Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:23

Kuggur schreef:
Dees schreef:
Let maar op: over 10 jaar is Piet niet zwart meer.
Onderschat het effect van een (nu nog kleine) luide groep op de publieke opinie niet.

Zie bijv hier wat statistiek daarover:
https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/o ... t-racisme/

Onzinnige analogie. Het fenomeen racisme heeft minder dan niets met het fenomeen paardensport te maken.
Je zou ook kunnen roepen " kijk eens hoeveel de computerwereleld is verandert in 20 jaar, als de paardenwereld net zo snel verandert vliegen we op, door atoomkracht aangedreven robotpaarden naar de maan in 2037". Ook onzin.

:') :j


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:26

Inhoudelijk is het zeer verschillend, daar heb je een punt.
Maar, waar jij helemaal aan voorbij gaat is de kracht van een publieke opinie.
Daardoor wordt 'zwarte piet' in toenemende mate als een rascistisch fenomeen gezien en door exact vergelijkbare krachten zal de paardensport in toenemende mate worden gezien als dieronvriendelijk.

Wil je 'de oorlog' winnen, moet je de publieke opinie ombuigen. En helaas, dat doe je niet via inhoudelijke discussies op sites voor gelijkgestemden zoals Bokt ;)
Meer weten daarover? Toevallig zat er gister nog een aardig item in DWDD over 'meningen in de eigen kring'. Ging over Facebook vooral, maar toch. Zelfde mechanisme. In eigen kring krijg je alleen bevestiging. https://dewerelddraaitdoor.bnnvara.nl/media/380127

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:28

Misschien moet je ' paardenwereld' vervangen door Nederlandse paardenwereld.

Als er net zo'n verschuiving plaats vind als in de agrarische sector worden Hier de regels strenger en verhuist een deel naar het buitenland, waar alles nog wel mag :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:29

Sorry, ik was me niet bewust van een oorlog onder paardenmensen. Maar ik ben dan ook sinds ruim 20 jaar niet meer woonachtig in NL. Vertel eens, hoeveel mensen zijn er al gestorven?

Lusitana

Berichten: 22431
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:31

Het is en blijft in principe altijd hetzelfde. Dat kun je door de geschiedenis heen zien al vanaf de Romeinen (de ruwe rijders) en Grieken (die met paardenwelzijn bezig waren) en ver daarvoor:
Er zijn en blijven twee stromingen.
De ene heeft mensen die paarden voor hun nut hebben en eventueel meerdere glorie en waarbij het dus meer een gebruiksvoorwerp is. Het had ook een crossmotor kunnen zijn bij wijze van spreke. Een groot deel daarvan heeft niet eens interesse in het nemen van lessen.
De andere groep is meer of minder extreem met paardenwelzijn bezig tot een punt dat ze niet of nauwelijks rijden en in elk geval voor hun gevoel meest diervriendelijk.

Natuurlijk zit er ook heel veel tussen, maar die 2 belangrijke stromingen gaan nooit weg.

Wat fokken betreft, men heeft zich in een aantal landen tot in het achterlijke gestort in specifiek voor 1 doel fokken (bv schoonheid of extreme gangen) maar men ziet geloof ik eindelijk dat zoiets bepaald schadelijk is.
Hoewel ik het zwaar inzie voor Amerikaans rassen. De fokkers daarvan lijken niet zo begaan met het paard, maar meer met de dollars.
Maar ook in de VS is een soort van awaking en als de mensen ze niet meer willen kopen, dan veranderen de fokkers misschien ook.

Ik denk niet dat er grote ontwikkelingen zullen zijn, maar de belangrijkste zal zijn dat de hoefijzers uit gebruik raken.

Ik denk niet dat de boomloze hype blijft. Ik denk dat de zadels toch langzaam aan gewoon weer naar zadel met boom gaan, hoewel de boom wellicht buigzamer gaat worden.
Wellicht blijft daarna een soort van kleedje bestaan voor mensen die "zonder zadel" willen rijden, dat is er immers ook altijd al geweest.

Met en zonder bit rijden blijft voorlopig ook nog wel.

En de bedrijven die zich toespitsen op schoonheid van het paard met producten voor huid, hoef en haar of harnachement en bijbehoren zullen wel met meer nog idiote volkomen onnodige producten komen om de lusten van de naïeve paardenmensen te bevredigen.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *
Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:33


Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:35

Lange teentjes... _O-

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:37

Ik ben te serieus voor je onzin, Kuggur. :evaw:

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

witenbruin
Berichten: 86
Geregistreerd: 12-09-12
Woonplaats: Leiden

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:24

Nederland zal over 20 jaar of zo een grote asfaltlaag zijn,
Veel mensen en geen natuur meer...
Het beetje groen dat er dan nog is zal onbetaalbaar zijn

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:40

Ook dat loopt zo'n vaart niet hoor. In 2030 hebben we er 'slechts' 1 miljoen mensen bij. Dus dat is een paar jaar later misschien 1,5 miljoen ten opzichte van nu. Daarvan merk je wellicht iets, maar geen horror.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-17 23:57

_/-\o_
Kuggur schreef:
Sorry, ik was me niet bewust van een oorlog onder paardenmensen. Maar ik ben dan ook sinds ruim 20 jaar niet meer woonachtig in NL. Vertel eens, hoeveel mensen zijn er al gestorven?

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 12:17

witenbruin schreef:
Nederland zal over 20 jaar of zo een grote asfaltlaag zijn,
Veel mensen en geen natuur meer...
Het beetje groen dat er dan nog is zal onbetaalbaar zijn

Dit komt het meeste in de richting die ik verwacht.En daardoor wordt paardrijden weer iets voor de elite,omdat het onderhoud van paarden veel duurder wordt.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 12:49

Ondanks dat ik al tientallen jaren actief ben in de paarden- sport en recreatie, en er nog steeds veel plezier aan beleef ben ik ervan overtuigd dat de paarden- sport en recreatie zal verdwijnen. De reden zal zijn dat veel paarden gezondheidsklachten/ gebreken krijgen door het gebruik. Misschien dat er eerst nog een fase aan vooraf gaat met welzijnsregels waardoor het houden van een paard(en) alleen nog door zeer welgestelden mogelijk is.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:09

Ik denk dat het elite en welgestelden idee wel mee valt.
Ja in de randstad wellicht. Maar hier in zuidoost Brabant hebben paarden altijd buiten gestaan zoals het hoort, 40 jaar terug ook al en nu nog steeds als je wilt. Alleen zijn er in die tijd dure sportstallen bij gekomen waar je een godsvermogen betaald voor de luxe bakken en kantine, maar waar voor het paard niets meer is. Maar de stallen met weidegang en goede buitenbak en een stuk minder duur zijn er nog in overvloed. Maar dan regen je wel eens nat je. Dus dan ga je net als vroeger de echte liefhebbers over houden en niet liefhebber die meer om zichzelf geeft dan het paard.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:44

Toch denk ik dat die stallen over 20 jaar ook een stuk duurder zullen zijn. Omdat men er dan, hoop ik, achter is dat 24/7 buiten in de prut ook geen paardenleven is. En alles goed gedraineerd moet worden.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 16:42

Gelukkig kan op zand vaak ook nog buiten zonder drainage. Zonder blub.
Maar nee dat is er niet in heel nederland. Maar misschien moet er eens toegegeven worden dat paarden houden in heel nederland geen optie is. Of inderdaad met flink investeren. Maar dat is niet erg als dat voor welzijn beter is.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 17:30

Ik hoop dat ze daar geen 20 jaar mee wachten eerlijk gezegd.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 17:30

Denk dat het met die welzijnseisen wel zal meevallen. Zolang Nederland het nog grotendeels moet hebben van export van veel en goedkope veehouderijproducten, kunnen we het ons niet veroorloven om te strenge regels te stellen, zelfs al zou een deel van de binnenlandse consumenten daar wel voor zijn. Zouden er voor paarden, die in wezen ook consumptiedieren zijn, wel veel strengere regels komen, dan is dat op zijn minst hypocriet te noemen. Waarom zou een bepaalde huisvesting voor een dier prima zijn als je het daarna opeet, maar is dezelfde huisvesting voor hetzelfde dier ineens een probleem wanneer je er af en toe op klimt?

Schoentje, kerstmuts en [o]

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 17:36

Omdat voor de veehouderij de regels al heel streng zijn.
Misschien anders dan je zou willen zien. Maar ik ben van mening dat regelmatig een varken het beter heeft dan paarden bij sommige stallen. En koeien het al helemaal beter hebben.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 17:41

@oomens: in de veehouderij is het gebruikelijk varkens, koeien en kippen in groepen te houden. Dieren zitten daar dus niet opgesloten, maar soortgenoten in groepen. Dit in tegenstelling tot paarden en pony's die in de meeste gevallen nog steeds apart in een box worden opgesloten. Ik kan je ook vertellen dat er voor consumptiedieren veel strengere regels zijn dan voor het houden van een paard...


Malenka

Berichten: 7557
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 00:09

Ik verwacht dat er om dierenwelzijn te controleren en sportprestaties te verbeteren steeds meer gebruik gemaakt zal worden van meetapparatuur. Die ontwikkeling is echt in een stroomversnelling aan het raken en zie ik niet verdwijnen ik verwacht ook dat leren rijden steeds meer op simulatiemateriaal zal gebeuren in verband met dierenwelzijn.

Wellicht dat ook het meer automatisch voeren op grote stallen ontwikkeld gaat worden en daardoor vaker kleine porties gevoerd kunnen worden afgestemd op het paard.

Ruiterpaden zullen alleen nog toegankelijk zijn door penningen te kopen.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 01:17

Ik hoop over 20 jaar de paarden weer te zien van 20 jaar geleden. Vergelijk maar is bv bonfire en het gemiddelde paard van nu. Paarden gaan steeds zwakker worden als we zo doorgaan.

Ook hoop ik dat het rijden beter wordt. Waar vroeger de houding van de ruiter het eerst kwam, zie ik dit nu nog zelden en een hele hoop scheef, zoutzak of met flinke kapstokken rijden maar paard loopt in de krul. Motor van achter wat is dat. Als die kop maar in de krul is.

Ook denk ik dat paardrijden straks meer voor de rijkere mensen gaat worden. Het wordt steeds duurder maar ook door de paarden mensen zelf wordt het duurder want ze kopen dat ene setje toch wel omdat ze hem mooi vinden. 20 jaar geleden kocht ik bv van mijn verjaardagsgeld de duurste witte rijbroek die er in die tijd was. 75 gulden moest ik betalen. De markt kreeg door dat paardenmensen veranderde en prijzen veranderde daar ook flink in mee. Ik verwacht dat het nog duurder gaat worden.

Als het de bedoeling was dat andere bepalen hoe jij hoort te leven......dan was je geboren met een afstandbediening.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 09:02

Wat een interessante vraag.

Laten we over 20 jaar een Bokt Meeting houden met alle Bokkers die in dit topic hebben gereageerd , dan weten we hoe dan de paardenwereld eruit ziet.

Er al heus wel het een en ander veranderen.

Er komen strengere regels voor de paardenhouders in de paardensport en in het houden van paarden .

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 11:05

smit_ilse schreef:
Vergelijk maar eens bv bonfire en het gemiddelde paard van nu.

Vergelijk dan ook maar gelijk appels en peren. Of houd het liever eerlijk, en kijk ook eens hoe een Bonfire zich verhield tot zijn gemiddelde tijdgenoten.

Schoentje, kerstmuts en [o]

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 02:06

oomens schreef:
smit_ilse schreef:
Vergelijk maar eens bv bonfire en het gemiddelde paard van nu.

Vergelijk dan ook maar gelijk appels en peren. Of houd het liever eerlijk, en kijk ook eens hoe een Bonfire zich verhield tot zijn gemiddelde tijdgenoten.


Ik heb het daar niet over het rijden in mijn stuk en bonfire. Maar over het type paard van toen en nu.

Als het de bedoeling was dat andere bepalen hoe jij hoort te leven......dan was je geboren met een afstandbediening.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 bezoekers