar ik kan helaas niemand uit de buurt vinden...

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:43

Ik heb een Left Brain Extravert, maar soms ook een intravert...

Heel leuk speels paard, wilt altijd meer werken, meer uitdaging, eens zij iets kent wilt ze er mee spelen. Maar bij ongemak (pijn/verschieten/...) is de eerste reactie ontploffen, en een paar seconden later, als het probleem niet is opgelost word ze heel introvert, extreem introvert.

Bijvoorbeeld uitglijden op de wei, lelijke wonde, ik moet die verzorgen, de eerste 2 3 seconden om in de buurt van dat been te komen is echt een gevecht, doe ik dan door, dan ineens sluit ze zich helemaal af en beweegt geen pas meer. (Voor wondes te verzorgen wel handig...)

Maar nu heeft ze rugpijn wegens vastrollen in de stal, de eerste paar passen bij het verlaten van de stal was serieus bokkend, steigerend, en ineens ging ze zielig eenzaam in een hoekje staan, voor de rest van de dag (en dan weet ik dat er iets grandioos mis is).

Hoe gaan jullie met zo'n paarden om?

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 18:53

Misschien kan je wat met deze plaatjes Seltje, jouw situatie klinkt zeker niet alleen extravert.

Afbeelding

Afbeelding

Oshaa
Berichten: 1045
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:12

Mijn LBE had weer iets raar vandaag. Ze staan op een paddock ongeveer 300m van de weg. De paddock is aan 2 kanten omgeven door vele rijen struiken (worden voor de teelt gebruikt), 1 kant sloot en 1 kant gebouwen. Er is een 2 m breed pad dat langs de struiken naar voren loopt. Om de paddock (is 20x30m, met daar aanvast nog een 20x30m schuilstal) loopt dubbel draad met flink stroom erop. De paddock zelf is op het moment erg nat (veen grond), dus ze zakken flink weg (ze hebben meer dan genoeg plekken om droog te staan, dus geen zorgen :) ).

Ik stond te kletsen met de eigenaar van het land en de paarden stonden gezellig om ons heen. Op een gegeven moment komt een tractor met schapen over de weg aanrijden en gaat ze bij de buren uitladen. Madex (de LBE) was erg nieuwschierig, liep wat heen en weer om alles te zien. Opeens springt ze vanuit stilstand (en tot haar knieen in het veen) door het lint en over de eerste rij struiken. Daarna draaft ze vrolijk naar de weg en naar de schaapjes toe. Ik er meteen met halster achteraan en ze stond heel vrolijk naar alle commotie te kijken. Ik kon er gelukkig makkelijk pakken, alleen toen ik er mee wilde nemen werd ze een beetje RBE.

Het leven is echt nooit saai met een LBE! Al zit ik wel te denken: hoe houd ik dit paard ooit in haar paddock?

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:45

In meeste situaties is mijn paard extravert hoor, zeer slim, overreageren op been, houd van trucjes en uitdagende oefeningen, vind ontsnappingsspelletjes heel leuk (baasje niet).

Maar bij langdurige onaangename omstandigheden zwaait ze om naar introvert, en is ze er moeilijk uit te krijgen. Korte onaangename omstandigheden (plotsopvliegende vogels bijvoorbeeld) geeft een korte ontploffing met alle 4 de benen in de lucht, moesten die vogels nu blijven komen zou ze na een tijd overgaan op freeze. Een leuke uitdagende mix is dat paard.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 21:11

Oshaa schreef:
Mijn LBE had weer iets raar vandaag. Ze staan op een paddock ongeveer 300m van de weg. De paddock is aan 2 kanten omgeven door vele rijen struiken (worden voor de teelt gebruikt), 1 kant sloot en 1 kant gebouwen. Er is een 2 m breed pad dat langs de struiken naar voren loopt. Om de paddock (is 20x30m, met daar aanvast nog een 20x30m schuilstal) loopt dubbel draad met flink stroom erop. De paddock zelf is op het moment erg nat (veen grond), dus ze zakken flink weg (ze hebben meer dan genoeg plekken om droog te staan, dus geen zorgen :) ).

Ik stond te kletsen met de eigenaar van het land en de paarden stonden gezellig om ons heen. Op een gegeven moment komt een tractor met schapen over de weg aanrijden en gaat ze bij de buren uitladen. Madex (de LBE) was erg nieuwschierig, liep wat heen en weer om alles te zien. Opeens springt ze vanuit stilstand (en tot haar knieen in het veen) door het lint en over de eerste rij struiken. Daarna draaft ze vrolijk naar de weg en naar de schaapjes toe. Ik er meteen met halster achteraan en ze stond heel vrolijk naar alle commotie te kijken. Ik kon er gelukkig makkelijk pakken, alleen toen ik er mee wilde nemen werd ze een beetje RBE.

Het leven is echt nooit saai met een LBE! Al zit ik wel te denken: hoe houd ik dit paard ooit in haar paddock?


:') dat zou die van mij ook kunnen doen...
Dat je haar dan weer kunt pakken heb ik ook.