Shane Ransley, Tarzan na 4 dagen training.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Shane Ransley, Tarzan na 4 dagen training.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 21:36

Ik kwam wat filmpjes tegen over de training van een van de slacht weggekocht dominant maar zeer sceptisch paard.

De filmpjes op Youtube zijn korte stukjes, voor de uiteindelijk lange versie moet je lid zijn van een website. Dus hou er bij het bekijken van de filmpjes rekening mee dat je niet alles ziet. Maar ik vond de verandering in die vier dagen verbluffend (en dit paard is echt niet makkelijk), dat ik de link naar de overzichtfilmpjes hier even neer ga zetten.

http://www.youtube.com/watch?v=iZ1Ln9AS ... verview-vl

http://www.youtube.com/watch?v=UetI5jxdJ90

http://www.youtube.com/watch?v=NGdRVbjtR3g

http://www.youtube.com/watch?v=3_Ozf3MpPTw


En wat vinden jullie ervan? Gaat hij te snel? Vraagt hij onredelijke dingen? Zijn jullie verbaasd over het resultaat?

En tot slot een waarschuwing: don't try this at home!

Lara

Berichten: 7459
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:56

Ik heb nu het eerste filmpje gekeken. Vind 'm erg snel gaan, ben niet bekend met zijn stijl, maar vind sowieso dat hij bij het vangen te veel druk met zijn lijf geeft; dwz, ik zou meer rustmomenten pakken, in plaats van zo snel doorlopen nadat het paard loopt te knorren. Aan het einde van die scène kan hij 'm aaien, maar dan staat het paard wel ''klem'' tegen de muur..

Hij houdt verder over het algemeen mijn inziens de druk te lang aan. Het paard vindt het duidelijk erg spannend(bijv bij de sprong). Ik heb zelf altijd geleerd dat als het paard wat goed doet, je dit moet laten weten. Maar later in het filmpje(einde), geeft hij m.i. wel goed het paard een momentje om even te ruiken en kijken naar wat het moet doen.

In het 2e filmpje begint hij met het aaien van het been, erg goed. Maar ik zou denken, don't push your luck, en zodra het paard begint te kauwen rust nemen, en niet doorgaan.
Opzich gaat het springen dan weer redelijk, maar vervolgens begint hij op dag 2(!!) al met een zadel er op leggen! En eigenlijk alles wat daarna gebeurd is absoluut niet mijn smaak.. :n :n

Voor deel 3/4 nu even geen tijd.. Maar als ik een beetje die YTcomments lees, kan ik het er alleen maar mee eens zijn..:
Citaat:
If he is still kicking out during desensitization, there is not enough trust to be saddling. I worry this could be re-traumatizing this horse. This is not a 4-Day training job for a horse who has obviously suffered a great deal of abuse. More realistic goals should have been set.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 21:58

Even in je achterhoofd houden dat dit een samenvatting is van langere sessies, en je niet weet of hij echt met de dingen begint die je in de filmpjes ziet. Mee eens dat hij snel gaat, je weet niet of er ooit eerder een zadel op heeft gelegen. Misschien was dit een onderdeel van testen wat het dier kan. Makkelijk vind ik dit paard niet. En of 4 dagen genoeg zijn kan alleen de eigenaar beslissen. De doelstelling van de training was duidelijk: een basis waarmee de eigenaar verder kon. In het laatste filmpje zie ik dat wel degelijk.

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Re: Shane Ransley, Tarzan na 4 dagen training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:31

Ik heb ze alle vier gezien, en ik moet zeggen dat ik het echt een fantastisch verschil vind. Ik vind dat deze man eerlijk te werk gaat en hij is ook opvallend rustig in zijn bewegingen, bij alles was hij doet. Heel prettig om naar te kijken. Wel zou ik op sommige momenten de druk eerder weghalen, zeker bij het desensibiliseren van dingen. Hij houdt hem soms, naar mijn mening, net te lang aan waardoor het paard wat even stil stond er opnieuw toch weer vandoor gaat. Maar desondanks werpt het uiteindelijk, zoals je zeker kan zien, zijn vruchten af. Een goede start waarop de eigenaresse zeker door kan bouwen.