[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:23

Wat leuk, ik volg ook! :D

Heel goed om eerst vanaf de grond het wederzijds vertrouwen goed te bevestigen, zodat hij jou gaat zien als betrouwbare leider en er een goede basis ontstaat. Zo te lezen ben je heel goed bezig! +:)+ wil niet te snel, ieder ministapje is ook een stap. :j

Wat mij heel erg geholpen heeft bij duidelijk geven van de hulpen en het aanleren van wijken voor druk is het Dually halster (Monty Roberts). Ik doe er eigenlijk alles mee tijdens de training op dit moment.
Ook vond ik de boeken van Mark Rashid heel interessant, vooral het eerste deel (Horses never lie) vond ik heel fijn ingaan op de verhouding bij leiderschap, wat is een goede leider.

Heel veel succes met Harvey!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:37

Ik doe verder ook niet zo veel met de Monty Roberts methode zelf, hij heeft interessante theorieën en sommige dingen kun je prima toepassen, andere dingen niet. Eigenlijk heb ik dat met heel veel methodes, ik pik er uit wat bij mij past :D de principes van de join up bijvoorbeeld zou ik ook niet zomaar toepassen. Enkel helemaal in het begin heb ik een paar keer het rondsturen moeten toepassen omdat Rock inderdaad ook onbereikbaar was, maar daar heb ik ook nooit de noemer join up aan gehangen. :D als je maar weet wat je doet en waarom inderdaad.
Het halster vind ik gewoon een fijn hulpmiddel, duidelijker in communicatie, zeker voor paarden die nog zoveel moeten leren op dat vlak.
Dit is het halster:

Afbeelding

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 14:25

Spannend zeg! Succes morgen!
En wat is hij leuk zeg!

Qua druk op de neus kun je ook oefenen met wijken voor die druk. Werkt het duidelijkst met idd touwhalster of dually halster. Door met je vlakke hand op het touw een neerwaartse beweging te maken vraag je rustig zijn hoofd naar beneden door druk op de neus. Geeft hij mee, laat je direct los en beloon je. Hetzelfde kun je doen door zijn hoofd naar links of naar rechts te vragen. Steeds loslaten zodra hij meegeeft aan de druk.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 14:29

Nog een toevoeging: vanuit het wijken voor de druk met zijn hoofd ben ik het ook met zijn lichaam gaan oefenen. Dus ook het achterwaarts gaan :j en draaien om de achterhand (pootje over met de voorbenen als het ware) en juist om de voorhand (het zgn 'om' ).

Leuk om te volgen!!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:00

Wauw klinkt goed en ziet er goed uit zeg!! Veel succes op je nieuwe stek!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:04

xxdomiixx schreef:
Ik zou zelf niet voor 3x het zelfde commando kiezen. Wat ik doe is wijzen (en mijzelf groot maken), dan til ik de stick/zweep op, draai met de stick/zweep en als hij dan nog niet gaat doe ik echt mijn best om hem aan te raken (dus ik storm naar de plek toe waar hij staat en waar hij dus allang weg had moeten zijn en die plek raak ik, als hij niet weg is dan raak ik hem is hij wel weg dan raak ik hem niet: zijn keus of hij geraakt wil worden of niet). Tegenwoordig hoef ik amper nog de stick/zweep op te tillen. Soms als hij mij niet serieus neemt en door die "fases" gaan geeft niet het resultaat wat ik doe, dan doe ik een verrassings"aanval" dan geef ik hem lang de kast met mijn 1e fase om vervolgens heel snel of juist direct door te gaan naar de laatste fase. Dit moet je echter niet dagen/weken of zelfs tijdens de sessie heel veel achter elkaar hoeven te doen want dan doe je iets niet goed. Je moet na een paar keer echt al heel veel verschil zien (bij mijn paard is dat bij de 3e x ongeveer dat hij dan denkt hmmmm misschien moet ik toch echt wat sneller zijn).


Ik denk zelf eerlijk gezegd dat je deze methode niet met ieder paard kunt / moet doen. Nu kan ik niet inschatten wat Harvey voor paard is en of hij dit 'aan' kan, maar ik zou er voorzichtig mee zijn. Zeker met een wat onzekerder paard. Op deze wijze stel je jezelf op als het roofdier of dominante leider (en is het werken gebaseerd op vluchten), niet als een passieve / betrouwbare leider. Deze werkwijze kan wel goed helpen voor een erg dominant paard kan ik me voorstellen.

Herkenbaar stukje in je verhaal TS, ik denk dat Harvey inderdaad de signalen nog niet goed begrijpt, zeker niet omdat hij nu aan een lijn zit. Is het mogelijk je werkveldje een stuk af te zetten, bijvoorbeeld een vierkant in een hoek van 10 bij 10?
Dan heeft hij wat steun van de zijkanten, wil wel eens helpen om te leren longeren.

Ik heb bij die van mij echt bij het eerste begin moeten beginnen; namelijk het wegsturen. Dat kan al erg moeilijk zijn. Hierbij moest eerst het wijken voor druk er goed in zitten. Op die manier kon ik zijn hoofd van me weg 'duwen'. Bijvoorbeeld linksom; ik vraag hem zijn hoofd van me weg te bewegen door druk naar links te zetten op de lijn, geeft hij mee en eventueel ook een stapje, druk loslaten en belonen. Zorg dat als je dit doet je voeten in zijn looprichting wijzen, dus bijvoorbeeld naar links. Jouw romp is iets achter zijn schouder gepositioneerd in de drijvende positie, eventueel iets in de looprichting gedraaid. Met je rechterhand kun je de rest van de lijn (bijv. De bos lussen van de longeerlijn) naar zijn flank / achterhand wijzen. Soms helpt het die hand wat op te tillen. Dit is je drijvende hand.
Dit steeds herhalen, druk zetten, loslaten als hij van je wegstapt in de juiste richting. Het begint met stapjes, uiteindelijk bouw je dit uit.

Laat je lichaam een duidelijk signaal afgeven. Bij je weg; kijken naar de looprichting, wijzen met je tenen, leidende arm en navel, drijven met je drijvende arm door deze op te tillen. Ik ondersteun dit met stemcommando "walk".
Wil je hem naar je toe vragen, loop je achteruit. Achteruit lopen is hem uitnodigen in jouw zone te komen. Dit ondersteun ik zelf altijd met "Kom maaarrrr". Als hij het nog niet begrijpt kun je hem ondersteunen door de lijn 'binnen te halen' waarmee je dus ook druk op hem zet waar hij aan toegeeft door naar jou te lopen.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:22

Niet loswerken inderdaad, maar ook aan de lijn kan een afgezette ruimte juist steun en overzicht bieden, zeker als het paard zo onzeker is. :j
Zo kun je ook voor jezelf rustig werken aan je lichaamstaal en de signalen afstemmen op het paard.

Dat reactie op commando draf uitblijft, kan komen omdat de omgeving vreemd is, hij moet de hele context weer leren kennen. :j hem dan te dominant benaderen kan zijn zelfvertrouwen een opdonder geven en ik denk dat de TS dat in dit stadium moet voorkomen. In deze situatie zou ik hem alleen dominant wegzetten als hij dominant op jou af komt.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 22:34

25 bij 25 is inderdaad erg groot. Bij mijn vorige stal heb ik in een vergelijkbare ruimte een hoek gekozen en met prikpaaltjes en draad twee kanten afgezet. Voor beide werkt dat prettiger. :j

Inderdaad een vast woord-commando kiezen, klakken is te algemeen, precies wat je zegt :j
Bij mij zijn de commando's 'walk', 'jog' en een kusje voor de galop. En dan uiteraard in combinatie met lichaamstaal. Easy voor tempo verlagen werkt hier inderdaad ook fijn, zelf duidelijk uitademen.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 17:01

Het filmen vind ik een hele goede tip!! Mijn vriend heeft ook veel gefilmd, goede en slechte (weet je idd nooit) en ook al had ik het gevoel het wel goed te doen, kun je op film toch een aantal subtiele dingen terugzien. Ik vond en vind het nog steeds onwijs nuttig!

Ik denk dat je het voor nu prima opgelost hebt, even de druk er af en daarna goed afsluiten. Top gedaan! +:)+
Dat los nu beter gaat betekent denk ik toch dat de lijn tussen jullie onduidelijkheid voor hem oplevert. Hij snapt jouw lichaamstaal wel, maar de aanwezigheid van het touw is duidelijk een dingetje dat hem in onzekerheid brengt.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 17:40

Nee ik doelde daarmee op je eerdere bericht, sorry voor de onduidelijkheid :D

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:24

Fijn dat het met zijn nieuwe ijzers al weer beter lijkt te gaan Wat fijn dat je hem zo de tijd geeft te acclimatiseren en goed naar hem blijft kijken. :j

Over het halthouden op afstand, als je met hem loswerkt: daar liep ik ook tegenaan, dat hij gewoon door bleef lopen. Ik heb toen geleerd tijdens mijn lessen: altijd dezelfde afstand aan te houden tussen mij en het paard, en de 'drijvende' positie vlak achter de schouder aan te houden, waarbij mijn tenen in de looprichting wijzen.
Om hem halt te laten houden, neem ik een paaltje van de omheining in gedachten als leidraad waar ik hem stil wil hebben. Daar kijk ik naar, richt mijn tenen en romp richting dat paaltje en zorg dat ik vóór de schouder kom (wel op dezelfde afstand van het paard als tijdens het lopen. In het begin lukte dit mij overigens niet zonder één of meerdere stappen naar hem toe te komen. Dit is gaandeweg steeds beter gegaan). Vanuit die positie 'blok' ik hem fysiek, maar op afstand. Dat combineer ik met uitademen, "Ho" en zorgen dat mijn energie / spanning ook laag is. En als hij daadwerkelijk stilstaat uiteraard belonen.
Ik vond het ook een heel lastig stukje, maar met veel oefening is het wel gelukt. Inmiddels zelf uitgebreid naar halthouden vanuit draf etc. Die van mij heeft de neiging zodra ik maar een lichte beweging weer naar de drijvende positie maak, weer te gaan lopen (hij is erg gevoelig op lichaam). Daar ben ik nu mee bezig, om het weer een combinatie van lichaamspositie maar ook gebaar (drijvende hand iets optillen, leidende hand in de looprichting bewegen) en stemcommanda "walk" (Of bijv. "jog" ) te geven.

Verder, nog een keer benadrukken dat je super bezig bent +:)+
Wel lastig inderdaad om leuke dingen te zoeken om mee te trainen in de tussentijd. Misschien nog wat verder in basis grondwerk aan de hand? Zoals buigen, stelling nemen etc.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 18:59

Wat goed dat hij zich weer zo fijn voelde na de tandarts behandeling!! +:)+ klinkt absoluut als een doorbraak!


Hier positieve ervaringen met Honingzalf, gaat vast prima helpen :j

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:51

Hmm ik heb er nier veel verstand van :o maar mijn eerste gedachte is wel ontlasten. Zeker omdat hij ze zo afwisselt. Doet hij het ook als de emmer hoger is, bijvoorbeeld als jij die vasthoudt? (Bij wijze van proef).

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Harvey & Me!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:12

Goed bezig! +:)+

Wilgentakken vinden ze doorgaans echt heel erg lekker en kunnen ze uren zoet mee zijn. Mijn merrie kreeg ze altijd. Ook voerden we rode bieten, doen ze even over maar vinden ze ook heel erg lekker!

Ik las laatst iets over een Hay-ball. Een bal met gaten waar ze hooi uit kunnen eten. Maar geen idee of dat veilig is en of een paard er niet juist gefrustreerd van raakt. Ik zou er zelf niet zo snel voor kiezen denk ik, al vind ik het concept wel leuk. Goed idee van je hooinetten! Je kunt er ook slowfeeders / fijnmazige hooinetten hangen, is hij nog meer bezig :D


Die plekjes en bultjes vind ik wel eng, ik zou zelf denk ik toch even de DA laten kijken :oo

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 14:54

Oei ze zien er echt wel heel broos uit zeg. :\ Kan me je zorgen goed voorstellen. Balen dat het lijmijzer niet goed blijft zitten.

Hoe noodzakelijk is het dat Harf voor donderdag ijzers krijgt? Kán hij een paar dagen blootvoets lopen? En anders.. Laat de smid maar komen, hij hoeft niet gek te worden van jou, je bent zijn klant. ;)

Jeeh voor de wilgentakken! Stalletje ziet er lekker uit zo. :)

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:00

Ah ja dan zit er niks anders op, dan maar een keer extra de smid! Welzijn gaat natuurlijk ten alle tijden voor. Ik denk dat je heel goed naar je paard kijkt en de beste keuze voor hem maakt :j

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:12

Hij heeft hippe nikes hoor! :D Hopelijk blijven ze goed bevallen en loopt hij snel weer fijn!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:15

Wat een zorgen joh, hopelijk zet die stijgende lijn snel in. :(:)

Overigens herken ik heel erg dat het soms juist goed is om alles los te laten, simpel te 'zijn' met je paard. Samen kroelen, eventueel wandelen, maar vooral samen zijn zonder doel anders dan ontspannen. Heeft mij / ons erg geholpen op momenten dat de druk van dingen moeten, van mezelf of van anderen, te hoog werd en ik merkte dat we daar beide niet comfortabel van waren. Even resetten, een dag, een paar dagen of langer, kan nooit kwaad. Ook niet als de knopjes er op zitten. :)
Ik probeer het nu ook regelmatig bewust te doen.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 16:00

Mooi is dat :j Rock heeft ook zo'n lijn op zijn hoeven. Ik wist dat niet, maar werd er op gewezen. Erg grappig!!
Hopelijk zijn dat mooie harde hoeven straks voor Harf :j

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:24

Wauw, super zeg!!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:54

Wauw goed zeg!! Wat fijn!! Hard werken wordt beloond :j

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 16:42

Happy new year!!

Fijn dat de verhuizing goed verlopen is, het ziet er uit als een heerlijke plek waar hij fijn kan scharrelen! Goed gedaan!
En mooie doelen. :j succes!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 00:05

Netjes!!
Veel leesplezier in Mark Rashid. Heb ze allemaal staan en vind het prachtige boeken :j

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:05

Wat goed om te horen dat het steeds beter gaat! Hij glimt mooi!!

Mijn zusje maakt middeleeuwse attributen waaronder dut soort tasjes :+ geen idee of ze het nu (nog) in opdracht maakt maar jan altijd vragen.. :)

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Leo

Berichten: 50093
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 09:59

Oef ik zou ook denken.. waarom snijden in die hoef? Ik zou ook meer voelen voor jouw plan, en dan ijzers nog als uitvalbasis houden. Werken de schoenen niet, kunnen ijzers altijd nog :j

Respect voor hoe je alle kanten blijft bekijken en verder blijft zoeken in zijn belang!!

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers