Paard is snel mentaal moe/ vindt weinig leuk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AnnoNiemand

Berichten: 852
Geregistreerd: 16-05-18

Paard is snel mentaal moe/ vindt weinig leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 07:21

Ik twijfelde een beetje of ik dit bij VNA of bij TVG moest plaatsen, maar kies uiteindelijk hier voor omdat ik alles zo natuurlijk mogelijk aanpak.
Mijn paard is 3 jaar (medisch in orde) en nu ongeveer en jaar bij mij. In dat jaar heb ik tijd besteed aan het opbouwen van een band en allerlei grondwerk gerelateerde zaken. Rijden enzo zijn we nog helemaal niet mee bezig. Hij is pas drie en ik wil een driejarige nog niet inrijden, ondanks dat hij door alles wat ik met hem doe zo mak is geworden dat het een kwestie zal zijn van zadel erop en wegrijden). Ik merk aan de ene kant dat het grondwerken en ompielen met hem zijn vruchten heeft afgeworpen. Op de grond is hij inmiddels goed opgevoed. Ik merk ook dat hij het leuk vindt als ik bij hem kom. Als hij in het land staat tussen zijn vrienden en hij ziet me aankomen, hinnikt hij en komt hij aangerend. <3 Toch twijfel ik vaak over dingen. Op een gegeven moment leek het erop dat hij het enorm leuk vond om iets te doen in ruil voor een bixje. Hij werd erg fanatiek toen ik met wat kunstjes aan de slag ging. Inmiddels kan hij een paar vrijheidsdressuur kunstjes. Ik merk hierbij dat hij erg snel mentaal vermoeid is. Na twee keer een kunstje begint hij al hevig te gapen en merk ik dat hij geen zin meer heeft. Ik vind dat ik deze signalen niet moet negeren (hoewel ik dat natuurlijk echt wel eens gedaan heb, achteraf vind ik dan dat ik slecht naar hem geluisterd heb). Overigens deed hij dit eerst helemaal niet zo erg, ik merk dat dit aan de hand is sinds zijn hele fanatisme voor de kunstjes weg is.
In feite denk ik dat hij echt geen ‘zwaar leven’ heeft. Hij staat lekker in de kudde en als ik bij hem kom probeer ik zoveel mogelijk leuke dingen met hem te doen. Niet alleen dingen die ik leuk vind dus, maar ook gewoon lekker wandelen en tussendoor grazen bijvoorbeeld. Ik merk de laatste tijd dat hij zelfs wandelen niet meer zo leuk vindt. Hij is dan sloom, sjokt achter mij uit of wil op een gegeven moment liever niet verder en loopt dan echt met tegenzin mee. Ik word hier best wel onzeker van. Ik wil graag dat hij het naar zijn zin heeft, en hij lijkt het ook echt leuk te vinden als ik bij hem kom. Toch is zijn enthousiasme snel over, ondanks dat ik (denk ik) weinig van hem vraag. Ik probeer vaak ook gewoon alleen maar te ‘zijn’, zonder dat we echt iets gaan doen. Gewoon lekker in de kudde aanwezig zijn.

Ik plaats dit om even mijn ei kwijt te kunnen en voor tips/ herkenning.
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 02-06-18 07:46, in het totaal 2 keer bewerkt


belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard is snel mentaal moe/ vindt weinig leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 07:25

Je paard is in de groei, in de wei met vriendjes staan kan ook vermoeiend zijn. Helemaal als ze er nog niet zo lang op staan. Hij is volop in ontwikkeling, dat is gewoon vermoeiend. Geef hem tijd, laat hem paard zijn. Maw doe eens een periode niks.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 07:37

belle_boef schreef:
Je paard is in de groei, in de wei met vriendjes staan kan ook vermoeiend zijn. Helemaal als ze er nog niet zo lang op staan. Hij is volop in ontwikkeling, dat is gewoon vermoeiend. Geef hem tijd, laat hem paard zijn. Maw doe eens een periode niks.

Mee eens :j Zo te lezen heeft hij het afgelopen jaar veel geleerd en gedaan. Het leest alsof hij mentaal nu 'vol' zit. Even een zomer op de wei en in de herfst weer een keer proberen en kijken wat ie doet. Grote kans dat hij enthousiast is en alles nog weet of zelfs beter doet / kan dan nu.

Oy with the poodles, already

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard is snel mentaal moe/ vindt weinig leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 07:43

Ik wil he trouwens wel nog een compliment geven dat je zo naar je paard kijkt. Mooi hoor.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:02

belle_boef schreef:
Ik wil he trouwens wel nog een compliment geven dat je zo naar je paard kijkt. Mooi hoor.

Mee eens!

Super hoe zuinig je op hem bent!

Je kan voor je eigen gevoel altijd bloedwaarden meten.

Laibadji

Berichten: 1685
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Paard is snel mentaal moe/ vindt weinig leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:09

Laat hem een paar maanden gewoon paard zijn. Is al vermoeiend genoeg ;) Eventjes een beetje niets doen.

Ik lees ook ergens een beetje de angst om te verliezen wat jullie hebben opgebouwd? Kan dat kloppen of ben ik volledig mis?

Moest je hier bang voor zijn, geen nood je innige mooie band met je paard blijft even sterk.

Je bent goed bezig +:)+

Maera

Berichten: 35
Geregistreerd: 23-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:30

wandelen en tussendoor grazen ??? zou ik zelf niet zo gauw doen met een jong paard. As je straks op buitenrit gaat, kijkt hij zielig naar elk grassprietje of smakelijk blaadje aan een boom. Voor je het weet trekt hij het bit uit je handen om te eten onderweg.
Een paard spiegelt je energie... ik zou juist heel actief gaan stappen, lopen,...en hem zo vooruit leren denken. Zelfs stoppen en vertragen zou ik met een 'actieve' houding doen, schijnovergangen maken, afwenden,... Dit helpt echt om het paard zonder veel druk te leren om je te volgen. Pas als dat goed gaat (ook als je in het gras of op de weide loopt), zou ik hem een signaal leren dat hij mag grazen én gelijk ook weer een duidelijk signaal om te stoppen met grazen.
Een paard is geen hond... bijna elke hond gaat graag wandelen (jagen), bijna elk paard blijft liever rustig in de veilige weide grazen bij de rest van de kudde. Als je het uit de kudde wil halen zonder dat hij daar al te veel stress door heeft... moet je hem net leren dat jij een veilige leider bent. En dat kan alleen als je zelfvertrouwen uitstraalt en niet te veel twijfels toont over wat je vraagt.
één uurtje moet hij naar je luisteren en is elke pas van jou... de andere 23 uur krijgt hij vrijaf en moet hij niet zelf gaan zoeken naar eten, drinken en gezelschap.
voordeel van een paard in vergelijking met een hond ? tip van hierboven, laat hem eens enkele weken in de wei.. als je hem terug op pakt, kan je zo weer verder met de dingen die hij al kent. Ik heb ook de ervaring dat jonge paarden wel eens wat tijd nodig hebben om dingen te verwerken.
succes met de verdere training van je paardje !

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:35

AnnoNiemand schreef:
Hij staat lekker in de kudde en als ik bij hem kom probeer ik zoveel mogelijk leuke dingen met hem te doen.


Ik denk dat hier vooral het grootste punt zit. Zoals ik het lees, doe je iedere keer iets wanneer je bij hem bent. Dat kunnen simpele dingen zijn zoals grazen aan de hand of meer trainingsgerichte oefeningen, maar iedere keer doe je wel iets.
Eigenlijk is je paard zijn vrije tijd voorbij wanneer jij aankomt. Want zodra je een halster en een touwtje aan je paard klikt, verwacht je dingen van het paard. Zelfs bij het simpele en leuke wandelen verwacht je dat die netjes naast je meeloopt zoals het hoort en dat die wijkt voor druk zoals het hoort. En dat kan voor een jong paard dan best wel veel zijn.
En het is niet erg dat je eens de mentale grenzen van je paard oprekt, dat hoort bij het volwassen worden. Maar het is wel aan jou om de grens te bewaken en je paard ook zijn vrije tijd te gunnen.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard is snel mentaal moe/ vindt weinig leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:52

Een 3 jarige heeft vaak maar een concentratieboog van zo‘n 15 minuten.
Misschien ben je vaak gewoon net voorbij zijn concentratie gegaan en dan worden sommige paarden vervelend en andere ongeinteresseerd.

Probeer eens als het help als je dingen vaker kort houdt.

AnnoNiemand

Berichten: 852
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 09:09

Maera schreef:
wandelen en tussendoor grazen ??? zou ik zelf niet zo gauw doen met een jong paard. As je straks op buitenrit gaat, kijkt hij zielig naar elk grassprietje of smakelijk blaadje aan een boom. Voor je het weet trekt hij het bit uit je handen om te eten onderweg.

Misschien wel handig om te vermelden dat ik een signaal heb voor wanneer hij mag grazen. Dit signaal kent hij erg goed. Het is dus absoluut niet zo dat hij mij overal heen sleurt. :) Ik heb hem dit aangeleerd om dat juist te voorkomen. Als we wandelen mag hij dus grazen op de plekken waarop ik het aangeef. Het signaal om te stoppen met grazen kent hij ook. Overigens heeft mijn paard nog nooit een bit in zijn mond gehad en dat zal ook altijd zo blijven, hij reageert bitloos prima. :)

Nu ik dit allemaal zo lees, denk ik inderdaad dat hij toe is aan een pauze. Gewoon eens een tijdje niks van hem vragen, maar alleen lekker bij hem zijn. :)

@laibadji: Daar ben ik inderdaad wel een beetje bang voor. Ik ben laatst 1x echt streng voor hem geweest, achteraf had ik daar onwijs veel spijt van omdat zijn gedrag achteraf logisch te verklaren was. Ik heb er de halve nacht van wakker gelegen. :o Het jammere is dat ik dan van stalgenoten dingen hoor als ‘ach, daar wordt ‘ie hard van’. Het is soms lastig om je staande te houden tussen alle mensen die heel traditioneel met hun paarden omgaan en vinden dat je veel te weinig van ze vraagt. Terwijl ik niet eens gek veel vraag, maar dat juist al teveel is voor hem. Ik zie op stal veel paarden waar niet naar geluisterd wordt. Die wegrennen wanneer ze gepakt moeten worden, de trailer niet op willen, die alleen gebruikt worden om resultaten te behalen op wedstrijden. Gelukkig mag en kan ik het zelf anders doen. Bedankt voor de compimenten en de tips. Ik ga er wat mee doen. :)

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:29

Probeer eens iets met hem wat je nog nooit gedaan hebt, dat was hier de sleutel!
hier was het dus op een conours terein met de trailer ,uitstappen rondlopen een rondje door de losrij bak inladen en weer terug als voorbeeld. Vanaf dat moment ben ik steeds iets anders gaan doen en even de kunstjes op een laag pitje en je merkte dat het hem positiever hield en dan als er kunstjes kwamen hij die ook graag weer eens deed, ook de nieuwe dingen!
Laatst bijgewerkt door kwita op 02-06-18 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:35

Ik ben met 1 van mijn paarden ooit vrij jong begonnen met zadelmak maken omdat ze stikjaloers gedrag vertoonde naar mijn andere paard (en als reactie alles afbrak op de wei).
Echter was het natuurlijk wel echt nog een pupje en iedere keer als ik zag dat het enthousiasme weg was dan gaf ik weer enkele weken pauze todat ze weer de wei op stelten zette.
Wellicht kun je daar ook iets mee.
Gewoon af en toe echt volledig pauze, dus ook niet wandelen etc.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:00

Hey TS,

Ik lees een herkenbaar verhaal. Mijn paard is alleen bijna twee jaar en is meer externaliserend dan internaliserend zoals jouw paard. Het klopt wat de meeste hier zeggen. Een jong paard heeft een korte spanningsboog en is snel mentaal moe. Daar heeft mijn paard ook last van. Zoals ik het lees herken je veel signalen van je paard dat hij vol is, dat is goed om te lezen. Complimenten. Sommige bovenstaande zeggen geef hem wat meer rust en andere zullen aangeven ga actiever met hem aan de slag. Ik doe het als volgt met mijn paard (dat maakt niet dat de andere manieren niet goed zijn, maar dit past het beste bij ons).

Ik verdeel de aandacht van mijn paard altijd in drie zones. Zone groen, oranje en rood. Bij groen zit ze in de genoeg energie modus, bij oranje in de overgang modus en bij rood heb ik te veel gedaan.

Ik merk dat mijn merrie ongeveer 20 minuten goed in de genoeg energie modus is. Ze is dan ontspannen en geconcentreerd en ze werkt met mij samen. Ze let dan goed om mij en wil het graag goed doen. Op sommige dagen kan ze een halfuur in de groene modus blijven op sommige dagen max. vijf minuten.

Na ongeveer 20 minuten komt ze in de oranje modus, ze wordt wat onrustig. Let minder goed op zichzelf en mij en dat vertaalt zich vaak in een keer een misstap maken als we aan het wandelen zijn of even opgaan in de omgeving. Mijn signalen moet ik wat groter maken dan daarvoor.

Meestal heb ik ongeveer tien minuten voordat code oranje over gaat in code rood. Soms als er iets engs gebeurt schiet ze meteen in code rood. Laatst viel er een tak uit de boom bovenop haar. Toen was het flink rood. Bij rood moet ik zorgen dat ik klaar met haar ben, dan wordt ze onstuimig en gaat ze op in haar instinkt en haar omgeving. Ik moet duidelijke signalen afgeven, leiderschap tonen en heel duidelijk zijn in wat ik eis zoals dat ze niet door mij heen mag lopen. Code rood is nooit positief alleen soms niet onvermijdelijk. Zodra ik haar terug zet in de wei dan ik het meteen uitgebreid gapen en weet ik dat het te inspannend was.

In mijn training probeer ik met haar ongeveer 20 tot 30 minuten bezig te zijn. Dit is meestal vijf minuten lopen naar de poetsplaats, poetsen en voeren a tien minuten en vijf minuten terug lopen. Op de relaxte goede dagen dan rek ik dit naar dertig minuten. Dan ga ik dus over het algemeen iets het oranje in. Maar als ik nooit meer vraag dan ze aankan dan zal de grens ook nooit opgerekt worden. Ik doe nog geen andere dingen met haar dan dit dus geen vrijheidsdressuur of longeren. Wel zijn we nu aan het oefenen met water en afspuiten. Ik doe dit ongeveer met haar drie keer in de week. Verder staat ze in een kudde op de wei.

Gemiddeld sluit ik een “trainingssessie” af met vijf groen en vijf keer oranje. Een enkele keer ook wel eens rood. Zoals laatst stress bij de hoefsmid en dus met die tak. Belangrijk is dat ze dit kunnen verwerken, dus ik vind drie keer in de week zat.

Ik merk dat deze manier voor ons werkt omdat ik haar spanningsboog dus goed heb kunnen uitbouwen naar 20 minuten zonder te veel stress en ik wil met 2,5 / 3 jaar op 40 minuten zitten zodat ik kan beginnen met longeren.

Mijn advies zou zijn, houd je sessies kort en regelmatig. Kijk naar je paard en is het oranje met vijf minuten sluit het dan positief af. Als je alles elke keer weer oppakt leren ze het zo snel weer.

Maera

Berichten: 35
Geregistreerd: 23-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:19

vraagje: ken je de afkomst van het paard ? ik ervaar ook grote verschillen in rassen.
een ijslander: eeuwenlang gefokt voor korte, explosieve ritten, heeft een 'spaarstand' verspilt geen energie als het niet nodig is...
renpaard/draver: selectie op én snelheid én uithoudingsvermogen
quarter/western: gefokt om urenlang aan een rustig tempo vee te hoeden, maar ook explosief korte sprintjes te doen
arabier: woestijnpaard... als die schrikt gaat hij rennen, wel veel meer op mensen gericht dan andere rassen
bergpony: gaat net niet rennen maar wil er niet voorbij, gaat 'vierkant' staan om zijn evenwicht niet te verliezen...


kortom: bij de training van een jong paard ook een belangrijke factor om rekening mee te houden !

.... nog een reactie op Lily fee.
Knap idee om met code groen, oranje, rood te werken ! Wil ik zelf ook gaan meenemen om beter met paarden om te gaan.
Wat ik bij code rood situaties belangrijk vind, is zelf rustig blijven én als het ook maar enigszins kan, overgaan naar een situatie/oefening die het paard goed kent. Liefst niet onmiddellijk terug naar de weide of naar de stal, maar eerst weer naar code groen. Als het paard toch nog tekenen van stress vertoont na de sessie, doe ik de volgende keren bewust een stapje terug in de training en herhaal een paar keer wat hij al kent om het vertrouwen te herstellen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Paard is snel mentaal moe/ vindt weinig leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:18

Respect voor de manier waarop jij je paard traint _/-\o_

Ik denk dat een pauze inderdaad goed is. Mijn paard is twee. Ik zou eigenlijk in april of volgende week met haar op show gaan (een soort keuring) ik ben begonnen met de training die daarvoor nodig is. Echter ging april niet door vanwege mijn gezondheid en gaat komende week niet door omdat ik het risico veels te groot vind ivm alle rhino etc. Joy staat nu alweer bijna een maand op het land en geniet daarvan met volle teugen. Het enige moment dat ze van het land is gehaald is voor de smid. Ik laat haar zeker nog even lekker staan, dat doet haar goed!

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Paard is snel mentaal moe/ vindt weinig leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:32

Dat beest is helemaal niet mentaal moe en hij heeft het niet zwaar in de kudde. Hij verveelt zich te pletter!!!
Zet hem naast de fiets of zet hem voor een sulky en ga erop uit. Een paard in de natuur loopt 40-60 km per dag. Hij leidt nu een oersaai bestaan. Ziet niks en komt nergens.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:40

Arabesk schreef:
Dat beest is helemaal niet mentaal moe en hij heeft het niet zwaar in de kudde. Hij verveelt zich te pletter!!!
Zet hem naast de fiets of zet hem voor een sulky en ga erop uit. Een paard in de natuur loopt 40-60 km per dag. Hij leidt nu een oersaai bestaan. Ziet niks en komt nergens.


Ik weet niet of ik het daar helemaal mee eens ben. Mijn jonkie komt ook nergens, maar heb niet het idee dat ze zich verveelt...

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:43

Arabesk schreef:
Dat beest is helemaal niet mentaal moe en hij heeft het niet zwaar in de kudde. Hij verveelt zich te pletter!!!
Zet hem naast de fiets of zet hem voor een sulky en ga erop uit. Een paard in de natuur loopt 40-60 km per dag. Hij leidt nu een oersaai bestaan. Ziet niks en komt nergens.


Als dit het probleem is, zou die van het wandelen toch enthousiast worden? En niet loom achter TS aan sjokken.
Een paard heeft geen mens nodig om een leuk leven te hebben.

AnnoNiemand

Berichten: 852
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-18 08:45

Arabesk schreef:
Dat beest is helemaal niet mentaal moe en hij heeft het niet zwaar in de kudde. Hij verveelt zich te pletter!!!
Zet hem naast de fiets of zet hem voor een sulky en ga erop uit. Een paard in de natuur loopt 40-60 km per dag. Hij leidt nu een oersaai bestaan. Ziet niks en komt nergens.

Ik ben het over veel onderwerpen met je eens, maar nu toch echt niet (ziet niets en komt nergens is trouwens totaal niet waar, je weet niet wat ik allemaal met hem gedaan/getraind heb, daarnaast staat hij absoluut niet op een saaie plek, de hele dagen gebeurt daar vanalles). Van veel dingen werd mijn paard is rete enthousiast, maar hij lijkt nu echt opgebrand. Eerst kon ik gerust een kwartier met hem grondwerken, clickertrainen of wat dan ook. Hij dacht mee en droeg zelf oplossingen aan waarvan hij dacht dat het de juiste was. Nu begint hij al te gapen na 2 minuten. Ik denk zelf dus ook dat hij 'vol' zit. Ik merk de laatste tijd veel tegenzin als ik hem meeneem te wandelen. Je kan mij niet vertellen dat hij zich verveelt. Als dit het geval zou zijn, zou hij nog steeds enthousiast reageren op allerlei (nieuwe) dingen die ik aanbied. Ik ben laatst dus streng geweest toen hij niet mee wilde wandelen. Hiermee ben ik achteraf over zijn grenzen gegaan denk ik. Hij geeft al een tijd aan dat het teveel is. Aan mij om de signalen op te pikken en juist niet nog meer grenzen te overschrijden. Denkend aan het code groen-oranje-rood verhaal, denk ik dat ik de laatste tijd teveel op code oranje en soms zelfs rood ben gestopt.

Maera

Berichten: 35
Geregistreerd: 23-06-12

Re: Paard is snel mentaal moe/ vindt weinig leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:04

Hoi, in je eerste post schrijf je 'medisch in orde'... Ziet hij er verder ook gezond en levendig uit ? weet je zeker dat hij geen wormen heeft ?
Het gapen kan ook op maagzweren wijzen, heb wel al eens het advies gehoord om dit dan 'blind' te behandelen (medicatie geven tegen maagzweren zonder bijkomend onderzoek, als de symptomen spectaculair beteren weet je dat het maagzweer was).
Op zich vind het gedrag dat je beschrijft toch niet zo herkenbaar voor een 3 jarige.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:32

Hoe gaat het nu? Ben wel benieuwd

AnnoNiemand

Berichten: 852
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 14:43

Lily_Fee schreef:
Hoe gaat het nu? Ben wel benieuwd

Ik heb een andere grondwerkinstructeur in de arm genomen en het gaat nu veel beter! Zonet nog aan het grondwerken geweest en het paard was juist superactief (en dat met deze warmte). Het achter mij lopen en sloom zijn/achter mij blijven is nu ook helemaal opgelost. :) Nu ik deze weg in ben geslagen is hij ook veel minder snel moe.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 15:34

AnnoNiemand schreef:
Lily_Fee schreef:
Hoe gaat het nu? Ben wel benieuwd

Ik heb een andere grondwerkinstructeur in de arm genomen en het gaat nu veel beter! Zonet nog aan het grondwerken geweest en het paard was juist superactief (en dat met deze warmte). Het achter mij lopen en sloom zijn/achter mij blijven is nu ook helemaal opgelost. :) Nu ik deze weg in ben geslagen is hij ook veel minder snel moe.


Ik ben heel benieuwd naar wat je nu anders doet. Mag ook per pb.


Abso_Beauty
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:30

Ik ben benieuwd hoe dit verder loopt!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 19 bezoekers