Paard is snel mentaal moe/ vindt weinig leuk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AnnoNiemand

Berichten: 872
Geregistreerd: 16-05-18

Paard is snel mentaal moe/ vindt weinig leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 08:21

Ik twijfelde een beetje of ik dit bij VNA of bij TVG moest plaatsen, maar kies uiteindelijk hier voor omdat ik alles zo natuurlijk mogelijk aanpak.
Mijn paard is 3 jaar (medisch in orde) en nu ongeveer en jaar bij mij. In dat jaar heb ik tijd besteed aan het opbouwen van een band en allerlei grondwerk gerelateerde zaken. Rijden enzo zijn we nog helemaal niet mee bezig. Hij is pas drie en ik wil een driejarige nog niet inrijden, ondanks dat hij door alles wat ik met hem doe zo mak is geworden dat het een kwestie zal zijn van zadel erop en wegrijden). Ik merk aan de ene kant dat het grondwerken en ompielen met hem zijn vruchten heeft afgeworpen. Op de grond is hij inmiddels goed opgevoed. Ik merk ook dat hij het leuk vindt als ik bij hem kom. Als hij in het land staat tussen zijn vrienden en hij ziet me aankomen, hinnikt hij en komt hij aangerend. <3 Toch twijfel ik vaak over dingen. Op een gegeven moment leek het erop dat hij het enorm leuk vond om iets te doen in ruil voor een bixje. Hij werd erg fanatiek toen ik met wat kunstjes aan de slag ging. Inmiddels kan hij een paar vrijheidsdressuur kunstjes. Ik merk hierbij dat hij erg snel mentaal vermoeid is. Na twee keer een kunstje begint hij al hevig te gapen en merk ik dat hij geen zin meer heeft. Ik vind dat ik deze signalen niet moet negeren (hoewel ik dat natuurlijk echt wel eens gedaan heb, achteraf vind ik dan dat ik slecht naar hem geluisterd heb). Overigens deed hij dit eerst helemaal niet zo erg, ik merk dat dit aan de hand is sinds zijn hele fanatisme voor de kunstjes weg is.
In feite denk ik dat hij echt geen ‘zwaar leven’ heeft. Hij staat lekker in de kudde en als ik bij hem kom probeer ik zoveel mogelijk leuke dingen met hem te doen. Niet alleen dingen die ik leuk vind dus, maar ook gewoon lekker wandelen en tussendoor grazen bijvoorbeeld. Ik merk de laatste tijd dat hij zelfs wandelen niet meer zo leuk vindt. Hij is dan sloom, sjokt achter mij uit of wil op een gegeven moment liever niet verder en loopt dan echt met tegenzin mee. Ik word hier best wel onzeker van. Ik wil graag dat hij het naar zijn zin heeft, en hij lijkt het ook echt leuk te vinden als ik bij hem kom. Toch is zijn enthousiasme snel over, ondanks dat ik (denk ik) weinig van hem vraag. Ik probeer vaak ook gewoon alleen maar te ‘zijn’, zonder dat we echt iets gaan doen. Gewoon lekker in de kudde aanwezig zijn.

Ik plaats dit om even mijn ei kwijt te kunnen en voor tips/ herkenning.
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 02-06-18 08:46, in het totaal 2 keer bewerkt


AnnoNiemand

Berichten: 872
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-18 10:09

Maera schreef:
wandelen en tussendoor grazen ??? zou ik zelf niet zo gauw doen met een jong paard. As je straks op buitenrit gaat, kijkt hij zielig naar elk grassprietje of smakelijk blaadje aan een boom. Voor je het weet trekt hij het bit uit je handen om te eten onderweg.

Misschien wel handig om te vermelden dat ik een signaal heb voor wanneer hij mag grazen. Dit signaal kent hij erg goed. Het is dus absoluut niet zo dat hij mij overal heen sleurt. :) Ik heb hem dit aangeleerd om dat juist te voorkomen. Als we wandelen mag hij dus grazen op de plekken waarop ik het aangeef. Het signaal om te stoppen met grazen kent hij ook. Overigens heeft mijn paard nog nooit een bit in zijn mond gehad en dat zal ook altijd zo blijven, hij reageert bitloos prima. :)

Nu ik dit allemaal zo lees, denk ik inderdaad dat hij toe is aan een pauze. Gewoon eens een tijdje niks van hem vragen, maar alleen lekker bij hem zijn. :)

@laibadji: Daar ben ik inderdaad wel een beetje bang voor. Ik ben laatst 1x echt streng voor hem geweest, achteraf had ik daar onwijs veel spijt van omdat zijn gedrag achteraf logisch te verklaren was. Ik heb er de halve nacht van wakker gelegen. :o Het jammere is dat ik dan van stalgenoten dingen hoor als ‘ach, daar wordt ‘ie hard van’. Het is soms lastig om je staande te houden tussen alle mensen die heel traditioneel met hun paarden omgaan en vinden dat je veel te weinig van ze vraagt. Terwijl ik niet eens gek veel vraag, maar dat juist al teveel is voor hem. Ik zie op stal veel paarden waar niet naar geluisterd wordt. Die wegrennen wanneer ze gepakt moeten worden, de trailer niet op willen, die alleen gebruikt worden om resultaten te behalen op wedstrijden. Gelukkig mag en kan ik het zelf anders doen. Bedankt voor de compimenten en de tips. Ik ga er wat mee doen. :)


AnnoNiemand

Berichten: 872
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-18 09:45

Arabesk schreef:
Dat beest is helemaal niet mentaal moe en hij heeft het niet zwaar in de kudde. Hij verveelt zich te pletter!!!
Zet hem naast de fiets of zet hem voor een sulky en ga erop uit. Een paard in de natuur loopt 40-60 km per dag. Hij leidt nu een oersaai bestaan. Ziet niks en komt nergens.

Ik ben het over veel onderwerpen met je eens, maar nu toch echt niet (ziet niets en komt nergens is trouwens totaal niet waar, je weet niet wat ik allemaal met hem gedaan/getraind heb, daarnaast staat hij absoluut niet op een saaie plek, de hele dagen gebeurt daar vanalles). Van veel dingen werd mijn paard is rete enthousiast, maar hij lijkt nu echt opgebrand. Eerst kon ik gerust een kwartier met hem grondwerken, clickertrainen of wat dan ook. Hij dacht mee en droeg zelf oplossingen aan waarvan hij dacht dat het de juiste was. Nu begint hij al te gapen na 2 minuten. Ik denk zelf dus ook dat hij 'vol' zit. Ik merk de laatste tijd veel tegenzin als ik hem meeneem te wandelen. Je kan mij niet vertellen dat hij zich verveelt. Als dit het geval zou zijn, zou hij nog steeds enthousiast reageren op allerlei (nieuwe) dingen die ik aanbied. Ik ben laatst dus streng geweest toen hij niet mee wilde wandelen. Hiermee ben ik achteraf over zijn grenzen gegaan denk ik. Hij geeft al een tijd aan dat het teveel is. Aan mij om de signalen op te pikken en juist niet nog meer grenzen te overschrijden. Denkend aan het code groen-oranje-rood verhaal, denk ik dat ik de laatste tijd teveel op code oranje en soms zelfs rood ben gestopt.

AnnoNiemand

Berichten: 872
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-18 15:43

Lily_Fee schreef:
Hoe gaat het nu? Ben wel benieuwd

Ik heb een andere grondwerkinstructeur in de arm genomen en het gaat nu veel beter! Zonet nog aan het grondwerken geweest en het paard was juist superactief (en dat met deze warmte). Het achter mij lopen en sloom zijn/achter mij blijven is nu ook helemaal opgelost. :) Nu ik deze weg in ben geslagen is hij ook veel minder snel moe.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot, SentiBot en 43 bezoekers