Mark Rashid en zijn 'methode'

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Dannon

Re: Mark Rashid en zijn 'methode'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 22:49

Hier net "Paarden liegen nooit" uit. Ik ga hem nog eens lezen, en dan toch ook de andere boeken zoeken...

Dit is de eerste keer dat ik lees van iemand en de dingen echt op zijn plek vallen, dat ik denk "hier kan ik iets mee!" Maar zijn vertelstijl is ook gewoon heerlijk... vooral hoe hij open is over wat hem allemaal niet lukte, de fouten die hij heeft gemaakt onderweg naar waar hij nu is. Inspirerend :)

... en stiekem, stiekem, vind ik ook dat veel van wat hij ziet in kuddes, ook gewoon van toepassing is op groepen mensen. Op het werk merk ik dat meteen; wie zijn de alfas, maar ook wie de rustige betrouwbare leiders zijn... en de interacties tussen hen.

(En mijn eigen plek in het geheel. Waar ik toch moet toegeven dat, hoewel ik de rustige betrouwbare doe-je-eigen-ding leider zou willen zijn... ik stiekem toch vaak generiek-kudde-lid-17 ben, zoekende naar wie te volgen :') )

Trotse alleenstaande papa van Luna en Mika <3

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 00:10

Ik vind het een hele leuke vraag eigenlijk... :) Ik heb er ook even over zitten nadenken. Vuur met vuur? Op zijn plek zetten? Of juist niet?

Ik heb vooral ervaring met mensen, zelf :) Daar merk ik dat de passieve leiders meestal prima om kunnen gaan met alfa's, omdat die alfa's weinig vat op ze krijgen.

Maar als ik dan denk aan de beste passieve leider in mijn werk van de laatste paar jaar, wat doe zou zeggen/doen, komt er eigenlijk meteen iets naar boven: die zou zeggen dat persoon X alleen zo aanvallend is omdat hij een doel moet bereiken, en niet weet misschien hoe het anders te doen. Dat het een stuk onzekerheid kan zijn ook. Dat je je niet moet laten opjagen of frustreren er door; maar zoek toch de band, zoekt wat er nu eigenlijk dwars zit, en ga daar mee aan het werk. Laat hem zien dat het ook anders kan.

... en als ik dan terugdenk en wat ik las van Mark Rashid, snertverderrie, wat herken ik daar een hoop van. Ik denk dat hij nooit zou zeggen; vuur met vuur. Maar dat een alfa-paard nog steeds een paard is. Nog steeds met zo min mogelijk energie zo veilig mogelijk wil zijn. Misschien komt hij zelfs met dat het alfa paard denkt zo te moeten doen om anderen *en zichzelf* in een veilige kudde te houden.

Hij komt met een mooi voorbeeld van een passieve leider die in de kudde komt, en uiteindelijk in ieder geval een cease fire heeft met de alfa. Want het dwarsliggen van de alfa kost te veel energie. Zou je daar niet op door kunnen bouwen...? Met het goede voorbeeld tonen?

Edit: Jens, volgens mij noem jij dat zelfde voorbeeld... maar jij schrijft het wel heel netjes en duidelijk op allemaal. Petje af even ;)

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:27

Euhm, welke nevelen...? Ik las nergens een vraag van "hoe los je dit op?"

Het ging er volgens mij om "Hey, Mark deed in de eerste boeken dingen die niet helemaal volgens zijn methode zijn zoals wij hier praten."

Met als antwoord: dat klopt, en dat lees je later ook, in latere boeken doet hij het anders.

Stiekem is dat wat mij ook aanspreekt; niet foutloos zijn of dogmatisch vasthouden aan je eigen ideeen O:)

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:48

Hallo allemaal! Ik denk, ik kom ook weer eens in de lucht... ;)

Trailerladen blijft voor mij altijd iets fascinerends hebben; vooral als het uiteindelijk lukt natuurlijk :D Nu is dat met mijn eigen paard geen probleem meer. Wel een nieuwe mijlpaal gehaald met hem: gisteren voor het eerst in mijn eentje weggegaan met hem (anderhalf uur verderop voor een les), en ook zonder stress in mijn eentje weer terug. Heerlijk, een makkelijk ladend paard!

Maar, mijn vorige paard staat hier ook nog op stal, en die is niet zo makkelijk... Die staakt vaak met laden; en onder druk kan er zelfs steigeren en alles bijkomen. Weg lopen van de klep ook. Terwijl ze op zich rustig is als ze op de trailer staat eenmaal... maar soms ben je al een uur of twee drie vier verder dan. En werken met lijnen er achter? pfft, nee. Vroeger hield ik zelf ook aan: dit is een dominante merrie, en ik ben niet genoeg een leider, dus daarom trekt ze haar eigen plan.

Vandaag heb ik gevraagd of ik het nog weer eens mocht proberen met haar. Maar nu met een ander uitgangspunt... namelijk: ze is niet dominant. Ze vertrouwt het gewoon nog niet. Dus we gaan rust en vertrouwen opbouwen.

Dus eens niet met lijnen, of met druk-buiten-de-trailer-rust-pas-in-de-trailer, of inbouwen met muurtjes en balken. Maar rustig aan de hand werken met sturen en communiceren eerst; dat ze snapt wat ik signaal met mijn leadrope.

Daarna kleine stapjes vooruit. Eerst even staken op afstand, nerveus snuivend. Niet boos worden... lichte druk op de lijn, en bij kleinste gevoel van voorwaarts: druk er af, belonen met stem, en weer een rondje lopen even.

Eindresultaat? Na twee keer liep ze mee gewoon naar de klep. Daar een keertje gestopt om te ruiken aan de klep... en prompt liep ze de derde keer rustig mee de trailer in. Color me surprised, mijn doel was eigenlijk gewoon alleen rust bij de trailer, meer nog niet :')

Om de skeptische wetenschapper in mij stil te krijgen nog een keer gedaan.

... en toen maar weer gestopt. Dit gaan we later nog eens herhalen ;)

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 23:19

Update over mijn trailerlaadprojectpaardje:

Vandaag voor de tweede keer aan de gang gegaan met haar. Positieve instelling; het ging de vorige keer al erg goed, en ik weet dat het mij in het verleden ook lukte met haar (maar dat was oefenen zonder enige vorm van methode er achter).

Het idee voor vandaag: lekker rustig vanwege de sneeuw. Eerst zen krijgen aan de hand. Sturen weer even oefenen zodat de communicatie helder is, de rust er in krijgen met gewoon samen eens wachten en naar de bedrijvigheid op stal kijken.

Wat deze merrie graag doet als je loopt is voor je uit lopen. Meestal laat ik haar dan een rondje om mij heen lopen tot ze weer schuin achter mij staat.

Deze keer liep ze zonder problemen mee naar de klep meteen. Prima. Ik denk, vooral voor het idee eigenlijk, meer niet; ik wijs met leadrope de trailer in.

... en blijkbaar heeft mevrouw daar geen probleem mee. Ze loopt graag voor mij uit. En als je geen druk zet loopt ze ook zo de trailer in. Color me surprised again.

Hier ga ik eens even over nadenken. Het lijkt zowaar makkelijker haar zelf de trailer in de sturen, dan haar "mee te trekken". Acht keer herhaald zonder problemen. :')

We gaan weer even verder denken. Dit is een merrie die een half jaar terug stond te steigeren bij de trailer. Dit gaat wel erg verdacht soepel zo.

Gebrek aan druk, en heldere communicatie, zijn denk ik nog steeds de sleutel die wij gemist hebben. En haar een beetje ook voorop laten lopen als ze het durft...?

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 19:12

Oh, ik heb mijn stick ook wel eens mee hoor :D Maar bij mij is het gewoon een verlengstokje of signaal naar achteren.

De laatste tijd wel steeds minder omdat ik toch een leadrope mee heb, en je die ook als staart achter je kan zwaaien... :P

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 10:08

... ennnn soms wil het even niet :')

Zaterdag heb ik heerlijk les gehad. Lekker door het bos. Veel geleerd over mijzelf ook; vooral dat wanneer ik mijn concentratie kwijt ben, Postin dat meteen merkt :')

Maar ja. Dan weer de trailer in om naar huis te gaan... en hij ging niet mee. Gebeurd wel vaker dat hij niet de eerste keer instapt, maar nu dus na 3 pogingen nog niet. En ik viel weer in mijn oude patroon: zoeken naar alles om ons heen waar het aan kan liggen, behalve bij mijzelf. En tegen de tijd dat het kwartje viel... kreeg ik mijn zen niet meer terug. :'(

De uiteindelijke oplossing?

De instructie kwam nog even langs om te helpen. En wat ik heel fijn vond: en kreeg de tijd om rustig uit te leggen waar volgens mij het probleem zat (mijn onrust). Dus niets lijnen of zo er bij pakken; maar de instructie wandelde even rustig met Postin, en toen zo hup met doortastende stap de trailer op.

Moraal van het verhaal: het probleem lag gewoon bij mij en niet bij paars (edit: ... paars? Paard :') ) of omgeving, en ik weet mijn valkuil weer en waar ik met mijzelf aan moet werken :P

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:23

Hallo Naranja!

Dat had ik nou ook bij hem... dat gevoel van "hey, zo voel ik het ook...!"

Ik ben zelf even paardloos. Maar ik zit nu even naast een nieuw paard die hier voor het eerst naar buiten is, en het voelt gewoon weer zo natuurlijk om dat rustpunt voor ze te zijn. :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie