Nu toch deken op ivm oosten wind?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mistie
Berichten: 977
Geregistreerd: 17-03-07
Woonplaats: Gelderland

Nu toch deken op ivm oosten wind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 21:02

Hallo,

Situatie: paard (westfalen), loopt hele winter buiten zonder deken. Behoorlijke wintervacht. Toegang tot schuilstal, maar maakt er geen gebruik van. Onbeperkt hooi.

Ivm de kou en gure wind zit ik er toch aan te denken om een deken op te doen de komende nachten/dagen. Heb nog een 0, 100, 200 en 300 grams deken voor hem liggen.

Wat is jullie advies? Wel of juist niet doen?

Groetjes Corina
Laatst bijgewerkt door Mistie op 25-02-18 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Nu toch deken op ivm oosten wind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:04

Niet nodig. Een deken zorgt ervoor dat het haar glad komt te liggen en daardoor krijgt je paard het juist koud. Zorgen voor voldoende ruwvoer is voldoende.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:04

En welk antwoord denk je op dit subforum te krijgen? Waarom post je je vraag hier en niet bij voorbeeld bij VSW of SV of in het dekentopic?

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:05

Mocht het dier het willen dan kan hij de schuilstal in dus deken echt niet nodig.

zorro

Berichten: 8763
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Nu toch deken op ivm oosten wind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:07

Met schuilstal en onbeperkt hooi zou ik er niets op doen. Dan redt hij zich prima!

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:07

Mijn paard staat in dezelfde situatie: loopt de hele winter zonder deken op buiten, 24/7 buiten, schuilstal waar hij geen gebruik van maakt.

Ik kijk momenteel iedere avond of hij het koud heeft. Tot nu toe staat hij nog vrolijk buiten tussen zijn vriendjes in. Totaal nog geen tekenen van kou en hij voelt warm aan.
Zolang hij zo blijft, ga ik geen deken opgooien. Zodra hij het koud begint te krijgen, gooi ik pas wat op :)

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Nu toch deken op ivm oosten wind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:09

Op het seizoensvragen forum loopt een gelijkwaardig topic, misschien daar kijken voor meningen?

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:11

Ik zat een beetje met de zelfde vraag voor mijn shet maar heb ook besloten om hem geen deken op te doen ivm wat wildgirl ook zegt dat als de haren dan plat komen te liggen dat hij het dan juist koud krijgt.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:11

Hier besloten in principe geen deken op te doen. Toen het steeds hele dagen regende heeft hij wel een fleecegevoerd of 200g regendeken op gehad (afhankelijk van de temperatuur), maar nu is het een droge kou en die van mij staat 's nachts binnen (krijgt dan veel rijker hooi).

Goed opletten of hij niet koud oogt, bij voorkeur ook een keer 's ochtends vroeg gaan kijken (dat is het koudste moment van de dag). Als dat wel zo is zou ik een 200g op leggen.

zorro

Berichten: 8763
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 22:45

petra8 schreef:
Ik zat een beetje met de zelfde vraag voor mijn shet maar heb ook besloten om hem geen deken op te doen ivm wat wildgirl ook zegt dat als de haren dan plat komen te liggen dat hij het dan juist koud krijgt.



Je kan wel een deken op doen maar dan moet hij gevoerd zijn, dan zou ik een 200 grams doen.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Nu toch deken op ivm oosten wind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:10

Dankjewel voor je reactie zorro, ik heb een 200 grams liggen, die zal ik morgen voor hem klaarleggen.

MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Nu toch deken op ivm oosten wind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:19

Als hij tot nu toe zonder heeft gestaan, zou ik hem zeker ook zonder laten.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:19

Zou even kijken of hij zo wijs is om nu wel gebruik te maken van de schuilstal of wordt hij weggepest door de rest van de kudde?
Met onbeperkt hooi en ruimte om te bewegen zou een gezond en lekker behaard paard zich prima moeten redden.
Uit de wind en in de zon is het zelfs bijna lekker :))

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Nu toch deken op ivm oosten wind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:28

Let er ook op dat je paard genoeg eet van het onbeperkte ruwvoer. Ik heb een paar weken geleden een onderkoeld paard gehad omdat ze (bleek achteraf) het ruwvoer niet lekker genoeg vond en er daarom te weinig van at. Dat was toch even flink schrikken, gelukkig is ze goed opgeknapt maar ze staat wel nog steeds met deken op.

Mistie
Berichten: 977
Geregistreerd: 17-03-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 00:11

Koper schreef:
En welk antwoord denk je op dit subforum te krijgen? Waarom post je je vraag hier en niet bij voorbeeld bij VSW of SV of in het dekentopic?


Wat een onaardig antwoord zeg. Gelukkig reageren er mensen op dit subforum die wel fijn mee denken.

Mistie
Berichten: 977
Geregistreerd: 17-03-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Nu toch deken op ivm oosten wind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 00:16

Ik ben er net even geweest, voelt nu lekker warm in de liezen. Hij eet voldoende, lust het hooi graag. Hij wordt zeker niet weg gepest uit de stal, is leider in de kudde. We kijken het even aan, tot nu toe heeft ie zich de hele winter goed gered. Bedankt allemaal voor jullie input!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Nu toch deken op ivm oosten wind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 00:22

Dan komt het vast wel goed met 'm +:)+

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nu toch deken op ivm oosten wind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 00:42

Ik snap je heel goed hoor. Die van ons zijn 19, 20, 20 en 25. Die van 19 heeft wel al hele seizoen een deken op en ook geen dikke vacht. Staat onder 300gr en gaat goed.

Die andere 3 staan zonder deken en hebben een teddy vacht. Maar mn merrie van 25 begon als een gek te verharen afgelopen tijd, dus ben er vanaf gebleven. Ze hebben 2 stallen om in te gaan en ook onbeperkt hooi. Zij krijgt nog 2x daags bietenpulp met wiesencobs en of optiform bij.

Maar de afgelopen week ligt er vrijwel nooit mest in de stallen en elke dag gaat ze rond het middag uur liggen zonnen.
Als het echt zo koud wordt als ze zeggen, vind ik dat best spannend evengoed, maar ze staan redelijk beschut en hebben er echt geen last van. Het is mn paardenmoeder hart dat moeite heeft.

0 gr zou ik op een paard met vacht nooit leggen nu. Dan leg je de haren plat en kunnen ze zelf helemaal niks regelen. Dan zou ik alleen voor de nacht nadenken over 200/300 gr.

Eventueel leg of hang ik ook wat hooi in de stallen, als ik denk dat ze daar toch wat meer tijd moeten doorbrengen. Helaas heb ik niet onder controle op welke tijden ze dat dan gaan eten.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Nu toch deken op ivm oosten wind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 00:48

Als je een gezond paard hebt - wat wel zo klinkt - dan zou ik me niet te snel druk maken. Voor de paarden is het vaak niet zo koud als voor ons - bv. aanhoudende regen met wind is veel kouder. Zorg voor genoeg hooi, dat houdt ze warm - en kijk naar je paard. Gaat wel in orde komen. :)