Parelli: wel of niet???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
1975chantal
Berichten: 226
Geregistreerd: 18-07-10

Parelli: wel of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 10:13

Hallo allemaal *D ,

Ik heb mijn paardje nu 7 weken en het gaat best wel goed. Maar ik zou graag onze vertrouwensband willen versterken omdat ze soms best heftig kan reageren op voor haar nieuwe/angstige situaties. Bij mij op stal zweert iedereen bij Parelli... Mij zegt het op zich niet zo heel veel. Ik heb het op internet opgezocht en ik zie een hoop verschillende meningen. Veel positief maar ook een hoop negatief... Graag zou ik van jullie je mening willen horen zodat ik daar later mijn conclusies uit kan trekken.

Alvast bedankt.

Ps -> ik hoop dat hij hier goed staat, anders sorry ;)

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Parelli: wel of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 12:51

RT-->NH.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Parelli: wel of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:22

Ik vind Parelli een gemakkelijk te volgen methode omdat deze didactisch duidelijk en helder is opgezet. Het is dus niet zweverig, het is een 'simpel' stappenplan.

Dat wil niet zeggen dat het allemaal gemakkelijk onder de knie te krijgen is in het begin.

Ik denk dat er niet zoveel 'mis' is met de methode alswel met een aantal 'volgers' die de methode niet/niet goed beheersen. Dan worden de seven games de seven tortures voor het paard. Dat zorgt voor negatieve meningen.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Parelli: wel of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:25

Ik stond altijd sceptisch tegenover parelli enz. Maar ik heb pas een gratis les kunnen krijgen van een instructeur en er zitten zeker bruikbare zaken tussen. Ik wil het nu iig zelf gaan gebruiken, niet zozeer omdat de band tussen mijn paardjes en mij niet goed is of dat ze niet goed opgevoed zijn. Maar ik wil ze graag meer vanaf de grond kunnen trainen en ik denk dat parelli me daar wel mee kan helpen. En ik hoop het trailerladen te vergemakkelijken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:25

Parelli is echt de eerste die ik aan zou raden als je een bepaalde methode wilt volgen. Helemaal voor een beginner is het een openbaring. De negatieve meningen ga je hoofdzakelijk krijgen van de personen die Parelli in principe al voorbij zijn (of die een niet-representatief referentiekader voor zich hebben van Parellivolgers of zich vastbijten aan de een of twee negatieve filmpjes die op het internet de ronde doen). Maar als je door dat Parelli-bashing heen kunt kijken, zul je een programma vinden dat jou en je paard samen naar ongekende hoogtes kan brengen.

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:29

ik ben 5 weken naar australie geweest op familiebezoek.
een vriend van hun deed ook aan parelli, ik moet zeggen werkte echt goed.
heb 2 uurtjes les van hem gehad :D

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:35

Een paar leuke filmpjes over de Parelli 7 games, helaas met Duitse voice-over. Kijk en oordeel zelf. Wat je hier ziet is een paard dat het allemaal al kent, als je dit bij je eigen paard doet zul je in het begin andere reacties krijgen. Maar je kunt begeleiding krijgen, er is altijd iemand bij je in de buurt waar je samen mee kunt trainen.

http://www.youtube.com/watch?v=xMpweMV31o0

http://www.youtube.com/watch?v=k_JEN1mO ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=NfifTXji ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=MziUPffH ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=2fk9FqHd ... re=related

Niwla

Berichten: 4115
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Re: Parelli: wel of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:39

Ik doe het af en toe ook met mijn paard. Hij vindt het ontzettend leuk en ik heb ook het idee dat het onze band versterkt. Ik vind het een aanrader. :j

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Parelli: wel of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:50

@ Niwla: als je je verdiept in NH, en in bijv. Parelli, gaat dit je hele omgang met paarden beinvloeden. Je kunt gewoon niet anders meer dan op die manier met je paard omgaan. Dus zomaar er "af en toe bijdoen"....heb je het dan wel helemaal begrepen of is het bij jou een "dingetje doen"?

Niwla

Berichten: 4115
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:52

Cassidy schreef:
@ Niwla: als je je verdiept in NH, en in bijv. Parelli, gaat dit je hele omgang met paarden beinvloeden. Je kunt gewoon niet anders meer dan op die manier met je paard omgaan. Dus zomaar er "af en toe bijdoen"....heb je het dan wel helemaal begrepen of is het bij jou een "dingetje doen"?

Ik ben geen NH-er maar ik vind het leuk om af en toe de oefeningen van Parelli erbij te pakken.
Tuurlijk beïnvloedt dit de omgang met mijn paard maar ik zal nooit een rasechte NH-er worden.
Ik ben ook van mening dat dat niet hóeft. Ik gebruik gewoon verschillende stijlen door elkaar, ik pik eruit wat het beste werkt voor mij en mijn pony.

_Ella_

Berichten: 1094
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:53

tja... ik denk dat ik een aantal parelli onderdelen ook wel toepas bij mijn paard. Ik zou alleen niet weten waarom ik daar een een carrotstick, touwhalster, en leading rope voor nodig heb. Grondwerk is altijd goed. Wijken voor druk, enge dingen, netjes volgen etc.
Wat mij altijd een beetje tegen staat zijn mensen die parelli als heilig beschouwen en iedereen die hier anders over denkt dierenbeulen zijn.
Ik ga liever met een gezond boeren verstand aan de slag, en let hierbij goed op mijn paard.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Re: Parelli: wel of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 14:57

Ik ben ooit met Parelli begonnen maar mijn merrie liet duidelijk blijken dat ze er niet van gedient was.
Daarna heb ik er dingen uit gepakt die ze wel wilde oppakken en die in mijn normale schema verwerkt.
Een vriendin die ik Parelli had aangeraden is er helemaal blij mee, paard is totaal veranderd :j
Ze krijgt met haar paard alles gedaan, probeerd ze het met mijn merrie dan krijgt ze bijna geen resultaat :=
Ik heb een echt "waarom" paardje

Het ligt dus niet alleen aan hoe je het doet maar ook of het wel goed is voor de combi.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Parelli: wel of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:02

Ik heb te weinig verstand van parelli om daar iets concreets over te zeggen. Maar ik lees zo vaak; ik wil m'n band met m'n paard verbeteren, zal ik dan aan parelli/NH/weet ik wat al niet meer gaan doen?

In mijn opinie verbeter je je band met je paard door ervaringen die je samen opdoet. Dat kost gewoon tijd. Ik zit al m'n hele leven in de paarden, en doe altijd maar gewoon normaal. Als m'n paard iets doet wat niet de bedoeling is, dan corrigeer ik dat. En voor de rest kijk ik gewoon wat er werkt per paard. En dat gaat prima. Ik heb m'n nieuwe paard nu 5 maanden. Ze weet duidelijk dat ik het mensje ben dat bij haar hoort en voor een groot deel wat er wel en niet mag. Dus volgens mij gaat het wel best zo.

Is het nou echt zo dat het gebruiken van methoden als parelli werkt als een soort van versnelling? Dat je daardoor veel sneller/beter een band krijgt met een paard?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Parelli: wel of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:15

Als je dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan, zul je de resultaten krijgen die je altijd al hebt gekregen. Niets mis mee, als je daar tevreden mee bent. Maar ik krijg met behulp van grondwerk (en dat hoeft echt niet via de methode Parelli te gaan, er zijn er meer die dat doen) gewoon een veel oplettender paard naar de mens toe. Geen gewals over me heen, geen geschuur tegen me aan, licht op de hulpen en "willing to please". Afhankelijk van het character gaat dat in eerste instantie niet altijd zonder discussie. Maar als je het goed doet, krijg je een superpaard...

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:19

Ik vind dat wel altijd een mooie en ware uitspraak. En ben ook best nieuwsgierig om eens iets nieuws/anders te proberen. Al zeg ik wel eerlijk dat je daar niet zo snel aan begint als je niet echt problemen hebt. Ik ga toch eens wat lezen, denk ik. Wie weet wat ik eruit haal.

Wat me een beetje tegenstaat is dat Parelli of grondwerk (of iets anders) soms als een soort van Haarlemer olie voor elk probleem als de oplossing wordt genoemd. Terwijl ik denk dat je niet naar een DVD van parelli, maar naar je paard moet kijken. Wat doet 'ie en waarom, en welke reactie van jou geeft het gewenste resultaat. Maar ik geloof best dat bv Parelli daar een hele waardevolle aanvulling op kan zijn.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:20

Shyla25 schreef:
Ik ben ooit met Parelli begonnen maar mijn merrie liet duidelijk blijken dat ze er niet van gedient was.
Daarna heb ik er dingen uit gepakt die ze wel wilde oppakken en die in mijn normale schema verwerkt.
Een vriendin die ik Parelli had aangeraden is er helemaal blij mee, paard is totaal veranderd :j
Ze krijgt met haar paard alles gedaan, probeerd ze het met mijn merrie dan krijgt ze bijna geen resultaat :=
Ik heb een echt "waarom" paardje

Het ligt dus niet alleen aan hoe je het doet maar ook of het wel goed is voor de combi.


Heb je begeleiding gehad bij je werk met de methode Parelli? Heb je hulp gevraagd, of heb je meteen er de brui aan gegeven toen je merrie in discussie ging?
Ik ben van mening dat Parelli op elk paard kan. Het probleem is als je er zelf nog niet zoveel verstand van hebt en te maken krijgt met een paard dat het ook niet allemaal zomaar pikt. Parelli zegt zelf: practice does not make perfect, perfect practice makes perfect. En als jij de fases niet goed doorloopt bij een paard dat er in den beginnen sceptisch tegenover staat, als jij het programma niet van A tot Z volgt, ga je de resultaten niet krijgen die Parelli en zijn studenten je op menige demonstratie laten zien.

Parelli level 1 gaat om je eigen veiligheid. Het wordt pas spannend bij level 2. Maar als je zover nooit gekomen bent omdat je paard je al bij de basis duidelijk liet blijken daar niet gediend van te zijn, en jij haar daarin haar zin liet...tja...mag ik zeggen dat je heel wat mist?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:24

Anoeska schreef:
Ik vind dat wel altijd een mooie en ware uitspraak. En ben ook best nieuwsgierig om eens iets nieuws/anders te proberen. Al zeg ik wel eerlijk dat je daar niet zo snel aan begint als je niet echt problemen hebt. Ik ga toch eens wat lezen, denk ik. Wie weet wat ik eruit haal.

Wat me een beetje tegenstaat is dat Parelli of grondwerk (of iets anders) soms als een soort van Haarlemer olie voor elk probleem als de oplossing wordt genoemd. Terwijl ik denk dat je niet naar een DVD van parelli, maar naar je paard moet kijken. Wat doet 'ie en waarom, en welke reactie van jou geeft het gewenste resultaat. Maar ik geloof best dat bv Parelli daar een hele waardevolle aanvulling op kan zijn.



Het kan je tegenstaan, maar grondwerk is de basis, en dat wordt door velen overgeslagen. Men gaat een beetje longeren, laat het paard meelopen aan de hand, voetjes geven ed. Maar daar blijft het bij. En soms is ook dat overgeslagen. Lees maar de topics over het inrijden van paarden en de problemen daarbij terwijl het longeren nog nieteens beheersd wordt...

Als je het grondwerk meeneemt, of daarna teruggaat op het moment dat je problemen krijgt, zijn de problemen idd negen van de tien keer verholpen.

sassie76
Berichten: 699
Geregistreerd: 21-11-07
Woonplaats: Echten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:24

Ik heb diverse methoden uitgeprobeerd, waaronder Parelli, omdat ik vind dat je wel een beetje weten ("proeven") wat er allemaal is. Parelli is makkelijk omdat alles goed wordt uitgelegd. Zelf heb ik gekozen voor Hempfling omdat dit mij en mijn paard beter ligt.

Dus, ik zou zeggen: probeer het en je merkt vanzelf of het past of niet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:29


Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:31

Cassidy schreef:
Anoeska schreef:
Ik vind dat wel altijd een mooie en ware uitspraak. En ben ook best nieuwsgierig om eens iets nieuws/anders te proberen. Al zeg ik wel eerlijk dat je daar niet zo snel aan begint als je niet echt problemen hebt. Ik ga toch eens wat lezen, denk ik. Wie weet wat ik eruit haal.

Wat me een beetje tegenstaat is dat Parelli of grondwerk (of iets anders) soms als een soort van Haarlemer olie voor elk probleem als de oplossing wordt genoemd. Terwijl ik denk dat je niet naar een DVD van parelli, maar naar je paard moet kijken. Wat doet 'ie en waarom, en welke reactie van jou geeft het gewenste resultaat. Maar ik geloof best dat bv Parelli daar een hele waardevolle aanvulling op kan zijn.



Het kan je tegenstaan, maar grondwerk is de basis, en dat wordt door velen overgeslagen. Men gaat een beetje longeren, laat het paard meelopen aan de hand, voetjes geven ed. Maar daar blijft het bij. En soms is ook dat overgeslagen. Lees maar de topics over het inrijden van paarden en de problemen daarbij terwijl het longeren nog nieteens beheersd wordt...

Als je het grondwerk meeneemt, of daarna teruggaat op het moment dat je problemen krijgt, zijn de problemen idd negen van de tien keer verholpen.


Helemaal eens. Mensen willen vaak te snel en dan komen er problemen. Ik denk eigenlijk dat hetgeen dat me tegenstaat vooral te maken heeft met het 'lezen van boekjes'/'kijken van DVD's' om te weten hoe je met je paard om moet gaan. Ik word wat kriebelig van het aanhangen van een bepaalde stroming. Dat komt natuurlijk ook omdat ik 'maar gewoon wat doe'. Doen wat je altijd al deed, en wat je dus ervaren hebt dat werkt. En zo niet, dan probeer ik op basis van gezond verstand en gevoel voor paarden weer eens wat anders. Zeker omdat ik geen echte problemen heb met deze manier.

Maar het kan nooit kwaad om meer te leren, kan alleen maar een aanvulling zijn. Ik ga toch weer eens wat verdiepen in dat soort dingen. Ik zie nu ook de youtube-filmpjes die je hebt gepost. Ga zeker even kijken (als ik niet eigenlijk aan het werk hoor te zijn ;))

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:42

De eerste twee filmpjes zijn van een leerling van Clinton Anderson, die het idd allemaal van DVD's heeft gehaald. Derde filmpje is Clinton Anderson zelf.

Ik kan helemaal met je meegaan dat je kriegel wordt van het advies om DVD's te gaan bekijken, maar wil je wat anders dan wat op de doorsnee manege geleerd wordt, blijft er weinig over. Qua rijden, en qua omgang met de paarden.

Probleem is alleen dat NH zo vaak verkeerd wordt geinterpreteerd en voorgeleefd. NH is niet alleen je paard instralen en dansjes om hem heenmaken. Als het nodig is moet je inkomen in een intensiteit die aankomt. Hoeft maar een keer, daarna weet het paard precies wat er komen gaat als hij nog een keer een grens overschrijdt.

Misschien leuk om deze topics eens door te lezen:

[NH] Natural Horsemanship >> ook slechte kanten?

[NH] Natural horsemanship ik ben er absoluut tegen!

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:47

Anoeska schreef:
Helemaal eens. Mensen willen vaak te snel en dan komen er problemen. Ik denk eigenlijk dat hetgeen dat me tegenstaat vooral te maken heeft met het 'lezen van boekjes'/'kijken van DVD's' om te weten hoe je met je paard om moet gaan. Ik word wat kriebelig van het aanhangen van een bepaalde stroming. Dat komt natuurlijk ook omdat ik 'maar gewoon wat doe'. Doen wat je altijd al deed, en wat je dus ervaren hebt dat werkt. En zo niet, dan probeer ik op basis van gezond verstand en gevoel voor paarden weer eens wat anders. Zeker omdat ik geen echte problemen heb met deze manier.

Maar het kan nooit kwaad om meer te leren, kan alleen maar een aanvulling zijn. Ik ga toch weer eens wat verdiepen in dat soort dingen. Ik zie nu ook de youtube-filmpjes die je hebt gepost. Ga zeker even kijken (als ik niet eigenlijk aan het werk hoor te zijn ;))


Ben ik helemaal met je eens. Ik had/heb precies hetzelfde. Uit boekjes leren werkt voor mij trouwens niet, heb de dvd's van iemand gekregen, maar om het dan zelf te doen dat zie ik dan niet zitten. Daarom was ik erg blij dat iemand van mijn rijclub nu instructeur is geworden en hij gaf gratis proeflessen. Hij heeft me de gedachtegang enzo uitgelegd en ik vond het allemaal vrij logisch klinken zoals hij het bracht. Ik denk dus dat er zeker dingen als aanvulling gebruikt kunnen worden. En ik denk dat je een aantal dingen automatisch al gebruikt. Maar voor mensen die dit nog niet automatisch hebben is het een handige methode om dat onder de knie te krijgen.

1975chantal
Berichten: 226
Geregistreerd: 18-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 16:30

Ik ga binnenkort maar een lesje proberen om te kijken of het mij en mijn paardje ligt. Ik laat jullie weten wat ik ervan vond ;)

Groetjes Chantal

Navanja

Berichten: 1377
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:02

Ik ben helemaal niet weg van parelli, en zal het zeker ook nooit gaan doen. Het past gewoon niet bij me.
Ik kijk naar het werken van Emiel Voest, Monty roberts, Hempfling. Ik heb al zoveel gezien daarvan en lessen gehad erin, en dat past echt bij mij.

Ik denk dat het echt per persoon verschillend is wat bij je past, en waar je lekker mee werkt. Ik heb ook het gevoel dat het paard zich bij parelli zich niet altijd kan uiten hoe hij zou willen, maar dat heeft natuurlijk ook te maken met wie het op het paard uitoefend.
Er staat deze maand ook een heel artikel over in de bit over aangeleerde hulpeloosheid, en dat gaat ook voor een deel over parelli.

Ik zal nu wel een heleboel parelli mensen op mijn nek krijgen, maar dit is gewoon mijn mening, sorry.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:59

_Ella_ schreef:
tja... ik denk dat ik een aantal parelli onderdelen ook wel toepas bij mijn paard. Ik zou alleen niet weten waarom ik daar een een carrotstick, touwhalster, en leading rope voor nodig heb. Grondwerk is altijd goed. Wijken voor druk, enge dingen, netjes volgen etc.
Wat mij altijd een beetje tegen staat zijn mensen die parelli als heilig beschouwen en iedereen die hier anders over denkt dierenbeulen zijn.
Ik ga liever met een gezond boeren verstand aan de slag, en let hierbij goed op mijn paard.

Zoiets dacht ik ook toen ik de OP las. Ik vind het vreselijk eng als mensen tot op de letter de methode van een ander volgen. Hoeveel ruimte heb je dan nog voor jezelf en voor je paard... het is prima om van een Parelli wat dingetjes over te nemen, er zijn veel mensen en methodes waar je van kunt leren. Als je daar het beste uit pakt en verwerkt tot je eigen methode en manier van omgaan met je paard denk ik dat je daar het meeste aan hebt :)