Paard draaft niet mee.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Paard draaft niet mee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-18 12:54

Hoi allemaal !

Ik ben al een tijdje bezig met vrijheidsdressuur en mijn merrie kan nu al een aantal truckjes (flehmen, shake, jambette, voetje, buigen en voedsel weigeren).
Nu zou ik ook graag met haar willen 'spelen' en gewoon een beetje meer in de 'liberty' richting op . Ik ben haar wel al aan het leren om te komen als ik roep. Aan de hand is ze wel actief in de stap en let ze goed op. Ze stapt harder als ik harder ga lopen en kent 'ho', achteruit, draaien en wijken voor druk. Alleen wil ze nooit in draf gaan. Komt dit omdat ze geen zin heeft of omdat ze niet snapt dat ze moet draven? Wat kan ik hier tegen doen, hebben jullie misschien tips?

Groetjes Pleun

Ejelaleen v. King Kolibrie x Voltaire
Schilderijen in opdracht!


xliefsesmeex
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-03-18
Woonplaats: oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:08

ik had het zelfde probleem met mijn oude pony, maar als je alleen bent met je pony gaat ze op je letten. en kan het zijn dat als je dan gaat rennen dat ze dan mee rent. maar als het niet werkt kun je laten zien dat je iets lekkers hebt dat dat dan miss werkt

groetjes ♥ <3

marley93

Berichten: 6009
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:13

Wat is je commando voor draven?
Blijft ze achter (al lopend) wanneer jij weg ‘draaft’, of gaat ze stilstaan?
Wellicht even een zacht tikje met de zweep om je bedoeling duidelijker te maken?

(Sorry, meer vragen op een vraag :') )

Mijn eigen merrie draaft aan op stemcommando, maar als ze het moet doen op mijn eigen aandraven, maakt ze vaak ook geen haast. Gaat ze hooguit sneller lopen. Dit is echter wel in de bak, buiten zit het gas er altijd vlotter op.

Edit: in de bak is ze vaak los, buiten altijd aan een halster.
Laatst bijgewerkt door marley93 op 18-04-18 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Azmay

Berichten: 17977
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paard draaft niet mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:14

Mijn ervaring is dat ze echt moeten leren dat ze kunnen draven als ze geleid worden, dus daar zou ik zeker nog even energie in steken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 13:27

Ik heb de mijne dat geleerd via het longeren.
De longeerlijn korter nemen (desnoods leadrope van 4m ipv longeerlijn) eerst ga je de cirkel meestappen terwijl zij draaft.
Daarna vergroot je de cirkel en ga je wat meejoggen. Eerste keer ging mijn paard stilstaan en keek me aan. Maar ba wat aansporen met de zweep begreep hij wat de bedoeling was.
En zo kan je uitbreiden tot rechte lijnen meelopen.

Leef en laat leven.

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-18 20:00

marley93 schreef:
Wat is je commando voor draven?
Blijft ze achter (al lopend) wanneer jij weg ‘draaft’, of gaat ze stilstaan?
Wellicht even een zacht tikje met de zweep om je bedoeling duidelijker te maken?

(Sorry, meer vragen op een vraag :') )

Mijn eigen merrie draaft aan op stemcommando, maar als ze het moet doen op mijn eigen aandraven, maakt ze vaak ook geen haast. Gaat ze hooguit sneller lopen. Dit is echter wel in de bak, buiten zit het gas er altijd vlotter op.

Edit: in de bak is ze vaak los, buiten altijd aan een halster.


Ze gaat hoogstens harder draven. Met zweepje heb ik al geprobeerd maar daar reageert ze niet echt op en het leidt alleen tot frustraties.

Azmay schreef:
Mijn ervaring is dat ze echt moeten leren dat ze kunnen draven als ze geleid worden, dus daar zou ik zeker nog even energie in steken.


Beetje moeilijk als ze niet meedraaft :')

Art_Ificious schreef:
Ik heb de mijne dat geleerd via het longeren.
De longeerlijn korter nemen (desnoods leadrope van 4m ipv longeerlijn) eerst ga je de cirkel meestappen terwijl zij draaft.
Daarna vergroot je de cirkel en ga je wat meejoggen. Eerste keer ging mijn paard stilstaan en keek me aan. Maar ba wat aansporen met de zweep begreep hij wat de bedoeling was.
En zo kan je uitbreiden tot rechte lijnen meelopen.

Dit kan natuurlijk maar weet niet of dit bij haar werkt.

Ejelaleen v. King Kolibrie x Voltaire
Schilderijen in opdracht!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paard draaft niet mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 20:13

Probeer het maar. Die van mij vond het erg beangstigend als ik tijdens wandeling ging beginnen lopen. Nu doet hij niets liever dan meedraven. Zelfs als ik snel stap kan hij meedraven/joggen en daarbij netjes naast me blijven.

Leef en laat leven.

Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: Paard draaft niet mee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-18 10:53

Zal het proberen!

Ejelaleen v. King Kolibrie x Voltaire
Schilderijen in opdracht!

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 11:03

Is er iemand die je zou kunnen helpen? Mijn jonkie snapte het in het begin ook niet als ik zelf ging rennen. Toen iemand hem van achteren aanspoorde/opjutte wanneer ik ging rennen en 'draf' zei, en ik gaf een click/beloning precies op het moment dat hij aandraafde, had hij het na een paar keer ook zonder helper door. In mijn geval snapte hij niet dat hij moest draven, dus toen het kwartje eenmaal viel met wat hulp was het snel geleerd.

Succes!


Pleun02
Berichten: 675
Geregistreerd: 17-01-15

Re: Paard draaft niet mee.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-18 13:48

Bedankt!

Ejelaleen v. King Kolibrie x Voltaire
Schilderijen in opdracht!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers