[VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 06:47

Wat betreft het afvallen ga ik met Hilary mee, het zal een combinatie van factoren zijn. Wel is het handig om hem nu scherp in de gaten te houden: hoe is zijn buikvulling? Gewoon even voelen als je er bent.
Mijn eigen paarden konden beide uiteindelijk niet zonder deken in de winter. Bij de merrie is het waarschijnlijk ouderdom, bij mijn ruin is het een ander verhaal, die heeft eigenlijk nooit zonder gekund. Hij werd anders én broodmager én spierbevangen van de regen. Met een deken waren beide problemen opgelost.
Maar anders dan jouw paard maakt mijn ruin van nature ook nauwelijks wintervacht aan, dat is echt een groot verschil.

Bij het longeren zou ik in het vervolg de hulpteugels/touwtjes e.d. lekker achterwege laten. Is weinig natuurlijks aan... wat wel leuk is, zijn dubbele lijnen of een dubbele longe.


Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 09:22

Azmay schreef:
farahdiba46 schreef:
Die dochter van de stalhouder zou toch weleens gelijk kunnen hebben hoor. Ik heb jaren met een vriendin in pension gestaan waarin we regelmatig elkaars paarden deden en op die manier heel wat geleerd over het Engels volbloed (wat haar paard was). Het allereerste grote verschil met mijn paard was dat de wintervacht van haar paard even dik was als de zomervacht van de mijne. Kijk, je kunt je paard natuurlijk willen houden maar daar is de EV net een van de moeilijkere voor...zet je verstand even op 0 en kijk eens reëel naar je paard. Succes!


Dunne wintervacht zegt ook niet alles. Heb op een natuurgebied gestaan en ze kregen allemaal een compleet andere vacht maar bleven toch warm of die nou dik was of dun.

Dan heb je mazzel gehad. Zoals ik al eerder schreef, heb ik er één die dus niet zonder deken kan. Maakt echt te weinig vacht aan waardoor hij afvalt en spierproblemen ontwikkelt. Met deken is dat opgelost.
Dus in die zin: blijf altijd naar je paard kijken, dat is je beste uitgangspunt.

@TS: wat je laat zien is gewoon een andere versie van een bijzet teugel. In jouw geval zou ik gaan voor dubbele lijnen waarmee je ook longeert. Achter de kont langs is iets wat best makkelijk te leren is, maar desnoods laat je de eerste keren de lijnen gewoon over de rug lopen ipv achter zijn kont langs.

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:57

Neem je tijd is het enige wat ik kan zeggen.
Harvey heeft het op zich niet slecht, maar kan beter. Dus ga voor beter, maar neem geen overhaaste beslissingen :) Succes!

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:20

Ik vind dit eigenlijk een beetje een waardeloze discussie worden, met allemaal mensen die hun gelijk proberen te halen over de rug van TS.
TS is ontzettend bezig met onderzoeken wat het beste is voor haar paard en haalt er ook alle mogelijke hulp bij van professionals zoals een DA, TA, osteopaat, instructie en hoefsmid. Dat vind ik juist iets moois :) Daar kunnen veel paardeneigenaren in mijn ogen nog veel van leren :j
Laten we dan ook niet vergeten dat al die professionals niet hebben gezien dat de zweer nog steeds actief was, iets wat TS elke keer wel leek te zien en ook aangaf.
Maar ja, dat is altijd de ellende met iets wat sluimert, toon dat maar eens aan.
Over het uitsnijden, het nut van ijzers en stalrust zijn de meningen gewoon verdeeld.
Ik vind het jammer dat een aantal mensen nu lijkt te roepen "zie je nou wel, 24/7 buiten zonder ijzers kan gewoon niet (altijd)". Dat lijkt meer gericht op het behalen van hun eigen gelijk, dan dat het daadwerkelijk iets constructiefs bijdraagt voor TS.
Bovendien: als TS uit was op gemak voor haarzelf, dan was ze wel voor de all-in pensionstal gegaan waar ze haar paard voor dezelfde prijs kan stallen als wat ze nu betaalt, dus dat is niet de reden dat ze gaat voor 24-7 buiten :n
Ze heeft alleen simpelweg een plek gezocht waar ze de mogelijkheid had om haar paard buiten te zetten, deze plek is (logischerwijs) minder geschikt als je het paard op stal gaat zetten. Dat is toch niet zo vreemd?

Als ik jou was, TS, dan zou ik kuil inderdaad gaan proberen. Harvey moet gewoon eten, anders gaat hij ook niet genezen :n Hooinetten zou ik mee stoppen, wat is het nu van een net voor een paard als Harvey wat niet snel te dik zal worden en echt vanzelf wel stopt met eten? Ik zou zoveel mogelijk ruwvoer proberen aan te bieden met zo min mogelijk belemmeringen zoals netten.
Kuil kun je ook prima combineren met hooi of stro :)

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 08:07

Goede theorie bestaat sowieso niet echt als het op dit soort dingen aan komt :n
Mijn eigen paarden zijn ook niet gevoelig voor gras en staan eigenlijk het jaar rond op gras (nou ja, in de winter is het meer voor het idee). En die hoef ik echt niet op te laten bouwen.
Maar ik denk vooral dat het een gevoelskwestie is, in combinatie met goed kijken naar je paard :)


Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 08:01

Ik zou het ook lang laten :j vind het een stoere look!

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 13:50

Diddykong schreef:
Je kunt ook een sportcoupe overwegen. Als je het een stuk korter knipt is het onderhoud wel makkelijker en ik vind het verzorgder staan.

Ik vind sportcoupe altijd een mooi woord voor coupe bloempot.
Knippen vind ik sowieso al geen gezicht, dan trekken of snijden.
Maar ook deze coupe is best makkelijk wat voller te krijgen. Gewoon de puntjes wat snijden, cowboy magic er in en klaar :)

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 09:44

Ik zou juist geen touw gebruiken met een clip die open schiet met druk, die schieten vaak heel snel open, dat wil je niet. Maar goed, ik heb een paard wat eigenlijk heel slecht te laden is, dus ik ben niet helemaal representatief...

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 08:15

Hmmm... ik zou denk ik alleen terug gaan naar je vorige plek als tijdelijke optie, je had idd een goede redenen om daar weg te gaan.
Heb je enig idee wat alternatieven zijn?

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:58

Je bent welkom, maar vermoedelijk zit ik niet in de buurt.

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Van ex-racepaard naar Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 20:36

Als ik het zo lees idd een verrekking van het check ligament. Sterkte!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers