Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 08:28

smit_ilse schreef:
oomens schreef:
Vergelijk dan ook maar gelijk appels en peren. Of houd het liever eerlijk, en kijk ook eens hoe een Bonfire zich verhield tot zijn gemiddelde tijdgenoten.


Ik heb het daar niet over het rijden in mijn stuk en bonfire. Maar over het type paard van toen en nu.

Ik weet niet waar je mij het over rijden ziet hebben? Wat ik bedoelde, is dat het nergens op slaat om een wereldtopdressuurpaard van toen te vergelijken met het gemiddelde paard van nu. Ook niet om een beeld te krijgen van hoe het paard zich typisch heeft ontwikkeld door de tijd.
Kijk dan naar verschillen tussen topscorers toen en nu (al zegt dat nog betrekkelijk weinig over de populatie als geheel), naar verschillen tussen de wedstrijddressuurpaarden toen en nu, of naar het gemiddelde paard toen en nu.
Zelfs als binnen de wedstrijddressuur een bepaalde ontwikkeling of trend zichtbaar is, is de wedstrijddressuur iets waar maar een klein deel van de paarden bij betrokken is, en dan ook nog eens voornamelijk in Nederland en de ons omringende landen.

Schoentje, kerstmuts en [o]


Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 10:13

smit_ilse schreef:
Vergelijk maar eens bv bonfire en het gemiddelde paard van nu.

Vergelijk dan ook maar gelijk appels en peren. Of houd het liever eerlijk, en kijk ook eens hoe een Bonfire zich verhield tot zijn gemiddelde tijdgenoten.


Ik heb het daar niet over het rijden in mijn stuk en bonfire. Maar over het type paard van toen en nu.[/quote]


Volgens mij is het type paard gewoon met zijn tijd mee gegaan en zijn er nu gezondere paarden dan toen. Er word namelijk nu veel meer geselecteerd op gezondheid in de fokkerij en het kwpn is daar zijn tijd ver mee vooruit. Dat er meer kapot gereden worden..dat is wat anders vind ik. Kwalijk, maar staat los van de fokkerij.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 10:16

Zou het echt dat er nu gezondere paarden zijn?
Ik geloof dat niet zo eigenlijk met die dunne spillepootjes en waar voor extreem draven belangrijker is dan achter dragen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 10:21

Geloof ik ook niet.

Als ik de oude hengsten zie zoals een Burggraaf dan zie ik een mooi degelijk en functioneel paard. Nu zie je vaak mooi maar mis ik degelijk en functioneel.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 13-12-17 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 10:22

Nou als je kijkt naar bijvoorbeeld hoefkatrolonsteking, dat kwam vroeger erg vaak voor..dat is er al aardig uitgefokt inmiddels.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 10:24

Of weet men dat rechtrichten daar goed voor is?

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 10:26

Nou dat lijkt me niet als je ziet hoeveel er nog mis gaat wbt rechtrichten tegenwoordig. Nee hoor, bepaalde bloedlijnen fokten HKO door. {L Invasion bijvoorbeeld}

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 10:29

Dat is voor mij ook de enige bekende naam daar in :)
En toch genoeg paarden met een hko die die lijn niet hadden.

Ik had overigens op de foto ook een hko-er maar heeft nooit een pas kreupel gelopen.
Ik denk dat er op een gegeven moment veel meer naar de klinische kant is gekeken.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 10:34

Ongelijke voorvoeten geven ook vaak HKO op den duur, er zijn meer factoren natuurlijk die mee spelen. Maar ook ongelijke voorvoeten zijn erfelijk en niet wenselijk in de fokkerij.

In ieder geval is het kwpn een van de strengere stamboeken wbt gezondheid en dat is een goede zaak vind ik.

Jenny, ik snap wat je bedoelt en ben het daar in met je eens..maar dat is exterieur en ik heb het meer over het interieur zeg maar.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 10:36

Hij had inderdaad 1 wat steiler voetje.
Maar je ziet nu nog steeds hengsten met ongelijke voetjes. Nu word dat ineens een graasvoetje genoemd.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Elisa2

Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 10:40

Ja en graasvoetjes kunnen weer komen door te korte halzen in combinatie met lange benen, ook geen wenselijke ontwikkeling dus in de fokkerij en wellicht gaat daardoor HKO ook weer meer terug komen. Maar er is nu wel veel meer controle op, dus ook eerder bijsturing denk ik.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:37

bruintje123 schreef:
Zou het echt dat er nu gezondere paarden zijn?
Ik geloof dat niet zo eigenlijk met die dunne spillepootjes en waar voor extreem draven belangrijker is dan achter dragen.


Dat is idd precies wat ik bedoel. Noem een bonfire ter vergelijking omdat iedereen dat paard wel kent.

Als het de bedoeling was dat andere bepalen hoe jij hoort te leven......dan was je geboren met een afstandbediening.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:17

Malenka schreef:
Ik verwacht dat er om dierenwelzijn te controleren en sportprestaties te verbeteren steeds meer gebruik gemaakt zal worden van meetapparatuur. Die ontwikkeling is echt in een stroomversnelling aan het raken en zie ik niet verdwijnen ik verwacht ook dat leren rijden steeds meer op simulatiemateriaal zal gebeuren in verband met dierenwelzijn.

Wellicht dat ook het meer automatisch voeren op grote stallen ontwikkeld gaat worden en daardoor vaker kleine porties gevoerd kunnen worden afgestemd op het paard.

Ruiterpaden zullen alleen nog toegankelijk zijn door penningen te kopen.


Die zie ik nog wel het meeste gebeuren. En die meetapparatuur zal ook heel snel stress/omngemak bij een dier kunnen gaan meten.
Als de paardensport slim is omarmen ze die technieken en zetten deze in om dierwelzijn te verhogen. Dan heb je ook gelijk een antwoord op de kritieken over dierwelzijn.

Ik denk dat we over 20 jaar nog wel paardensport hebben. En ik denk zelfs alle disciplines nog wel. Ik durf het wel aan om een paard van M Jung op 4 sterren eventing niveau te meten en te concluderen dat dat allemaal binnen de marge van fatsoen valt.
De sport (alle disciplines) is het probleem namelijk helemaal niet. Het zijn enkele rotte appels. Wellicht fat de monitoring tegen die tijd zoveel beter is dat je die er steeds beter uit kunt halen.

Ik denk ook dat er over 20 jaar meer stallen zijn die meer uitloop gaan bieden aan paarden. Al zal het ook dan nog geen gemeengoed zijn. Wel denk ik dat in de tussentijd de 2deling tussen paardenhouders nog verder zal gaan. En daar zal gelijk het grootste gevaar in schuilen.

Lusitana

Berichten: 22429
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 13:45

Elisa2 schreef:
Nou als je kijkt naar bijvoorbeeld hoefkatrolonsteking, dat kwam vroeger erg vaak voor..dat is er al aardig uitgefokt inmiddels.

Dat is er ook ingefokt omdat men door bleef fokken met paarden met hoefkatrol ontsteking. Paarden van vóór 20 jaar terug waren feitelijk nog beter.
De fokkerij op zich is niet altijd schoon geweest van schandalen en fouten en nog niet (reden van vele conflicten en afscheidingen sinds de oprichting van stamboeken in Nederland).
Tegenwoordig is er weer veel ocd bv.
Maar vroeger zorgde men wel voor een kalme allrounder en tegenwoordig zie je meer enorm grote extentrieke heethoofden die gefokt worden op rare gangen of springvermogen.
Men is er intussen gelukkig wel achter dat dit niet de weg is en gaat weer terug.

Het topic gaat ook over de weg die we inslaan en ik hoop echt dat, wat fokkerij betreft, bruikbare en voor iedereen berijdbare betrouwbare paarden weer de norm worden.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal


tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 14:20

Lusitana schreef:
Het topic gaat ook over de weg die we inslaan en ik hoop echt dat, wat fokkerij betreft, bruikbare en voor iedereen berijdbare betrouwbare paarden weer de norm worden.

Ik ben bang dat dat pas gaat gebeuren als paard en pony weer onderdeel worden van het gewone leven en verkeer. Zolang een paard een hobby/ego verhaal is, wordt er veel meer vergeven qua "klachtjes" en wordt het aanzien van de ruiter bepaald door hoe mooi/imposant/etc. zijn/haar paard loopt. Daar wordt ook op gefokt, want de fokkers moeten ook de rekeningen betalen. Op de keuringen zie je dat soort dingen vervolgens ook terug in de selectie van wat is premiewaardig. Allemaal leuk op een wedstrijdterrein, maar niet in de openbare ruimte. Ik zou ook graag de stap naar een goed solide gebruiksdier zien, want als je hier leest hoeveel gezondheidsproblemen (al dan niet ervelijk) en gedragsproblemen er voorkomen, dan wordt je eigenlijk bang om een nieuw dier te kopen. Goed opgeleid is fijn, maar gewoon al in de basis gezond en een goed karakter blijkt hier en daar al een uitdaging. Gewoon omdat we tegenwoordig de paarden met peuten en paten aan de praat zouden moeten houden ipv hoe pijnlijk ook zulke dieren richting slager te sturen. Als ik de tussen de regels door opmerkingen goed lees, hangt de gehele topwedstrijdsport (engels en western), en daarmee de meest populaire hengsten, aaneen van de speciale ijzers, fysio/osteo, poeders en andere nog net legale "doping" om die dieren op prestatieniveau te houden. Tel daar de disney uiterlijk fok bij op die zeker hondenrassen en in mindere? mate kattenrassen tot welzijnsproblemen heeft veroordeeld en ik zie het somber in. Juist het uit de gebruikshoek trekken van de paarden (zoals o.a. peta doordramt) geeft de fok op enkel uiterlijk ipv echt gezondheid vrij spel. Nu de wedstrijdsport nog en we zitten met duur speelgoed dat door het gewenste uiterlijk met welzijnsproblemen kampt enkel al bij een "taak" als weideornament.

Ja er moeten regels of stomweg kennis en voorzieningen zijn voor hoe en wat qua werk/gebruik van dieren, maar zet ze aub weer in waarvoor ze ooit bij ons gekomen zijn, zodat ze op die combi weer gewoon gezond kunnen leven en samenwerken. Ik zou door combi goede fok en veranwoorde arbeid/zorg graag de DA en alle andere peuten overbodig zien worden voor meer dan de basis (dus vaccinatie en ontwormen).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 16:20

Elisa2 schreef:
Nou als je kijkt naar bijvoorbeeld hoefkatrolonsteking, dat kwam vroeger erg vaak voor..dat is er al aardig uitgefokt inmiddels.


Dat had men er 40 jaar geleden ook zelf ingefokt.

Ik deel je mening niet dat het paard van nu gezonder is dan het paard van 20 jaar geleden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-17 17:40

Dees schreef:
Elisa2 schreef:
Nou als je kijkt naar bijvoorbeeld hoefkatrolonsteking, dat kwam vroeger erg vaak voor..dat is er al aardig uitgefokt inmiddels.


Dat had men er 40 jaar geleden ook zelf ingefokt.

Ik deel je mening niet dat het paard van nu gezonder is dan het paard van 20 jaar geleden.



Ben het ook niet eens , wel zijn de omstandigheden voor een paard vandaag de dag minder in zijn natuurlijke behoefte dan 20 jaar of langer geleden.
Hoefkatrol en andere hoef en beengebreken hebben niet enkel te maken met de sterkte van het paard maar ook de manier waarop het paard de kans niet krijgt om zich te ontwikkelen tot een sterk paard.
Massa opfok, jong beleren, hogere belasting etc.
Alles moet steeds sneller en resultaten zijn daardoor minder duurzaam

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:50

Citaat:
wel zijn de omstandigheden voor een paard vandaag de dag minder in zijn natuurlijke behoefte dan 20 jaar of langer geleden.

Dit zal erg plaats gebonden zijn.
Als gup stonden de paarden in de nacht op stal (geen stand) en overdag buiten.
En dat is hier in Brabant op de meeste plaatsen nog zo.
Behalve bij de echte dure luxe sportstallen, daar hebben ze suikerpaarden.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-17 17:55

bruintje123 schreef:
Citaat:
wel zijn de omstandigheden voor een paard vandaag de dag minder in zijn natuurlijke behoefte dan 20 jaar of langer geleden.

Dit zal erg plaats gebonden zijn.
Als gup stonden de paarden in de nacht op stal (geen stand) en overdag buiten.
En dat is hier in Brabant op de meeste plaatsen nog zo.
Behalve bij de echte dure luxe sportstallen, daar hebben ze suikerpaarden.


Dat verschil is er vandaag de dag ook, maar in grote lijnen is er we een wezenlijk verschil, toen en nu

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:01

Die ervaring heb ik dus niet :)

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-17 18:11

bruintje123 schreef:
Die ervaring heb ik dus niet :)


Denk dat 20 jaar ook wel een beetje kort genomen is, eerder richting 40 jaar.
20 jaar geleden was een paard in een stand normaal, 40 jaar geleden mogelijk ook wel.
Maar de hele massa van alles, de commerciële belangen etc, die factor was er toen niet of nauwelijks.
Paard was nog niet het produkt zoals vandaag de dag.
Een paard was nog meer een paard.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:25

Mijn vroeger als gup is 40 jaar :D
En nee de stand was hier op de meeste stallen niet normaal, gelukkig.
Ik kende het hele fenomeen eerst ook niet, echt pas toen ik ouder werd en er over las.

Nu zijn er hier nog steeds veel stallen waar mensen wel sport rijden, maar niet de kouwe kak zoals we dat hier noemen. Dagelijks weidegang, ook als je Z rijd. 1 binnenbak.

Ipv 3 bakken, springtuin en 6 solariums, maar plek voor de weide is opgeslokt aan parkeerplaatsen en bakken. Die zijn er zeker de laatste 20 jaar bij gekomen. Maar genoeg keuze daar omheen.

Commercie in goeroes en dekjes en zo nee dat had je niet.
Normaal boeren verstand en simpele maar degelijke spullen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-17 19:03

bruintje123 schreef:
Mijn vroeger als gup is 40 jaar :D
En nee de stand was hier op de meeste stallen niet normaal, gelukkig.
Ik kende het hele fenomeen eerst ook niet, echt pas toen ik ouder werd en er over las.

Nu zijn er hier nog steeds veel stallen waar mensen wel sport rijden, maar niet de kouwe kak zoals we dat hier noemen. Dagelijks weidegang, ook als je Z rijd. 1 binnenbak.

Ipv 3 bakken, springtuin en 6 solariums, maar plek voor de weide is opgeslokt aan parkeerplaatsen en bakken. Die zijn er zeker de laatste 20 jaar bij gekomen. Maar genoeg keuze daar omheen.

Commercie in goeroes en dekjes en zo nee dat had je niet.
Normaal boeren verstand en simpele maar degelijke spullen.


Gemiddelde leeftijd sportpaard afschrijving verzekering is in Nederland 7-8 jaar.
En 90 % daarvan is te wijten aan been- en hoefproblemen, zoals hoefkatrol en peesproblemen.
Hoe zou dat dan komen vandaag de dag.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:20

Festeropre schreef:
bruintje123 schreef:
Mijn vroeger als gup is 40 jaar :D
En nee de stand was hier op de meeste stallen niet normaal, gelukkig.
Ik kende het hele fenomeen eerst ook niet, echt pas toen ik ouder werd en er over las.

Nu zijn er hier nog steeds veel stallen waar mensen wel sport rijden, maar niet de kouwe kak zoals we dat hier noemen. Dagelijks weidegang, ook als je Z rijd. 1 binnenbak.

Ipv 3 bakken, springtuin en 6 solariums, maar plek voor de weide is opgeslokt aan parkeerplaatsen en bakken. Die zijn er zeker de laatste 20 jaar bij gekomen. Maar genoeg keuze daar omheen.

Commercie in goeroes en dekjes en zo nee dat had je niet.
Normaal boeren verstand en simpele maar degelijke spullen.


Gemiddelde leeftijd sportpaard afschrijving verzekering is in Nederland 7-8 jaar.
En 90 % daarvan is te wijten aan been- en hoefproblemen, zoals hoefkatrol en peesproblemen.
Hoe zou dat dan komen vandaag de dag.

Als ik dit goed begrijp wil dit zeggen dat de paarden waarvoor de verzekering moet uitbetalen omdat ze niet meer bruikbaar zijn als sportpaard, gemiddeld 7 à 8 jaar zijn.
Maar het zou interessanter zijn om te weten welk percentage van de verzekerde paarden ooit onbruikbaar verklaard wordt.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 20:11

Festeropre schreef:
bruintje123 schreef:
Die ervaring heb ik dus niet :)


Denk dat 20 jaar ook wel een beetje kort genomen is, eerder richting 40 jaar.
20 jaar geleden was een paard in een stand normaal, 40 jaar geleden mogelijk ook wel.
Maar de hele massa van alles, de commerciële belangen etc, die factor was er toen niet of nauwelijks.
Paard was nog niet het produkt zoals vandaag de dag.
Een paard was nog meer een paard.

Ik ben 50 jaar geleden begonnen met rijden op een manege,en daar waren ook stands in gebruik.Tot 10 jaar terug kwam ik nog steeds op verschillende maneges,en nog steeds overal stands,naast boxen maar die waren dan voor de pensionpaarden,die soms ook wel in de stands stonden trouwens want dat was veel goedkoper!Hoe het nu is op maneges weet ik niet omdat ik nu op een pensionstalling sta waar ze geen manegepaarden hebben en geen stands.Ik heb die stands altijd wel een rotgezicht gevonden en heb me erover verbaasd dat de paarden dat zo geduldig accepteerden.Wel vind ik het wat anders als ze normaliter op de wei staan en dan alleen bij slecht weer binnen in een stand.Maar bij sommige maneges hadden ze dan ook nog eens geen weidegang.Dat was dus vroeger,hoe het nu is en in de toekomst zal zijn weet ik niet.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers