[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-16 21:30

Hoi hoi!

Ik ben niet nieuw, maar zo voel ik me wel :D. Sinds kort ben ik pas namelijk echt actief hier op Bokt, omdat ik vorige maand een paard gekocht heb! De reden dat ik dit topic aanmaak is omdat ik bepaalde doelen voor ogen heb waar we beide geen ervaringen mee hebben. Ik hoop dan ook op leuke gezellige volgers die ons van goeie feedback kunnen voorzien zodat ik veel kan leren, máár het is voor jullie misschien ook leuk om deze uitdaging te volgen :o ?

Goed, over het peerd:
Zijn naam is Harvey, een 7 jarige Thoroughbred oftewel Engels Volbloed. Hij is 167 cm en heeft in het verleden aan drie races meegedaan. Omdat hij te 'langzaam' was is hij verkocht aan een vrouwtje met wie hij cross country gedaan heeft. Zij heeft hem na negen maanden op een veiling in Engeland aangeboden, dat was afgelopen februari. Toen heeft een handelaar op Isle of Man hem gekocht. Ik 'werkte' bij die handelaar hier op het eiland, beetje uitmesten enzo, en toen kwam daar dus Harvey! En na wekenlang denken en 1 buitenrit hebben we hem gekocht *\o/* Dat is nu bijna vier weken geleden.

Afbeelding

Wij wonen dus op Man, een eiland van Engeland.
Het is één groot paardeneiland, ik woon zelfs letterlijk naast een pension stal met 50tal stallen en 4 rijbakken! Maar daar staat hij niet gestald hoor, is me te duur, met teveel regeltjes en prikkende ogen :+ NH is hier namelijk niet echt van toepassing, je doet of aan dressuur of je springt...

Goed. Wat ik met meneer van plan ben: natural horsemanship, vrijheidsdressuur, lange lijnen werk, bitloos dressuur, rijden op zit en stem, en lange buitenritten maken. Uiteindelijk wil ik ook wel wat cross country proberen omdat hij dat schijnbaar goed kan. Ik alleen niet :') Ook ga ik hem proberen zonder ijzers te laten en gaat hij in de zomer sowieso 24/7 naar buiten. De winter is hier heel nat en bijna ondragelijk dus mogen de paarden vaak niet naar buiten 's nachts. Overdag in de winter zal hij wel naar buiten gaan. Ondanks dat hij een volbloed is gaat hij graag naar buiten en kan hij blijkbaar tegen een stootje. Sinds februari staat hij al elke dag buiten, geen mok, niet ziek, niks.

Afbeelding

Harvey is een boef, een peuter, ongeduldig en energiek. Heel eerlijk, vrolijk, heel sensitief wat betreft lichaamstaal en kan zich moeilijk concentreren. Altijd kijken wat er om hem heen gebeurt. Maar hij is ook lief, knuffelig en dapper hoor <3 . Hij is een echte spiegel en ik denk dat we samen heeeeel ver kunnen komen.

Omdat hij afgelopen paar maanden (februari-juni) niks heeft hoeven doen en lekker in de wei stond met jongere paarden, is hij dus wat brutaal en dominant geworden. Dit probeer ik eerst te minderen, en daar ben ik nog steeds mee bezig want dat gebeurt niet in één dag :). In de stal hebben we het nu voor elkaar, meneer gaat namelijk achteruit als ik binnenkom en blijft keurig staan als ik poets. Als hij toch 1 stap vooruit zet, zet ik hem terug en blijft hij daar. Grenzen blijven natuurlijk getest worden, zeker in het begin.

Buiten de stal is het nog een ander verhaal.... hij denkt: "we gaan naar de wei!!!!" Dus dan is hij wat drammerig, als we richting de wei lopen. Bijvoorbeeld het hek van de wei openen is een gedoe. Hij gaat dan te dicht op mij en het hek staan, en zal achteruit moeten. Dit gaat met flinke tegenzin. Ineens is hij vergeten wat het commando voor achteruit is en komt nóg verder vooruit of gaat zijwaarts. En met zijn hoofd gooien. Maar ik doe pas open als hij achteruit is. Belonen is daarna moeilijk, want daar heeft hij geen tijd voor natuurlijk :') in mijn hoofd ben ik dus o.a. hier erg druk mee, hoe ga ik dit oefenen/aanpakken etc. Zo zijn er genoeg oefeningen die ik wil en voor mijn gevoel moet doen voordat ik andere dingen kan doen.

Momenteel probeer ik een soort stappenplan te bedenken. Mijn gevoel zegt dat het e.e.a. bevestigd moet zijn tussen ons, voordat ik opstap en in de bak ga rijden.
Zo wil ik eerst aanleren dat hij stil blijft staan op commando, ook als ik een stukje weg loop. Dat hij van tempo kan veranderen als ik uitadem, en dat hij niet weg loopt als ik op wil stappen. Achteruit op commando, waar dan ook. Ik wil hem makkelijk uit de wei kunnen pakken. Ik heb ook gehoord dat racepaarden aangeleerd wordt harder te gaan als er harder aan het bit getrokken wordt. Lijkt me niet zo handig, dus dit wil ik op de grond eerst eens testen en daarna, als het zo is, opnieuw aanleren.
Eigenlijk best simpele dingetjes :')

Inmiddels heb ik hem al wat keertjes vrij gelongeerd en we zijn goed op elkaar ingespeeld qua lichaamstaal. Hij veranderd van tempo, draait of komt naar me toe op mijn signaal. Laatst gaf ik hem de keus of hij naast mij wilde blijven staan in de ton. Hij was op commando netjes naar me toe gekomen maar ik wilde hem graag even poetsen. Er was ook gras in de ton, maar hij bleef braaf staan! Wel met zijn hoofd mijlen hoog (en oortjes naar voren) want er zit een drukke weg en hoge heg naast de ton, maar toch... Toen ik via zijn achterhand weg liep draaide hij keurig om en liep met mij mee. Geslaagd _/-\o_ !

Afbeelding
Deze foto is van vorige week. Hij is al aardig opgeknapt, wat aangekomen en hij glanst ook beter.
Sinds hij bij mij is wordt hij ook goed gevoerd. Eerst kreeg hij gras en natgeregend hooi. Nu door mij dagelijks gras overdag, 's nachts hooi, 2 handjes mueslibrok met kalmerende kruiden, beetje lijnzaad en 2 wortels.

Ik heb totaal geen haast, ik wil echt tijd en moeite in ons steken. Rijden is niet mijn prioriteit, ik waardeer grondwerk juist heel erg en ik merk dat het bij Harvey erg belangrijk is.
En als mijn 3 jarige peuterdochter oud genoeg is, kan zij straks op een veilige manier van hem genieten. Ze zijn beide zo jong, ze kunnen over een jaar of tien veel plezier met elkaar gaan hebben <3

Hopelijk kom je ons volgen en wellicht voorzie je ons eens van tips, ideeën of iets anders :D
Heb er zin in!
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 16-09-16 18:46, in het totaal 5 keer bewerkt
Reden: Titel op verzoek aangepast

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-16 21:42

Harvey1 schreef:
Wat leuk! En wat een mooie naam ;-) zo heet mijn hondje ook. <3


Zo'n leuke naam hé haha! En ook dezelfde leeftijd als ik, das toevallig :o

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-16 21:59

Afgelopen vier weken heeft hij nog op zijn huidige handelstal gestaan trouwens, niet te ver bij mij vandaan en zo kon ik even rustig op zoek naar een andere stalling. Inmiddels gevonden en zondag gaan we verhuizen! Is ietsje verder weg nog, maar ik hoef Harvey niet per trailer te vervoeren want we kunnen het gewoon rijdend doen. Gelukkig loopt de staleigenaar met mij mee, want alleen durf ik niet :=

Zijn huidige stal is kak. Daar is geen goeie longeerton (lees: geen zand, alleen modder = glibberig). Er is geen bak. Voor het ruiterpad moet je eerst 100 meter over een heel drukke weg. Deze weg grenst aan de ton en aan de toekomstige buitenbak, lekker lawaaierig. De weilanden zijn hellingen, rennen is dus gevaarlijk (glibberig). De ingang naar alle stallen is deels afgesloten met zeil, wappert lekker dus. Etc etc.

Zijn nieuwe stal vanaf aankomende zondag: buitenbak, vlakke weilanden, houten stallen met houten algemene schuifdeur, ruiterpaden voor de deur en geen drukke weg te bekennen *\o/* . We gaan hier dus lekker tot rust komen, trainen, oefenen, spelen, rijden en.... kan niet wachten *\%/*

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-16 22:01

MaritB schreef:
Leuk je topic! ik ga je volgen :)


Gezellig en lief +:)+

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-16 06:37

tennan schreef:
Wat leuk! Ik ga je volgen.


Gezellig :-) heb jij met je nieuwe paardje ook een volg topic?

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-16 06:38

xRaisin schreef:
Leuk ik volg ook! Klinkt als een ideale stalling die je hebt gevonden!


Leuk! En ja, dat gevoel heb ik ook *\o/* heel aardig mens ook, das ook belangrijk haha :)

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-16 07:03

Laurievc schreef:
En ook hier volgertje. Leuk om te volgen samen met mijn 3-jaarse :j


Leuk! Beide heel ander doel voor ogen maar daardoor niet minder leerzaam :D!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-16 07:32

dems75 schreef:
Wat leuk, Isle of Man...daar heeft mijn vader in zijn jongere jaren gewoond! Zit ook nog steeds familie daar ;))


O wat grappig! Hier geboren, of gewoon heen- en terug verhuisd? Toevallig zeg! Kan je familie beetje Nederlands ;)?

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-16 13:12

Vanmorgen weer op stal geweest en dit keer zonder kind en zonder tijdsdruk :D. Heerlijk, lekker op ons eigen tempo. Dochter en manlief zijn 5 dagen in Nederland dus ik heb het rijk alleen *\o/* Vandaar dat ik a.s. zondag Harvey ga verhuizen, dan heb ik alle tijd voor hem en kan ik lekker zijn nieuwe stal en kast inrichten :D

Omdat we de afgelopen dagen niet in de ton gewerkt hadden i.v.m. regen dus modder dus gladheid, heb ik daar vanmorgen even de tijd voor genomen. Longeerton was nog steeds nat helaas, maar heb het toch even geprobeerd. Ging op zich prima zolang hij niet aandraafde :=

Paar weken terug, toen hij nog niet van mij was, probeerde ik hem wel eens uit het land te halen. Maar toen liet hij zich nooit vangen, ook niet met eten erbij. Hij kende mij amper en waarschijnlijk was mijn lichaamsstaal niet erg overtuigend :o . Sinds hij hier op stal staat heb ik de regeling dat ík hem 's ochtends in de wei zet en de staleigenaar hem 's avonds naar binnen haalt. Zij heeft uiteraard geen moeite met hem :+
Omdat dit veranderd op de nieuwe stal en ik hem zelf uit de wei moet halen als hij er 24/7 instaat, gaan we dus oefenen. In de longeerton weet hij dat hij naar mij toe kan komen als ik 'kom maarrrrr' zeg en daarbij stil ga staan. Om dat singaal even aan te dikken heb ik hem vanmorgen elke keer beloond met een beetje mueslibrok. Na een paar keer verlengde ik de oefening door eerst het touw aan zijn halster te klikken, voordat ik z'n beloning gaf. Hij krijg in de wei namelijk een halster om (field safe). Maargoed, hij deed het dus keurig +:)+ .

Daarna nog even de achteruit oefening op commando opgepakt. Ik heb hem voor elk ministapje achteruit uitvoerig beloond, zowel lichamelijk als met brokje. Maar na vijf keer was er nog niet echt verschil te zien :+ Ik probeer zelf stil te blijven staan hierbij, en met kleine hints hem in beweging te krijgen samen met het woordje BACK. Bijvoorbeeld met longeertouw richting borst zwiepen, of met zweepje zijn borst aanraken. Ik had in het boek 101 Horsemanship oefeningen gelezen dat het belangrijk is dat jij de voeten van het paard beweegt en dat het paard niet jouw voeten laat bewegen. Hij gaat namelijk wel keurig achteruit als ik met hem meeloop, maar dat is dus niet mijn bedoeling! Paar weken terug heb ik de methode met druk op neus geprobeerd, maar dan gaat hij heel erg gooien met zijn hoofd en verdwijnt de druk natuurlijk steeds :+ als hij nou gewoon achteruit gaat verdwijnt de druk ook, maargoed :').

Op de stal loopt hij trouwens keurig paar stappen naar achter als ik binnen komt. Ik zeg dan ook altijd 'back' en beloon hem, maar omdat ik de stal in LOOP, en niet stilsta zoals ik in de ton wel doe, komt het misschien verwarrend over? Ik zou het in ieder geval erg graag vanuit stilstand willen aanleren :o Iemand tips?

Daarna heb ik hem eventjes op de volte gezet en voor een laatste keer met kom maarrrrr geroepen. Uitvoerig beloond, de ton uit en de wei in *\o/* Vlak voor ik weg ging heb ik hem nog een emmer met kruiden, wortels en lijnzaad in de wei gegeven, toen ik kom maarrrr riep kwam hij gelukkig ook weer keurig op me af _/-\o_
Hij heeft bij de gehele tijd met lage nek in de ton gelopen, lekker kauwend en likken. In de stal was hij ook vreselijk aan het gapen. Zo leuk, dat hij zo ontspannen kan zijn bij zijn nieuwe baasje <3

Zin in zondag, lekker verhuizen *\%/* eindelijk een bak! Met zand *\%/*

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-16 13:31

Leo schreef:
Wat leuk, ik volg ook! :D

Heel goed om eerst vanaf de grond het wederzijds vertrouwen goed te bevestigen, zodat hij jou gaat zien als betrouwbare leider en er een goede basis ontstaat. Zo te lezen ben je heel goed bezig! +:)+ wil niet te snel, ieder ministapje is ook een stap. :j

Wat mij heel erg geholpen heeft bij duidelijk geven van de hulpen en het aanleren van wijken voor druk is het Dually halster (Monty Roberts). Ik doe er eigenlijk alles mee tijdens de training op dit moment.
Ook vond ik de boeken van Mark Rashid heel interessant, vooral het eerste deel (Horses never lie) vond ik heel fijn ingaan op de verhouding bij leiderschap, wat is een goede leider.

Heel veel succes met Harvey!


O, wat lief dank je wel, fijn om te horen :o ! Blij mee!

Ik heb vroeger heel veel van Monty Roberts gelezen en ook shows gezien, vind het nog steeds gaaf!! Ik had ook zijn films. Alleen de join-up is iets wat ik niet zomaar doe. Een paard wegsturen zonder reden, liever niet 8-) Harvey is één keertje onbereikbaar geweest, dat was drie weken terug toen het geonweerd had. Ik kreeg geen contact, hij was één brok spanning in zijn stal. Hoofd hoog, trillen, spastisch alle kanten op kijken, etc. Om zijn aandacht te krijgen en hem te laten weten dat hij bij mij kan ontspannen, heb ik toen een rustige join-up gedaan. Was niet veel voor nodig, na enkele rondjes draf was hij er al klaar voor :=

Ik zal dat halster eens opzoeken, geen idee wat het inhoud, en ook de boeken. Dank je wel +:)+

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-16 14:11

Leo schreef:
Ik doe verder ook niet zo veel met de Monty Roberts methode zelf, hij heeft interessante theorieën en sommige dingen kun je prima toepassen, andere dingen niet. Eigenlijk heb ik dat met heel veel methodes, ik pik er uit wat bij mij past :D de principes van de join up bijvoorbeeld zou ik ook niet zomaar toepassen. Enkel helemaal in het begin heb ik een paar keer het rondsturen moeten toepassen omdat Rock inderdaad ook onbereikbaar was, maar daar heb ik ook nooit de noemer join up aan gehangen. :D als je maar weet wat je doet en waarom inderdaad.
Het halster vind ik gewoon een fijn hulpmiddel, duidelijker in communicatie, zeker voor paarden die nog zoveel moeten leren op dat vlak.
Dit is het halster:

[ [url=m/WFAIwz.jpg]Afbeelding[/url] ]


Klinkt herkenbaar :). En ik wist even niet hoe ik het anders moet noemen :D.
Kan ik niet gewoon met mijn bitloos hoofdstel werken, heeft ook touw op de neus...
Is een Barefoot Syringa sidepull, kaakriempje moet ik er alleen nog even aan zetten, ligt al klaar.

Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-16 11:44

MaritB schreef:
Zelf ben ik vooral fan van een touwhalster. Het halster is licht in gebruik en werkt daardoor alleen in als je er wat mee doet. Om deze reden is het ook makkelijker nauwkeurige vragen te stellen omdat het materiaal dun is en de kans op ruis daardoor veel minder aanwezig :)


Hoe moet ik het halster dan gebruiken als ik vanuit stilstand hem achteruit wil doen met het woordje 'back'. Als ik recht voor hem sta, bedoel ik. Bij de musketon vasthouden en beetje omlaag /naar achter duwen?

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-16 12:00

Vandaag laatste dag op deze stal! Eerst lekket uitgebreid gepoetst en hij stond vreselijk te gapen en te dromen. Heerlijk!

Ton was weer wat droger geworden dus heb hem ' lekker laten draven, ook wel 's fijn. Even benen strekken :)

Omdat we morgen sinds lange tijd gaan rijden had ik hem vandaag met tuig willen longeren. Maar zijn singel past helemaal
niet aan zijn Wintec zadel := morgen dus toch maar op de Ghost naar zijn nieuwe stekkie! Heb daarom alleen even met hoofdstel gelongeerd. Kreeg wel de indruk dat zijn bit te klein was? Ik had eerst een te grote, voor mijn gevoel... Snap er niks
meer van >;) wat denken jullie?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na het draven even uitgestapt en toen ik het vroeg kwam hij keurig naar me toe. Paar keer weer geoefend, ging prima totdat hij doorhad dat hij los was (ik longeerde los) dus toen ging hij lekker grazen. Meneer op de volte gezet om de aandacht terug te krijgen en na paar rondjes draf toch maar aangekoppeld om 'back' te oefenen :=

Even poseren op weg naar de wei:
Afbeelding

Toen hij tevreden in het land stond ben ik beetje gaan voorbereiden voor morgen. Mijn beugelriemen aan het zadel doen is opzich wel handig want die had ik nog helemaal niet :o. Ziet er altijd best stom uit, die stijve dingen. Ook mijn tweedehands opgeknapte beugels eraan gehangen dus tuig is er klaar voor! Wel zin in, om m'n zadel eindelijk eens goed te gaan uitproberen *\o/* verder twee tassen vol spullen en alle dekens vast in de auto gelegd.

Afbeelding

Dus, op naar morgen, de verhuizing!
Vind het wel spannend hoor, heb pas 1 keer op hem gereden :=

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-16 12:55

xxdomiixx schreef:
Voor het achteruit met een touwhalster kan je inderdaad druk geven naar achteren maar je kan ook het touw bewegen, zoals bij een yo-yo game van Parelli.

Ik heb zelf meerdere manieren om hem achteruit te zetten (vaste druk, ritmische druk, met een zweepje, met het touw, alleen mijn handen etc. etc.). heel praktisch want als het een niet werkt dan werkt het andere wel. Natuurlijk moeten ze het allemaal doen, maar in sommige situaties heb je geen tijd om even snel je achteruit te fixen en dan is het handig als je meerdere opties hebt. Dan kun je later weer fixen wat niet werkte.

Oh ik volg trouwens :') had ik nog niet gemeld.


O ja tuurlijk, die truc van Parelli was ik helemaal vergeten! En idd, bij hem werken ook verschillende dingen, op zich handig :). Dank je wel en leuk dat je volgt +:)+

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-16 13:26

Leo schreef:
Spannend zeg! Succes morgen!
En wat is hij leuk zeg!

Qua druk op de neus kun je ook oefenen met wijken voor die druk. Werkt het duidelijkst met idd touwhalster of dually halster. Door met je vlakke hand op het touw een neerwaartse beweging te maken vraag je rustig zijn hoofd naar beneden door druk op de neus. Geeft hij mee, laat je direct los en beloon je. Hetzelfde kun je doen door zijn hoofd naar links of naar rechts te vragen. Steeds loslaten zodra hij meegeeft aan de druk.


Duidelijk, top dank je wel _/-\o_ !

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-16 14:23

Vandaag verhuisd! Ik voel me al gelijk een stuk rustiger en Harvey was een echte topper. Kijkerig en snuiven maar hij bleef netjes en normaal en deed zijn best ons te vertrouwen. Ik zeg ons, want ik ging toch echt niet alleen met hem de weg op hoor haha! Iemand heeft hem vastgehouden over de weg en toen we eenmaal op het ruiterpad waren ben ik opgestegen (en nog steeds aan de lijn). Hij doet het prima met verkeer en harde geluiden maar de monsters in de struiken naast de wegen zijn best lastig :=
Ik was daarnaast ook gewoon erg nerveus en wilde gewoon geen risico nemen :o.

Zal later even foto's plaatsen!!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-16 15:12

Op Instagram heb ik een filmpje geplaatst van de eerste ontmoeting in de wei.
https://www.instagram.com/p/BIhjqRrgJ-z ... ikeboshuis

En zo staat hij er dus bij, een weekje apart voordat hij bij de rest mag. Het zijn alleen maar ruinen trouwens. De merries staan ergens anders.
Afbeelding
Afbeelding

Het was heerlijk (droog!) vandaag met af en toe zon, dus ik ben lekker in het gras gaan liggen. Na een tijdje kwam Harvey naar me toe gelopen en toen zag ik dat zijn vliegmasker los had gelaten. Maar toen ik hem eraf wilde halen liep Harvey van me weg! Daarom joeg ik hem weg, helemaal naar de andere kant en aan het einde stopte hij en kon ik zijn masker eraf halen. Hij bleef keurig staan en ging vervolgens ook niet meer weg! We hebben ongeveer kwartier staan kroelen <3 . Hij was helemaal zen. Heb zelfs rondjes om hem heen gelopen, met mijn handen alles gedesensibiliseerd. Zo braaf!
Afbeelding
Mijn uitzicht toen ik tegen hem aanhing

Afbeelding
Kijk die kalme blik in zijn ogen <3

Afbeelding
Gevolg van kwartier aaien :=

Afbeelding
Uiteindelijk kreeg hij wel weer trek in gras, vooral het stukje rondom mijn voeten :')
Met zijn toffe afro kapsel!

En dit is het pad van de wei terug naar de stal. Aan het einde de bocht om waar je dan het woonhuis en de schuren/stallen ziet.
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt voor het lezen :o

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-16 21:13

xxdomiixx schreef:
Mooie plek!

Wat is Harvey nog eigenlijk mooi schoon zeg! Als ik die van mij een kwartier kroel dan zijn mijn handen helemaal zwart :')


O, echt, haha, ik dacht dat dit vies was :')!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-16 22:52

Hilary schreef:
Mooie plek en fijn dat hij eerst even in een apart vakje mag wennen en niet gelijk in het diepe wordt gegooid tussen de andere paarden.

Voor achteruit zijn inderdaad meerdere manieren. Ik vind het fijn om mijn paard ook op verschillende manieren achteruit te kunnen zetten. Ik gebruik de 'wiggle' die al eerder werd genoemd, maar ook bijv. voor hem uitlopend halthouden en zelf achteruit gaan. Mijn paard is daar heel makkelijk in en gaat dan ook achteruit. Meestal maak ik daar een soort stop-and-go spelletje van: snel stappen, dan heel langzaam, dan aandraven, halthouden, wegstappen, halthouden, achterwaarts, wegstappen of draven. Hij moet dus goed op mij letten.

Voor achterwaarts aan de hand zoals jij het (denk ik) bedoelt, gebruik ik een touwhalster. Ik geef als eerste druk op de neus door de musketon richting hals / borst te bewegen. De hoeveelheid druk die ik gebruik is de druk waarop ik graag zou willen dat mijn paard achteruit gaat (hulp 1). Reageert hij niet, dan vergroot ik mijn hulp door meer druk te zetten (hulp 2). Reageert hij niet, dan gebruik ik een ondersteunende hulp: ik wijs het voorbeen aan dat eerste achteruit moet (been wat het meest naar voren staat; hulp 3). Reageert hij niet, dan raak ik hetzelfde been aan (op de borst; hulp 4). Bij de 4e hulp moet het wel gebeuren. Zodra het paard (bij welke hulp dan ook) de goede reactie geeft, haal ik direct alle druk weg.
Als het paard het heel moeilijk vindt, is voor mij het gewicht naar achteren verplaatsen al de goede reactie. Een paard wat al makkelijk twee passen achterwaarts doet, beloon ik bij de derde pas (alle druk eraf).

Wat je ziet is dat het paard leert dat er een volgorde in de geboden hulpen zit. Doen ze het in het begin bij hulp 3, dan hebben ze al snel door dat hulp 2 ook zorgt voor een beloning. En dan hulp 1 ook.


Nou vond ik ook!

Wauw, goeie uitleg, super bedankt :)* Precies waarom ik dit volgtopic opende, voor gezelligheid én tips/ervaringen *\o/*

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-16 22:55

MaritB schreef:
Wat fijn dat je bent verhuisd! Het is echt heel mooi daar zeg!


Leo schreef:
Wauw klinkt goed en ziet er goed uit zeg!! Veel succes op je nieuwe stek!


Ja hé! Geen rondslingerend paard-onveilig puin, geen massa's tuinmachines en tractoren waar we langs moeten op het terrein zelf, geen druk blaffende honden te bekennen, veilige hekken die niet vast zijn gemaakt met strotouwtjes, schuurdeur niet dichtgemaakt met zeil maar gewoon van hout... En de autoweg zonder snelheidslimiet ligt ook niet meer op de stoep. Ik snap niet dat mijn oude stal überhaupt pensionklanten heeft :')

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-16 14:02

Harvey was een topknol vandaag! Geen volbloed te bekennen haha :'). Ik moet zeggen dat ik ook erg relaxed was, kan ook niet anders op dat mooie nieuwe RUSTIGE stekkie van ons. Je hoort er alleen de wind, vogels en schapen, heerlijk.

Het was de eerste keer dat ik hem zelf uit de wei moest halen. Ik ben zonder lokmiddel - voer - gegaan want ik wil niet dat hij dat gewoon gaat vinden. Ik stapte stevig door, met touw in zicht en hij keek op en bleef staan. Toen ik over zijn hoofd aaide en de ring wilde pakken draaide hij zich om. Ik liep met hem mee en toen besloot hij toch maar te blijven staan en toen kom ik hem aanklippen! Heb hem goed met stem en knuffels beloond.
Je zag hem daarna wel denken toen hij daarna met mij mee liep, hij ging erg sloom en stopte zelfs twee keer... "what just happened here!?" _O-
Ben benieuwd hoe dat morgen zal gaan!

Lekker gepoetst in stal, hij stond los en keurig stil en te suffen, af een toe likken en smakken zelfs! Toen we naar de nieuwe bak gingen en ik het hek open deed stond hij wel even te kijken! Hoofd laag en snuiven, ik moest hem echt overhalen. Eenmaal binnen ging hij met z'n bovenlip door het zand wroeten, net een stofzuiger! Maargoed, daarna ging hij keurig op de volte, beetje kijken maar met ontspannen nek en hoofd en super traag :+ beide kanten stap draf galop en toen losgeklikt zodat hij in vrijheid op ontdekking kon. In eerste instantie volgde hij mij maar al gauw zag hij gras aan de rand dus toen was ik vergeten :Y)


Afbeelding

Afbeelding


In vrijheid nog komen en achteruit geoefend, ging prima maar sloom.

Lekker weer de wei in, ik met een boek op de grond en hij een emmertje muesli/brok mix met water, wortel en kruiden erbij...

Topochtend en super trots!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-16 12:24

TessaVB schreef:
He zus! :D Ik volg je hoor! 8-)
Nog 11 dagen *\o/*


Yay :D

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-16 22:06

Raad eens: vandaag kwam Harvey uit zichzelf naar mij toe, toen ik de wei in liep! Wat een knapperd! Ik had zo het tegenovergestelde verwacht haha. Niet normaal blij was ik :D

Hij had nog steeds zijn slaapmuts op en in de stal met poetsen stond hij kalm, stil wn begon zelfs van zijn hooi te eten! Dat heeft hij nog nooit gedaan tijdens het poetsen! Vond ik een goed teken :).
In de bak heb ik hem gelijk losgeklikt, zodat hij zelf op onderzoek kon gaan. Maar zoals ik al dacht, gebeurde er niks :+
Af en toe volgde hij mij als ik weg liep, soms ook niet. Dan kwam hij later alsnog. Even wat cue's geoefend met komen en achteruit, maar ik wilde niet teveel werken met hem, ik wilde gewoon gezellig bij hem zijn. Hij ging nog even als stofzuigertje door de bak om met het zand te spelen, heeft de springpalen in de hoek van de bak onderzocht (met luid gesnuif haha), en het leukste van alles: kusjes!!! Ik was namelijk op de rond (gehurkt) gaan zitten en toen hij naar mij toe kwam begon hij te zoeken naar snoepjes. Tevergeefs. Toen gaf ik hem een kus op zijn neus. Daarna bleef hij gewoon staan, met zijn nek en hoofd dus helemaal naar beneden voor mijn gezicht, doodstil! Ik gaf nog een kus, weer geen beweging, en nog één, niks, weer één.... Echt heb er wel twintig op zijn neus gedrukt en hij hield zijn hoofd zo mooi stil en laag, kreeg echt de indruk dat hij het wel leuk vond! Ik begon op een gegeven moment gewoon hardop te lachen, heb nog nooit zo'n leuk moment met een paard gedeeld <3.

Vlak daarna weer lekker de wei in, hij twijfelde wel even vanwege de miezerregen, maar uiteindelijk kwam hij toch mee. Emmertje voer erbij, nieuwe liksteen en tot morgen :)!

Hooi eten in de stal tijdens poetsbeurt, en mijn mooie man met een zandsnor :D

Afbeelding

Afbeelding

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-16 12:50

Vanmorgen was mijn dochter mee naar stal. Ze is zo lief met Harvey en wilt met alles helpen, maar soms is het ook best lastig. Als je bijvoorbeeld aan het longeren bent, druk bezig met overgangen oefenen, en dat ze dan "mamaaaaa, ik moet plaaaassssuuuuh!" roept...

Afbeelding

:=

Harvey was vandaag iets wakkerder maar dat kwam door de stormachtige wind die over het eiland raast vandaag. Wel nog sloom maar oplettender en schrok een paar keer van dingen (o.a. mijn dochter die bij de bakdeur zat :') ). Ach hij went overal wel aan, ondertussen blijf ik kalm en tegen hem praten. Hij is na zijn spastische beweging (zo schrikt hij) ook gelijk weer klaar. Hij blijft er niet in hangen, wel fijn. Gezien zijn race verleden was ik eerst nog wel eens bang dat hij het op een rennen zou zetten als hij ergens van zou schrikken maar dat heb ik 'm nog niet zien doen.

Longeren ging trouwens best lastig. Hij kent nog geen signalen. Op de andere stal was de longeerton rond en klein en longeerde ik hem zonder touw, dus als ik met mijn ton klikte ging hij harder, als hij dit niet deed, deed ik een stap in zijn richting waardoor hij sowieso vooruit ging. Hij was daar ook alerter bij alles, altijd in de "vluchtmodus". Maar deze bak is groot en vierkant. En hij is heel rustig hier, omgeving is gewoon heel chill ook.
Als ik nu dus met mijn tong klik doet hij niks! Stap in zijn richting? Hij stapt gewoon verder bij me vandaan, voor hem zijwaarts dus. Wat niet handig is want hij zit vast aan een touw.

Ik ben nu dus begonnen met overgangen oefenen, "drrrraffff" en "whoohoo".
Draf lukt bijna niet. Ik geef hem twee keer de kans om aan te draven, bij de derde keer "draffff" komt de zweep aan te pas (één of meerdere tik op de grond). Terug naar stap gaat moeiteloos :'). Het ging naarmate we langer bezig waren wel steeds beter en werd hij wat actiever. De laatste twee keer draafde hij bij de tweede keer "drrrrafff" aan, geen zweep nodig. Uiteraard overdreven met stem beloond. Daarna ben ik gestopt maar wil het morgen wel herhalen. Heb ook het gevoel dat ik het niet helemaal 100% goed doe. Iemand nog aanvullende tips?

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-16 21:19

Bedankt voor de reacties!

Het werken met drijven en lichaamstaal ken ik, tenen, schouders, etc. Bij mijn vorige merrie jaren geleden vanzelf geleerd. Voelt voor mij ook heel natuurlijk. Daarnaast reageert Harvey gelijk als ik te ver met mijn schouder ga, dan stopt of draait hij gelijk

Hij is verre van dominant en eerder onzeker. Daarnaast is zijn gedrag ook nog jong: dingen spannend vinden maar tegelijkertijd nieuwsgierig zijn. Dus met uitgestrekte nek en oortje erop iets bekijken maar wel heeeeel voorzichtig :)
Hij is gewoon verder heel kalm sinds hij verhuisd is, alsof de moeheid van zijn oude stal (stressomgeving) eruit komt!?

Vanmorgen reageerde hij eerst op de zweep door van me weg te rennen, hij draaide zelfs bijna om maar de bocht was te krap ivm de omheinig en het touw dus stond hij prompt stil. Hij liep gelijk weer naar voren toen ik mijn schouder verde naar achteren deed (richting zijn achterhand ipv buik bedoel ik dan).

De bak is ongeveer 25 x 25 en niet helemaal vierkant. Uploaden van luchtfoto lukt nu even niet. In een hoek is heel veel gras en de andere hoek bevat springmateriaal.

Ik denk dat zowel het touw (ik dus) als zijn nieuwe relaxte staat het 'probleem' zijn. Als hij stapt valt hij namelijk bijna om zo langzaam gaat hij. De reden dat ik op deze nieuwe plek en in deze voor hem nieuwe bak aan de longe heb is omdat de bak voor mij te groot voelt om los te werken en ik ben bang hem 'kwijt te raken'. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb het nog niet geprobeerd! Dus ik denk dat ik het maar eens los moet proberen dan :)! En als dat lukt ga ik hem de signalen op die manier wel aanleren.

De methode met de stick in aanval ga ik niet toepassen, daar is hij inderdaad te onzeker voor. In de oude longeerton reageerde hij al vluchterig als ik dichterbij kwam vanuit het midden. Maar ik vind het buiten dat wel een goeie methode voor de dominante beestjes, kan me wel voorstellen dat dat dan goed werkt :j

Aan het einde ging het wel beter maar zal het gewoon eens los proberen.
Wat ik ook niet verteld had: ik heb nog geen longeerzweep, ik werk met lang dressuurzweepje. Die heb ik voor vd gekocht, om mee te beginnen. Met longeren in de oude longeerton had ik namelijk geen eens zweepje nodig!

Nogmaals bedankt voor de behulpzame reacties, waardeer ik echt :)
Nog meer tips zijn altijd welkom!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers