Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 20:34

Ja en de randstad waren de stands.
Zuid oost Brabant heb ik ze een keer gezien met wedstrijd.
En was toen 25 en kwam toen al jaren bijna wekelijks ergens anders.
Het was hier geen gewoonte.
Ophokken in de winter ook niet.

Vroeger werd er geen paard verzekerd. Dat klopt.
Maar of paarden tien minder oud werden.
Ik twijfel daar erg aan.
Er werd veel minder getrut om een paard weer aan het lopen te krijgen en slacht was heel gewoon.


Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-17 11:15

Hoefkatrol is sterk gerelateerd aan belasting/trainingmethode.
En wat je eerder al zegt Bruintje, geen motor van achter, extreme draf op de voorhand gereden, het werkt HK en peesproblemen in de hand.
Toch is het statistisch zo dat een paard in de sport jonger moet pieken en daardoor sneller HK of peesproblemen ontwikkeld en jonger afgeschreven word.
Dus er is wel degelijk sprake van een ‘minder duurzaam paard’.
Aan het paard is in weze niet veel veranderd alleen de manier waarop wij ermee omgaan is minder duurzaam.
Daar komt bij dat veel meer mensen paarden bezitten dan vroeger en er ook nog eens veel meer mensen actief zijn in de sport

anjali
Berichten: 15044
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:32

bruintje123 schreef:
Ja en de randstad waren de stands.
Zuid oost Brabant heb ik ze een keer gezien met wedstrijd.
En was toen 25 en kwam toen al jaren bijna wekelijks ergens anders.
Het was hier geen gewoonte.
Ophokken in de winter ook niet.

Vroeger werd er geen paard verzekerd. Dat klopt.
Maar of paarden tien minder oud werden.
Ik twijfel daar erg aan.
Er werd veel minder getrut om een paard weer aan het lopen te krijgen en slacht was heel gewoon.

Dat is wel waar,een iets te lang kreupel paard werd niet aan gedokterd of op rust gezet,maar was dan ineens "weg"',waar ik als manegemeisje erg door geshockeerd raakte.En een paard van 20 werd dan al als een zeer oud paard gezien,eigenlijk alleen omdat hij dan "versleten"was door of voor het werk.Terwijl een paard eigenlijk wel 40 zou kunnen worden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:19

anjali schreef:
En een paard van 20 werd dan al als een zeer oud paard gezien,eigenlijk alleen omdat hij dan "versleten"was door of voor het werk.Terwijl een paard eigenlijk wel 40 zou kunnen worden.

Dat is hier in IJsland gelukkig nog steeds zo. In veel gevallen is het in leven laten van artrotische bejaarde paarden behoorlijk wreed. Als ik soms zie wat voor schrijnende gevallen hier langs komen op bokt....

Roodvos

Berichten: 6651
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 13:19

Ik hoop dat mensen dan gestopt zijn met spuien en herhalen van meningen die door goeroes verspreid worden en die niet ondersteund worden door wetenschappelijk onderzoek.

@Anjali, hoeveel paarden van 40 jaar ben jij al tegen gekomen?
Ik loop al bijna 40 jaar mee in de paardenwereld en ik ken ze niet. Ik heb zelf een KWPN-er staan van 29,5 (wordt over 2 weken voor het stamboek 30). Zelfs mijn dierenarts vind dat "voor een paard van zijn postuur" al een meer dan respectabele leeftijd.

En nee, ook 20 jaar geleden werden ze geen 40 jaar hoor. En dat een enkel paard (pony) 40 jaar wordt en op basis daarvan beweren "dat een paard wel 40 jaar kan worden" is hetzelfde als beweren dat mensen wel 120 jaar kunnen worden omdat een individu dat wordt.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-17 14:02

Roodvos schreef:
Ik hoop dat mensen dan gestopt zijn met spuien en herhalen van meningen die door goeroes verspreid worden en die niet ondersteund worden door wetenschappelijk onderzoek.

@Anjali, hoeveel paarden van 40 jaar ben jij al tegen gekomen?
Ik loop al bijna 40 jaar mee in de paardenwereld en ik ken ze niet. Ik heb zelf een KWPN-er staan van 29,5 (wordt over 2 weken voor het stamboek 30). Zelfs mijn dierenarts vind dat "voor een paard van zijn postuur" al een meer dan respectabele leeftijd.

En nee, ook 20 jaar geleden werden ze geen 40 jaar hoor. En dat een enkel paard (pony) 40 jaar wordt en op basis daarvan beweren "dat een paard wel 40 jaar kan worden" is hetzelfde als beweren dat mensen wel 120 jaar kunnen worden omdat een individu dat wordt.


Wetenschappelijke onderzoeken zijn duur en worden daardoor gedaan door autoriteiten met idem belangen.
Veel zaken zijn ook gewoon logisch en geen ‘rocket science’
Niemand hoeft met een wetenschappelijk bewijs te komen dat het beter is als een paard op een wei staat ipv een stal.
Een leek kan zien dat het trainen in Rollkur niet fijn is voor een paard, etc.
De paardenwereld zit naar mijn mening vastgeroest in oude tradities die al honderden jaren niet meer van belang zijn, neem het opstijgen en leiden aan de linkerzijde vh paard.
We doen het allemaal ( al gaan er nu vast een hoop schreeuwen dat zij het anders doen).
Stamt uit de middeleeuwen, en helemaal niet meer zo handig om te doen als je je paard wilt rechtrichten.
Wetenschap? Nee
Logisch denken en het soms buiten de gebaande paden zoeken

anjali
Berichten: 15044
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:48

Roodvos schreef:
Ik hoop dat mensen dan gestopt zijn met spuien en herhalen van meningen die door goeroes verspreid worden en die niet ondersteund worden door wetenschappelijk onderzoek.

@Anjali, hoeveel paarden van 40 jaar ben jij al tegen gekomen?
Ik loop al bijna 40 jaar mee in de paardenwereld en ik ken ze niet. Ik heb zelf een KWPN-er staan van 29,5 (wordt over 2 weken voor het stamboek 30). Zelfs mijn dierenarts vind dat "voor een paard van zijn postuur" al een meer dan respectabele leeftijd.

En nee, ook 20 jaar geleden werden ze geen 40 jaar hoor. En dat een enkel paard (pony) 40 jaar wordt en op basis daarvan beweren "dat een paard wel 40 jaar kan worden" is hetzelfde als beweren dat mensen wel 120 jaar kunnen worden omdat een individu dat wordt.

Kijk maar eens bij rusthuis de Paardenkamp in Soest.Daar vinden ze ook dat een paard recht heeft op zijn oude dag.Ik vind dus dat een paard mag en kan werken,maar dan ook recht heeft op pensioen.En dat is dus waar het wel aan schort soms.En ja,40 is zeldzaam,maar het gaat erom dat het wel kan.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-17 15:59

anjali schreef:
Roodvos schreef:
Ik hoop dat mensen dan gestopt zijn met spuien en herhalen van meningen die door goeroes verspreid worden en die niet ondersteund worden door wetenschappelijk onderzoek.

@Anjali, hoeveel paarden van 40 jaar ben jij al tegen gekomen?
Ik loop al bijna 40 jaar mee in de paardenwereld en ik ken ze niet. Ik heb zelf een KWPN-er staan van 29,5 (wordt over 2 weken voor het stamboek 30). Zelfs mijn dierenarts vind dat "voor een paard van zijn postuur" al een meer dan respectabele leeftijd.

En nee, ook 20 jaar geleden werden ze geen 40 jaar hoor. En dat een enkel paard (pony) 40 jaar wordt en op basis daarvan beweren "dat een paard wel 40 jaar kan worden" is hetzelfde als beweren dat mensen wel 120 jaar kunnen worden omdat een individu dat wordt.

Kijk maar eens bij rusthuis de Paardenkamp in Soest.Daar vinden ze ook dat een paard recht heeft op zijn oude dag.Ik vind dus dat een paard mag en kan werken,maar dan ook recht heeft op pensioen.En dat is dus waar het wel aan schort soms.En ja,40 is zeldzaam,maar het gaat erom dat het wel kan.[/quo

Het maffe is, we hebben alle middelen om een paard juist veel ouder te laten worden dan ooit mogelijk was, en toch word een paard relatief gezien niet oud(er).
Mens daarentegen wel

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 16:11

Festeropre schreef:
Het maffe is, we hebben alle middelen om een paard juist veel ouder te laten worden dan ooit mogelijk was, en toch word een paard relatief gezien niet oud(er).
Mens daarentegen wel


Ik denk dat de menselijke geneeskunde veel verder is (technisch/farmaceutisch) en gaat (moreel) dan die voor het paard. Je gaat een paard niet aan de nierdialyse zetten bijvoorbeeld.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-17 17:36

Kelly_ann schreef:
Festeropre schreef:
Het maffe is, we hebben alle middelen om een paard juist veel ouder te laten worden dan ooit mogelijk was, en toch word een paard relatief gezien niet oud(er).
Mens daarentegen wel


Ik denk dat de menselijke geneeskunde veel verder is (technisch/farmaceutisch) en gaat (moreel) dan die voor het paard. Je gaat een paard niet aan de nierdialyse zetten bijvoorbeeld.


Daar heb je wel een punt, maar vroeger gingen mensen dood door de pest, vandaag de dag gaan mensen dood aan welvaart gerelateerde ziekten zoals diabetes en hart en vaat ziekten.
Als we de gezondheid hadden van vroeger gecombineerd met de middelen van vandaag werden we denk ik nog veel ouder.
Zo ook paarden, studies op kadavers van wilde paarden wijst uit dat bv. hoefkatrol en peesproblemen helemaal niet voorkomen.
Paarden gaan uiteraard ook soms jong dood maar dat heeft meestal een hele andere teden

Elisa2

Berichten: 37049
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:20

Lijkt me logisch want in het wild worden ze niet overvraagd/ overbelast...goed management is heel erg belangrijk om je paard heel te houden. Weten wat je doet, kennis hebben van de anatomie van een paard. Weten hoe je spieren/ banden en pezen opbouwend sterker kan maken etc etc. daar gaat een heleboel in mis door onkunde/ ontwetendheid.

Als een paard dan al ergens een zwakke plek heeft, dan komt het daar als eerste tot uiting.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-17 18:41

En hoefijzers, zelfs dat is wetenschappelijk aangetoond voor degene die graag een wetenschappelijk e onderbouwing hebben.
Ook dat is 1 van de vastgeroeste tradities die een paard geen goed doen.
Overigens kent een paard in het wild heel veel belasting, kuddes Mustangs in de Rocky mountains, keiharde rotsen als ondergrond.
En onze paarden enkel nog op een perfect geprepareerd zandbodempje

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:49

Elisa2 schreef:
Lijkt me logisch want in het wild worden ze niet overvraagd/ overbelast...

???
Als het goed is worden ze in het wild vrij weinig gepamperd. Als er in een gebied al voldoende voedsel is, dan is dat er doorgaans niet jaarrond. Om niet te verhongeren moeten grote afstanden worden afgelegd en zelfs dan zal de populatie door het jaar heen behoorlijk schommelen. Predatiedruk is trouwens ook niet heel comfortabel te noemen.

Al met al zal dat vast tot gevolg hebben dat er in wilde populaties nauwelijks paarden met (ernstige) beenproblemen te vinden zijn. Paarden van 40 (of 30) trouwens evenmin. En ja, dat heeft met elkaar te maken.

Schoentje, kerstmuts en [o]


Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-17 19:03

bruintje123 schreef:
Er is inderdaad ooit onderzoek gedaan naar hoeveel mensen bont weg wilde hebben uit Nederland. Dat was maar heel weinig. Toch is dat wel gelukt.
Dus zeg niet dat het niet zou kunnen.
Grootste verschil is dat er ook veganisten paardrijden en dat doen zoals hun uitkomt. Ook als er paard veel op stal staat.


Wat betreft het dragen van bont, als ‘restprodukt’
van de vleesindustrie zou het beter zijn als iedereen het zou dragen ipv de synthetische kleding van vandaag de dag, met de productie daarvan gaan indirect veel meer dieren dood

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:17

Festeropre schreef:
Wat betreft het dragen van bont, als ‘restprodukt’
van de vleesindustrie zou het beter zijn als iedereen het zou dragen ipv de synthetische kleding van vandaag de dag, met de productie daarvan gaan indirect veel meer dieren dood

Onze voornaamste vleesdieren zijn notoir slechte bontleveranciers. Een varkensbonten jas met kippenbonten wanten is nu niet echt warm en zacht. Runderhuid wordt ook al volop zonder haar gebruikt nu. Konijnen leveren goed bont, maar daarvan worden er zo weinig gegeten dat je daar niet op grote schaal kleding van kunt maken.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-17 20:27

oomens schreef:
Festeropre schreef:
Wat betreft het dragen van bont, als ‘restprodukt’
van de vleesindustrie zou het beter zijn als iedereen het zou dragen ipv de synthetische kleding van vandaag de dag, met de productie daarvan gaan indirect veel meer dieren dood

Onze voornaamste vleesdieren zijn notoir slechte bontleveranciers. Een varkensbonten jas met kippenbonten wanten is nu niet echt warm en zacht. Runderhuid wordt ook al volop zonder haar gebruikt nu. Konijnen leveren goed bont, maar daarvan worden er zo weinig gegeten dat je daar niet op grote schaal kleding van kunt maken.


Helemaal waar, bedoel alleen te zeggen dat ook met synthetische massa-kledij veel dierenleed gepaard gaat, wat je niet direct zou denken.
Een dier puur slachten voor zn pels ben ik geen voorstander van.
Het volledig verwerken van restprodukt prima.
Maar kippenjasje lijkt mij idd niet zo fraai haha

Elisa2

Berichten: 37049
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 10:45

oomens schreef:
Elisa2 schreef:
Lijkt me logisch want in het wild worden ze niet overvraagd/ overbelast...

???
Als het goed is worden ze in het wild vrij weinig gepamperd. Als er in een gebied al voldoende voedsel is, dan is dat er doorgaans niet jaarrond. Om niet te verhongeren moeten grote afstanden worden afgelegd en zelfs dan zal de populatie door het jaar heen behoorlijk schommelen. Predatiedruk is trouwens ook niet heel comfortabel te noemen.

Al met al zal dat vast tot gevolg hebben dat er in wilde populaties nauwelijks paarden met (ernstige) beenproblemen te vinden zijn. Paarden van 40 (of 30) trouwens evenmin. En ja, dat heeft met elkaar te maken.


Dat is iets anders dan overvraagd/ overbelast, daarmee bedoel ik juist piek belasting.

Het is ook bewezen dat het goed is voor een paard om dag en nacht vrij te kunnen bewegen over verschillende bodems. Daar worden de pezen en banden etc sterk van, en hoefijzers inderdaad ik geloof al heel lang dat die meer kwaad dan goed doen. Immers beperken ze het hoefmechanisme.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 10:56

Er zijn echter legio redenen waarom je een sportpaard niet dag en nacht vrij laat bewegen over verschillende bodems.
Ook hebben we inmiddels een paard gefokt dat niet meer bestand is tegen een leven zoals zijn voorvaderen dat ooit wel hebben moeten ondergaan.

Per saldo hebben we een hoogbenig paard gefokt dat in fysiek opzicht vele malen zwakker is dan zijn voorvaderen van pak-em-beet 50 jaar geleden.

Stands anno 2017 kunnen echt niet meer. Maar ik ken vanuit eigen ervaringen nog omstandigheden waarbij de dieren vrijwel de hele dag arbeid verrichten en dan in rust even een uurtje in een brede stand konden staan voor fourage en lijfelijke ontspanning. Dieren gingen na werktijd vaak naar buiten de wei op.

Ik durf te betwijfelen of het paard in zijn box van 4x4m., dat nu een uurtje per dag naar buiten mag, werkelijk wel beter af is.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 11:42

Wat mij betreft ijzers eraf en vrij laten bewegen.
Bewegen is activeren hoefmechanisme=stimulatie doorbloeding=Betere afvoer afvalstoffen=betere pezen en banden.
Modern gefokt paard of oerras, elk paard word er sterker van.
Dat sommige dat niet durven met hun kapitale dressuur investering is puur een praktische kwestie.
Of zet hem voor ruim 3 jaar in een natuurlijke opfok in bv. Frankrijk, als ze dat overleven heb je iig een sterk paard met een goede basis om mee verder te gaan.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 12:06

Dat paarden in het wild geen peesblessures oplopen geloof ik geen klap van. 1x fout op een tak springen kan al genoeg zijn. Die worden gewoon opgevreten.
Ik zie in de bergen ook regelmatig koeien met een duidelijke peesblessure.

Ophokken van paarden was zeket niet typisch randstad. Ik ken ook Friese boeren waar de paarden in de winter er gewoon niet uitkwamen, net als koeien.
Ook heb ik eind jaren 90 bij een Friese manege met stands gereden.

Die verzekeringsleeftijden zijn overigens ook al 15 jaar hetzelfde, gemiddelden worden vooral gedomineerd door extremen.
Met 16 jaar smijten ze paarden uit de verzekering en veulen sterfte is hoog.
Simpel rekenen leert je dus dat het nooit boven de 7 uit zal gaan komen :+

Daarom denk ik eigenlijk dat er in 20 jasr bijzonder weinig gaat veranderen eerlijk gezegd.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 12:52

Men heeft dan een techniek ontwikkeld om paarden met vogels te kruizen. Paarden worden daarom het vervoersmiddel in de strijd tegen de files en drukte op de wegen. Er komen overal speciale stallingen waar je dan je paard ka n stallen. De paddock paradise word dan alleen nog in oude kassen gerealiseerd omdat anders je paard gewoon weg vliegt of je moet netten spannen natuurlijk. Doordat paarden kunnen vliegen zij hoefijzers overbodig en gaan hoefsmeden er ander werk bij doen. Er worden kunstwerken gegrafeerd in de hoeven of ze gaan kunst schilderen op hoeven.

Omdat het best koud is in de lucht gaan zadelpassers zadels ontwikkelen die je zitplaats overdekken en voor mensen die van luxe houden kan de warmte van het paard gebruikt worden om het mini hokje te verwarmen.

De paardenfokkerij zorgt ervoor dat paarden zeer gehoorzaam worden onder het zadel mits ze natuurlijk gevoerd worden, daardoor is een bit en hoofdstel niet meer nodig. Je zegt gewoon waar je heen wilt en je wordt gebracht. In omgang zijn de meeste wel erg ontdeugend of zuur maar dat is niet zo belangrijk.

Paarden worden niet meer zo oud maar dat is niet zo erg dan rouleert het makkelijker. Na de de uiterste houdbaarheidsdatum zie je ze al snel achteruit gaan. De meeste kunnen tot ongeveer het 10 levensjaar werken. Daarna kun je met de merries nog snel een veulen fokken maar dan houdt het ook wel op. Antirimpel creme doet dan ook niets meer.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-17 13:54

Sizzle schreef:
Dat paarden in het wild geen peesblessures oplopen geloof ik geen klap van. 1x fout op een tak springen kan al genoeg zijn. Die worden gewoon opgevreten.
Ik zie in de bergen ook regelmatig koeien met een duidelijke peesblessure.

Ophokken van paarden was zeket niet typisch randstad. Ik ken ook Friese boeren waar de paarden in de winter er gewoon niet uitkwamen, net als koeien.
Ook heb ik eind jaren 90 bij een Friese manege met stands gereden.

Die verzekeringsleeftijden zijn overigens ook al 15 jaar hetzelfde, gemiddelden worden vooral gedomineerd door extremen.
Met 16 jaar smijten ze paarden uit de verzekering en veulen sterfte is hoog.
Simpel rekenen leert je dus dat het nooit boven de 7 uit zal gaan komen :+

Daarom denk ik eigenlijk dat er in 20 jasr bijzonder weinig gaat veranderen eerlijk gezegd.


Peesproblemen komen in hele kleine mate voor bij in het wild levende paarden, de oorzaak hiervan is meestal te wijten aan extreem trauma van buitenaf, niet vanuit binnen.
Dus door een harde trap van ander paard of door een extreme val
Niet door langdurige eenzijdige belasting.
Wat betreft leeftijd sportpaard, dan zou de gemiddelde leeftijd van andere verzekerde paarden ook lager moeten zijn want elk paard is een veulen geweest
Lage afschrijving is met name te zien bij sportpaarden

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 14:05

Sizzle schreef:
Dat paarden in het wild geen peesblessures oplopen geloof ik geen klap van. 1x fout op een tak springen kan al genoeg zijn. Die worden gewoon opgevreten.
Ik zie in de bergen ook regelmatig koeien met een duidelijke peesblessure.

Ik zeg inderdaad niet dat blessures niet voorkomen, maar dat je paarden met ernstige blessures nauwelijks tegenkomt. Niet mee kunnen komen of niet kunnen vluchten is gewoon einde verhaal.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 14:36

Sizzle schreef:
Dat paarden in het wild geen peesblessures oplopen geloof ik geen klap van. 1x fout op een tak springen kan al genoeg zijn. Die worden gewoon opgevreten.
Ik zie in de bergen ook regelmatig koeien met een duidelijke peesblessure.

Ophokken van paarden was zeket niet typisch randstad. Ik ken ook Friese boeren waar de paarden in de winter er gewoon niet uitkwamen, net als koeien.
Ook heb ik eind jaren 90 bij een Friese manege met stands gereden.

Die verzekeringsleeftijden zijn overigens ook al 15 jaar hetzelfde, gemiddelden worden vooral gedomineerd door extremen.
Met 16 jaar smijten ze paarden uit de verzekering en veulen sterfte is hoog.
Simpel rekenen leert je dus dat het nooit boven de 7 uit zal gaan komen :+

Daarom denk ik eigenlijk dat er in 20 jasr bijzonder weinig gaat veranderen eerlijk gezegd.


Ik hoop dat over 20 jaar dat sprookje dat het gemiddelde paard maar 7 jaar wordt eindelijk de wereld uit is

anjali
Berichten: 15044
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 14:48

oomens schreef:
Sizzle schreef:
Dat paarden in het wild geen peesblessures oplopen geloof ik geen klap van. 1x fout op een tak springen kan al genoeg zijn. Die worden gewoon opgevreten.
Ik zie in de bergen ook regelmatig koeien met een duidelijke peesblessure.

Ik zeg inderdaad niet dat blessures niet voorkomen, maar dat je paarden met ernstige blessures nauwelijks tegenkomt. Niet mee kunnen komen of niet kunnen vluchten is gewoon einde verhaal.

Dat denk ik ook,dat een dier met een ernstige blessure het niet lang gaat maken in de natuur,vanwege de roofdieren die dat zo in de gaten hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot en 61 bezoekers