Van 'manege'paard naar natuurlijkere omgang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JetTennekes
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Gouda

Van 'manege'paard naar natuurlijkere omgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 15:15

Hallo,

Dit is mijn eerste vraag op Bokt en ik hoop dat dit een beetje goed is. Als het niet mag of als het verplaatst moet worden dan sorry en dat is dat natuurlijk goed!

Ik heb anderhalf jaar geleden een verzorgpaard gehad op een koetserij. Zij liepen daar met Friese paarden voor de kar. Uiteindelijk hebben ze er twee paarden bij gekocht en op 1 van die paarden werd ik verliefd. Ze kwamen er achter dat ze niet voor de koets kon en hebben haar uiteindelijk verkocht. Ze is toen naar een stal gegaan waar ze buitenritten deed en manege werk achtig iets. Wel rijden zij met een dressuurstang sprenger.
Ik heb haar nu overgekocht en ik ga haar zondag ochtend ophalen. Super spannend want het is mijn eerste paardje en etc. Ik laat haar natuurlijk eerst even wennen voordat ik vol met haar aan de slag ga!

Maar ik ben veel meer van de natuurlijkere omgang met paarden dan hoe ze nu loopt. Ze loopt dus nu met een zeer scherp bit in en de mensen die haar verkopen zeggen dat wanneer je eenmaal een scherp bit hebt dat je niet meer naar een zachter bit kan. Ik heb niet het idee dat dat de waarheid is maar ik wil jullie graag om hulp vragen

Ik wil uiteindelijk bitloos met haar gaan rijden en ik wil veel natural horsemanship met haar gaan doen. Ik ben mij hier ook voor aan het inlezen en ben een plan aan het bedenken hoe ik dit het beste kan doen maar ik wilde graag jullie input. Waar ik misschien nog niet aan gedacht had of iets dergelijks.

Ik ben van plan om haar eerst met een zacht bit te gaan rijden en daarna over te stappen naar bitloos. Dit wil ik graag onder begeleiding doen van iemand die kan helpen met het passen van verschillende bitloze hoofdstellen.

Daarbij wil ik veel met haar werken door middel van natural horsemanship en vrijheidsdressuur. Verder heb ik geen wedstrijd ambities en wil ik haar voornamelijk recreatief rijden.

Oke, een lang verhaal en misschien niet helemaal duidelijk maar hierbij mijn vragen:

Hebben jullie tips om van een scherp bit naar een zacht bit te gaan? Of is dit een kwestie van doen?
Waar moet ik op letten met de overgang van een scherp bit naar een zacht bit?
Zijn er bepaalde oefeningen die ik met haar kan doen om te laten wennen aan de stal/de mensen/ de paarden/ en aan mij?
Hebben jullie over het algemeen nog tips voor mij?


Alvast super bedankt!
Laatst bijgewerkt door JetTennekes op 31-10-18 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt


JetTennekes
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Gouda

Re: Van 'manege'paard naar natuurlijkere omgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 15:32

Dat wist ik niet, had het nooit opgezocht. Maar ze word nu gereden met een dressuurstang sprenger.


JetTennekes
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Gouda

Re: Van 'manege'paard naar natuurlijkere omgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 15:42



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers

cron