Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 15:23

Wat ontploffen betreft is Alex meer LBI, hij bokt alleen als ie het echt niet met me eens is en ik zijn grenzen te ver overschrijdt met straffen. Mijn RBE bokt als ie iets nieuws moet, meer zo van "Oh, help, ik moet klaarstaan om weg te vluchten". Hij spiegelt mij ook heel erg, Alex is meer onverschillig. Maar ik had toen ook wel wat stress, want we gingen een vaardigheidsparcours rijden, maar juist toen hij kalmeerde werd ik ook weer kalm. Want ik haat een bokkende pony voor de wagen, vind het doodeng.

Alex en Jorie <3


Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 16:20

Ik herken het wel, als ik niet goed in mijn vel zit kan ik best met Walter gaan werken, maar moet ik wel extra goed mijn aandacht erbij houden. Want dan doet hij soms ook rare dingen zoals ontploffen.
Voor mij werkt dat juist heel goed, ik raak daardoor al mijn frustraties en stress kwijt door mijn aandacht volledig te focussen op hem.
Maar ontspannen werken is er dan niet bij, dan moet je een ander paard uitzoeken.

Mijn LBE is op dit moment geblesseerd helaas, check ligament. Dus dat betekent veel afspuiten, nou dat was ook een feestje die dagen dan het zo waaide... in het begin was hij wel rustig, want het hielp tegen de pijn, maar als het dan langer ging duren kwam zijn karakter ook weer bovendrijven :+
En omdat ik zo blij was dat hij zich even wat beter voelde, was ik niet altijd even duidelijk :D
Ach ja...

Nu kom ik zijn beperkingen trouwens wel keihard tegen: dierenarts zei, echo maken, ja dat doen we op de kliniek. Nou niet dus, want hij gaat dus niet meer op de trailer :n
De laatste keer dat we dat probeerden heeft iemand haar vinger daarbij gebroken (zelfde trucje als Fabster omschrijft met touw rond de stang, alleen breekt Walter daar dus ook doorheen) dus dat doe ik niet meer. We hebben al zoveel geprobeerd, het is gewoon klaar.
Maar goed, gelukkig kon de echo ook hier thuis.
En dan is het echt het liefste paard ter wereld. Of hij tegen scheren kan? Geen idee, nooit gedaan, dus probeer maar. Geen centje pijn, meneer stond hartstikke stil :)
Echo maken ook, later toch gesedeerd, maar had in feite ook zonder gekund.
Hebben we toch iets goed gedaan in de opvoeding :)

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:04

XxLiEsJuHhxX schreef:
Ahh heerlijk herkenbaar hier ook!

Mijn merrie spiegelt ook onwijs mega erg. Mijn 1e dag menstruatie hoef ik ook nooit iets met haar te willen doen, dat loopt 95% zeker uit op een paard en mens welke ultra gefrustreerd zijn O:)
Slecht humeur hetzelfde verhaal. Daar in tegen als ik stress had met wedstrijden vroeger was ze er wel weer heel erg voor mij en wat ze super de super braaf <3

Een paar dagen geleden vond mevrouw het tijd voor een grapje en liep hier gezellig los over de weg -O- :n en een lol dat ze met zichzelf had. Uiteindelijk heb ik haar weer terug naar huis gelokt met mijn shet waat ze helemaal verzot op is }:)


Chab is de afgelopen twee dagen een beetje tsja hoe zeg je dat onstuimig. Wat ik al eerder beschreef deed hij dat, vandaag galopsbalken geoefend. Ging best goed, maar op een gegeven moment werd hij aardig heet en trok zelfs een sprint zonder dat ik er overheen ging (normaal is hij kei sloom)... of zou t te maken hebben met de lente of in combinatie van frustratie?

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:06

Jorex schreef:
Wat ontploffen betreft is Alex meer LBI, hij bokt alleen als ie het echt niet met me eens is en ik zijn grenzen te ver overschrijdt met straffen. Mijn RBE bokt als ie iets nieuws moet, meer zo van "Oh, help, ik moet klaarstaan om weg te vluchten". Hij spiegelt mij ook heel erg, Alex is meer onverschillig. Maar ik had toen ook wel wat stress, want we gingen een vaardigheidsparcours rijden, maar juist toen hij kalmeerde werd ik ook weer kalm. Want ik haat een bokkende pony voor de wagen, vind het doodeng.


Chab bokt ook uit protest.. Maar nu gaf ik geen druk. Hij is normaal de rust der zelve.. Maar gister dus niet in de cirkel..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:08

Achterom schreef:
Ik herken het wel, als ik niet goed in mijn vel zit kan ik best met Walter gaan werken, maar moet ik wel extra goed mijn aandacht erbij houden. Want dan doet hij soms ook rare dingen zoals ontploffen.
Voor mij werkt dat juist heel goed, ik raak daardoor al mijn frustraties en stress kwijt door mijn aandacht volledig te focussen op hem.
Maar ontspannen werken is er dan niet bij, dan moet je een ander paard uitzoeken.

Mijn LBE is op dit moment geblesseerd helaas, check ligament. Dus dat betekent veel afspuiten, nou dat was ook een feestje die dagen dan het zo waaide... in het begin was hij wel rustig, want het hielp tegen de pijn, maar als het dan langer ging duren kwam zijn karakter ook weer bovendrijven :+
En omdat ik zo blij was dat hij zich even wat beter voelde, was ik niet altijd even duidelijk :D
Ach ja...

Nu kom ik zijn beperkingen trouwens wel keihard tegen: dierenarts zei, echo maken, ja dat doen we op de kliniek. Nou niet dus, want hij gaat dus niet meer op de trailer :n
De laatste keer dat we dat probeerden heeft iemand haar vinger daarbij gebroken (zelfde trucje als Fabster omschrijft met touw rond de stang, alleen breekt Walter daar dus ook doorheen) dus dat doe ik niet meer. We hebben al zoveel geprobeerd, het is gewoon klaar.
Maar goed, gelukkig kon de echo ook hier thuis.
En dan is het echt het liefste paard ter wereld. Of hij tegen scheren kan? Geen idee, nooit gedaan, dus probeer maar. Geen centje pijn, meneer stond hartstikke stil :)
Echo maken ook, later toch gesedeerd, maar had in feite ook zonder gekund.
Hebben we toch iets goed gedaan in de opvoeding :)



Nou ik kan met chab nooit zonder volledige focus werken, want dan gaat hij zn eigen gang. Gister was ik boos en gefrustreerd en denk dat dat er wel mee te maken heeft.. of lente kriebels..

Trailer laden herken ik wel daar volg ik nu cursussen voor.. ik kan de meest gekke dingen met hem doen, maar die dingen..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6028
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 17:30

Gizeppie schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:
Ahh heerlijk herkenbaar hier ook!

Mijn merrie spiegelt ook onwijs mega erg. Mijn 1e dag menstruatie hoef ik ook nooit iets met haar te willen doen, dat loopt 95% zeker uit op een paard en mens welke ultra gefrustreerd zijn O:)
Slecht humeur hetzelfde verhaal. Daar in tegen als ik stress had met wedstrijden vroeger was ze er wel weer heel erg voor mij en wat ze super de super braaf <3

Een paar dagen geleden vond mevrouw het tijd voor een grapje en liep hier gezellig los over de weg -O- :n en een lol dat ze met zichzelf had. Uiteindelijk heb ik haar weer terug naar huis gelokt met mijn shet waat ze helemaal verzot op is }:)


Chab is de afgelopen twee dagen een beetje tsja hoe zeg je dat onstuimig. Wat ik al eerder beschreef deed hij dat, vandaag galopsbalken geoefend. Ging best goed, maar op een gegeven moment werd hij aardig heet en trok zelfs een sprint zonder dat ik er overheen ging (normaal is hij kei sloom)... of zou t te maken hebben met de lente of in combinatie van frustratie?


Lente kan heeeel zeker ermee te maken hebben O:)

The Oily Barn, volg mij via insta voor leuke diy producten voor in en buiten huis en voor dieren. 100% natuurlijk en gezond

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 18:34

@liesjuh

Chab is natuurlijk een dekhengst geweest.. misschien is dat t? Lente kriebels?

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Igniss

Berichten: 932
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 02:19

Een paar pagina's gelezen en wat leuk dat ik dit topic gevonden heb! Mijn bijna 3 jarige merrie is duidelijk LBE, dat heeft in het verleden wel eens voor problemen gezorgd omdat ik het niet helemaal goed deed :') (met grondwerk te lang doorgaan en mevrouw werd flink opstandig.. whoops) Dus we hebben wat hobbels gehad.

Ik heb haar zelf gefokt en ze is echt mijn vriendinnetje, dit jaar gaan we in de hand wat meer beginnen dus als jullie leuke oefeningen voor LBE'ers hebben graag!

Ontmoet Makuya!
Spoiler:
(Heel toepasselijk "Vrije wil" genoemd door mij toen ze geboren was) If only I knew :')



Afbeelding

[Volg] Bonte Makuya, kleine meisjes worden groot!

16-07-2017 Makuya <3 mijn bonte prinses

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 06:59

Goh, dit topic heeft lang op zijn kont gelegen. Leuk dat er weer wat beweging in zit. Ik hou van LB paarden. Vorig jaar 1 LBE-er overleden. Nu nog 1 over. Met haar doe ik voornamelijk buitenritten. Maar je kunt er vanalles mee. Schrikparcourtjes, van die parcourtjes met balkjes op de grond en dan achteruit door een L laten lopen tussen de balken. Sprongetjes, balkjes draven. Echt grondwerk was bij die van mij niet te doen. Longeren en op afstand gaat prima, maar dichtbij niet. Ze word narrig en gaat bijten. Dus dat sla ik over.

Veel plezier met je puck. Is t een barock pinto?

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:37

Mijn ruin gedraagt zich stoer en schrikt van alles, wordt ook heel narrig als ik te dicht in zijn ruimte kom en gaat ook bijten dan. Ik kan met hem momenteel niet meer buiten gaan, hij schrikt zich rot van het minste dat beweegt dus ik vrees dat hij meer RBE is?

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:39

Igniss schreef:
Een paar pagina's gelezen en wat leuk dat ik dit topic gevonden heb! Mijn bijna 3 jarige merrie is duidelijk LBE, dat heeft in het verleden wel eens voor problemen gezorgd omdat ik het niet helemaal goed deed :') (met grondwerk te lang doorgaan en mevrouw werd flink opstandig.. whoops) Dus we hebben wat hobbels gehad.

Ik heb haar zelf gefokt en ze is echt mijn vriendinnetje, dit jaar gaan we in de hand wat meer beginnen dus als jullie leuke oefeningen voor LBE'ers hebben graag!

Ontmoet Makuya!
Spoiler:
(Heel toepasselijk "Vrije wil" genoemd door mij toen ze geboren was) If only I knew :')



[ [url=m/8Susg7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welkom, leuke pony <3

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:43

Afbeelding
dit is mijn spookje

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:45

Leuk, weer beweging!

Mijn LBE heeft dat ook, als ik te dichtbij kom en hij het er niet mee eens is. Bv als hij in de wei loopt of met uitmesten. gaat ie echt even dreigen. Ik ook dan }:) Grondwerk en VD etc vindt hij leuk, maar als ik dezelfde oefening te vaak vraag, wordt 'ie echt knorrig. Gelukkig voor hem (of komt het daardoor?) heb ik er ook niet heel veel geduld voor :=
Afbeelding
Dit is mijn knapperd <3

Heb sinds een half jaar een jonge puppy erbij van nu bijna 1, maar weet nog niet echt wast/hoe hij is. Schrikt nog snel, maar ook rétenieuwsgierig en dan snel over te halen om toch iets te proberen. Verrekte slim, volgens mij, haha! -:) ~~}>

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:54

Hier is ook het een en ander veranderd, sinds zaterdag een puppy op proef erbij omdat mijn oude merrie overleden is. Ook een rasechte LBE. Zo trof ik ze tussen de middag...
Afbeelding

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 18:59

Afbeelding

Mijn LBE, een grappe maker.. Dezelfde oefeningen achter elkaar wordt hij niet happy van. Veel afwisseling is t sleutelwoord. Hij is mega slim en niet snel bang.. Ik ga gerust rijden met graafmachines en trekkers die bezig zijn.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 19:18

Afbeelding

Hier mijn LBE. Kan overal van schrikken, maar groot verkeer etc is prima. Of soms niet. Ze is gewoon niet helemaal tof. Maar ontzettend leuk en ik doe alles met haar. O ze nou idioot doet of niet :=

Jorex

Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 20:12

Mijn lbe is de laatste tijd steeds meer een LBI. Totdat we op het strand waren, toen ging de stand ineens om. Net als eigenlijk iedere keer als ik hem voor de sulky heb. Alleen gisteren was ie meer LBI, hij vond het duidelijk saai om wat in de bak rond te stappen met zijn RBE vriend naast hem. In draf was het wel leuk, maar dat hield ik als baas niet vol. Alex als LBE, niet te stoppen op het strand, let op, filmpje was al nadat meneer 3 vrolijke galopjes had gedaan, dus daarom dat ie ook netjes kan stappen en draven :+


En Alex zijn LBI kant, niet vooruit te branden. _O-


De andere pony is mijn RBE en daar kan ik dus niet veilig mee de straat over en dat zal me waarschijnlijk ook nooit lukken alleen. Maar die stond vanaf het begin dus al te hyperen en te steigeren omdat hij wilde lopen. :')

Alex en Jorie <3

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 20:24

Een RBE heb ik ook staan, ja. Ik
Heb er nu een parellijuf bij geroepen. Zij heeft er wel vertrouwen in. Ik ben benieuwd hoe ver we komen :o

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:03

zo leuk om iedereen zijn paarden te zien! Janneke, ik zag jouw prachtige foto al op FB <3

Heb je een foto van je 1jarige?

Mijn 2jarige is denk ik LBE, dat hoop ik toch stiekem, :=

Afbeelding

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:27

Natuurlijk Ingrid! Hier afgelopen vrijdag, met zijn grote vriendin het friesje:
Afbeelding
Hij wil het liefst overal in en op gaan staan :=
Afbeelding
Maar is ook echt een kroeldoos
Afbeelding

Echt zeker wel smeurtjes van LBE hoor, zou ik zelf ookw el erg leuk vinden, past me heel fijn namelijk :j

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 09:31

Jorex, ze zijn natuurlijk ook niet altijd 100% LBE of LBi of welke dan ook. Kan in situaties enorm verschillen. Net zoals mensen in verschillende situaties verschillend (kunnen) reageren.
Die van mij kan op strand echt stuiteren, maar kan in situaties waarin je juist stuitergedrag zou verwachten, juist echt de grootste goedzak zijn die je kan bedenken. Dat maakt het juist zo leuk, vind ik.

Zou hij gewoon het nut niet van het werk in de bak hebben gezien? Die van mij is dan ook echt liever lui dan moe. :=

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:03

Ik zie dat bij Joy. Ze is aan de hand heel erg LBE. Onder het zadel is ze super rustig en geconcentreerd. Bizar om dat verschil te zien! Kijk maar:



En onder het zadel:





Grappig he?

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Diertjec

Berichten: 4619
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:30

Leuk weer een beetje activiteit!
Ik ga vanavond goed bijleren. Mijn merrie is overduidelijk LBE en mn bijna jaarling vooral LBE, maar ook LBI :)
Afbeelding
Afbeelding

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 12:37

@janneke, ook een bruinschimmel, had je niet liever een blauwe terug? Ga je hem laten keuren? Die ziet er helemaal LBE uit hahahaha, daar ga je nog veel verhalen over schrijven }>

@Gimme_Joy, idd die van mij is ook heel anders onder het zadel dan ernaast 8-)

@Diertjec en zeggen dat zoveel traantjes gelaten heb voor mijn LBE, hoe dikwijls heb ik hem naar de maan willen schieten :+ , nu vind ik het de leukste karakters die er zijn, open boekjes zijn heerlijk om mee te werken

@Fabster, ik doe geen Parelli meer, heb een meer rustige aanpak ontdekt bij Isabelle Van Laer, helemaal mijn ding nu. Bij de Parelli methode krijg ik enorm veel stress bij mijn LBE

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:58

mindful schreef:
@Fabster, ik doe geen Parelli meer, heb een meer rustige aanpak ontdekt bij Isabelle Van Laer, helemaal mijn ding nu. Bij de Parelli methode krijg ik enorm veel stress bij mijn LBE


Ik ben benieuwd. Het gaat om een RBE. Die had altijd al veel stress en met de rustige aanpak kwam ik niet verder. Ik probeer dit nu maar eens. Hiervoor nooit iets met Parelli gedaan. Met mijn LBE-ers heb ik het ook wel eens geoefend. Maar die vinden dat ik niet zo idioot moet doen :D Niet aan hen besteed, inderdaad


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers