Zazou (v. Rousseau) @ work L2 *Bokt debuut!*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mizzet
Berichten: 177
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Loosbroek

Zazou (v. Rousseau) @ work L2 *Bokt debuut!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 22:59

Hey allemaal,

Mijn moeder heeft gisteren foto's gemaakt van het rijden met Zazou, en het leek me leuk die met jullie te delen. Tips zijn uiteraard welkom!
Ik heb Zazou sinds begin 2010, dus we zijn nu bijna een jaar samen aan het werk. Ze is nu 6 jaar, en toen ze bij mij kwam had ze al een paar wp's in de M1 gehaald.
Ik heb voor Zazou alleen maar twee 'groene' paarden gereden, waarmee ik ook niet verder kwam dan de basis, omdat we het beide nog niet konden en elkaar dus niet echt snapten. Mijn zusje rijdt nu lekker op een van die paarden, de fries die je ook af en toe op de foto's ziet.

We zijn inmiddels L2+1 maar ik heb sinds begin september geen wedstrijden meer gereden, vanwege hockey en Zazou's rug (osteopaat enzo).
We zijn nu vooral bezig met het oprichten, en dus ook het actiever maken van achteren. In de les gaat dat al best goed, maar thuis vind ik het nog moeilijk.

Toen ik de foto's zag, schrok ik eigenlijk vooral van mijn linkerhand. Ik wist wel dat ik daar altijd meer vasthoud (mezelf aangeleerd, nu moeilijk weer af te leren) maar je ziet het ook echt duidelijk op de foto's.. Verder heb ik bijna altijd mijn teugels te lang en zit ik dus vaak veel te ver met mn handen naar achteren!
Verdere aandachtspuntjes:
* Hakken uitdrukken
* rechtop zitten
* niet te veel drijven

Nou hier de foto's!

Ik heb geen foto's van het losrijden, mams vond het veel te koud haha!

Afbeelding
1. Spoortje ;(

Afbeelding
2.

Afbeelding
3.
Afbeelding
4. Pasje verruimen in galop. Ik ga zelf ook mee.. :+

Afbeelding
5. Geen idee waarom ik hier ongeveer sta.

Afbeelding
6. Ff checken of haar kont ook meekomt :o En mn teugels veel te lang..

Afbeelding
7. Pasje verruimen

Afbeelding
8. nog een keer

Afbeelding
9.

Afbeelding
10. Hier lijkt ze wel lekker over de rug te lopen, maar ik zit zelf een beetje vreemd! ;)

Bedankt voor het kijken! Een reactie zou leuk zijn!

Armani88

Berichten: 3701
Geregistreerd: 16-07-06
Woonplaats: Lonneker

Re: Zazou (v. Rousseau) @ work L2 *Bokt debuut!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:02

De foto's zien er erg netjes uit hoor !!!
Mooi paardje ook !!!

Appieee

Berichten: 1840
Geregistreerd: 14-10-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:03

Wat een ontzettend mooi paard, heel aansprekend. :j
Vind dat je er qua maat echt heel erg mooi op staat.
Hoe groot is ze wel niet? Volgens mij ben je zelf ook van aardige lengte of niet?
Vind dat het er vriendelijk uitziet, inderdaad af en toe even op je linkerhand letten, maar daar ben je je van bewust. :j
Heb zelf hetzelfde probleem met mijn rechterhand dus ik weet hoe moeilijk het af te leren is.
Met instructie erbij is het een stuk makkelijker, die hamert er dan wel op.
Zelf probeer ik altijd als mijn paard eenmaal fijn loopt, elke keer dat ik bij A ben mijn eigen houding te controleren. Dus weer rechtop zitten, handen laag, heb ik evenveel druk links en rechts?
Voor mij is dat een fijne manier, maar dat werkt natuurlijk voor iedereen anders! :)

mizzet
Berichten: 177
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Loosbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 23:15

Bedankt voor jullie reacties!

@ Appieee: We zijn helemaal niet zo huge hoor! Zazou is 1.68 en ik ben 1.74 ongeveer. ;-)
Wel een goede tip idd. Ik ben gewoon altijd zo met Zazou bezig dat ik mezelf helemaal vergeet..

Appieee

Berichten: 1840
Geregistreerd: 14-10-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Zazou (v. Rousseau) @ work L2 *Bokt debuut!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:17

Echt?!
Het lijkt zo groot, maar is natuurlijk vanaf de foto ook moeilijk te zien.
Hoe dan ook, jullie passen qua maat in elk geval erg mooi bij elkaar haha! :)

Ja, dat probleem heb ik zelf ook altijd.
Vandaar dat ik die tip ooit van iemand anders kreeg en eigenlijk helpt het best goed. :j

mizzet
Berichten: 177
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Loosbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 23:19

Haha, dankje.

Ik ga er eens mee aan de slag! :Y)

Sanne_zepp

Berichten: 197
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:20

Mooi paard!
Probeer goed op je kont te blijven zitten in de galop, verder zit je er netjes op!

Sonador

Berichten: 664
Geregistreerd: 02-07-06

Re: Zazou (v. Rousseau) @ work L2 *Bokt debuut!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:22

Leuke foto's, daar hoef je absoluut niet voor te schamen!
Alleen 1 tip: je zadel ligt te ver naar voren, die mag best wel een stuk naar achteren!

Blijf lekker rijden zoals je doet, en dan komt het echt helemaal goed met jullie.

Jitske

Berichten: 13082
Geregistreerd: 06-09-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:23

Leuke combi zijn jullie!
Zoals je zei mag achter nog actiever, maar jullie komen er wel samen ;)
Nog een tipje; foto 6 waar je kijkt of ze achter bijkomt; als je daarnaar kijkt, draai je hoofd dan de andere kant op. Om te wijken naar rechts draai je je lichaam natuurlijk zo dat jouw heup en schouder ook naar rechtsvoor gaan. Aleen draai je nu je hoofd precies de tegenovergestelde richting op, waardoor je jezelf én je paard enorm tegen werkt! Beter draai je dus alles dezelfde kant op, veel fijner voor jullie allebei ;)

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:26

Wat leuk... Ik heb ook een Zazou v. Rousseau ;) Wel een heel andere, maar toch grappig (in profiel voor foto's). Wat zit er achter de moederlijn?

Knap paard heb je. Wel moet ze achter nog wat meer gaan zakken. Ze blijft nu nog wat hoog achter.
Wat heeft ze met haar rug gehad? Ik heb het idee dat je zadel wat naar voren ligt?

mizzet
Berichten: 177
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Loosbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 23:30

Bedankt voor jullie reacties!

@ Sonador: Dit is eigenlijk niet mijn eigen zadel, want die moest ik van de osteopaat na laten kijken, met het gevolg dat een zadelmaker hem 'verpest' heeft. Hij schuift nu nog verder naar voren dan deze. Wij hadden zelf het idee dat deze beter lag, maar als je zegt dat hij nog steeds te ver naar voren ligt, moeten we eens serieus gaan kijken denk ik!

@ duChambre: Woo, jouw tip klinkt echt super logisch haha. Het zag er al zo raar uit op de foto, maar ik had hier helemaal niet over nagedacht! Thanks ;-)

@ Sansje: Oh haha, dat is grappig! Ik zal eens naar je foto's kijken! Moedersvader is Rubinstein

Edit: Oh en van haar rug: we wilden haar na laten kijken omdat ze moeilijk deed met buigen, en toen bleek het dat ze een soort s-vorm in haar ruggewervel had. Hierdoor hield ze ook vrijwel altijd haar staart scheef. Een osteopaat heeft dit als het goed is eruit gehaald. Mijn instructrice zegt ook dat ze verschil ziet, dat ze haar achterbenen makkelijker wegzet enzo!

bruceandnoon
Berichten: 907
Geregistreerd: 30-01-10
Woonplaats: Beemster

Re: Zazou (v. Rousseau) @ work L2 *Bokt debuut!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:34

wat ziet dat er lekker uit! vooral die laatste 3 foto's. met name van voor loopt ze heel actief van achter mag het wel iets meer komen maar aan jou manier van rijden te zien komt dat helemaal goed. Was het niet ongelofelijk fris op dat open stuk veld?

juffie25
Berichten: 315
Geregistreerd: 30-12-04
Woonplaats: ergens

Re: Zazou (v. Rousseau) @ work L2 *Bokt debuut!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:36

Hey,

Dat is Zazou, zazou is van een vriendin van mij geweest(Marja), en heb er in het begin ook een aantal keren op gereden. Ziet er goed uit hoor! Ze is goed vooruit gegaan! Heel veel succes met haar jullie komen er wel! Wat een mooie strek foto's

mizzet
Berichten: 177
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Loosbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 12:46

@ bruceandnoon: Ja inderdaad, ze mag haar achterbeen heel wat actiever gebruiken, maar daar zijn we ook mee bezig in de les!

@ Roosjes: Ja dit is inderdaad de Zazou van Marja! Ik heb haar van Marja gekocht. Grappig dat je er ooit op gereden hebt! ;) Bedankt, ik ben zelf ook blij dat ze lekker begint te strekken! :D

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Zazou (v. Rousseau) @ work L2 *Bokt debuut!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:47

Moderatoropmerking:
Ik heb diverse reacties tegen de regels van RT-HAW verwijderd. Wanneer je de TS iets wilt melden wat niet rijtechnisch is, is daar de pb-functie voor en niet dit topic.

vaa

Berichten: 736
Geregistreerd: 04-08-09
Woonplaats: CZ- Chuchelna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 00:29

je hebt op bijna alle foto's je been te ver naar achteren, maar wat een mooi paardje, en ik vindt dat je er verder ook netjes opzit

jadeb
Berichten: 88
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Zazou (v. Rousseau) @ work L2 *Bokt debuut!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:03

Ik vind het er mooi uitzien, het lijkt alleen of op foto 6 je paard heel erg naar binnenvalt. Het is natuurlijk een moment opname en de hoek waarin de foto is genomen speel natuurlijk ook een rol... kan het ook fout hebben hoor. Maar misschien is dat een aandachtspuntje? Volgens mij ben je ook heel bewegelijk in je bovenlijf? Maar goed al met al ziet het er heel netjes uit hoor :)

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:10

Cap is eigen keus en dat snap ik, maar ik wil je toch even waarschuwen, ik reed een 4 jarige op het land en ze gleed uit, viel en ik klapte met mijn hoofd op de grond, ik was direct weg en in het ziekenhuis werd me verteld dat wanneer ik mijn cap NIET op had gehad ik het niet na had verteld!! Kortom een ongeluk zit in een klein hoekje!

Verder heb je een leuk paard en ziet het er rijtechnisch netjes uit! Denk idd aan je beenligging, helemaal omdat je ook met spoortje rijd

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:20

ziet er al heel fijn uit!
wat een superfijn paardje. daar ga je nog ver mee komen.
voor jou is inderdaad een tip om je hand wat minder vast te houden en je teugels soms wat korter te nemen.
probeer je handen ook echt op een plaats te zetten.
en in galop mag je soms wat meer op je kont gaan zitten.
ook wat trotser op je paard gaan zitten en het is helemaal perfect.

veel succes!

mizzet
Berichten: 177
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Loosbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 13:53

Bedankt voor jullie reacties! :D

@ maai_ke: Hand vasthouden moet ik inderdaad goed opletten, in de les krijg ik m altijd op het punt dat je niets meer in je handen hebt, thuis lukt dat nog niet helemaal! De galopfoto's zijn allebei van het verruimen, dat was niet zo handig gekozen, want op de andere galopfoto's zit ik wel gewoon op mn kont. Maar nu zie ik dus wel goed dat ik blijkbaar echt naar voren ga zitten bij het verruimen! (a la jockey haha)

@ PercyLeen: Aii, dat is even schrikken! Gaat alles wel weer goed? Ik begrijp ook de risico's. Maar voor de foto's vond ik het mooier zo. Sinds ik haar heb heeft ze nog nooit een rare sprong ofzo gemaakt, maar uitglijden kan natuurlijk ook altijd.. ik krijg morgen een nieuwe cap van de sint, dus dan gaat ie weer mooi op! :P

@ vaa: Ik heb een beetje mezelf aangeleerd per ongeluk dat ik als ik been geef mn been naar achter leg. :o Echt debiel, ik snap ook echt niet waarom ik het doe en ik moet het ook echt afleren!

Wijnanda

Berichten: 1933
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Terheijden

Re: Zazou (v. Rousseau) @ work L2 *Bokt debuut!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:48

Je zegt dat ze wat rugproblemen heeft gehad, zou ik haar eerst proberen wat meer over de rug te rijden, voordat je met de oprichting begint. Ik mis in de oprichting het ruggebruik en de activiteit van het achterbeen. Foto 10 vind ik er heel fijn uit zien. Actief achterbeen, je ziet dat ze haar rug opdrukt. Probeer naar dat beeld toe te gaan werken. Veel overgangen en tempowisselingen moeten daarvoor zorgen, ze zal ook beter je hand dan gaan volgen zodat je haar beter in de oprichting kunt rijden, maar toch vanuit een actief achterbeen. Op die laatste foto zie je ook dat ze daar mooi het neusje eruit steekt, terwijl ze op alle andere foto's net iets achter de loodlijn loopt.

Veel succes verder! Echt een heel aansprekend paard :)

Sannessep

Berichten: 708
Geregistreerd: 22-10-08
Woonplaats: Ane

Re: Zazou (v. Rousseau) @ work L2 *Bokt debuut!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:55

Idd erg leuk paard! Volgens mij is alles zo'n beetje wel gezegd, dus ik denk niet dat ik daar nog wat aan toe kan voegen. Wat ik nog wel even wilde zeggen: zorg echt dat je je zadel voor mekaar krijgt, voordat je van allerlei moeilijke dingen gaat vragen van haar! Ik heb mijn eigen pony ook door een slecht passend zadel in de kreukels gereden, en jou zadel ligt echt te ver naar voren! Het heeft mij veel moeite gekost (en véél geld!!!) om dat allemaal weer goed te krijgen. Het lukt wel, maar voorkomen is beter dan genezen. Met een goed passend zadel zul je waarschijnlijk zien dat de trainingen ook makkelijker gaan.

Fosco
Berichten: 1457
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Zazou (v. Rousseau) @ work L2 *Bokt debuut!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 17:41

Ziet er goed uit! je bent zelf bewust van de puntjes waar je op moet letten, en als je erop gaat letten zal het vanzelf beter gaan :)
over het zadel is ook al wat gezegd dus laat ik daar niet bovenop gaan hameren :)
Veel succes jullie!

mizzet
Berichten: 177
Geregistreerd: 06-12-06
Woonplaats: Loosbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 19:12

Bedankt voor de reacties. ;)

Zadel is inderdaad heel belangrijk, en ik moet er echt mee aan de slag. Mijn instructrice zei donderdag ook opeens dat hij achter wat kleppert, dus hij moet echt weg haha.
In de les zijn we ook het eerste deel heel erg bezig met over de rug rijden, en dan pakken we haar daarna meer op. Dan is de achterhand ook echt actiever dan op deze foto's, maar ik krijg het thuis nog niet helemaal goed voor elkaar. :(

cbreeman
Berichten: 173
Geregistreerd: 07-10-10

Re: Zazou (v. Rousseau) @ work L2 *Bokt debuut!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 19:19

ziet er goed uit, maar inderdaad probeer in de galop meer te blijven zitten, en probeer je schouders meer naar achteren te houden anders krijg je zon`n bol effect tussen je schouders in, maar het is wel een leuk paard hoor!