Rijden met een haarbal die 24/7 buiten staat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Rijden met een haarbal die 24/7 buiten staat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 12:44

Mijn pony staat zijn hele leven al 24/7 buiten. Of nou ja, hij heeft de keuze om buiten te staan ;) Hij staat er perfect bij, een grote schuilstal op steen met onbeperkt stro, kuil en hooi, vervolgens buiten een zandstuk (2 keer een bak) en daarachter een gigantisch weiland. Hij beweegt dus zat.

Op dit moment is hij 4,5, dus wel echt een leeftijd om het rijden wat door te zetten. Ik reed de afgelopen anderhalf jaar hooguit 2x per week, graag ook in het bos. Echter wil ik het rijden nu wat meer gaan oppakken, ik weet alleen niet zo goed hoe ik dat het beste kan doen.

We hebben een buitenbak die helaas niet goed te rijden is. Want dat zou een goede oplossing zijn. Dan zweet hij wat, maar met goed uitstappen is hij zo op adem. Als ik binnen ga rijden is hij doorweekt. In het bos is leuk, maar vind ik een vrij zware belasting als hij verder doordeweeks niets doet. Voor 20/30 minuten rijden met de trailer naar het bos vind ik ook wat overdreven. Verkeersmak is hij niet, dus langs de weg durf ik niet aan.

Hoe lossen jullie dit op? Ik heb een paar opties bedacht, maar misschien hebben jullie nog goede ideeën.

    - 3x in de week 20 minuten wat doen, conditie opbouwen, dus binnenrijden en dan maar heel lang uitstappen
    - Een baantje scheren onder z'n hals en langs z'n flank
    - Niet rijden :+

Uhhh... hebben jullie advies?


upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Rijden met een haarbal die 24/7 buiten staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 12:48

Ik heb gewoon het hoogst noodzakelijke weggeschoren bij mijn paard, ze heeft nu bijna geen last meer van zweet na het rijden.

fliam

Berichten: 2329
Geregistreerd: 23-07-04

Re: Rijden met een haarbal die 24/7 buiten staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 12:53

Baantje scheren. Ik was altijd anti- scheren, maar toen ik mijn paard net had (4jr), te nat buiten gezet met ziekte tot gevolg. Ben ook begonnen met een baantje scheren maar nu 10 jaar later gaat elk jaar minstens 2 x het apparaat er volledig over. Maar goed, de belasting nu is veel zwaarder dan toen hij 4 was.

Pameba- Paard en Mens in Balans
www.pameba.nl

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 12:56

Ik heb haar geschoren en deken erop.
Haar conditie is goed. Maar ze heeft het heel snel warm. En dan heeft ze ook nog eens een jas gecreëerd genoeg voor een ijsbeer.

Met 5 minuten werk stond ze al zeiknat. Dus eraf en deken erop. Ze staat ook 24/7 buiten

Afbeelding

Raar patroon wellicht. Maar wil geen hals aan de deken doen.
Buik is ook niet geschoren. En achterkant billen ook niet. Want daar valt de deken ook niet overeen.

En dit werkt als een tierelier!

Wel voor een goede regendeken gaan. Minstens 3000mm waterdichtheid.
Ik heb BR (5000mm) gehad en nu dominick. Beide nog nooit gelekt

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Rijden met een haarbal die 24/7 buiten staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 13:03

Maar met zo'n patroon heeft je paard het tijdens het werken toch nog steeds ongemakkelijk warm? Want de zone's waar ze de warmte kwijt kunnen (hals, buik) heb je gewoon laten staan. Dus voor je eigen gemak met dekens is het handig ja, maar of het voor het paard ook functioneel is...

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 13:07

Ik zou dan ook scheren en deken op doen zodat je binnen kan rijden. Waarom is de buitenbak niet goed trouwens, misschien is daar nog een oplossing voor! Misschien kan je daarin vrijspringen of los longeren, om conditie op te bouwen? Dat is voor haar makkelijker dan netjes lopen en een ruiter dragen, als de bak zwaar is, denk ik?

Pas wel op dat ze niet vochtig of nog te warm onder de deken gaat na het rijden, anders krijg je weer huidproblemen met korstjes enzo...

Komt vast goed met oplossingen bedenken, veel plezier alvast +:)+

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: Rijden met een haarbal die 24/7 buiten staat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 13:09

O, misschien handig om te melden: ik ben niet van de dekens.

@ Nessa, wat Heleenn zegt klopt inderdaad. Merk je dat ook of dat dan niet?
@ Fliam, ik neem aan dat je hem niet helemaal scheert en dan buiten zet 24/7 toch?

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 13:11

woepsie90 schreef:
Ik zou dan ook scheren en deken op doen zodat je binnen kan rijden. Waarom is de buitenbak niet goed trouwens, misschien is daar nog een oplossing voor! Misschien kan je daarin vrijspringen of los longeren, om conditie op te bouwen? Dat is voor haar makkelijker dan netjes lopen en een ruiter dragen, als de bak zwaar is, denk ik?

Pas wel op dat ze niet vochtig of nog te warm onder de deken gaat na het rijden, anders krijg je weer huidproblemen met korstjes enzo...

Komt vast goed met oplossingen bedenken, veel plezier alvast +:)+


De buitenbak is helaas te zwaar. M'n staleigenaar doet z'n best, maar omdat de buitenbak ook regelmatig als paddock wordt gebruikt is er geen slepen aan. We hebben binnen ook een longeerbak, dus dat is wel een goede om conditie op te bouwen.


upendo

Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Rijden met een haarbal die 24/7 buiten staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 13:14

Als je niet van de dekens bent is het niet eerlijk voor het dier om te scheren.

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 13:15

upendo schreef:
Als je niet van de dekens bent is het niet eerlijk voor het dier om te scheren.


Snap ik, dat is ook niet m'n intentie. Wat ik echter wel heb gelezen dat 1 baan scheren (lees: 5 cm breed) al een hoop kan helpen.

fliam

Berichten: 2329
Geregistreerd: 23-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 13:17

Mandarijn: nee niet 24 u per dag. Hoewel dat met een goede deken gewoon kan hoor mijns inziens. De mijne staat buiten zonder hals, ook in de regen. Gaat prima ze hebben het echt niet zomaar koud. Wat je zou kunnen doen is een soort uitrij-deken model (dat was mijn volgende stap na het baantje scheren) en dan de benen niet scheren, uitrijdeken laten staan en hoofd niet scheren.

Pameba- Paard en Mens in Balans
www.pameba.nl

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 13:52

Je word als paardrijmens altijd heel bang gemaakt voor een doorweekt paard, want mensen worden ziek als ze bezweet in de kou gaan staan dus dat zal bij paarden ook wel zo wezen.

Gelukkig is dat dus helemaal niet zo, zie deze link: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens.htm bij zweten, gevaarlijk of niet?

Je kunt dus met een gerust hart je paard bezweet wegzetten, als je niet met dekens werkt is dat geen probleem. Tenminste ik zet ze al jaren bezweet weg en ze leven nog steeds. En nee ze zijn de volgende dag niet stijf.

Enigste probleem wat je kunt hebben is dat ze door hun dikke in de binnenbak echt hun warmte niet kwijt kunnen, dat merk je als ze bv echt niet door willen lopen.
Dan zou je eventueel een mooie race streep kunnen scheren. Klein beginnen groter kan altijd nog. :)

En helemaal natuurlijk ook nadeel is dat je dan moet gaan werken met dekens, persoonlijk vind ik dat altijd zo'n gedoe.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 13:56

Ik zou het dilemma ontwijken en nu in de winter gewoon even door blijven doen zoals je nu doet (optie 1 is dat volgens mij) en dan in het voorjaar het paard wat meer doorpakken.

20/30 minuten met de trailer rijden om het bos in te kunnen, vind ik trouwens niet zo heel gek. Moet ik namelijk ook, maar de tijd in het bos en de ervaringen die een jong paard daar opdoet, zijn het meer dan waard. :)

Rijsa
Berichten: 745
Geregistreerd: 18-10-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 13:59

Kan je niet een of twee banen naast elkaar eruit halen vanaf de onderkant buik over de buik over borst en hals en kin? Dat scheer ik bij verschillende buitenpaarden die zonder deken staan. Werkt altijd perfect.

Bella (v.Fonne Mundig R)
Nickie (v.Amigo 188) Rijsa (v.Marnehoeve's Everest)
<3

jowien
Berichten: 976
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Rijden met een haarbal die 24/7 buiten staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 14:35

De onderkant van de hals scheren plus de boeg kan prima hoor als je paard 24/7 buiten staat. Doe ik ook al jaren. Zonder dekens en wel vaak en pittig rijden. Met de kont in de wind is het prima uit te houden. En het maakt zeker uit met rijden. Probeer het, als het niet bevalt: het groeit vanzelf weer aan.

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 15:09

Een stukje hals/boeg scheren kan prima als je dat wilt en zou al een stuk kunnen schelen. Gewoon onder de 'waterlijn' blijven, dan wordt dat stuk ook niet nat met bijv. regen. :)

Katla frá Wetsinghe (Hrefna x Gnýr) <3 Vargur frá Fensalir (Vaðalda x Glotti) <3 Spútnik frá Aquadraat (Brá x Hannibal)

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 17:40

Heleennn schreef:
Maar met zo'n patroon heeft je paard het tijdens het werken toch nog steeds ongemakkelijk warm? Want de zone's waar ze de warmte kwijt kunnen (hals, buik) heb je gewoon laten staan. Dus voor je eigen gemak met dekens is het handig ja, maar of het voor het paard ook functioneel is...


Wel dus. Je hebt mijn bericht niet helemaal gelezen.
Normaal na 5 minuten zeiknat. Dat is niet meer. Nu zweet ze bijna niet meer als ze aan het werk is.

Vind het overigens echt heel grappig dat ik overal afgebrand wordt op dit patroon. Maar het werkt. Punt.

Ik ga zeker geen buik scheren. Ze ligt ook. Lekker met je kale buik op het koude zand. Dat vind ik veel kwalijker. hals er helemaal af en niet beschermen tegen regen en kou. Nop gaat er ook niet in bij mij.
Dus op zoek gegaan naar iets wat werkt. En dat is dit. Dat jullie vinden dat het niet volgens het boekje is :+

TS: wat je ook kan proberen is de onderkant van de hals. Die wordt niet nat geregend. En kunnen ze toch ook al hun warmte kwijt. Wellicht helpt dat voor jouw ijsbeer al voldoende (voor die van mij niet)

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 17:50

Hier 2 strepen onder de hals geschoren, en ik rij niet eens. Paard stond met niks doen en 24/7 buiten al te zweten, bewegen was geen doen en hij werd vreselijk sloom. Wilde wel, maar gewoon sloom, wat niet bij hem past.
Dus 2 strepen eraf om te kijken of het al beter zou zijn. Oerlelijk, maar man man man, ik heb er een super blij paard voor terug gekregen! Borst is in mijn geval ook niet nodig. Meer kan er altijd nog af, terug plakken wordt een ander verhaal. _O-

Nu rent hij weer zijn rondje in het land zonder kletsnat te raken en loopt weer goed door met wandelen. :D

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 20:51

Ah, bedankt voor jullie tips!

@ Gypsy, dat had ik inderdaad al een keer gelezen. En als ik buiten rij zet ik hem eigenlijk ook nat weg, maar van de binnenbak naar nat buiten vind ik qua overgang wel vrij groot. Doe jij dat dan ook?

Die streep scheren ga ik dan een keer proberen.

@ Nessa, je word niet afgebrand, ik vraag er alleen naar. Ik heb er geen ervaring mee :)

@ Gini, sterker nog: NAAR het bos is maar 5 minuten met de trailer ;) Maar niet altijd optie, soms verhuur ik m'n trailer en soms regent het. Dan is die binnenbak toch handig.

Goed om jullie ervaringen te lezen!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Rijden met een haarbal die 24/7 buiten staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:55

Ja, bij ons van de binnenbak kwartiertje in de trailer en dan buiten. Als ze het koud hebben kunnen ze wel in de schuilstal gaan staan. Eentje doet dat soms wel maar de ander eigenlijk nooit.

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:59

Ik zou een baan bij zijn onderhals scheren, kijken of dat al scheelt. En is het geen optie om binnen te rijden en buiten aan de hand uit te stappen langs de straat? Zo leert hij het verkeer een beetje kennen, of is het bij jullie echt te onveilig? En anders misschien lekker over het terrein uitstappen?

Niet perfect is ook goed

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 21:01

Nice Gypsy! Daar heb je helemaal gelijk in.

Dat worden dikke discussies op stal gok ik :D Die heb ik al omdat hij 24/7 buiten staat :+ Heb nou een maand eigenlijk niet gereden, maar nu maar weer aan de bak. Heb het gemist!

@ Jolandeee, ja, dat kan wel. Maar 's avonds is het pikkedonker en ik rij vaak in het weekend alleen in de bak. Hij vindt vooral verkeer eng, verder is ie heel braaf. Maar soms kom je een traktor tegen hier, dat werkt nog niet zo goed bij hem :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:03

Ik deed baan eruit scheren met de tondeuse van de Lidl. Daar heb je opzetstukjes bij, zodat je de hoogte in kunt stellen. Dan kan je de vacht korter maken ipv vrijwel kaal.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:06

Mandarijn12 schreef:
Ah, bedankt voor jullie tips!

@ Gypsy, dat had ik inderdaad al een keer gelezen. En als ik buiten rij zet ik hem eigenlijk ook nat weg, maar van de binnenbak naar nat buiten vind ik qua overgang wel vrij groot. Doe jij dat dan ook?

Die streep scheren ga ik dan een keer proberen.

@ Nessa, je word niet afgebrand, ik vraag er alleen naar. Ik heb er geen ervaring mee :)

@ Gini, sterker nog: NAAR het bos is maar 5 minuten met de trailer ;) Maar niet altijd optie, soms verhuur ik m'n trailer en soms regent het. Dan is die binnenbak toch handig.

Goed om jullie ervaringen te lezen!


Nee jij zeker niet. Meer door Heleen. Alsof ik het alleen voor eigen gemak doe :+
Bedoelde het ook meer algemeen. Want in andere topics ook en in real life ook.

Ik vertel alleen mijn ervaring :)

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:07

Mandarijn12 schreef:
@ Gini, sterker nog: NAAR het bos is maar 5 minuten met de trailer ;) Maar niet altijd optie, soms verhuur ik m'n trailer en soms regent het. Dan is die binnenbak toch handig.


Ja joh, maak me maar jaloers. :D Dacht even dat ik niet de enige was die het bos niet in de buurt heeft. :P


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot en 61 bezoekers