Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 10:14

lailapri schreef:
Men heeft dan een techniek ontwikkeld om paarden met vogels te kruizen. Paarden worden daarom het vervoersmiddel in de strijd tegen de files en drukte op de wegen. Er komen overal speciale stallingen waar je dan je paard ka n stallen. De paddock paradise word dan alleen nog in oude kassen gerealiseerd omdat anders je paard gewoon weg vliegt of je moet netten spannen natuurlijk. Doordat paarden kunnen vliegen zij hoefijzers overbodig en gaan hoefsmeden er ander werk bij doen. Er worden kunstwerken gegrafeerd in de hoeven of ze gaan kunst schilderen op hoeven.

Omdat het best koud is in de lucht gaan zadelpassers zadels ontwikkelen die je zitplaats overdekken en voor mensen die van luxe houden kan de warmte van het paard gebruikt worden om het mini hokje te verwarmen.

De paardenfokkerij zorgt ervoor dat paarden zeer gehoorzaam worden onder het zadel mits ze natuurlijk gevoerd worden, daardoor is een bit en hoofdstel niet meer nodig. Je zegt gewoon waar je heen wilt en je wordt gebracht. In omgang zijn de meeste wel erg ontdeugend of zuur maar dat is niet zo belangrijk.

Paarden worden niet meer zo oud maar dat is niet zo erg dan rouleert het makkelijker. Na de de uiterste houdbaarheidsdatum zie je ze al snel achteruit gaan. De meeste kunnen tot ongeveer het 10 levensjaar werken. Daarna kun je met de merries nog snel een veulen fokken maar dan houdt het ook wel op. Antirimpel creme doet dan ook niets meer.



:')

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 10:15

Jennyj01 schreef:
Sizzle schreef:
Ik ben van mening dat dit ook gebeurd.
Vroegah was het normaal dat paarden een witte schoft hadden.
Was het paard dwars dan sloeg je gewoon harder.
Er ging rustig 6 kg haver in per dag.

Er is best veel kennis bijgekomen, maar 20 jaar is een schijntje, in 20 jaar veranderen wat glitter details en anky dekjes.

Ik verwacht dus niets wereldschokkends in de komende 20 jaar :)


Ik weet niet waar jij hebt leren rijden maar toen ik 40jaar geleden begon waren bovengenoemde zaken echt niet normaal.

Als ik terugdenk aan vroeger, was het wel degelijk de norm

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 10:23

Op een manege waar de competitie drang erg hoog was. Net als nu heb je mensen die aan de paarden denken of plekken waar ze aan sport als hoogste doel hebben.
Enkele oude knakkers van huidige beroemde trainers die toen nog jong waren kon je echt niet lief noemen.

Ik heb het idee dat (recente) geschienis nogal snel geromanticeerd wordt.

Als je als klein kind een pony bij een boer had staan krijg je ook een ander beeld dan wanneer je tussen kindjes loopt met kader potentie.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 10:26

Elisa2 schreef:
Het sport niveau in de dressuursport van vroeger is absoluut niet te vergelijken met het niveau wat het nu heeft. Vroeger was het meer wat Eventing ruiters nu als Z proefje rijden bij wijze van. {no offence}
De sport is geevolueerd en ik ben het ermee eens dat dat in sommige gevallen ten koste gaat van de paarden en dat dat geen goede ontwikkeling is. Gelukkig komt er wel weer meer aandacht voor de juiste paardvriendelijke manier van rijden en africhten. {denk aan Rien vd Schaft als bondscoach}



Ook helemaal mee eens.
Het is niet zo zeer het niveau vind ik maar vooral de intentie.
En dat we op een keerpunt staan dat denk ik ook, dat is aan veel dingen te merken.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:54

Sizzle schreef:
Uit de oude olympische doos (1964): ik krijg hier echt plaatsvervangend pijn on mijn bek van:
https://m.youtube.com/watch?v=aIeAHzG3mi4

Misschien omdat ik ook uit die tijd ben,maar ik vind dit er goed en natuurlijk uitzien.Voor mij,maar dat is dus persoonlijk,veel mooier dan de huidige manier van dressuur.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:00

Paard zwiept de hele proef geirriteert, wordt continue in zijn bek gelift in de overgangen terug en loopt de helft van de proef met zijn mond open, in 4 takt galop en met het kruis omhoog.

Ik denk inderdaad dat het een smaak verschil is dan. Op die manier zie je dus sl dat er geen mogenlijkheid is om te bepalen wat goed of slecht is, want iedereen heeft daar waarschijnlijk een ander beeld bij.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:02

Alleen klein stukje bij de eerste ruiter gekeken.

Die overgang van die paar wissels naar stap was ook we trekken hem vol op de rem, daar kwam ook geen zit aan te pas.
En nergens loopt dat dier over de rug. Overal op de voorhand, wat zijn bouw ook extra benadrukt.
Keertwendig in stap is geen netjes stappen maar we vliegen een rondje rond het spilbeen rond op grote hulpen.
Piroutte is we sleuren hem in een groot rondje, de stelling is zelfs de verkeerde kant op.

nee daar is harmonie ook een groot word.
Ik denk dat daar paarden net zo goed kapot gereden werden.

Nu is er mijn inziens ook geen harmonie meer hoor.
Ik vond anky voordat ze met haar sleurwerk begon nog goed.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 19:17

Ellen Bontje hield ik wel van en Annemarie Sanders :j



(Die combinatie op ongeveer 30 min. toont zelfs kreupel trouwens)

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 20:32

https://youtu.be/PiYT-TjQEek



Geen heel oud filmpje. maar wel oude school.
Plus: dit is paard zn laatste performance voor zijn welverdiende pension.
Paard is hier al in de 20 jaar.
Denk dat nog een groot verschil is dat in de klassieke scholing een groot deel vd opleiding van een paard op de grond plaats vind.
Laatst bijgewerkt door Clasical op 17-12-17 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:40

klik hem eens op 0:40 / 41 stil, weinig moois aan.
Achter een pas van een halve meter en voor een stekend voorbeen.
Die heeft ook naar Gal gekeken, of andersom.

Over de spanning zal ik verder maar niets zeggen.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:44

Dit valt voor mij onder gewone hedendaagse dressuur, paard dat achter weinig doet, heet wordt en zich steeds wil oprollen.

Het ideaal bestaat sowieso niet. Het is en blijft altijd een levende combinatie dat probeert zo goed mogenlijkte communiceren met af en toe ruis op de lijn.
Daarom zal zelfs de mooiste combinatie op aarde slechte momenten te vinden zijn.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:47

Precies, dit heeft bij mij juist niets met klassiek te maken.

klassiek is bij mij juist een werkend achterbeen. Voor hoeft totaal niet spectaculair te zijn.
een paard dat kan "zitten".
En ten aller tijde rust.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 20:55

https://www.youtube.com/watch?v=WbR5AwbhIiQ
20 jaar medaille winnaars van de os.
Isabelle werth en Anky vond ik mooi. Anky 2008 duidelijk slecht.
En ja Dujardin vond ik echt eindelijk weer een verademing om naar te kijken. Eindelijk weer eens genoten van de dressuursport.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 21:00

bruintje123 schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=WbR5AwbhIiQ
20 jaar medaille winnaars van de os.
Isabelle werth en Anky vond ik mooi. Anky 2008 duidelijk slecht.
En ja Dujardin vond ik echt eindelijk weer een verademing om naar te kijken. Eindelijk weer eens genoten van de dressuursport.



Waarom vind je Ankey eerst mooi en dan slecht?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:01

Omdat ze eerst met veel meer harmonie en achterhand gebruik rijd.
Later word het de grote trek show van voor en verliest het paard zijn gedragenheid en ontspanning.
Loopt duidelijk niet meer van achteruit en in 3 stukken.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:05

Hoe heette ook al weer dat relatief kleine donkere paardje van Werth waar ze lang succesvol mee was?
Die kon zo mooi symmetrisch lichtvoetig verruimen, die vloog haast. Daarna vond ik haar ook te grof worden in de hulpen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 21:07

Die is vast al dood

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:15

Ach, Satchmo natuurlijk (die leeft toch nog?)
Die was in zijn jonge jaren zo prachtig lichtvoetig, mooie piaffe volgens het boekje. Maar vervolgens werd hij hectisch en ging in de staak. Echt zonde.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:16

Festeropre schreef:
Die is vast al dood

Als ze deze bedoelt dan klopt dat
Citaat:
Anthony, geboren in 1986. Anthony is een donkerbruine Hannoveraanse ruin van Argument. Isabell heeft heel wat te stellen gehad met dit moeilijke paard, maar uiteindelijk wist ze hem op het hoogste niveau uit te brengen. Inmiddels heeft ook Anthony afscheid genomen van de sport. In december 2013 heeft men dit paard in laten slapen als gevolg van een koliekaanval[10].


op 27 jarige leeftijd aan koliek
van deze weet ik het niet
Citaat:
Polano, geboren in 1993. Deze bruine Westfaler hengst van Polany wordt door Isabell op Grand Prix uitgebracht.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:26

Afbeelding

Ze kunnen echt wel super rijden, de topruiters.
Waarom er op den duur overgegaan is op hectiek en over het tempo is me nooit zo duidelijk geworden.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 21:30

Zegt overigens okkniks, paarden aan de wereldtop is maar een handje vol.
Voor 1 paard aan de wereldtop gaan er mischien wel 10 voortijdig dood.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 21:33

Festeropre schreef:
Zegt overigens okkniks, paarden aan de wereldtop is maar een handje vol.
Voor 1 paard aan de wereldtop gaan er mischien wel 10 voortijdig dood.


Dat kan in jouw achtertuin in principe ook gebeuren :+

Echte wereldtoppaarden worden bijna allemaal oud, dat zijn waarschijnlijk lichamelijk en geestelijk gewoon echt het beste wat er gefokt is wat dat betreft.
Helaas zijn veel daarvan ruin.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 21:51

Sizzle schreef:
Festeropre schreef:
Zegt overigens okkniks, paarden aan de wereldtop is maar een handje vol.
Voor 1 paard aan de wereldtop gaan er mischien wel 10 voortijdig dood.


Dat kan in jouw achtertuin in principe ook gebeuren :+

Echte wereldtoppaarden worden bijna allemaal oud, dat zijn waarschijnlijk lichamelijk en geestelijk gewoon echt het beste wat er gefokt is wat dat betreft.
Helaas zijn veel daarvan ruin.



Selectie, kweekvijver vol met goede paarden, je moet wel sterk zijn om het te halen.
En nee, ik doe het nog steeds met dezelfde.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 10:33

Sizzle schreef:
Op een manege waar de competitie drang erg hoog was. Net als nu heb je mensen die aan de paarden denken of plekken waar ze aan sport als hoogste doel hebben.
Enkele oude knakkers van huidige beroemde trainers die toen nog jong waren kon je echt niet lief noemen.

Ik heb het idee dat (recente) geschienis nogal snel geromanticeerd wordt.

Als je als klein kind een pony bij een boer had staan krijg je ook een ander beeld dan wanneer je tussen kindjes loopt met kader potentie.


Ja of andersom: als kind keek je op wanneer Ankey op tv kwam in een kür op muziek en je wilde niet anders dan worden zoals zij.
Tot je jaren later pas echt beseft wat er allemaal schuil gaat achter dst beeld van de televisie wat elke tiener als voorbeeld idool beschouwd.
Als kind ben je je minder van bewust.
Ben zelf 31 jaar geleden begonnen op een manege, wedstrijden in clubverband, met een groep in grote trailer op wedstrijd, iedereen hielp elkaar, het was toen niet zo individueel als nu.
Alleen dat is al een heel verschil.
6 jaar geleden op een sportsmanege gestaan, daar ben ik pas echt allergies geworden voor de hedendaagse sport.
Mijn paard overigens ook, was het “dag van de gehandicapte”, super druk, allemaal kinderen, heel de dag vrolijk met zn kopje uit zn stal.
Was het dressuur dan voelde je gewoon de negatieve energie op het erf, mijn paard stond dan heel de dag tegen de achtermuur van zijn boks geplakt.
Het heeft allemaal veel meer massa en bombari
dan vroeger.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 10:43

Topsport is afzien en je komt niet aan de top door een beetje ladida rondjes te rijden. Daarom zijn er ook een boel echt goede paarden niet geschikt. Degene die in de topsport meedraaien hebben de mentaliteit om toch door te gaan als het moeilijk is, degene die via de achterdeur weggaan hebben die mentaliteit niet. Een ding weet de paardenwereld heus, en dat is dat je mentaliteit er niet inslaat, dwingt of whatever, zeker niet bij een dier met meer kracht in zijn rechteroor dan jij en ik in ons lijf bij elkaar hebben. Natuurlijk zijn er voorbeelden van mafklappers die absurde dingen afdwingen bij paarden, maar die zie je niet in de top meedraaien, hooguit de subtop en er is een reden waarom die niet in de top mee kunnen komen, die hebben een achterdeurpaard waar ze een mentaliteitsprobleem bij willen veranderen, wat nooit lukt.