Natuurlijk opjagen(?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ddr_horses
Berichten: 68
Geregistreerd: 07-10-18

Natuurlijk opjagen(?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 14:29

Hoi! Wat vinden jullie van opjagen? Ik doe het meestal aan het einde van de training om lekker uit te razen, ik probeer het natuurlijk te houden, ik doe het met mijn lichaamstaal en stem, ik dwing niks, geen zin is geen zin, mijn verzorgpony snapte het na de eerste keer al en nu rennen ze (zij en haar weidevriendinnetje) lekker vrolijk in het rond, oortjes naar voren! Na het opjagen stap ik ze even uit met halstertouw omdat ze al 20 is. Vinden jullie dit een goede manier? En wat kan ik verbeteren?

Onali

Berichten: 18452
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Natuurlijk opjagen(?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 14:37

Ik ren als een dwaas met een longeerzweep door de bak.
Speelkwartier!

Ik deed dit meerdere keren per week. Merkte snel genoeg of ze geen zin hadden ja of te nee.

anjali
Berichten: 15054
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 15:12

Ik vind dat opjagen niet altijd een goed idee,omdat hiermee een paard geforceerd kan worden en zich blesseren.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 15:13

Onali schreef:
Ik ren als een dwaas met een longeerzweep door de bak.
Speelkwartier!

Ik deed dit meerdere keren per week. Merkte snel genoeg of ze geen zin hadden ja of te nee.


_O- Altijd zin zeker? :')

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 15:15

Zolang de paarden niet gedwongen worden of echt ergens voor weg moeten rennen omdat ze het eng vinden, ze inderdaad goed warmgelopen zijn en ook de kans weer krijgen om af te koelen lijkt me er niks aan de hand en geen grote kans op blessures.

Zwepen e.d. zoals Onali zegt kunnen prima gebruikt worden, zolang ze maar geen klappen krijgen en niet in een hoek gedreven worden en dus enkel gebruikt wordt als de verlenging van de arm (maw een hulpmiddel). Ohja, en drijf de paarden niet uit elkaar, hoeveel ze daar ook aan gewend mogen zijn en hoe onschuldig het ook lijkt, het gaat erg tegen hun natuur in, ze willen dan nog wel eens rare capriolen uit gaan halen, moet je niet willen met oudere paarden.

Hutcherson

Berichten: 7339
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Natuurlijk opjagen(?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 15:29

Ik jag gewoon op door te doen of ik hem ga pakken. Soms helpt het alleen al door paar keer te klappen met de zweep. Jetzt geht loss

Ddr_horses
Berichten: 68
Geregistreerd: 07-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-18 15:30

Xyris schreef:
Zolang de paarden niet gedwongen worden of echt ergens voor weg moeten rennen omdat ze het eng vinden, ze inderdaad goed warmgelopen zijn en ook de kans weer krijgen om af te koelen lijkt me er niks aan de hand en geen grote kans op blessures.

Zwepen e.d. zoals Onali zegt kunnen prima gebruikt worden, zolang ze maar geen klappen krijgen en niet in een hoek gedreven worden en dus enkel gebruikt wordt als de verlenging van de arm (maw een hulpmiddel). Ohja, en drijf de paarden niet uit elkaar, hoeveel ze daar ook aan gewend mogen zijn en hoe onschuldig het ook lijkt, het gaat erg tegen hun natuur in, ze willen dan nog wel eens rare capriolen uit gaan halen, moet je niet willen met oudere paarden.


Een zweep gebruik ik zowiezo niet, omdat ze daar bang voor is

Kabayo

Berichten: 13903
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Natuurlijk opjagen(?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 15:32

Ik doe het nooit. Vind het vrij zinloos

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 15:33

Ik hou niet van opjagen dus doe dat ook nooit en wil ook niet andere dat doen met de paarden hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 15:35

Mijn inziens beschadig je daarmee alleen maar het vertrouwen van je (prooi)dier. Een leider drijft door zijn energie en lichaam richting de achterhand van het paard te bewegen, een leider jaagt niet omdat dat de taak van roofdieren is. Dus het enige wat je doet naar mijn mening is nog eens extra bevestigen dat je een roofdier bent en dus nooit zijn natuurlijke leider kan zijn/worden.

Sizzle

Berichten: 35667
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 15:36

Ik stamp 3x met mijn voeten en als ze dan niet meteen de staart in de lucht steken en gaan snuiven dan hebben ze geen energie teveel dus laat ik het.
Gaan ze wel snuiven dan ren ik een beetje heen en weer todat ze stoppen met uitdagend kijken.

Avalanche

Berichten: 15928
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 15:38

Ik ben er helemaal geen voorstander van. Losgooien is anders wat, dan kijken ze maar of ze zin hebben om gek te doen of niet. Opjagen vind ik zo nutteloos..... Ook eens met xx Ik denk dat het idd het vertrouwen van het paard beschadigt.
Laatst bijgewerkt door Coby op 24-04-19 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd ivm privacy

VanHuisUit

Berichten: 6677
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 15:50

Doe het ook nooit. Grondwerk dat wel, maar dat is heel wat anders. En 'natuurlijk' opjagen bestaat volgens mij niet. Ook met lichaamstaal kun je een paard compleet over de zeik helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 16:01

VanHuisUit schreef:
Doe het ook nooit. Grondwerk dat wel, maar dat is heel wat anders. En 'natuurlijk' opjagen bestaat volgens mij niet. Ook met lichaamstaal kun je een paard compleet over de zeik helpen.


Precies, in natuurlijke omstandigheden (dus ook al tot op zekere hoogte in kudde verband op het land) doet de leider het alleen als het nodig is en dat is tussen mens en paard eigenlijk nooit het geval. Tijdens grondwerken (dus aan een touwtje) kun je je lichaam wel gebruiken om je paard aan te drijven (door je navel naar de flank van het paard te wijzen spreek je zijn natuurlijke aandrijf punt aan, wat een leider in het wild ook aanspreekt bij het drijven van de kudde) maar dit is iets wat geoefend moet worden, niet iets wat je zomaar even kan. Het vereist enorme bewustwording. Dus opjagen maakt zoveel meer kapot dan dat het goed doet!

Sizzle

Berichten: 35667
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Natuurlijk opjagen(?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 16:08

In een kudde spelen paarden ook door elkaar uit te dagen. Dus zooo raar is het nou ook weer niet, zolang je ze een stem geeft als ze geen zin hebben.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Natuurlijk opjagen(?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 16:18

Mijne vinden het heerlijk om samen te spelen, dus ik weet niet of het echt onder opjagen valt.
Maar ik sta midden in de bak, klap in m'n handen of doe een grote stap naar hun toe, en zij rennen keihard bokkend en snuivend weg. Om daarna net zo hard weer terug te komen zodat ik ze weer kan laten 'schrikken'.
Als ze er genoeg van hebben komen ze rustig terug gelopen voor een knuffel, dan is het ook klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 16:20

Sizzle schreef:
In een kudde spelen paarden ook door elkaar uit te dagen. Dus zooo raar is het nou ook weer niet, zolang je ze een stem geeft als ze geen zin hebben.


En dat is waar het vaak mis gaat. Mensen interpreten de reacties van de paarden soms als "kijk hij vind het leuk want hij gaat lekker rennen/bokken/steigeren" maar dat kunnen ook tekenen van onzekerheid zijn.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 16:45

Echt 'opjagen' (wat een naar woord vind ik dat := ) doe ik niet en al zeker niet met een longeerzweep...
Ben er zeker van dat mijn introverte fjord daar heel gespannen van zou worden. Die heeft veel tijd nodig om vertrouwen te winnen, maar weinig om dat te verliezen...

Maar ik speel wel met mijn paard (zoals Shizzle zegt).
Daarnet bijvoorbeeld, ik haalde ze van de weide (dat doe ik zonder halster oid) en ze galoppeerden vrolijk de paddock in. Dan ga ik daar op in, ik speel met ze mee. Ik maak mezelf groot, stamp met mijn voet op de grond en vaak is dat al genoeg om reactie te krijgen :D

Afbeelding

Edit; ze geven inderdaad ook gewoon gewoon zelf aan als ze er genoeg van hebben dan en dan pas ik mijn lichaamstaal ook weer aan en ronden we rustig af met een knuffeltje <3

Goof

Berichten: 28762
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Natuurlijk opjagen(?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 16:53

Gut, beschadig je nou hier ook al het vertrouwen van je paard mee? Je mag tegenwoordig niks meer, wat een getut.
Ik heb mijn paarden ook altijd opgejaagd, lekker dollen en de benen strekken. Als ik ophield stonden ze altijd net zo vrolijk weer naast me, paarden weten echt wel dat het spel is.
TS, als je merkt dta je paard het lekker vondt, lekker blijven doen hoor. Slim dat je haar nog even uitstapt daarna.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: Natuurlijk opjagen(?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 17:21

Ik laat de paarden regelmatig los in de bak lopen. Zelf staan we dan in het midden met een longeer zweep. We slaan er niet mee gebruiken het als verlenging van de arm en om aan te geven zodra er gedraaid moet worden. we combineren het met balkjes lopen en/of springen. Nadie tijd stappen we rustig uit. Ik zou het nooit doen door op de grond te gaan stampen/zwaaien met armen enz. Dan maak je de paarden bang voor je onverwachte bewegingen. daar zit ik niet op te wachten. Enkel met een logeerzweep en ze weten precies wat de bedoeling is. Ze lopen netjes achter elkaar hun ronde en tussen door af en toe uit hun zelf een versnelling of even ander paard binnen door inhalen. Niks mis mee. Goede conditie training voor ze.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Natuurlijk opjagen(?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 18:33

ik snap echt het nut van opjagen niet.

Onali

Berichten: 18452
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 18:47

Vealosz schreef:
Onali schreef:
Ik ren als een dwaas met een longeerzweep door de bak.
Speelkwartier!

Ik deed dit meerdere keren per week. Merkte snel genoeg of ze geen zin hadden ja of te nee.


_O- Altijd zin zeker? :')



Nee echt niet altijd. Dan bleven ze braaf een rondje draven ipv echt te spelen.

Goof schreef:
Gut, beschadig je nou hier ook al het vertrouwen van je paard mee? Je mag tegenwoordig niks meer, wat een getut.
Ik heb mijn paarden ook altijd opgejaagd, lekker dollen en de benen strekken. Als ik ophield stonden ze altijd net zo vrolijk weer naast me, paarden weten echt wel dat het spel is.



Ja het vertrouwen tussen mijn pony's en mij is ernstig beschadigd :')

Ze weten dat het speelkwartier dus en ook uit elkaar drijven heeft nooit geen problemen opgeleverd. Is juist de kunst.

Gini
Berichten: 17903
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 18:53

Goof schreef:
Gut, beschadig je nou hier ook al het vertrouwen van je paard mee? Je mag tegenwoordig niks meer, wat een getut.
Ik heb mijn paarden ook altijd opgejaagd, lekker dollen en de benen strekken. Als ik ophield stonden ze altijd net zo vrolijk weer naast me, paarden weten echt wel dat het spel is.
TS, als je merkt dta je paard het lekker vondt, lekker blijven doen hoor. Slim dat je haar nog even uitstapt daarna.


Ik las het ook even met verbazing. Als je vertrouwen zo snel beschadigd zou zijn, was er al geen goede band om mee te beginnen. Trouwens, tijdens een speelkwartiertje jagen paarden heus wel eens achter elkaar.

Kabayo

Berichten: 13903
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 19:24

Goof schreef:
Gut, beschadig je nou hier ook al het vertrouwen van je paard mee? Je mag tegenwoordig niks meer, wat een getut.
Ik heb mijn paarden ook altijd opgejaagd, lekker dollen en de benen strekken. Als ik ophield stonden ze altijd net zo vrolijk weer naast me, paarden weten echt wel dat het spel is.
TS, als je merkt dta je paard het lekker vondt, lekker blijven doen hoor. Slim dat je haar nog even uitstapt daarna.

Beschadigen. Nee. Compleet nutteloos. Ja

Als je paard niet uit zichzelf kan rennen en dollen zou ik bedenken waarom niet :') Misschien te weinig ruimte? Of heeft ie wat? Ben blij dat mijn paard zelfstandig is om uit zichzelf te bokken en rennen. Heeft ze mij echt niet bij nodig hoor.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 19:36

Wij doen het ongeveer zoals Sjanien omschrijft. We noemen het vrijlopen. Twee man midden in de rijbak, twee paarden -dat werkt erg goed. Eerst rustig over de hoefslag stappen, dan draven. Geen gejaag, gewoon in een gelijkmatig tempo voorwaarts houden. Levert geen stress op, ze zakken al snel naar de ontspanning. Bij galop moedigen we ze aan om lekker tempo te maken zonder dat het ongecontroleerd racen wordt.
Met twee man kun je de paarden ook mooi vloeiend van hand laten veranderen: de een houdt ze voorwaarts, de ander zorgt dat ze de diagonaal op gaan en de andere kant op draaien.
Na het draf- en galopwerk weer rustig uit laten stappen.
Ik vind dit een mooie vorm van conditietraining en de paarden vinden het ook erg leuk. Je kunt ze op die manier ook goed observeren in beweging. En je kunt ze balkjes laten lopen en kleine hindernisjes laten springen. Uiteraard is het wel belangrijk dat het paardenduo in kwestie goed met elkaar kan opschieten. Je wil geen geklier of competitief gedrag.