[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:02

Mooie plek en fijn dat hij eerst even in een apart vakje mag wennen en niet gelijk in het diepe wordt gegooid tussen de andere paarden.

Voor achteruit zijn inderdaad meerdere manieren. Ik vind het fijn om mijn paard ook op verschillende manieren achteruit te kunnen zetten. Ik gebruik de 'wiggle' die al eerder werd genoemd, maar ook bijv. voor hem uitlopend halthouden en zelf achteruit gaan. Mijn paard is daar heel makkelijk in en gaat dan ook achteruit. Meestal maak ik daar een soort stop-and-go spelletje van: snel stappen, dan heel langzaam, dan aandraven, halthouden, wegstappen, halthouden, achterwaarts, wegstappen of draven. Hij moet dus goed op mij letten.

Voor achterwaarts aan de hand zoals jij het (denk ik) bedoelt, gebruik ik een touwhalster. Ik geef als eerste druk op de neus door de musketon richting hals / borst te bewegen. De hoeveelheid druk die ik gebruik is de druk waarop ik graag zou willen dat mijn paard achteruit gaat (hulp 1). Reageert hij niet, dan vergroot ik mijn hulp door meer druk te zetten (hulp 2). Reageert hij niet, dan gebruik ik een ondersteunende hulp: ik wijs het voorbeen aan dat eerste achteruit moet (been wat het meest naar voren staat; hulp 3). Reageert hij niet, dan raak ik hetzelfde been aan (op de borst; hulp 4). Bij de 4e hulp moet het wel gebeuren. Zodra het paard (bij welke hulp dan ook) de goede reactie geeft, haal ik direct alle druk weg.
Als het paard het heel moeilijk vindt, is voor mij het gewicht naar achteren verplaatsen al de goede reactie. Een paard wat al makkelijk twee passen achterwaarts doet, beloon ik bij de derde pas (alle druk eraf).

Wat je ziet is dat het paard leert dat er een volgorde in de geboden hulpen zit. Doen ze het in het begin bij hulp 3, dan hebben ze al snel door dat hulp 2 ook zorgt voor een beloning. En dan hulp 1 ook.

Oy with the poodles, already


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 19:40

Hoe groot is de bak waar je nu in kunt werken? Kun Harvey in deze bak loslaten zonder dat hij alle kanten op kan? In dat geval zou ik 'm lekker loslaten en vanuit hetgeen wat je al aan het doen was de commando's "installeren".
Ik werk het liefst los met lichaamstaal, maar wil wel dat mijn pony's de commando's kennen. Dat vind ik aan de lange lijnen handig, maar ook als ik ga wandelen, steppen / fietsen, of mijn kleine pony als handpony meeneem naast mijn grote. Ik leer commando's aan tijdens het loswerken, en ondersteun dus met mijn lichaamstaal.
In eerste instantie geef ik met mijn lichaamstaal aan dat ik wil dat mijn pony gaat draven; na de eerste drafpas geef ik het commando erbij (ennnn, drrrrraf). Dat herhaal ik een aantal keer. Vervolgens geef ik het commando op het moment dat hij de overgang bíjna maakt, dus een-nalaatste/laatste stappas en eerste twee drafpassen. Daarna eerst het commando, na een paar passen / tellen ondersteunt met lichaamstaal. Daarna kun je de lichaamstaal eigenlijk achterwege laten.

Ik gebruik overigens altijd een voorspeller ("ennnnn") voor mijn commando. Zo voorkom ik dat als iemand gewoon "draf" zegt, mijn pony al gaat draven zonder dat ik dat zelf had bedacht.

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:03

Ik lees dat TS op de vorige stal haar paard ook los liet (zonder touw eraan) en hem dan beweging gaf; tong klikken en pas naar het paard toe doen zorgden voor hoger tempo. Die zou ik dus inzetten, in dit geval. Los, want dat snapt ie. Het touw zorgt nu blijkbaar voor miscommunicatie. Dus eerst touw eraf, zonder touw werken zoals je eerst deed. Daarna kun je kiezen: touw eraan en werken zoals je eerst deed, of touw eraf en commando's aanleren en daarna pas touw eraan en commando's gebruiken. Nu ben je met twee nieuwe dingen bezig, terwijl één waarschijnlijk al ingewikkeld genoeg is.

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:31

25 x 25 vind ik persoonlijk te groot om in te werken, hoewel je zelf wel in beweging blijft ;)
Je zou kunnen kijken of je op een veilige manier je bak kleiner kunt maken met touwen (bijv. naar 17 x 17 meter) en dan zo dat de grashoek en de springmateriaalhoek (hopelijk liggen die niet schuin tegenover elkaar) niet meer in je werkruimte zitten. Dan is het werkvak kleiner (heb jij minder het gevoel dat je hem 'kwijt' bent en hoef je minder te lopen) en veiliger.

Ik gebruik voor een gang harder of zachter de voorspeller ("ennnn") + het woord dat bij de gewenste gang hoort. Iets harder binnen een gang doe ik met een tongklik of kusje, en langzamer binnen een gang met "easy". Enige uitzondering: aangalopperen bij mijn ruin is "koekie, galop!" (en hij heet niet eens Koekie :') ).

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:34

woepsie90 schreef:
En daarnaast zal niemand hier het woord draf zeggen want we wonen in Engeland :')

Dat scheelt ook! Ik ken iemand (hier in NL) die haar paard alle commando's in het Zweeds had aangeleerd. Ook effectief :D

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:51

Ik gebruik mijn stem als ik er met mijn lichaam niet bij kan of niet duidelijk (genoeg) kan zijn. Aan de dubbele lange lijnen in menpositie is het verrekte lastig om (zoals ik bij het loswerken wel doe) schuin voor te komen om iets af te remmen :D

Tijdens fietsen / steppen / handpaard-rijden vind ik de stemcommando's vooral handig om te zorgen dat ik niet aan een touwtje hoef te trekken en zo uit balans raak.
Tijdens het rijden blijf ik er met mijn stem graag vanaf, maar de tongklik en easy kunnen soms net even het verschil maken.

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:41

Behalve inderdaad filmen denk ik niet dat je nu iets heel anders had kunnen doen. Dit was de eerste keer dat jullie in deze situatie belanden, dus jij wist niet wat je van hem kon verwachten en hij ook niet van jou. De volgende keer weet je al dat hij zulke drukte dus een beetje lastig vindt en kun je daarop anticiperen door het wat eenvoudiger te houden.
In je planning stond misschien "gisteren herhalen en 1 stapje moeilijker maken", maar door de drukte moest het eigenlijk "vorige week herhalen en daar tevreden mee zijn" zijn. Niks mis mee, gewoon je verwachtingen de volgende keer bijstellen.
Ik denk dat je het deze keer heel goed hebt opgelost; je bent tot de conclusie gekomen dat het effe niet lekker ging, bent iets compleet anders gaan doen en daarna back to basic. +:)+

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:07

Ik zou over drie maanden gewoon eens kijken hoe hij het dan ijzerloos doet. Liggen er in de wei ook veel stenen, of echt alleen op het pad naar de wei toe en evt. met buitenrijden? Dan zou ik kiezen voor hoefschoenen. Die trek je alleen aan als je ze nodig hebt.

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:26

Bij mij is het stappenplan voor rijden altijd loswerken -> grondwerk -> dubbele lange lijnen (systeem van Emiel Voest). Aan de lange lijnen kun je al veel oefenen; sturen, stemcommando's, balans etc.

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:57

Ik denk dat je hem in de wind-schrik ook goed begeleid hebt; juist even aan het werk zetten helpt vaak :j
Wat kan zo'n tandartsbehandeling een opluchting zijn soms.

Van touwtjes heb ik geen verstand; ik gebruik het liefst dubbele lange lijnen, zodat ik zelf invloed heb zonder steeds het paard naar het midden te hoeven halen om de boel te verstellen. Ook kan ik direct belonen met heeeele lange lijnen, of juist iets corrigeren.

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:31

Dan kun je nog twee dingen proberen:
- zelf vasthouden op hoogte en beweging na-apen van het bakje op de grond
- zelf vasthouden terwijl het bakje op de grond staat

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:39

Klinkt als een osteo / fysio. Wat fijn dat er zulke duidelijke punten naar voren kwamen :)
Niet fijn dat hij last heeft, uiteraard, maar wel dat het aanwijsbaar en op te lossen is ipv een beetje vaag giswerk.

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 06:07

Wanneer ben je in NL? Je mag bij mij langskomen voor een (of meerdere) lesje(s) lange lijnen :)

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 16:25

Hoe groot zou het hoogteverschil zijn met één lijmijzer en één hoefschoen? In dat geval zou ik de hs laten komen voor het lijmijzer, dan wachten tot die eraf valt (want als ik het zo zie / lees gebeurd dat vrij snel), dan hoefschoen aan. Als het andere lijmijzer blijft zitten, lekker laten zitten (mits het hoogteverschil dus niet enorm is).

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:29

Sexy :D Fijn dat hij blij lijkt te zijn met zijn schoenen :) Als het idd zo nat is, zou ik 'm ook 's nachts op stal zetten. Is er geen mooie droge paddock voor overdag straks in de winter (even aannemende dat de paarden dan de wei niet op gaan)?

Zou ook mooi zijn als behalve een stevigere hoef zijn straal ook wat meer mee gaat doen. Die vind ik tot nu toe zo diep liggen.

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:31

Te dik? Waar dan? Ik vind eigenlijk dat hij een goede, gevulde buik heeft. Dat hoort, betekent dat er hooi in zit.

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 17:40

Maar een ronde buik hoort hoor. Uiteraard niet als het een soort opgeblazen skippybal is, dan irriteert er duidelijk iets. Maar gewoon een hooibuik is normaal :)

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 18:21

Ik denk eerder de overschakeling van gras naar hooi. Mijn ruin had altijd veel moeite met dat soort overgangen. Daarom proberen we nu om ze in de zomer ook hooi te voeren, en in de winter ook dagelijks eventjes op het gras (al is het maar een kwartiertje). Hij is trouwens wel een stuk beter geworden sinds hij bij Den Hoek onder behandeling is; mochten zijn darmen nu opspelen (bij hem vooral te maken aan een iets gevoeligere rug net voor de lendenen en mestvocht / plasje bij de mest), dan geef ik hem een tijdje MicroComp ter ondersteuning.

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:10

Mijn ruin had twee lijnen toen ik hem net had; de oudste lijn was de overgang van opfokgroep op de prairie naar 'op stal met hooi en (veel) brok', de tweede lijn was van 'op stal met hooi en (veel) brok' naar 'quarantaine op stal met hooi'. Ik kon mijn hoefsmid precies aanwijzen wat waar gebeurd was in de laatste paar maanden :)

Ik vind het bovenste stuk hoef er meer solide uitzien. Compacter ofzo, stevigere structuur.

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:39

Mijn merrie trekt net zo'n hoofd (kan nog iets chagrijniger) als ik te vaak hetzelfde rondje met haar loop. Ander rondje doet meestal wonderen :j

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 21:02

Vergeet niet dat het werk misschien nu iets oploopt, maar de kwaliteit en voedzaamheid van het gras tegelijkertijd terugloopt. Dus het zal een samenspel zijn. Bietenpulp kun je vrij enthousiast van voeren, verder vooral zorgen dat zijn hooinetten nooit leeg zijn (met drie netten moet dat wel lukken :D )

Ik weet niet wat je uiteindelijke bedoeling met zijn stal is, maar ik ben wel van het oppotten. Mest eruit, gladharken, en op tijd een nieuwe baal erbij.

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:10

Lange lijn achterlangs kost bij de meeste paarden wel wat voorbereiding :D Ik gebruik eerst een lus om de achterhand, daarna gebruik ik de follow the lead oefening van Voest. Ik kan morgen wel even een fotootje maken, als je wilt.

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:17

Like! Hij staat erbij alsof hij elk moment in slaap kan vallen :z

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:28

Beter zo dan andersom ;)

Oy with the poodles, already

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:50

Leuk dat hij nog steeds beter in z'n velletje gaat zitten. Nou ja, op dat ene plekje op z'n hals na... Het ziet er uit als een bijtplek. Heb je Traumeel Gel of iets dergelijks? Dat erop smeren, niet op het open plekje, maar wel op de beurse plek die je eromheen voelt.

Oy with the poodles, already


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers