[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-18 20:45

Hi allemaal,

Ik denk dat ik dit topic maar moet sluiten, er komt maar geen einde in zicht bij ons!

We zijn dus al ruim 2 maanden op de nieuwe stal. Heb hier eindelijk ontdekt wat de oorzaak is van vele gedrags en lichamelijke probleempjes: gras.
Via CalmHealthyHorses kan je lezen waarom, te lang en ingewikkeld verhaal.
Kortom: 24/7 buiten prima. Maar 24/7 op gras... Niet zo prima. Hij werd druk, schrok van kleine geluidjes zoals indrukken van dop van m’n waterfles (hij sprong daarbij de lucht in!), kon maar niet wennen aan wind in de bomen, was heel erg gehecht aan de merries, vertoonde hengstgedrag, trok je mee als je hem in de wei terug zette. Van al die stress en paniek de hele tijd kreeg hij pijn in zijn SI gewricht wat er weer voor zorgde dat hij zich nog meer angstig voelde want hij was niet fit genoeg om te vluchten. Plus, al dat gras irriteerde zijn ‘hind gut’ (wat ook weer op zn SI gewricht sloeg), hij kreeg niet genoeg fiber binnen.

Sinds dat hij op een kale wei staat met onbeperkt hooi, met lijnzaad en zour in zijn ontbijt, is hij weer zijn leuke betrouwbare zelf met een minder pijnlijk lijf en zoveeeellll relaxter in de dagelijkse omgang! En dat is pas 1,5 week zo, wat een verschil!

Ik zeg niet dat ik training uitsluit maar “don’t get your horse right, get it right for the horse” vind ik erg belangrijk. Nu ik weet dat zijn lijf op het goeie pad zit kunnen we weer werken aan zijn mentale en lichamelijke training.

Afbeelding

Goed nieuws: zn hoeven gaan nog steeds prima haha!

Slecht nieuws: deze stal stuurt ons eruit! Hij heeft al zijn land uitgeleased aan de polo club! En daar was hij al mee aan het onderhandelen toen ik vroeg of hij plek had voor ons! Eind oktober moeten we allemaal weg zijn.

Nu dacht ik gewoon weer terug te gaan naar ons vorige plekje want die is nog beschikbaar en dat scheelt stress bij Harvey want kort geleden woonde hij daar nog. Ook 24/7 buiten met schuistal en uitloop, kan de wei zelf managen. Lieve mensen daar, maar wel weer alleen in de wei (wel omringd door paarden in weides er naast). En weinig opties tot natuur, je moet eerst drukke weg op. Baal echt dat de stal waar we nu staan dicht gaat, had net alles uitgevonden en opgelost met zijn gezondheid en dus training, en het heeft 50+ acres velden en bos om in te rijden wandelen en binnen 8 minuutjes op het strand!

Zou ik terug gaan naar vorige stal of toch zoeken naar wéér iets nieuws (we hebben inmiddels op 4 stallen gestaan)??

Op zoek naar een bekapper? Ik ben regelmatig in Nederland www.helpwithhooves.com

woepsie90

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-18 10:03

Ik ben - denk ik - op de hoogte van alles wat er is op dit eiland want ik heb hem verschillende keren verhuisd en van te voren altijd uitgebreid rondgevraagd en onderzoek gedaan. En een weide die je kaal mag eten, hooimag voeren ín de wei, met schuilstal en liefst ook nog ergens verharding én vlak terrein om te rijden is best lastig te vinden binnen 30 minuten van m’n huis! Waar we nu staan is ook geen schuilstal bijvoorbeeld, dan moet hij echt een stal in als het weer super super super slecht is.

De vorige plek ben ik weg gegaan vanwege het gebrek aan weidemaatjes, alleen ernaast (hij kan ze wel aanraken en krabben over het hek maar dus ook vechten zoals twee maanden geleden), en vanwege buitenrij mogelijkheden want het rijpad op het terrein is dicht tijdens de winter en het terrein is omringd door redelijk drukke wegen. Alhoewel daar op te trainen is.

Het is lastig want mn vorige plek is voor zover ik weer op 1 na beste plek voor onze behoeften. En ze hebben mn plekje nog vrij. Dus als ik openbaar ga zoeken (bericht op FB groep zet bijvoorbeeld) dan krijgen zij het idee dat ik misschien toch niet kom en dan ben ik straks dat plekje wel kwijt...

Maar hem daar tijdelijk houden is een goed idee, thanks!!

Op zoek naar een bekapper? Ik ben regelmatig in Nederland www.helpwithhooves.com

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-18 15:24

Ja zo denk ik er nu ook over, voor nu gewoon daar en dan zien we wel weer! Dank jullie wel voor het meedenken!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-18 18:36

Update:

Mijn vorige stal gaat verbouwen en haalt ons oude schuilstalletje en uitloop neer om het hele terrein opnieuw in te delen terwijl ze hun oude boerderij opknappen waar de schuilstallen aan vast zitten (want dan zijn de bouwvakkers er toch). Dus ik ben welkom maar kom wel terrecht in een bouwval, in een wei zonder schuilgelegenheid of gewone stal beschikbaar. Hmm. Gezien Harvey zijn geschiedenis qua gezondheid lijkt me dat niet zo’n goed plan.

Weet nog niet zo goed wat ik nu ga doen maar ben wel overal aan het rondvragen en zoeken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En vandaag kwam ik Harf tegen op 3 benen! Hoefzweer rechtsachter. Hij wilde niet lopen, was erg gestressed en bleef naar achteren kijken en zich uitrekken. Vanwege zn rare houding twijfelde ik of het een zweer was maar toen de arts kwam en begon te onderzoeken kwamen we toch echt een zacht en pijnlijk deel in de teen tegen en er kwam na het snijden zwarte druppels uit!

De arts zei dat het al een tijdje aan het broeien is want het zat best ver omhoog en zal bij de kroonrand nog we eens kunnen uitbreken.
Voor nu dagelijks bandageren en ontstekings remmers, lekker buiten in de wei met een schoen erom. Voor zolang dat werkt, als de schoen niet blijft zitten gaat ie op stalrust met asfalt uitloop.m

Zucht

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-18 19:53

Dank jullie wel! Ik weet ook niet waar ik het vandaan haal maar telkens blijf ik ergens nog hoop voelen.

Over twee weken verhuizen we terug naar ons oude plekje, en de dierenarts heeft eergister de hoef nog verder opengesneden want hij liep vrijdag opnieuw kreupel dus hopelijk kan nu wel alles eruit! Hij staat nog steeds met zn verband en schoen in de wei en tweemaal daags ontstekingremmers. Over enkele dagen kan ik het gat opvullen met watjes en klei en dan hoeft hij geen verband en medicijnen meer en dan is het een paar dagen wachten tot er een klein laagje zool terug groeit en dan kan de hoefschoen ook af.

PFF!

O! En leuk nieuws: ik heb mij ingeschreven voor de School of Barehoof Strategy in Noorwegen, dan ben ik november volgend jaar een professioneel gediplomeerd barefoot trimmer! Heb er zin in!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-18 22:40

Olikea schreef:
Ik duim voor Harvey

Wat gaaf dat je je hebt ingeschreven *\o/* *\o/* . Ik heb het ook echt overwogen, maar het is voor mij lastig te combineren met mijn werk als ik steeds daar heen moet..

O dat zou gaaf zijn, als jij ook zou gaan *\o/* Maar het is zeker lastig combineren, werk en een studie. Maar ik dacht ook: het zijn maar 30 dagen, en het is maar gedurende 1 jaar. Dat jaar is zo om... Eventjes bikkelen.

Dus ik heb heel lang nagedacht en veel overlegd met m'n man en familie, want ik moet familie laten overvliegen vanuit Nederland om bij ons op onze dochter te passen als mijn man weg is voor werk!
Maar manlief staat er volledig achter, evenals onze ouders en ze hebben enorm veel zin om zoveel tijd op het eiland en bij hun kleindochter te zijn haha. Dus hoppa, ik ga komend jaar 7 keer naar Noorwegen :+ In de tussentijd heb ik heel veel gesmst met Dan (de leraar) en hem ook twee keer op skype gesproken, dus alle twijfel is weg en alles wordt geregeld.

Heb er super veel zin in!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-18 15:34

MissWeenie schreef:
Wowwww wat supergaaf! Geweldig om dan niet meer afhankelijk te zijn (al helemaal op een eiland) en dat je zo’n groot deel van z’n gezondheid (hoeven) dan zelf in de hand hebt! Top! Overweeg je dan ook een nieuwe cariere, als in meerdere paarden daar kunnen bekappen? Of (in eerste instantie) puur voor jezelf en Harvey?

Nee, daarna ben ik dus gekwalificeerd en kan ik professioneel als trimmer aan de slag! Dat is ook de bedoeling, daarom heb ik nu toch voor een echte training/school gekozen want ik ben een echte hoef nerd haha. Het voelt als een hele opluchting om eerlijk te zijn, het lijkt me fantastisch om diep dit onderwerp in te duiken en daarna andere paarden en eigenaren te kunnen helpen. Ik heb op dit eiland ook geen baan en was al een hele tijd op zoek naar iets wat ik kan combineren met thuismoeder zijn, dus voornamelijk werken tijdens schooluren. Heb een tijdje schoongemaakt en voor andere paarden gezorgd of stalwerk gedaan maar gaf niet echt voldoening. Een echte studie en daarna een diploma voelt goed!

(Ik heb afgelopen twee jaar 3 hoef clinics gedaan, boeken, dvd’s, websites en facebook groepen doorgespit, een dagje mijn hoefsmid geholpen bij het rusthuis voor paarden en ik trim twee paarden van vrienden. Maar we gaan nu dus voor het eggie!)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-18 13:36

Wat lief!!! Dank je wel :o

Afgelopen week zijn we vijf keer erop uit geweest! Nouja, niet echt eruit, maar het terrein van deze stal is gewoon super groot :) Hij staat nog steeds met z’n hoefschoen en een gat in zijn hoef maar hij is verre van kreupel en erg opgewekt dus dan kunnen we ook wandelen dacht ik zo!

Het is echt heerlijk om zo lang en ver op avontuur te gaan zonder dat je daadwerkelijk de stalling verlaat haha.

Zaterdag verhuizen we terug naar de vorige stalling trouwens, alles is geregeld.
De dierenarts laat ik binnenkort komen om z’n hoef te checken en daarna zien we wel weer verder.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-18 22:56

Gister zijn we terug verhuisd naar onze vorige stal! Hij had een mening over het laden, en was wat gestressed tijdens het uurtje rijden maar uitladen ging super en lopen naar zijn oude plekje ging goed genoeg haha.

Eenmaal halster af en meneer was vertrokken, die moest nodig de spanning kwijt haha. Na zijn geren gebok en gerol zat de hoefschoen gelukkig nog steeds goed!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En vandaag was hij zoals vanouds: super chill, iets wat ik op de andere stal niet veel gezien heb. Ik heb zijn hoeven zelfs getrimd zonder ‘m vast te zetten, hij leek erg voldaan en happy. Had dat niet verwacht op de eerste dag!

Ik baal wel dat hij nu weer alleen in de wei staat maar het is niet anders. Hij lijkt er vooralsnof niet om te geven en reageert totaal niet op anderen in de andere weides.
Ben blij dat we hier weer terecht konden aangezien de andere stal ging sluiten. Hij kent hier de paarden, mensen en omgeving en ik ga in november met mijn training beginnen en dan is het fijn hulp te hebben van mensen die hij kent en andersom :).

Afbeelding

Voorlopig even inburgeren maar gauw genoeg gaan we weer wandelen en de dierenarts komt ook binnenkort.

Xx

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-18 22:28

Harvey is lekker gesettled! Omdat mijn dochtertje vakantie heeft heb ik behalve voeren en mesten niet echt iets met Harf gedaan, zo kan hij lekker even bijkomen en ik vind het veiliger hem mee op pad te nemen om het terrein rondom stal te her-ontdekken zonder mn dochter erbij (een echte 5 jarige die alles zelf en tegelijk wilt doen, geen goeie combi met volbloed laten wennen aan nieuwe dingen haha).

Harvey laat zodra hij vrijheid heeft en gelukkig is ook altijd gelijk zien waar hij van gemaakt is: toedeloe! Ik vermaak mezelf prima!

Hij komt af en toe even kijken als we poepscheppen maar verder houdt hij zich afzijdig :+ vanmorgen deed ik zn hoeven terwijl hij zn voer at, ik had het hek tussen uitloop en weiland voor de zekerheid even gesloten. Ik ben klaar met zn hoeven en doe het hek open en hij loopt gelijk de wei weer in en laat de rest van zn ontbijt staan :+ dat vrijheid gevoel zit erg hoog bij hem, maar dat wist ik al. Heb daarom de weide nu ook niet in 2en gedeeld. Hij heeft ongeveer 1,25 acre voor zichzelf maar kan bovenin (weiland loopt schuin op) uitkijken over heeeeel veel andere weides, enorm wijd uitzicht, helemaal tot aan zee 12 mijl verderop, hebben we.

Afbeelding

Mijn plannen zijn nu:
Vanaf volgende week dagelijks rondlopen over stal en alle hoeken en gaten en buitenbakken en paadjes opnieuw ontdekken. Als dat goed zit en hij met alles relaxed is gaan we de straat op. Ik zou zn hoeven graag meer training willen geven en hijzelf heeft ook een ‘job’ nodig.

Dan moet ik de DA nog bellen om het gat van zn hoefzweer te checken. Ik ben gestopt met het verpakken want het sensitieve is weer dichtgegroeid. En als hij er dan toch is even kijken naar Harvey zijn hele lijf en een vet check doen, als dat kan, en ook zn diet en gedrag onder de loep.
Ik wil namelijk een officieel groen licht hebben voordat ik serieus weer met rij-training ga beginnen. ALS dat mogelijk is. Ben het tobben zo zat en wil nu graag een antwoord of we uberhaupt ooit kunnen rijden of niet. Indien niet, dan is dat prima want dan kan ik het los laten! En als het wel kan dan ga ik het weer oppakken en haal ik ee hulp bij (veel gebeurd afgelopen maanden, ben ergens in mei gestopt met onze training).

Kortom: ik wil lol hebben samen en de druk eraf. En zeker van m’n zaak zijn :)

Tot de volgende update!

Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-18 23:50

Cera_D schreef:
Fijn dat het weer de goede kant op gaat met jullie! Ik volg jullie nu al een tijdje (en zie je ook regelmatig voorbij komen in de verschillende fb groepen ;) ), en ik wil toch eventjes zeggen dat ik écht heel veel bewondering heb voor hoe je alles met hem aanpakt en hoeveel doorzettingsvermogen je hierin hebt. Niet veel mensen die je dit nadoen.

(Ik zat trouwens te denken, is het niet mogelijk om er een kleine pony bij te nemen als gezelschap? Ook meteen leuk voor je dochtertje.)

Heb ik geprobeerd maar deze staleigenaren willen niet meer paarden op dat stukje waar hij staat, plus de schuilstal is te klein voor twee. Daarnaast heeft Harvey me enorm veel zorgen en geld gekost en ik kan een extra zelf gewoon niet aan, en mijn huwelijk ook niet :+ Op de vorige stal waar we bijna 4 maanden waren tot vorige week had hij een kleine pony erbij (van iemand anders) maar daar deed ‘ie erg lelijk tegen vond ik, heb ze ook nooit zien krabben. Harvey jaagde hem altijd op of weg dus als Harvey een keer leuke toenadering zocht rende de pony nog steeds gauw weg :(:). Harvey heeft wel aan beide zeides van zijn wei 4 andere paarden die hij kan aanraken en krabben hoor, en hij kan er bijna 20 om zich heen zien (op twee na gaan ze ‘s nachts wel allemaal de stal op dus in de nacht blijven er in totaal drie buiten).

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-18 10:53

Cera_D schreef:
Fijn dat het weer de goede kant op gaat met jullie! Ik volg jullie nu al een tijdje (en zie je ook regelmatig voorbij komen in de verschillende fb groepen ;) ), en ik wil toch eventjes zeggen dat ik écht heel veel bewondering heb voor hoe je alles met hem aanpakt en hoeveel doorzettingsvermogen je hierin hebt. Niet veel mensen die je dit nadoen.

Vergat helemaal te reageren hierop! Dank je wel voor dit, echt heel erg lief :o

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-18 16:17

Two weeks in en we hebben al lekker gewandeld en de bermen in de bak gemaaid :Y) Het heeft enorm veel geregend op het eiland afgelopen dagen, wegen zijn ook overstroomd geraakt en Harvey is een groot smerig modder monster geworden. Door de regen heeft hij veel in zijn schuilstal staan eten en is daardoor wat energiek *\%/* Vandaag is het echter droog dus heb ik zn ontbijt en hooi buiten klaar gemaakt en zijn we daarna naar de bak gegaan om te grazen (zn wei is helemaal kort) en gek te doen, dat laatste bleef alleen uit helaas :P De wandelfoto’s zijn van een paar dagen geleden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-18 18:20

Eerste sessie van m’n training at Barehoof Strategy zit er bijna op! Morgen laatste dag van de in totaal 5 dagen. Het is super gaaf! We hebben eerst 3,5e dag theorie gedaan en zijn daarna aan dode hoeven begonnen en gaan daar morgen mee verder, en ook kijken naar de hoeven van de kudde hier op de campus. We krijgen gaandeweg ook horsemanship lessen, de leraar is namelijk door het Pareli programma gegaan omdat hij Pats paarden 4 jaar heeft verzorgd, dus dat is mooi meegenomen!

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Morgen hebben we een toets en ons huiswerk voor de volgende meer bevat een paar hoofdstukken van ons 4 kilo zware boek leren, een niet-bewerkt filmpje maken van een trim sessie op je eigen paard en... beginnen aan andere paarden, die we moeten documenteren dmv hele veel foto’s van alle kanten voor en na, plus bekap-formulieren per paard invullen (datum, leeftijd, problemen, etc).

Het gaat nog een uitgave worden om genoeg oefen paarden te vinden, we moeten 400 hoeven doen voordat we een diploma krijgen ;) gelukkig mag je een paard herhalen dus het hoeven geen 100 verschillende paarden te zijn... alsnog, een hele opgave op het eiland waar ik woon!

Als iemand geinteresseerd is in een bekapbeurt van mij in Nederland, let me know, ik ben 8 dagen in NL met de feestdagen en kan mijn spullen meenemen. Heb behoorlijk wat paardjes nodig om te kunnen slagen dus alles is mooi meegenomen!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-18 00:09

Thanks allemaal, wat leuk zeg :o

Ik ben in het west/midden van NL te vinden maar even rijden vind ik niet erg :) ik zou shire hoeven erg gaaf vinden om iig eens te zien Daphara! En Amsterdam is te doen Cera, ook al is er niet veel te bekappen, wie weet heb ik een andere kijk op de hoeven of kan ik oefenen met een gesprek met jou alsof je een echte klant bent, want dat is ook deel van mijn training hier, communiceren met de klant :D.

Zou het erg leuk vinden om bij te kletsen Pam, en Gio zn hoeven te doen! Zeeland is alleen wel ietsje verder dan gepland haha, maar wie weet zie ik ergens een openingen in de agenda om de lange rit te maken, dat zou tof zijn :)) ! Wel balen hè, deze school met Dan zou ook super tof zijn voor jou!

Zullen we prive berichtjes doen om data te bespreken, als iedereen tegen die tijd nog steeds interesse heeft :) ?

Bedankt in ieder geval! Heb nu nog meer zin om naar NL te gaan haha

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 12:40

MissWeenie schreef:
Oh wauwww, je bent al begonnen! Wat gaaf!!!! Word je al enthousiast om met Harvey aan de slag te gaan? Heb je al eye-openers gehad waarvan je dacht: verrek, hier gaat Harvey echt profijt van hebben, dìt hebben zijn hoeven juist nodig!?

Ja die eyeopeners blijven komen, die begonnen al toen ik de clinic van Dan had, afgelopen september!
Oh man man man, wat had ik al die info graag willen hebben toen we zijn hoefijzers eraf gingen halen twee jaar geleden... en waarom zei mijn hoefsmid toen niks he!? Bah. Ik ga dat met mijn klanten echt anders doen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 12:41

Olikea schreef:
Super gaaf. Ben best wel een beetje jaloers :oo

Als je hier in de buurt zou komen mag je altijd gio zijn voetjes eens komen doen :Y) maar jou familie zit hier niet echt in de buurt toch?
m

Wat lief!
Nee niet echt whaha maar ik zal je pb’tje sturen :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 23:43

Ik heb trouwens een FB pagina opgezet voor mn hoefbedrijfje, zodat ik wat naamsbekendheid op het eiland krijg. Ik plaats dingen momenteel veel over mn training etc, dus als je het leuk vind op de hoogte te blijven, het heet Help with Hooves IOM.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-19 18:26

Hi allemaal,

Ik wilde iedereen nog een goed 2019 wensen *\o/* . En natuurlijk de bokkers bedanken waar ik langs mocht komen om de hoeven van hun paardjes te doen tijdens de Feestdagen toen ik in NL was! Helaas ging het niet bij iedereen even soepel maar ach, ik ben niet voor niks student :+ Ik moet VOORAL nog hard werken aan snelheid en kracht.

Voor degene die interesse hebben, ik ben rond half maart weer een week in Nederland en zou dan weer wat Hollandse hoeven kunnen doen :Y) Ik ben dan alweer heel wat uren en kennis verder dus hopelijk gaat het allemaal dan wat sneller haha. Hier op het eiland heb ik flink moeite om oefenpaarden te vinden dus ik was en ben erg dankbaar met jullie hulp!

Verder heb ik me ingeschreven voor een 12 weekse horsemanship challange op facebook, puur voor motivatie om meer te ondernemen met hem. We gaan de grondwerk en buitenrit challenges doen. Mijn goal is rijden dit jaar! Word tijd haha.

Donderdag komt de chiropractor om te checken of hij oke is en vrijdag heb ik een afspraak met een natural horsemanship/dressuur coach die ons misschien gaat begeleiden met de eerste ritjes :) Verder wil ik nog veel meer wandelen dan we al doen en hem de wereld laten ontdekken zodat de eerste buitenritten straks niet een te grote stap zijn.

Happy New Year!!!!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-19 18:56

Ah leuk @ MissWeenie :o

Vandaag was interessant. Gister trouwens ook maar vandaag erger.
Ik wilde een vroege zondagochtend wandeling met hem maken maar was vergeten dat er een springwedstrijd voor kids op stal was in de ochtend :+ Voor we het wisten kwamen er allerlei trailers en vrachtwagen het parkeer terrein terwijl ik er net liep om de weg op te gaan :+ En al vlug volgden er heeeeel veel ponies en kids, het krioelden van de drukte. Harvey begon bij de eerste pony in zicht zich al op te winden, en dat werd niet minder naarmate er meer kwamen... Dat hij moeite had met alle prikkels in die drukte snap ik maar de eerste prikkel - 1 pony en 1 auto - maakte hem al best heet. En daar kan ik dan niet helemaal bij. Hij maakt er een heel groot iets van, en daarna wordt alles lastig want z'n emmertje loopt steeds voller. Hij leek wel een 3 jarige snuivende arabier, ongelofelijk. Kalmeren doet hij maar niet, dat duurde echt wel een uur, en na een tijdje begin ik me dan toch een klein beetje te ergeren, want waar is al mijn tijd, moeite en zweet dan gebleven in al het grondwerk wat we hebben gedaan en alle andere dingen die we hebben gedaan? Ineens was hij net een onbeleerde peuter die niet met emoties kon omgaan!

Balen doe ik best, maar ik van afgelopen 2,5 jaar ook geleerd me er niet zoveel van aan te trekken omdat mijn gevoelens de zijne niet helpen. Morgen weer een dag! Wat ik ook merk is dat ik zelf veeeeeel en veeeeel minder onzeker ben en ik stoorde me totaal niet aan het feit dat hij zo groot en overweldigend bezig was, ik werd er niet bang van zoals vroeger. Ik heb voornamelijk met los hangend leadrope gelopen ondanks zijn show, en hij probeerde ook niet andere kanten op te gaan dan ik, wat dat betreft is hij nog best braaf.

Maar we gaan het vaker opzoeken :Y) lekker wennen en mee leren omgaan.
Mijn doel is 5x per week wat met hem te doen zoals lange wandelingen (niet te snel opgeven als het moeilijk wordt), longeren met zadel (wat langer en meer galop zodat hij zich ook echt moet inspannen), vrij springen voor de afwisseling en binnen enkele weken dus erop!
Ik ga ook weer wat Warwick Schiller oefeningen aanhalen, dat zal ook helpen.

Z'n pensioen en ziekteverlof is over :7

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-19 22:17

Haha ben bang dat je gelijk hebt :o Maar alle andere paarden en ponies op het terrein vd wedstrijd deden vergeleken met Harvey normaal, dus ik voelde me toch een beetje slecht erover.

En ook dat klopt, ik wilde een ev, alhoewel ik niet veel wist over het ras toen. En ik ben vaak ook blij met al zijn emoties en signalen omdat hij heel makkelijk te lezen en echt wakker is ook, dat vind ik toch leuker dan paarden die in zichzelf zijn gekeerd of paarden die alles saai vinden en alleen maar gelukkig zijn op de wei. Harvey is wat dat betreft erg aanstekelijk met z’n energie *\%/*
Maar iets volwassen worden mag nog wel :+

Morgen een nieuwe dag en we gaan gewoon verder met dingen doen! We gaan sowieso wandelen, maar denk ook even longeren met wat drafbalkjes.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 22:10

Iemand interesse in Paard Natuurlijk spulletjes :) ? Update Harvey verder naar onder ;)

Ik heb het multimedia pakket te koop (nieuw €80)
- boek Natuurlijk Bekappen (eenmaal gelezen)
- boek Paard Natuurlijk (nog in folie)
- dvd Natuurlijk Bekappen (eenmaal bekeken)

En wat gereedschap maar moet even kijken hoe schoon ik de mesjes krijg. Als ik ze niet netjes krijg verkoop ik ze niet haha.
- hoefmesjes basic links en rechts van PN website (nieuw €32,50, paar x gebruikt)
- messenslijper inclusief hoesje van Paard Natuurlijk (nieuw €20 paar keer gebruikt)
- loopmes medium 15mm van Turbo Hoof Solutions, amper gebruikt (nieuw €15)

De boeken en dvd kunnen eventueel vanaf NL verzonden omdat familie regelmatig op bezoek komt en dan nemen zij de boeken/dvd mee naar NL en versturen het vanaf daar. Maar gereedschap kan niet op die manier want dat kan niet mee in het vliegtuig met familie (ze komen met alleen handbagage).

Laat maar weten of er interesse is.

Harvey en ik hebben overigens geweldige week gehad. In totaal 4,5 uur bezig geweest met wandelen en longeren/grondwerk. Boomstammetjes buiten gesprongen, lage sprong in de bak gedaan, gewandeld met mijn dochter, lang gewandeld met zadel op, tractoren en drukte mee gemaakt. Veel gezien, beleefd en geleerd. Chiropractor is ook geweest dus die dag amper wat gedaan en dag erna moest hij vrij hebben

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-19 17:50

Gister onze eerste grondwerk les gehad! Harvey was erg reactive en niet responsive, voornamelijk omdat hij met van alles bezig was en niet met mij. Dat gebeurd vaak in de bak. Op de circel keek hij ook constant naar buiten en liep daardoor nogal vreemd.

De lerares had ons vervolgens met blokken op een cirkel werken. Om eentje heensturen en daarna naar binnen komen en binnen in de cirke samen chillen. Na een tijdje ging hij anticiperen en meer op mij en naar binnen focussen. Toen konden we om twee blokken voordat ik ‘m naar binnen vroeg, en daarna drie blokken, dan een heel rondje en daarna zouden we blokken weg kunnen halen.

Leuk om als huiswerk te oefenen :)

Afbeelding

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-19 16:00

Hi allemaal,

Tijdje stil geweest weer hier.
Harvey en ik gaan goed, we hebben regelmatig les en onze zwakke punten komen stuk voor stuk naar boven. Ik zat er laatst zelfs weer even op! Deze week weer les en over 1,5 week gaan we naar een clinic! Ook heb ik een paar x gereden op paarden van vrienden om weer wat vertrouwd in het zadel te raken, erg lief van ze.

Afbeelding

Ook ben ik net weer terug van een school sessie van Dan Guerrera bij Barehoof Strategy in Noorwegen. Was een super leerzame en zware week. Mijn reis liep namelijk stroef vanwege sneeuw dus ik had uiteindelijk een dag vertraging waardoor we een dag later met school begonnen en bervolgens elke avond ook school hadden, pfff. Maar man wat is het mooi daar zeg!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We zijn naar een manege geweest waar alle leerlingen elk een paar ponies konden doen terwijl Dan toezicht hield, ik had zo onder andere een pony met clubvoeten en een 1 jarige drukke shetlander haha. We zijn ook naar een klant van hem geweest met een ezel, en we hebben weer heel veel theorie gehad. Ook hebben we de hoeven besproken die we afgelopen maanden zelf hebben gedaan & gefotografeerd. Hierbij heb ik bv heel veel over Harvey zn voeten geleerd en weet ik eindelijk hoe ik het moet gaan aanpakken! Maar dat bewaar ik voor een ander bericht :)

Voor degene die (weer) interesse hebben: half maart ga ik naar NL vanwege kraamvisite van familie, dan plan ik eerder te komen of langer te blijven zodat ik wat Nederlandse paardjes kan bekappen :) stuur maar een pb’tje! Dit keer is het alleen wel €5 als kilometervergoeding.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 20:18

Cera_D schreef:
Ik had stiekem al wat foto's via insta gezien, super fijn dat jij en Harvey echt weer vooruitgang maken!
Laat maar weten wanneer je exact in Nederland bent, dan ben je natuurlijk weer welkom bij mij en Diego! Wij oefenen ondertussen ook rustig door zodat het dan wat soepeler zal gaan ;)

Wat goed! Ja, ik zal je het laten weten, ik heb je 06 nog geloof ik. Dank je wel voor je vertrouwen!