Afmeting schuilstal voor een grotere kudde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xemmaxoxo
Berichten: 1
Geregistreerd: 28-09-15

Afmeting schuilstal voor een grotere kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-18 20:43

Ik vroeg me af hoe groot de schuilstal voor een grotere kudde (10 tot 16 paarden) moet zijn. Zijn er hier mensen die hier toevallig meer over weten? Wat raden jullie aan?

Alvast bedankt


maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Afmeting schuilstal voor een grotere kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:56

Ik denk dat je met dat aantal paarden beter verschillende schuilstallen kunt bouwen tenzij je bijvoorbeeld een grote loods (bv 30x40m) kunt ombouwen.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:05

Uit onderzoek is gebleken dat bij minder dan 7 vierkante meter droog en zacht lig oppervlak per paard het risico groter is dat enkele paarden oververmoeid raken.
Bij een stabiele groep kan dat waarschijnlijk minder zijn. Mijn paard stond met een groep van 10 in een weide met loopstal van 20 x 20m. Dit was voor de betreffende groep voldoende.


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Afmeting schuilstal voor een grotere kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:12

Ik denk dat je inderdaad of meerdere kleine schuilstallen moet maken, of in een grote schuur schotten plaatsen (zoals bij manege de Burght in Barneveld). Paarden kunnen dan een rustige plek zoeken en ranghogere paarden blokkeren dan minder voor ranglagere paarden.

Oy with the poodles, already

A_nouk

Berichten: 11631
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Afmeting schuilstal voor een grotere kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 14:00

Ik verplaats dit topic naar Verzorging Stalling en Weide

VNA -> VSW

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Afmeting schuilstal voor een grotere kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:49

Stal Oppervlakte groepshuisvesting is minimaal 8m2 per paard. Ik zou ook zorgen voor meerdere grotere stallen of vakken.

Zou minimaal 10 meter breed en 5 of meer meter diep aanhouden bij grotere groepen. Liefst met compleet open voorkant of minimaal 2 erg brede doorgangen aan de buitenzijdes ivm klemlopen.

brittkalijn

Berichten: 77
Geregistreerd: 18-01-16

Re: Afmeting schuilstal voor een grotere kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:55

Ik zou ook meerdere stallen maken. Anders kom je inderdaad aan een mega groot geschut. En ook inderdaad rekening mee houden dat alle paarden eruit moeten kunnen zonder dat ze 'vast' staan. Dus meerdere openingen misschien


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Celebi, Groetje, Mizora, nicole_floor, Sintara, sunshine, vierhoef en 142 bezoekers