Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:26

Ik denk dat er net zoveel recreatie paarden naar de mallemoer gereden worden dan die onder jou noemer sportpaard zijn.
Wat denk je dat ongelijke belasting met een paard doet?
Het idee dat de kop in de lucht diervriendelijker is.
Nou in de krul tijden (wat niet bij sport hoort) is net zo slecht als met de kop waar hij wil.
Hij hoort te dragen. De buikspieren aan te spannen en daardoor nageeflijk te lopen op twee teugels.
En dat is een basis die iedereen moet beheersen. Zo niet gaat het paard kapot. Recreanten of sport.


Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:31

Zag pas een topic: paard kon tijdens buitenrit niet meer op zijn been staan dus.......zijn we doorgereden.
Toen dacht ik wel even: wtf 8)7

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 21:11

Toen dressuur nog geen sport was maar een kunst werden de paarden er anders wel aanzienlijk ouder mee.
Waar een paard word ingezet als toneelstuk van het eigen ego, met als podium de sportarena zie ik doorgaans toch heel wat anders

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:16

Festeropre schreef:
Toen dressuur nog geen sport was maar een kunst werden de paarden er anders wel aanzienlijk ouder mee.
Waar een paard word ingezet als toneelstuk van het eigen ego, met als podium de sportarena zie ik doorgaans toch heel wat anders


Over welke tijd spreek je dan concreet?
Sport bestaat al enorm lang en daarvoor waren het oorlogsinstrumenten.
Als ik een stuk lees over een vroegere grootmeester die een ongetrained paard met suboptimaal exterieur in 2 jaar tot olympisch niveau doordrukt, dan weet ik dat eigenlijk nog niet zo zeker.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 21:20

Sizzle schreef:
Festeropre schreef:
Toen dressuur nog geen sport was maar een kunst werden de paarden er anders wel aanzienlijk ouder mee.
Waar een paard word ingezet als toneelstuk van het eigen ego, met als podium de sportarena zie ik doorgaans toch heel wat anders


Over welke tijd spreek je dan concreet?
Sport bestaat al enorm lang en daarvoor waren het oorlogsinstrumenten.
Als ik een stuk lees over een vroegere grootmeester die een ongetrained paard met suboptimaal exterieur in 2 jaar tot olympisch niveau doordrukt, dan weet ik dat eigenlijk nog niet zo zeker.


Sinds er grote commerciële en economische belangen bij zijn gekomen

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:21

En dat is sinds?
Sowieso langer dan 20 jaar, misschien 100 jaar? Of voordat paardensport olympisch werd?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 21:26

En met de kennis van vandaag, ik bedoel, we weten nu door middel van röntgen etc. Dat groeischijfen vd wervels pas volledig sluiten tussen het 5e en 6e levensjaar.
Dus waarom nog steeds een paard bestijgen met 3, met 6 in de Z en met 7 kapot

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:32

Festeropre schreef:
En met de kennis van vandaag, ik bedoel, we weten nu door middel van röntgen etc. Dat groeischijfen vd wervels pas volledig sluiten tussen het 5e en 6e levensjaar.
Dus waarom nog steeds een paard bestijgen met 3, met 6 in de Z en met 7 kapot



Festeropre schreef:
Toen dressuur nog geen sport was maar een kunst werden de paarden er anders wel aanzienlijk ouder mee.
Waar een paard word ingezet als toneelstuk van het eigen ego, met als podium de sportarena zie ik doorgaans toch heel wat anders


Dus toen ze jonger ingereden werden, zwaarder werden belast werden ze gemiddeld ouder dan nu ondanks dat we weten hoe het lijf werkt?

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:34

Festeropre schreef:
En met de kennis van vandaag, ik bedoel, we weten nu door middel van röntgen etc. Dat groeischijfen vd wervels pas volledig sluiten tussen het 5e en 6e levensjaar.
Dus waarom nog steeds een paard bestijgen met 3, met 6 in de Z en met 7 kapot


Omdat er geen enkel bewijs is dat paarden perse daaraan kapot gaan.
Vroeger werden volgens dit topic paarden ouder maar vroeger was 3 jaar ook al heel normaal. Zie post hierboven, dat strookt niet.
Je kan een 10-jarige inrijden en met 13 kapot hebben.
Je kan een 28 rijpaard hebben dat met 3 al ingereden was.

Vroeger was blijkbaar alles beter, mijn vraag is:
Wanneer was die vroeger precies?

In iedergeval niet de tijd dat ik leerde ponyrijden en dat is 30 jaar geleden.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 21:35

danzzz schreef:
Festeropre schreef:
En met de kennis van vandaag, ik bedoel, we weten nu door middel van röntgen etc. Dat groeischijfen vd wervels pas volledig sluiten tussen het 5e en 6e levensjaar.
Dus waarom nog steeds een paard bestijgen met 3, met 6 in de Z en met 7 kapot



Festeropre schreef:
Toen dressuur nog geen sport was maar een kunst werden de paarden er anders wel aanzienlijk ouder mee.
Geen grote sponsor als PAVO die belang had bij de resultaten
Waar een paard word ingezet als toneelstuk van het eigen ego, met als podium de sportarena zie ik doorgaans toch heel wat anders


Dus toen ze jonger ingereden werden, zwaarder werden belast werden ze gemiddeld ouder dan nu ondanks dat we weten hoe het lijf werkt?


Ondanks dat we de wetenschap hebben doen we er niks mee.
Ze werden belast maar op de juiste wijze.
De dressuur was er nog voor het paard, er was een andere intentie

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:41

Festeropre schreef:
danzzz schreef:


Dus toen ze jonger ingereden werden, zwaarder werden belast werden ze gemiddeld ouder dan nu ondanks dat we weten hoe het lijf werkt?


Ondanks dat we de wetenschap hebben doen we er niks mee.
Ze werden belast maar op de juiste wijze.
De dressuur was er nog voor het paard, er was een andere intentie

Dus ben je het eigenlijk met Sizzle eens dat niet de leeftijd van inrijden bepaalt of een paard kapot gaat aan het rijden, maar het rijden an sich?

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:43

Ik ben nog steeds benieuwd over welke tijd we nu eigenlijk concreet spreken.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 21:43

Ik ben van mening dat het beide bepalend is.
Met alle respect nog steeds het is mijn perceptie op de waarheid, niet de waarheid

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 21:50

Sizzle schreef:
Ik ben nog steeds benieuwd over welke tijd we nu eigenlijk concreet spreken.


Dat vind ik een hele goede vraag, ik bekijk vaak oude dressuur filmpjes op YouTube van denk jaren 50, dat is niet meer te vergelijken.
Maar vroeger had je “het rode boekje”, was vanuit de paardensport vereniging, jaren 80,
met plaatjes hoe bv. een correcte uitgestrekte draf gereden hoort te worden etc.
Dat boekje is verdwenen, even als het correcte beeld wat daar in stond.
Ik vind de dressuur sport nu bijna niets meer dan een keuring waarin het een om draait wie de hoogst dravende. Poedel in zijn bezit heeft.
Waar moet het voorbeen straks nog komen om indruk te maken?

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:51

Festeropre schreef:
Ik ben van mening dat het beide bepalend is.
Met alle respect nog steeds het is mijn perceptie op de waarheid, niet de waarheid

Ah, ok. Ik dacht namelijk dat jouw waarheid de waarheid was.

En natuurlijke is het beide bepalend, dat is logisch.

Ik ga er weer tussenuit, staat alleen de vraag van Sizzle over het tijdvak nog open. Fijne avond

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:56


Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 22:00

Sizzle schreef:
Festeropre schreef:
En met de kennis van vandaag, ik bedoel, we weten nu door middel van röntgen etc. Dat groeischijfen vd wervels pas volledig sluiten tussen het 5e en 6e levensjaar.
Dus waarom nog steeds een paard bestijgen met 3, met 6 in de Z en met 7 kapot


Omdat er geen enkel bewijs is dat paarden perse daaraan kapot gaan.
Vroeger werden volgens dit topic paarden ouder maar vroeger was 3 jaar ook al heel normaal. Zie post hierboven, dat strookt niet.
Je kan een 10-jarige inrijden en met 13 kapot hebben.
Je kan een 28 rijpaard hebben dat met 3 al ingereden was.

Vroeger was blijkbaar alles beter, mijn vraag is:
Wanneer was die vroeger precies?

In iedergeval niet de tijd dat ik leerde ponyrijden en dat is 30 jaar geleden.



Ik wil niet zeggen dat vroeger alles beter was maar ik vind wel dat we met de wetenschap van vandaag wel anders met paarden zouden moeten en kunnen omgaan dan we doen en dan met name in de sport.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 22:04

Ik ben van mening dat dit ook gebeurd.
Vroegah was het normaal dat paarden een witte schoft hadden.
Was het paard dwars dan sloeg je gewoon harder.
Er ging rustig 6 kg haver in per dag.

Er is best veel kennis bijgekomen, maar 20 jaar is een schijntje, in 20 jaar veranderen wat glitter details en anky dekjes.

Ik verwacht dus niets wereldschokkends in de komende 20 jaar :)

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 22:24

Sizzle schreef:
Uit de oude olympische doos (1964): ik krijg hier echt plaatsvervangend pijn on mijn bek van:
https://m.youtube.com/watch?v=aIeAHzG3mi4


Ja vind je dit zo slecht?
Ik zie een actieve mond/ kaken.
Beter dan een rigide mond met vaste kaken wat je vandaag de dag juist veel ziet, ver achter de loodlijn en niet van de hand.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 22:29

Ja, de paarden worden gewoon op spierballen gereden, zonder rug en zondet ontspanning.
Oh een piroutte, we trekken hem gewoon om via de handrem.
Ieder zijn visie uiteraard, maar zo wil ik het persoonlijk niet.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 22:42

Sizzle schreef:
Ja, de paarden worden gewoon op spierballen gereden, zonder rug en zondet ontspanning.
Oh een piroutte, we trekken hem gewoon om via de handrem.
Ieder zijn visie uiteraard, maar zo wil ik het persoonlijk niet.



Kwaliteit paarden is anders en niet iedereen zit/rijdt even goed. Maar wel een stuk minder op druk en dwang dan tegenwoordig.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 00:44

Ik denk dat TS wel erg romantisch denkt over hoe het vroeger was. Toen ik klein was werden paarden ( ook als ze in de sport liepen) veel meer gezien als gebruiksvoorwerp. Er werd minder gedokterd en als ze oud waren of het werk niet meer aankonden gingen ze naar de slager. Er was meer survival of the fittest en daardoor was de gehele populatie misschien gezonder. Maar het leven was veel harder dan nu, ook voor een paard. Over de gemiddelde leeftijd 50 jaar geleden durf ik niks te zeggen. Wel hoop ik (on topic) dat over 20 jaar de paarden langer gezond blijven. Oud worden vind ik absoluut geen criterium, waarom is het belangrijk dat ieder paard zo oud mogelijk wordt? Een goed leven in goede gezondheid lijkt me het belangrijkste. Hoop dat dat ook wordt gezien over 20 jaar en dat we niet in een 'dokterende' paardenwereld zijn terechtgekomen die niks meer te maken heeft met echt paardenwelzijn.


Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 05:27

Sizzle schreef:
Ik ben van mening dat dit ook gebeurd.
Vroegah was het normaal dat paarden een witte schoft hadden.
Was het paard dwars dan sloeg je gewoon harder.
Er ging rustig 6 kg haver in per dag.

Er is best veel kennis bijgekomen, maar 20 jaar is een schijntje, in 20 jaar veranderen wat glitter details en anky dekjes.

Ik verwacht dus niets wereldschokkends in de komende 20 jaar :)


Ik weet niet waar jij hebt leren rijden maar toen ik 40jaar geleden begon waren bovengenoemde zaken echt niet normaal.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 09:11

Het sport niveau in de dressuursport van vroeger is absoluut niet te vergelijken met het niveau wat het nu heeft. Vroeger was het meer wat Eventing ruiters nu als Z proefje rijden bij wijze van. {no offence}
De sport is geevolueerd en ik ben het ermee eens dat dat in sommige gevallen ten koste gaat van de paarden en dat dat geen goede ontwikkeling is. Gelukkig komt er wel weer meer aandacht voor de juiste paardvriendelijke manier van rijden en africhten. {denk aan Rien vd Schaft als bondscoach}

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 36688
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 09:12

bruintje123 schreef:
Ik denk dat er net zoveel recreatie paarden naar de mallemoer gereden worden dan die onder jou noemer sportpaard zijn.
Wat denk je dat ongelijke belasting met een paard doet?
Het idee dat de kop in de lucht diervriendelijker is.
Nou in de krul tijden (wat niet bij sport hoort) is net zo slecht als met de kop waar hij wil.
Hij hoort te dragen. De buikspieren aan te spannen en daardoor nageeflijk te lopen op twee teugels.
En dat is een basis die iedereen moet beheersen. Zo niet gaat het paard kapot. Recreanten of sport.


Mee eens

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers