Mijn paard is 3 jaar (medisch in orde) en nu ongeveer en jaar bij mij. In dat jaar heb ik tijd besteed aan het opbouwen van een band en allerlei grondwerk gerelateerde zaken. Rijden enzo zijn we nog helemaal niet mee bezig. Hij is pas drie en ik wil een driejarige nog niet inrijden, ondanks dat hij door alles wat ik met hem doe zo mak is geworden dat het een kwestie zal zijn van zadel erop en wegrijden). Ik merk aan de ene kant dat het grondwerken en ompielen met hem zijn vruchten heeft afgeworpen. Op de grond is hij inmiddels goed opgevoed. Ik merk ook dat hij het leuk vindt als ik bij hem kom. Als hij in het land staat tussen zijn vrienden en hij ziet me aankomen, hinnikt hij en komt hij aangerend.

In feite denk ik dat hij echt geen ‘zwaar leven’ heeft. Hij staat lekker in de kudde en als ik bij hem kom probeer ik zoveel mogelijk leuke dingen met hem te doen. Niet alleen dingen die ik leuk vind dus, maar ook gewoon lekker wandelen en tussendoor grazen bijvoorbeeld. Ik merk de laatste tijd dat hij zelfs wandelen niet meer zo leuk vindt. Hij is dan sloom, sjokt achter mij uit of wil op een gegeven moment liever niet verder en loopt dan echt met tegenzin mee. Ik word hier best wel onzeker van. Ik wil graag dat hij het naar zijn zin heeft, en hij lijkt het ook echt leuk te vinden als ik bij hem kom. Toch is zijn enthousiasme snel over, ondanks dat ik (denk ik) weinig van hem vraag. Ik probeer vaak ook gewoon alleen maar te ‘zijn’, zonder dat we echt iets gaan doen. Gewoon lekker in de kudde aanwezig zijn.
Ik plaats dit om even mijn ei kwijt te kunnen en voor tips/ herkenning.