Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 15:04

Ik denk dat door de bevolkingsgroei er steeds minder weidegrond beschikbaar komt in de buurt van grote steden.Dus dat je als stedeling steeds moeilijker een paard fatsoenlijk kunt onderbrengen,en dat stallingen steeds duurder worden.En dat grote paarden bijna niet meer op een natuurlijke wijze gefokt worden.


anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:18

Ik vrees dat het dierenwelzijn niet gaat verbeteren,voor zover die economische belangen tegenwerken.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:31

Dees schreef:
Nou, Sanned, neem alleen al de zadels al waarmee we rijden ;)
20 jaar tijd doet best wel wat hoor.

Elisa2: je argumenten zijn leuk voor de 'eigen groep'. De buitenwacht - Henk & Ingrid, Truus van Drie-Hoog, en vele anderen die we niet kennen maar paardensport wel iets heel raars vinden, plus alle leden van de Partij voor de Dieren) heeft helemaal niets met paardrijden en maakt geen verschil tussen "goed paardrijden" en "slecht paardrijden". Zij zien het paard gebruikt worden als tennisracket (kapot? vervangen!) en vinden alle paardrijden 'slecht'.
Onderschat die groep niet. De publieke opinie gaat de sport afbreken.

Ik ben lid van de Partij voor de Dieren.Die is niet van plan de paardensport te verbieden.Met een slecht verzorgd en slecht behandeld paard kun je trouwens geen wedstrijd winnen.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:17

Ik vind bont wel iets anders dan paardensport zeg.Voor bont is een dier gedood,paardensport is wel met levende zeer goed verzorgde paarden.


anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 12:17

witenbruin schreef:
Nederland zal over 20 jaar of zo een grote asfaltlaag zijn,
Veel mensen en geen natuur meer...
Het beetje groen dat er dan nog is zal onbetaalbaar zijn

Dit komt het meeste in de richting die ik verwacht.En daardoor wordt paardrijden weer iets voor de elite,omdat het onderhoud van paarden veel duurder wordt.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 20:11

Festeropre schreef:
bruintje123 schreef:
Die ervaring heb ik dus niet :)


Denk dat 20 jaar ook wel een beetje kort genomen is, eerder richting 40 jaar.
20 jaar geleden was een paard in een stand normaal, 40 jaar geleden mogelijk ook wel.
Maar de hele massa van alles, de commerciële belangen etc, die factor was er toen niet of nauwelijks.
Paard was nog niet het produkt zoals vandaag de dag.
Een paard was nog meer een paard.

Ik ben 50 jaar geleden begonnen met rijden op een manege,en daar waren ook stands in gebruik.Tot 10 jaar terug kwam ik nog steeds op verschillende maneges,en nog steeds overal stands,naast boxen maar die waren dan voor de pensionpaarden,die soms ook wel in de stands stonden trouwens want dat was veel goedkoper!Hoe het nu is op maneges weet ik niet omdat ik nu op een pensionstalling sta waar ze geen manegepaarden hebben en geen stands.Ik heb die stands altijd wel een rotgezicht gevonden en heb me erover verbaasd dat de paarden dat zo geduldig accepteerden.Wel vind ik het wat anders als ze normaliter op de wei staan en dan alleen bij slecht weer binnen in een stand.Maar bij sommige maneges hadden ze dan ook nog eens geen weidegang.Dat was dus vroeger,hoe het nu is en in de toekomst zal zijn weet ik niet.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:32

bruintje123 schreef:
Ja en de randstad waren de stands.
Zuid oost Brabant heb ik ze een keer gezien met wedstrijd.
En was toen 25 en kwam toen al jaren bijna wekelijks ergens anders.
Het was hier geen gewoonte.
Ophokken in de winter ook niet.

Vroeger werd er geen paard verzekerd. Dat klopt.
Maar of paarden tien minder oud werden.
Ik twijfel daar erg aan.
Er werd veel minder getrut om een paard weer aan het lopen te krijgen en slacht was heel gewoon.

Dat is wel waar,een iets te lang kreupel paard werd niet aan gedokterd of op rust gezet,maar was dan ineens "weg"',waar ik als manegemeisje erg door geshockeerd raakte.En een paard van 20 werd dan al als een zeer oud paard gezien,eigenlijk alleen omdat hij dan "versleten"was door of voor het werk.Terwijl een paard eigenlijk wel 40 zou kunnen worden.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:48

Roodvos schreef:
Ik hoop dat mensen dan gestopt zijn met spuien en herhalen van meningen die door goeroes verspreid worden en die niet ondersteund worden door wetenschappelijk onderzoek.

@Anjali, hoeveel paarden van 40 jaar ben jij al tegen gekomen?
Ik loop al bijna 40 jaar mee in de paardenwereld en ik ken ze niet. Ik heb zelf een KWPN-er staan van 29,5 (wordt over 2 weken voor het stamboek 30). Zelfs mijn dierenarts vind dat "voor een paard van zijn postuur" al een meer dan respectabele leeftijd.

En nee, ook 20 jaar geleden werden ze geen 40 jaar hoor. En dat een enkel paard (pony) 40 jaar wordt en op basis daarvan beweren "dat een paard wel 40 jaar kan worden" is hetzelfde als beweren dat mensen wel 120 jaar kunnen worden omdat een individu dat wordt.

Kijk maar eens bij rusthuis de Paardenkamp in Soest.Daar vinden ze ook dat een paard recht heeft op zijn oude dag.Ik vind dus dat een paard mag en kan werken,maar dan ook recht heeft op pensioen.En dat is dus waar het wel aan schort soms.En ja,40 is zeldzaam,maar het gaat erom dat het wel kan.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 14:48

oomens schreef:
Sizzle schreef:
Dat paarden in het wild geen peesblessures oplopen geloof ik geen klap van. 1x fout op een tak springen kan al genoeg zijn. Die worden gewoon opgevreten.
Ik zie in de bergen ook regelmatig koeien met een duidelijke peesblessure.

Ik zeg inderdaad niet dat blessures niet voorkomen, maar dat je paarden met ernstige blessures nauwelijks tegenkomt. Niet mee kunnen komen of niet kunnen vluchten is gewoon einde verhaal.

Dat denk ik ook,dat een dier met een ernstige blessure het niet lang gaat maken in de natuur,vanwege de roofdieren die dat zo in de gaten hebben.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:37

Sizzle schreef:
Dan is de vraag: wat is een sportpaard?
Dat is wel een ontwikkeling die duidelijk plaats gevonden heeft, dat basis ruiters zich vermeerderd als sportruiters bestempelen, ook als ze 5 jaar later nog L rijden.

Een sportpaard is een paard waar je mee naar concoursen kunt.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 18:54

Sizzle schreef:
Uit de oude olympische doos (1964): ik krijg hier echt plaatsvervangend pijn on mijn bek van:
https://m.youtube.com/watch?v=aIeAHzG3mi4

Misschien omdat ik ook uit die tijd ben,maar ik vind dit er goed en natuurlijk uitzien.Voor mij,maar dat is dus persoonlijk,veel mooier dan de huidige manier van dressuur.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe ziet de “paardenwereld” er over 20 jaar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:24

Bij Anky krijgen de paarden wel pensioen.Dat vind ik wel mooi.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:17

Festeropre schreef:
Zolang de economische belangen dit lijken toe te staan misschien.
Denk aan de massa bio industrie.
En het indirect dierenleed dmv milieuvervuiling, want het milieu is ook niet bepaald "Welvarend".
En kijkend naar bepaalde geloven zoals het Boedisme, daar is respect voor dieren al eeuwenoud.
Welvaart of Welzijn wellicht?

Ja en bijv. het Jainisme,waar ik zelf bij ben. Dit wortelt in het straatarme (voor de meesten althans!) India. Maar dieren hebben daar wel rechten en mogen niet gedood of mishandeld worden.Ze zijn ook deel van de reeks aan reincarnaties waar de mens eveneens deel van is.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 11:14

Kendra schreef:
Enig realisme zou wel fijn zijn. Brooke Hospital is zeer actief in India. Ook Peta (verder absoluut niet mijn favoriete organisatie) meldt regelmatig over verwaarlozing en mishandeling in India. Ook in veel andere landen wordt echt anders tegen een paard aangekeken dan bij ons. Mooie plaatjes/praatjes en gunstige uitzonderingen vind je overal. Maar er zijn maar weinig landen waar toezicht en controle op welzijn geregeld is. Paardenwelzijn is een relatief begrip, maar ons Keurmerk Paardenwelzijn geeft (objectief) richting. De invoering en handhaving daarvan heeft enorme (positieve!) impact. Wie dat bestrijdt, sluit zijn ogen voor de werkelijkheid.

Ja,maar die mishandelde paarden in India zijn niet van Jains!!!! De Jains zijn maar een hele kleine religieuze groep in India. Er zijn daar nog allerlei andere groeperingen,die niet speciaal goed voor dieren zijn.De Jains hebben zelf opvangcentra voor dieren.Bijv. voor vogels,midden in het drukke centrum van New Delhi.Daar zitten bijv. veel stadsduiven die gewond gevonden zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers