[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 13:41

Olikea schreef:
Super gaaf. Ben best wel een beetje jaloers :oo

Als je hier in de buurt zou komen mag je altijd gio zijn voetjes eens komen doen :Y) maar jou familie zit hier niet echt in de buurt toch?
m

Wat lief!
Nee niet echt whaha maar ik zal je pb’tje sturen :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 00:43

Ik heb trouwens een FB pagina opgezet voor mn hoefbedrijfje, zodat ik wat naamsbekendheid op het eiland krijg. Ik plaats dingen momenteel veel over mn training etc, dus als je het leuk vind op de hoogte te blijven, het heet Help with Hooves IOM.

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 13:08

Ik heb net even op je Facebook gekeken en vind het echt top hoe je bezig bent! *\o/*

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 19:26

Hi allemaal,

Ik wilde iedereen nog een goed 2019 wensen *\o/* . En natuurlijk de bokkers bedanken waar ik langs mocht komen om de hoeven van hun paardjes te doen tijdens de Feestdagen toen ik in NL was! Helaas ging het niet bij iedereen even soepel maar ach, ik ben niet voor niks student :+ Ik moet VOORAL nog hard werken aan snelheid en kracht.

Voor degene die interesse hebben, ik ben rond half maart weer een week in Nederland en zou dan weer wat Hollandse hoeven kunnen doen :Y) Ik ben dan alweer heel wat uren en kennis verder dus hopelijk gaat het allemaal dan wat sneller haha. Hier op het eiland heb ik flink moeite om oefenpaarden te vinden dus ik was en ben erg dankbaar met jullie hulp!

Verder heb ik me ingeschreven voor een 12 weekse horsemanship challange op facebook, puur voor motivatie om meer te ondernemen met hem. We gaan de grondwerk en buitenrit challenges doen. Mijn goal is rijden dit jaar! Word tijd haha.

Donderdag komt de chiropractor om te checken of hij oke is en vrijdag heb ik een afspraak met een natural horsemanship/dressuur coach die ons misschien gaat begeleiden met de eerste ritjes :) Verder wil ik nog veel meer wandelen dan we al doen en hem de wereld laten ontdekken zodat de eerste buitenritten straks niet een te grote stap zijn.

Happy New Year!!!!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 22:51

Ik vond het super gezellig dat je bij ons langs kwam, wij gaan nu rustig door oefenen zodat het in maart allemaal net wat makkelijker en sneller zal gaan ;)

Ik ken inderdaad ook wel dat je uiteindelijk voor jezelf de drempel naar het rijden zo groot maakt dat het onmogelijk lijkt :') . Maar zodra jullie daar weer doorheen zijn gaat het wel weer echt genieten zijn!

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 10:49

Ahhh leuk om weer een update te lezen! *\o/* Vind dit altijd een heel leuk volgtopic, kan me in heel veel dingen herkennen!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 19:56

Ah leuk @ MissWeenie :o

Vandaag was interessant. Gister trouwens ook maar vandaag erger.
Ik wilde een vroege zondagochtend wandeling met hem maken maar was vergeten dat er een springwedstrijd voor kids op stal was in de ochtend :+ Voor we het wisten kwamen er allerlei trailers en vrachtwagen het parkeer terrein terwijl ik er net liep om de weg op te gaan :+ En al vlug volgden er heeeeel veel ponies en kids, het krioelden van de drukte. Harvey begon bij de eerste pony in zicht zich al op te winden, en dat werd niet minder naarmate er meer kwamen... Dat hij moeite had met alle prikkels in die drukte snap ik maar de eerste prikkel - 1 pony en 1 auto - maakte hem al best heet. En daar kan ik dan niet helemaal bij. Hij maakt er een heel groot iets van, en daarna wordt alles lastig want z'n emmertje loopt steeds voller. Hij leek wel een 3 jarige snuivende arabier, ongelofelijk. Kalmeren doet hij maar niet, dat duurde echt wel een uur, en na een tijdje begin ik me dan toch een klein beetje te ergeren, want waar is al mijn tijd, moeite en zweet dan gebleven in al het grondwerk wat we hebben gedaan en alle andere dingen die we hebben gedaan? Ineens was hij net een onbeleerde peuter die niet met emoties kon omgaan!

Balen doe ik best, maar ik van afgelopen 2,5 jaar ook geleerd me er niet zoveel van aan te trekken omdat mijn gevoelens de zijne niet helpen. Morgen weer een dag! Wat ik ook merk is dat ik zelf veeeeeel en veeeeel minder onzeker ben en ik stoorde me totaal niet aan het feit dat hij zo groot en overweldigend bezig was, ik werd er niet bang van zoals vroeger. Ik heb voornamelijk met los hangend leadrope gelopen ondanks zijn show, en hij probeerde ook niet andere kanten op te gaan dan ik, wat dat betreft is hij nog best braaf.

Maar we gaan het vaker opzoeken :Y) lekker wennen en mee leren omgaan.
Mijn doel is 5x per week wat met hem te doen zoals lange wandelingen (niet te snel opgeven als het moeilijk wordt), longeren met zadel (wat langer en meer galop zodat hij zich ook echt moet inspannen), vrij springen voor de afwisseling en binnen enkele weken dus erop!
Ik ga ook weer wat Warwick Schiller oefeningen aanhalen, dat zal ook helpen.

Z'n pensioen en ziekteverlof is over :7

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:15

Misschien moet je niet zo streng zijn voor jullie beide. Je komt al van ver. En is het erg dat je paard drukker doet? Een grote springwedstrijd, veel drukte, indrukken, geluid, geuren. En jij verwacht dat dat je volbloed daar doodbraaf niet op reageert :+. Dat is hetzelfde als een kleuter in een speeltuin laten en verwachten dat die lief je handje vasthoudt en bij je blijft :D. Kinderen en dieren zijn helemaal niet zo beheerst dat ze in staat zijn hun emoties te bedwingen. Alleen zul je bij sobere rassen minder emotie zien en reageren ze minder heftig op prikkels. Maar je wilde een volbloed en die snuift en snurkt een keer, gaat een beetje druk doen op de plek, een showtje weggeven. Maar, waar je harde werk wel in zit, dat hij bij je blijft, toch op je let, niet op je tenen springt en dat jij hem gewoon kunt leiden. En dat lukt je!!! Waarschijnlijk als je meer drukte opzoekt dat Harvey zich er ook minder druk over maakt. Uiteindelijk. Op goede dagen :+

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 23:17

Haha ben bang dat je gelijk hebt :o Maar alle andere paarden en ponies op het terrein vd wedstrijd deden vergeleken met Harvey normaal, dus ik voelde me toch een beetje slecht erover.

En ook dat klopt, ik wilde een ev, alhoewel ik niet veel wist over het ras toen. En ik ben vaak ook blij met al zijn emoties en signalen omdat hij heel makkelijk te lezen en echt wakker is ook, dat vind ik toch leuker dan paarden die in zichzelf zijn gekeerd of paarden die alles saai vinden en alleen maar gelukkig zijn op de wei. Harvey is wat dat betreft erg aanstekelijk met z’n energie *\%/*
Maar iets volwassen worden mag nog wel :+

Morgen een nieuwe dag en we gaan gewoon verder met dingen doen! We gaan sowieso wandelen, maar denk ook even longeren met wat drafbalkjes.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:18

Maar dat waren een heel stel kinderpony's, over het algemeen worden die geselecteerd op een hoog mak schaap gehalte :D. En waarschijnlijk zijn veel pony's het ook gewend. Daarbij weet je niet hoe Harvey gereageerd had als jullie gewoon daar ook je wedstrijd hadden moeten rijden. Dan kun je namelijk veel makkelijker de spanning laten afvloeien. Stukje draf, paar tempowisselingen, beetje wijken en je dwingt zo je paard en jezelf de focus te verleggen. Aan de hand gaat dit beslist lastiger. En misschien is Harvey gewoon iets ehhm vuriger :+
In elk geval op naar een goed 2019 en veel rijplezier gewenst.

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 09:42

Mooie manier van omdenken :j

Zet 'm op! Dit wordt gewoon jullie jaar :j

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 23:10

Iemand interesse in Paard Natuurlijk spulletjes :) ? Update Harvey verder naar onder ;)

Ik heb het multimedia pakket te koop (nieuw €80)
- boek Natuurlijk Bekappen (eenmaal gelezen)
- boek Paard Natuurlijk (nog in folie)
- dvd Natuurlijk Bekappen (eenmaal bekeken)

En wat gereedschap maar moet even kijken hoe schoon ik de mesjes krijg. Als ik ze niet netjes krijg verkoop ik ze niet haha.
- hoefmesjes basic links en rechts van PN website (nieuw €32,50, paar x gebruikt)
- messenslijper inclusief hoesje van Paard Natuurlijk (nieuw €20 paar keer gebruikt)
- loopmes medium 15mm van Turbo Hoof Solutions, amper gebruikt (nieuw €15)

De boeken en dvd kunnen eventueel vanaf NL verzonden omdat familie regelmatig op bezoek komt en dan nemen zij de boeken/dvd mee naar NL en versturen het vanaf daar. Maar gereedschap kan niet op die manier want dat kan niet mee in het vliegtuig met familie (ze komen met alleen handbagage).

Laat maar weten of er interesse is.

Harvey en ik hebben overigens geweldige week gehad. In totaal 4,5 uur bezig geweest met wandelen en longeren/grondwerk. Boomstammetjes buiten gesprongen, lage sprong in de bak gedaan, gewandeld met mijn dochter, lang gewandeld met zadel op, tractoren en drukte mee gemaakt. Veel gezien, beleefd en geleerd. Chiropractor is ook geweest dus die dag amper wat gedaan en dag erna moest hij vrij hebben

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 18:50

Gister onze eerste grondwerk les gehad! Harvey was erg reactive en niet responsive, voornamelijk omdat hij met van alles bezig was en niet met mij. Dat gebeurd vaak in de bak. Op de circel keek hij ook constant naar buiten en liep daardoor nogal vreemd.

De lerares had ons vervolgens met blokken op een cirkel werken. Om eentje heensturen en daarna naar binnen komen en binnen in de cirke samen chillen. Na een tijdje ging hij anticiperen en meer op mij en naar binnen focussen. Toen konden we om twee blokken voordat ik ‘m naar binnen vroeg, en daarna drie blokken, dan een heel rondje en daarna zouden we blokken weg kunnen halen.

Leuk om als huiswerk te oefenen :)

Afbeelding

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 17:00

Hi allemaal,

Tijdje stil geweest weer hier.
Harvey en ik gaan goed, we hebben regelmatig les en onze zwakke punten komen stuk voor stuk naar boven. Ik zat er laatst zelfs weer even op! Deze week weer les en over 1,5 week gaan we naar een clinic! Ook heb ik een paar x gereden op paarden van vrienden om weer wat vertrouwd in het zadel te raken, erg lief van ze.

Afbeelding

Ook ben ik net weer terug van een school sessie van Dan Guerrera bij Barehoof Strategy in Noorwegen. Was een super leerzame en zware week. Mijn reis liep namelijk stroef vanwege sneeuw dus ik had uiteindelijk een dag vertraging waardoor we een dag later met school begonnen en bervolgens elke avond ook school hadden, pfff. Maar man wat is het mooi daar zeg!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We zijn naar een manege geweest waar alle leerlingen elk een paar ponies konden doen terwijl Dan toezicht hield, ik had zo onder andere een pony met clubvoeten en een 1 jarige drukke shetlander haha. We zijn ook naar een klant van hem geweest met een ezel, en we hebben weer heel veel theorie gehad. Ook hebben we de hoeven besproken die we afgelopen maanden zelf hebben gedaan & gefotografeerd. Hierbij heb ik bv heel veel over Harvey zn voeten geleerd en weet ik eindelijk hoe ik het moet gaan aanpakken! Maar dat bewaar ik voor een ander bericht :)

Voor degene die (weer) interesse hebben: half maart ga ik naar NL vanwege kraamvisite van familie, dan plan ik eerder te komen of langer te blijven zodat ik wat Nederlandse paardjes kan bekappen :) stuur maar een pb’tje! Dit keer is het alleen wel €5 als kilometervergoeding.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:29

Knap wat je allemaal doet. Ik volg nog steeds.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 17:45

Super dat je er weer even op gezeten hebt. :D
Dat was vast een fijn gevoel.

Zit je in onze buurt als je op kraam visite gaa? Gio wil wel in je portfolio. *D

Prachtig daar. Logeer je bij dan? of is dat een speciale studenten huisvesting?

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:02

Ik had stiekem al wat foto's via insta gezien, super fijn dat jij en Harvey echt weer vooruitgang maken!
Laat maar weten wanneer je exact in Nederland bent, dan ben je natuurlijk weer welkom bij mij en Diego! Wij oefenen ondertussen ook rustig door zodat het dan wat soepeler zal gaan ;)

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:12

Jullie gaan goed!! Die ritten komen er echt wel :j


Hier ben je ook zeker weer welkom! +:)+ leuk!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 21:29

Gaaf dat je er weer opgezeten hebt! Lekker doorwerken en focussen op wat goed gaat en niet alleen focus op de verbeterpunten!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 21:18

Cera_D schreef:
Ik had stiekem al wat foto's via insta gezien, super fijn dat jij en Harvey echt weer vooruitgang maken!
Laat maar weten wanneer je exact in Nederland bent, dan ben je natuurlijk weer welkom bij mij en Diego! Wij oefenen ondertussen ook rustig door zodat het dan wat soepeler zal gaan ;)


Wat goed! Ja, ik zal je het laten weten, ik heb je 06 nog geloof ik. Dank je wel voor je vertrouwen!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 21:18

Leo schreef:
Jullie gaan goed!! Die ritten komen er echt wel :j


Hier ben je ook zeker weer welkom! +:)+ leuk!


Vast en zeker een keertje :)

Lief, dank je wel voor het vertrouwen! Ik sms je zodra ik weet welke dagen ik in NL zal zijn, is dat goed?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 22:21

Olikea schreef:
Super dat je er weer even op gezeten hebt. :D
Dat was vast een fijn gevoel.

Zit je in onze buurt als je op kraam visite gaa? Gio wil wel in je portfolio. *D

Prachtig daar. Logeer je bij dan? of is dat een speciale studenten huisvesting?


Niet echt maar ik wil wel langskomen nu hoor :) Zou super tof zijn als je toevallig nog iemand in jouw buurt kan vinden, het is wel 2 uurtjes rijden (enkele reis) namelijk.

Dan heeft zijn eigen huis en terrein met 6 paarden beschikbaar gemaakt voor zijn school! De studenten hebben een aparte slaapruimte met badkamer en overdag zitten we in zijn woonkamer aan de eettafel met onze neus in de boeken :+ en we doen met zijn allen de paarden voeren en de wei uitmesten en gaan mee naar zijn klanten waaronder een manege met 30 ponies. Horsemanship technieken oefenen we op zijn eigen kudde, die hij express niet perfect heeft opgevoed :+ Hij heeft PRE's, een koudbloed, een shetlander en een KWPN ex-springpaard

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 22:22

Daphara schreef:
Gaaf dat je er weer opgezeten hebt! Lekker doorwerken en focussen op wat goed gaat en niet alleen focus op de verbeterpunten!


:D zeker!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 21:57

Ik verkoop een set (paard natuurlijk) hoefgereedschap, misschien dat iemand hier interesse heeft: https://www.bokt.nl/markt/ad/485328/hoe ... k-bekappen

Het ziet er naar uit dat ik 13-18 maart in NL ben :D

Harvey en ik hebben eergister weer les gehad, meneer was een beetje hyper reactief van wat dingetjes die voor de les begonnen was waren gebeurd maar dmv bepaalde oefeningen en patronen kwamen we langzaam terug bij zijn denk staat en konden we aan het einde zelfs wat lateral flexion oefenen en wennen aan rondslingerende touwen/teugels :) was weer erg leerzaam!


Afbeelding

Oeps :+
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Momenteel ben ik erg druk met alles veranderen in zijn hoef en voer management voordat ik de therapeutische bekapbeurt ga uitvoeren (ik zal dat zsm eens uitleggen hier, maar nu even niet haha) dus veel werk doen we niet, helaas te weinig uren in de dag :( plus we hebben net 3 dagen storm gehad dus wandelen vind ik dan ook een beetje tricky. Wil niet alleen maar bakwerk doen, ook omdat ik moet betalen voor de bak...

Maar het komt allemaal wel! We hadden in de les een beginnetje met lateral flexion gemaakt en dat kan ik gewoon op zijn stal uitloop oefenen, net als clickertraining wat ik ook weer wil oppakken.

Hopelijk binnenkort weer wat spannendere updates!

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:17

Ach spannendere updates, dit hoort ook allemaal bij het proces! Vind dit ook allemaal heel leuk om te lezen/foto’s te kijken. Vier alle kleine succesjes!